Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37687
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 10:04

Hallo allemaal!

Ik ben benieuwd of jullie Bokkers nog een goed idee hebben wat ik kan uitproberen.
Sinds april dit jaar woon ik op een heel mooi appartement en sinds mei heb ik daar twee hele leuke poezendames bij, Sil & Loki.

Het gaat eigenlijk supergoed met de dames, maar omdat het nooit perfect gaat open ik toch even dit topic.
Even ter info: mijn badkamer zit aan mijn slaapkamer vast via een schuifdeur. Beide kamers hebben ook nog een gewone deur die uitkomt op de gang. In de badkamer staat o.a. de drinkfontein, het natvoer en één kattenbak. Daar mogen ze dan ook altijd bij.

Ze mogen van mij ook in de slaapkamer, alleen het probleem is dat Sil erg actief is 's nachts. Niet zo gek, hoeft ook geen probleem te zijn. Alleen gaat ze dus op 'jacht'. En haar prooi komt ze dan trots brengen (maandverbandjes, speeltjes, make-upsponsjes...). En dan kondigt ze zichzelf aan met luid gemauw. Als ik daar niet op reageer begint ze me te likken.
Echt superlief van haar, maar niet zo handig omdat ik 's nachts toch wel wat slaap kan gebruiken, zeker als de wekker de volgende dag weer vroeg gaat voor een dienst van 9u.

Dus dan doe ik de deur maar dicht, dan kan ze ook niet bij me komen.
Alleen kan ze dus nog steeds heel hard miauwen en aan de deur krabben :') .
Nu heb ik haar vannacht op een gegeven moment opgepakt en in haar mandje gelegd en toen werd het stil gelukkig. Dit werkt helaas niet voordat ik ga slapen.

Dus ik ben benieuwd, hebben jullie nog ideetjes voor mij wat ik kan proberen? Overdag moe maken is niet altijd mogelijk omdat ik dagen heb waarop ik van 8u tot 19u van huis ben. Als ik dan thuis kom dan is ze sowieso al wel wakker en bij me namelijk.

Het is echt een ontzettend lieve kat, alleen zou een beetje nachtrust ook wel fijn zijn :Y)

Dit is de kleine nachtbraker:
Afbeelding
<3
Laatst bijgewerkt door Marjo op 09-11-22 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8342
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:08

Lastig hoor, blijkbaar mist je kast toch een soort van uitdaging. Is er niet een andere manier waarop je haar dat kan geven?

Marjo

Berichten: 37687
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 10:16

Autumnn schreef:
Lastig hoor, blijkbaar mist je kast toch een soort van uitdaging. Is er niet een andere manier waarop je haar dat kan geven?

Ik zou niet weten hoe, de kamer staat eigenlijk al vol met speeltjes en toestellen etc.

xoranlover

Berichten: 6979
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:17

Bij ons weten ze dat voordat we gaan slapen is het speeltijd. Met allemaal tot ze moe zijn of weg gaan.

Dan is het echt tijd om te jagen en springen achter hengeltjes aan. En dus met ons.
Meestal een kwartier maximaal. Dan laten ze ons met rust. Ze kunnen beneden de hele woonkamer en keuken aan. (Daar staan ook brokjes in hun eigen bakje voor zover ze die niet al op hebben) en dan de gang beneden boven en jun eigen kamer. Ook kunnen ze op de slaapkamer maar ze slapen of in hun mandje of op bed maar laten ons meestal wel slapen.

Amber_anne

Berichten: 7183
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:19

Het beste is om een natuurlijk ritme voor de kat aan te houden voordat je gaat slapen.

Dat bestaat uit eerst spelen (jagen) en daarna eten geven. In het wild gaan ze hierna namelijk slapen.

