Ik probeer het een beetje kort te houden: Onze hond (grote jachthond) heeft twee weken geleden een nacht bij de dierenarts doorgebracht ivm erg vergrote prostaat en ontstekingen als gevolg van hormonen. Conclusie: medicijnen, wachten tot het slinkt en dan castreren.
Dit ging twee weken goed maar gisteren toch ineens weer erg veel pijn, niet kunnen ontlasten, geen rust vinden. Vanochtend dus naar dierenarts en prostaat is weer erg vergroot...
Belangrijkste voor nu in ieder geval: wij hebben net Tralieve kunnen halen als zware pijnstilling, maar we krijgen de pil met geen mogelijkheid naar binnen. Door natvoer geprobeerd, zodra hij het proefde wilde hij niet meer. In kaasjes, worstjes, frolic noem maar op. Hij weigert nu al het eten, blijft maar flapperen met zn hoofd en trekken met zn bek. We hebben net zelfs geprobeerd een klein stukje in zn wang te doen en bek dicht te houden. Hij werd helemaal wild en met twee man was hij niet in houdgreep gehouden. Toen enorm kwijlen en schudden met het hoofd. Conclusie: hij heeft nog steeds niks binnen gekregen...
Tralieve is heel erg bitter. Dus niet malen en niet in de bek stoppen zonder veel lekkers. Je kunt het beter in een lege capsule doen. Dan proeven ze het niet.
Mocht je echt niks naar binnen krijgen wordt het toch echt een ritje naar de dierenarts voor een injectie met pijnstiller.. pijn is geen optie!
Kon je voorheen andere medicatie als metacam (vloeibaar) en pillen wel naar binnen krijgen?
Metacam stond hij al op maar was niet genoeg. Vandaar de tralieve erbij... metacam was blijkbaar de smaak minder erg van dus dat at hij wel door het natvoer.
Oké. Dat wordt een capsule gebruiken! Je hebt vast wel humane vitamines of probiotica in huis. Capsule leeggooien en tralieve erin (alles buiten het zicht van je hond doen!) Vervolgens je hond lekkers voeren, liefst iets wat hij normaal hap slik opeet, en pas bij hap 10 zit dan de capsule erbij (zonder dat je hond het gezien heeft, dus bijv veel lekkers in een bak waarvan je weet waar de capsule erbij zit).
Natvoer even paar tellen in de magnetron? Wat hier ook hielp was bijv leverworst of kaas er omheen kneden. Of iets van rookworst wat je er omheen vouwt.
"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy "Help" said the horse
Wat ik dan doe is: flink boter om de pil smeren en dan kop omhoog, bek open en in de keel gooien. Door de boter blijft ie niet steken. Wel beetje vlot doen, geen drama van maken met eerst lang vasthouden en geruststellen want dan weet de hond dat er wat gebeurt. Gewoon ernaast zitten , bek open, pil achterin, kop omhoog. Jubel, blij en wat lekkers want de pil moet met voer denk ik .
Je moet echt je vingers met pil in de keel steken en dan de bek even dicht houden. Als de pil zo vies smaakt zou ik er ook iets omheen doen wat het bittere camoufleert, prop wit brood (het zachte binnenste), of veel boter, of veel leverworst oid...
Ik zou de pil gewoon achter in de bek doen( achterop de tong, zo ver mogelijk). Dan bek dicht en even zachtjes blazen op de neus. Dan slikt hij en weg is de pil. Daarna even wat lekkers er achteraan.
Normaal krijgen wij hier ook alles er wel in hoor, wormenpillen en als hij een keer iets nodig heeft. Ik heb hem ook nog nooit zo heftig zien reageren als vandaag op dit spul... Je zag letterlijk zijn bek vertrekken, kokhalzen, enorm veel kwijl produceren en maar blijven schudden met die kop. Hij vond het duidelijk echt, écht heel erg vies.
Ik kreeg bij mijn hond ook moeilijk pillen naar binnen, maar gerold in een beetje ham, laten weten dat je met ham in de weer bent (geurtjes) en dan van bovenaf aangeven (het liefst een klein beetje naar laten happen) was het hap slik weg