Om energie kwijt te kunnen zou je ook nog kunnen gaan wandelen als je kat dat leuk vindt

Needje

Berichten: 19230
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:19

Ik heb een looprad voor m'n katten.
Waar ze veel gebruik van maken.
Een nadeel, ook die maakt geluid :')

Spelen en daarna eten voor het slapen gaan lijkt me ook iets om uit te proberen ja

Marjo

Berichten: 37687
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 10:21

xoranlover schreef:
Bij ons weten ze dat voordat we gaan slapen is het speeltijd. Met allemaal tot ze moe zijn of weg gaan. Meestal een kwartier maximaal. Dan laten ze ons met rust. Ze kunnen beneden de hele woonkamer en keuken aan. (Daar staan ook brokjes in hun eigen bakje voor zover ze die niet al op hebben) en dan de gang beneden boven en jun eigen kamer. Ook kunnen ze op de slaapkamer maar ze slapen of in hun mandje of op bed maar laten ons meestal wel slapen.

Ahja ideaal. Ik geef ze altijd het natvoer voordat ik naar bed ga, en dan worden ze heel actief inderdaad. Dat is niet zo erg, ik lees vaak nog even wat en dan ga ik slapen.
Helaas heb ik alles gelijkvloers en kan ik ze niet apart zetten. Ik heb nog wel een hobbykamer maar daar kan/wil ik ze niet in opsluiten voor de nacht.

Amber_anne schreef:
Het beste is om een natuurlijk ritme voor de kat aan te houden voordat je gaat slapen.

Dat bestaat uit eerst spelen (jagen) en daarna eten geven. In het wild gaan ze hierna namelijk slapen.

Om energie kwijt te kunnen zou je ook nog kunnen gaan wandelen als je kat dat leuk vindt

Ik betwijfel of wandelen een optie is, ze is al 6j en nooit buiten geweest. Dan nog aanleren om aan een tuigje te lopen wordt wel een uitdaging.

Dat andere ga ik eens proberen, flink spelen en dan eten geven. Hier gaan ze momenteel voornamelijk spelen na het eten namelijk :')

Needje schreef:
Ik heb een looprad voor m'n katten.
Waar ze veel gebruik van maken.
Een nadeel, ook die maakt geluid :')

Spelen en daarna eten voor het slapen gaan lijkt me ook iets om uit te proberen ja


Oh cool! Ik weet niet of Sil daar gebruik van zou maken, volgens mij is het echt het 'jagen' en dan de prooi bij mij brengen wat ze graag doet.

Florale
Berichten: 2790
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:38

Ligt aan de naam... Loki.(als het die is tenminste)
Onze Loki doet hetzelfde. Lawaai speeltjes ruimen we op als we gaan slapen. Behalve Loki is er ook een Storm.. die kunnen dus samen de boel flink op stelten zetten.
Soms krijgen ze een matabi stokje. Daar worden ze heel relaxt van.


Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 7183
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:40

Als die 6 is dan is het inderdaad moeilijk :=

Matabi stokjes worden ze hier juist heel wild van, als in stoeien met elkaar

Marjo

Berichten: 37687
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 10:49

Florale schreef:
Ligt aan de naam... Loki.(als het die is tenminste)
Onze Loki doet hetzelfde. Lawaai speeltjes ruimen we op als we gaan slapen. Behalve Loki is er ook een Storm.. die kunnen dus samen de boel flink op stelten zetten.
Soms krijgen ze een matabi stokje. Daar worden ze heel relaxt van.


[ [url=m/GViv9z.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/STe3qc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha nee Loki is een dondersteen, maar ligt 's nachts altijd wel netjes te slapen gelukkig :D Het gaat hier echt om Sil :)


Amber_anne schreef:
Als die 6 is dan is het inderdaad moeilijk :=

Matabi stokjes worden ze hier juist heel wild van, als in stoeien met elkaar


Matabi stokjes ken ik niet... maar als ze nog wilder wordt dan is dat niet heel erg wenselijk :')

maj0

Berichten: 6709
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:54

maar speel je ook zelf met ze? Of alleen speeltjes waar ze zelf mee kunnen spelen?
Je kunt natuurlijk altijd proberen om voordat je naar bed gaat even een kwartier goed met haar te spelen/ te laten jagen (op het speeltje) dan eten geven en na bed. Kijken of dat helpt.

lucifertje

Berichten: 5643
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:54

Bij ons zitten ze ‘s nachts op zolder :+ had het ook gehad dat ze in de nacht aan onze deur aan het krabben zijn. Soms hoor ik ze uitgebreid spelen boven maar 90% van de tijd liggen ze te pitten. Ik denk dat het een kwestie van gewenning is wanneer iets wel of niet mag. Onze zolder is overigens wel groot, denk rondom de 60m2

Marjo

Berichten: 37687
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 10:57

maj0 schreef:
maar speel je ook zelf met ze? Of alleen speeltjes waar ze zelf mee kunnen spelen?
Je kunt natuurlijk altijd proberen om voordat je naar bed gaat even een kwartier goed met haar te spelen/ te laten jagen (op het speeltje) dan eten geven en na bed. Kijken of dat helpt.


Ik speel zeker ook zelf met ze. Is alleen wel lastiger op het moment dat ik alleen 's avonds thuis ben en dus weinig tijd over heb..

lucifertje schreef:
Bij ons zitten ze ‘s nachts op zolder :+ had het ook gehad dat ze in de nacht aan onze deur aan het krabben zijn. Soms hoor ik ze uitgebreid spelen boven maar 90% van de tijd liggen ze te pitten. Ik denk dat het een kwestie van gewenning is wanneer iets wel of niet mag. Onze zolder is overigens wel groot, denk rondom de 60m2


Bij mij is dus alles gelijkvloers, dus ik kan ze helaas geen verdieping hoger zetten..

kiwiwitje

Berichten: 20228
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:07

Kijken of je echt direct voor t slapen natvoer in een likmat kan geven of brokjes in een voerspel.
Dan hebben ze mentale uitdaging en worden ze in t kopje vaak moe. :)

Faelynn

Berichten: 3193
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:29

Lastig hoor. Hier heb ik ze vanaf dag 1 op een strak ritme gezet. Heb nu 2 katten die dat beide gelukkig goed op pakte ondanks dat ze 5 jaar leeftijdsverschil hebben (beide wel in mijn bezit van kitten af aan)
Ik ben overdag wel redelijk regelmatig thuis, maar ook zeker niet altijd. Ik de avond gaan we vaak spelen of als t licht is en ik heb tijd mogen ze even een half uurtje in de afgesloten tuin. Voor we naar bed gaan krijgen ze vaak gekke 5 minuten, daarna krijgen ze hun eten en gaan we allemaal tegelijk naar de slaapkamer, ik heb de deur dan ook dicht met katten in de slaapkamer, in de slaapkamer is geen speelgoed, alleen slaapmandjes, woonkamer overdag ligt vol met speelgoed. Ze weten dan ook dat als ik ga slapen het voor hun ook bed tijd is, zodra ik in bed stap ploffen ze beide neer en bewegen niet meer tot de wekker gaat ‘s ochtends. Echt ideaal.

Als ze toch op de slaapkamer mogen misschien een idee om daar alle speelgoed en “prooien” weg te halen of goed op te bergen in kastjes en ze gewoon daar te laten slapen? Dus de andere ruimtes dicht en zo onderscheid maken tussen actieve/speelruimtes overdag en slaapruimte nacht. Eerste nachten zullen ze wel beetje rusteloos zijn, maar hier wende het heel snel. Voorwaarde daar tegenover is denk ik dat je ze overdag wel genoeg uitdaging moet kunnen bieden, ik heb veel krabpalen en speelgoed in de woonkamer, voer krijgen ze in 3 verschillende “slowfeeders” van die braingame dingen, en soms doen we ook spelletje met brokjes gooien, een voor een gooien en dan gaan ze er achteraan rennen om ze te vangen. Hier een grote hit hahaha.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 09-11-22 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

AbleToDream

Berichten: 781
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:38

Ik leg soms muisjes uit s avonds met brokjes in die mijn kat dan kan gaan 'jagen' en opeten, om hem bezig te houden, misschien kan je dat eens proberen?

ryukapple

Berichten: 1832
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:44

Hier bracht de poes als kitten haar speeltjes bij mij op bed om dan bij mij/met mij te spelen. Dat opgelost om elke keer dat speeltje onder mijn kussen te leggen was eigenlijk snel afgelopen. Verder kan het helpen voor je de laatste maaltijd geeft uitgebreid te spelen zodat ze snachts wat meer rust hebben

Lizz

Berichten: 8929
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:53

Voor het slapen gaan goed spelen dat hij moe is en een activiteiten bord met brokjes neerzetten.
En voor het slapen eten geven.

‘s Nachts negeren, desnoods met oordopjes.

Marjo

Berichten: 37687
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 11:57

Faelynn schreef:
Lastig hoor. Hier heb ik ze vanaf dag 1 op een strak ritme gezet. Heb nu 2 katten die dat beide gelukkig goed op pakte ondanks dat ze 5 jaar leeftijdsverschil hebben (beide wel in mijn bezit van kitten af aan)
Ik ben overdag wel redelijk regelmatig thuis, maar ook zeker niet altijd. Ik de avond gaan we vaak spelen of als t licht is en ik heb tijd mogen ze even een half uurtje in de afgesloten tuin. Voor we naar bed gaan krijgen ze vaak gekke 5 minuten, daarna krijgen ze hun eten en gaan we allemaal tegelijk naar de slaapkamer, ik heb de deur dan ook dicht met katten in de slaapkamer, in de slaapkamer is geen speelgoed, alleen slaapmandjes, woonkamer overdag ligt vol met speelgoed. Ze weten dan ook dat als ik ga slapen het voor hun ook bed tijd is, zodra ik in bed stap ploffen ze beide neer en bewegen niet meer tot de wekker gaat ‘s ochtends. Echt ideaal.

Als ze toch op de slaapkamer mogen misschien een idee om daar alle speelgoed en “prooien” weg te halen of goed op te bergen in kastjes en ze gewoon daar te laten slapen? Dus de andere ruimtes dicht en zo onderscheid maken tussen actieve/speelruimtes overdag en slaapruimte nacht. Eerste nachten zullen ze wel beetje rusteloos zijn, maar hier wende het heel snel. Voorwaarde daar tegenover is denk ik dat je ze overdag wel genoeg uitdaging moet kunnen bieden, ik heb veel krabpalen en speelgoed in de woonkamer, voer krijgen ze in 3 verschillende “slowfeeders” van die braingame dingen, en soms doen we ook spelletje met brokjes gooien, een voor een gooien en dan gaan ze er achteraan rennen om ze te vangen. Hier een grote hit hahaha.


Ja, alles opbergen heb ik ook geprobeerd maar ik ben er achter gekomen dat ze kastjes open kan maken :')

Ik ga het allemaal eens proberen, hoop ook vooral dat ze zelf wat meer rust kan vinden 's nachts want ik heb ook het idee dat dit ook deels de oorzaak is.

Bedankt allemaal :D

xPearl

Berichten: 3315
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:02

Inderdaad een ritme gaan aanhouden en ze moe maken.

Wij hebben sinds een paar weken ook 2 kittens die overdag in de slaapkamer mogen maar als wij gaan slapen is de deur dicht. Wij gaan naar bed, dan gaan ze nog even mee en spelen ze op bed. Na 10/15 min brengen we ze naar de woonkamer en gaan ze slapen. 's Ochtend nemen we een kwartiertje om wakker te worden en mogen ze weer de slaapkamer in. Als ze ons horen staan ze al voor de deur te wachten hahah. 1 heeft wel eens om 6u voor de deur gestaan en zachtjes miauwen, maar dat hebben we genegeerd en dan was het na een paar minuten stil.

Blijkbaar zijn die van jou het gewend om 's nachts bij jou op de slaapkamer te mogen en om dat nu weer om te draaien is erg lastig. Maar daar moet je consequent in zijn. Niet en en doen, maar beslissen wat je wil. Als je ze niet meer op de kamer wil moet je even doorbijten want daar zijn ze het niet mee eens en dan gaan ze aan de deur krabben of miauwen. Maar zo lang jij het negeert stoppen ze er uiteindelijk wel mee.
Inderdaad oordopjes of iets in doen, en het echt gaan negeren.

Maar het belangrijkste is inderdaad om ze moe te krijgen. Spelen, lik-matje etc etc

Faelynn

Berichten: 3193
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:10

hahha ja heerlijk herkenbaar dat konden ze hier ook. Op de slaapkamer heb ik geen kastjes dus dat is makkelijk, met slapen is er dus gewoon niks voor ze. Maar in de keuken heb ik nu greeploze kastjes, want daar staat ook hun voer en ze hadden de handeling snel door, was ik een paar uur weg naar werk en alles dat ze maar konden vinden, zowel accessoires als eten ging het huis door. BH, bestek, afstandsbediening, planten, noem het maar op, deze kastjes kunnen ze zelf niet open maken, maar ja katten hebben vergt soms wel wat aanpassing :')
hier een rode adhd'er en een bengaal, zeker de bengaal staat ook wel bekend om de boevenstreken.

Denk dat ritme het belangrijkst is, hier moeten ze juist wel op de slaapkamer met slapen, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen ze juist niet in de slaapkamer te doen, alleen ik merk dat die van mij ook gewoon graag bij mij in de buurt zijn, zeker als ik weinig thuis geweest ben.

genja
Berichten: 3982
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:35

Denk toch leren dat ze ‘s nachts niet op de slaapkamer mogen . Wat bij mij geholpen heeft (vast niet pedagogisch verantwoord) stofzuiger achter slaapkamer deur zetten . Zodra ze aan de deur begonnen te krabben of heel erg zaten te miauwen stofzuiger aan . Heb ik 2 nachten 2x moeten doen en toen was het klaar .

Maar je moet ze daarnaast natuurlijk als je er bent wel ook gewoon uitdagen en moe maken . Misschien worden ze wel blij van die hersenwerk spelletjes ?

Rivendell

Berichten: 6975
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 06:56

Ik ben gezegend met aartsluie slaapkoppen. De mijne komen wel buiten overdag. De katten van mijn ouders (4) komen niet buiten, maar zijn eigenlijk ook altijd aan het slapen. Ik ken eigenlijk niemand met actieve katten

Afanaisa91

Berichten: 1369
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 07:29

Mijn buitenkat kan alsnog helemaal losgaan op een paar van die muizenapps op m’n tablet.
Misschien is dat wat uitdaging voor als je zelf weinig tijd hebt?

prachtige kat heb je trouwens <3

JorineV
Berichten: 1146
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 07:35

Al gedacht aan kinderslot op je kastjes? Lijkt me toch niet heel fris als ze aan je hygiëneproducten zitten. (Zei ik die regelmatig katten met modderpootjes op bed heb }:0 )

Denk dat er al heel veel goede tips gegeven zijn voor moe maken en routines inbouwen. Zal toch een beetje zoeken naar wat werkt voor jou en Sil (en Loki). Wij hebben de slaapkamerdeur 's nachts open en beide katten maken daar wel gebruik van om urenlang bij ons te liggen, even een wandelingetje buiten te maken (afgesloten tuin met kattenluik) en vervolgens weer op bed te ploffen. Juist die vrijheid geeft ze rust, en ons dus ook. Maar hier wordt gelukkig niet gespeeld 's nachts...