Gezelschapsschapen: Wie heeft ze en hoe?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

horsiegek

Gezelschapsschapen: Wie heeft ze en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-22 17:18

Aangezien mijn lief en ik binnenkort gaan verhuizen zijn wij ons aan het oriënteren op het houden van schapen <3 . Ik heb zelf een redelijke ervaring in de omgang met schapen maar ik heb ze zelf nooit gehouden aan huis. Ik vraag mij af waar je allemaal rekening mee moet houden en hoe jullie je schapen houden.

Hoeveel schapen heb je? Op hoeveel m2 houden jullie je schapen? Wat krijgen ze te eten en hoeveel werk kost het je ongeveer dagelijks? Hoeveel (mest)afvoer heb je? Welke omheining heb je gebruikt?

Op dit moment oriënteren wij ons vooral op de Walliser Schwarznase/Vallais Blacknose sheep. Een zeldzamer schapenras. Wij zouden ook zo nu en dan wat lammetjes willen fokken en ons aansluiten bij een rasvereniging. Het lijkt mij ook heel gaaf als het zou lukken om hun wol te gebruiken en te spinnen of te vilten tot schapenkleedjes.

Het is nog lang niet zo ver, maar tot die tijd dromen we van deze ontzettende schattige dieren!

Afbeelding

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Rocco_Love12

Re: Gezelschapsschapen: Wie heeft ze en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:49

Zeldzaam zijn ze tegenwoordig niet meer :+ Ik heb sinds 2016 een kudde van ruim 25 Wallisers op 3,5+1 hectare.

Het ras is meer onderhoud nodig dan andere rassen en zijn toch behoorlijk gevoelig. Zo scheren wij ze 2 a 3 keer per jaar. Hoef/klauwverzorging om de 2 maanden. Ook hebben bepaalde Nederlandse bloedlijnen vaak last van klauwproblemen met nat weer. Verder zijn ze gevoelig voor wormen en maden.

Het beste zijn ze te houden achter gewoon schapengaas met een stroomdraadje. Schapennet raken ze door hun horens vaak in verstrikt tot de dood als gevolg en gewoon stroomdraad maakt niet altijd evenveel indruk op ze :=
Hier krijgen ze schapenkorrel of Havens lammer en schapenmusli. Per dag gaat er 1 zak voer van 25 kg door.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 20:24

Rocco_Love12 schreef:
Zeldzaam zijn ze tegenwoordig niet meer :+ Ik heb sinds 2016 een kudde van ruim 25 Wallisers op 3,5+1 hectare.

Het ras is meer onderhoud nodig dan andere rassen en zijn toch behoorlijk gevoelig. Zo scheren wij ze 2 a 3 keer per jaar. Hoef/klauwverzorging om de 2 maanden. Ook hebben bepaalde Nederlandse bloedlijnen vaak last van klauwproblemen met nat weer. Verder zijn ze gevoelig voor wormen en maden.

Het beste zijn ze te houden achter gewoon schapengaas met een stroomdraadje. Schapennet raken ze door hun horens vaak in verstrikt tot de dood als gevolg en gewoon stroomdraad maakt niet altijd evenveel indruk op ze :=
Hier krijgen ze schapenkorrel of Havens lammer en schapenmusli. Per dag gaat er 1 zak voer van 25 kg door.

Ow wauw 25 is wel veel! Is dat dan nog hobby of bedrijfsmatig?

Echt zeldzaam zijn ze niet, vandaar dat ik zei "zeldzamer". Heel veel zie je er niet in NL.

Gelukkig heb ik zelf ervaring met schapen scheren en klauwbekappen, dus dat is al mooi meegenomen. Wij zouden het liefst schapen halen uit Zwitserland. Maar ik heb mij verder nog niet verdiept in de lijnen.

Als omheining denken we aan een houten hekwerk met eventueel een draadje.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:29

Ook stal 's nachts ivm wolven? En in geval van geen toezicht overdag misschien wolfwerende afrastering?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben kruising Swifters en mini schapen Soay schapen https://soay.be/origine-et-historique-de-la-race/. Historisch ras

Ik heb ook gekeken naar Walliser. Ik vind ze prachtig, maar we gebruiken vaak schapen netten en de fokker bij de oriëntatie raadde ons het af vanwege de hoorns aan de zijkant.dus dat is het niet geworden.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 10 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 20:59

@myse: gelukkig zitten we totaal niet in "wolven-gebied" dus daar maken we ons geen zorgen over. Het is wel het plan dat de schaapjes altijd onderdak kunnen kiezen, zowel in de zomer als in de winter.

@Janouk: wat een leuke schaapjes! Heb je ze ook aan huis? En op hoeveel m2?

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:02

horsiegek schreef:
Rocco_Love12 schreef:

Ow wauw 25 is wel veel! Is dat dan nog hobby of bedrijfsmatig?

Echt zeldzaam zijn ze niet, vandaar dat ik zei "zeldzamer". Heel veel zie je er niet in NL.

Gelukkig heb ik zelf ervaring met schapen scheren en klauwbekappen, dus dat is al mooi meegenomen. Wij zouden het liefst schapen halen uit Zwitserland. Maar ik heb mij verder nog niet verdiept in de lijnen.

Als omheining denken we aan een houten hekwerk met eventueel een draadje.

We doen aan bedrijfsmatig hobbyhouden. Uit Zwitserland halen gaat helaas niet. Ze moeten daar ARR/ARR voor zijn. Onder de Walliser komt die genotype niet van nature voor. Oostenrijk heeft daarvoor andere regels en mogen ze wel de grens over. Maar daar zit ook behoorlijk prijskaartje aan.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:04

Ik vond de WS wel echt meeste onderhoud vergen van alle rassen chapen die ik gehad heb. En erg sterk eenmaal volwassen. Maar wel de meest schattige lammetjes.

Qua benodigde m2, voeding, etc hangt ook veel af van de soort grond die je hebt en hoeveel dieren er op.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:15

Als ik ooit schapen aan huis zou kunnen houden zouden het zeker weten Ouessantschapen zijn. Ik werk op een boerderij met oa ouessantjes en het zijn echt oersterke en makkelijke schapen. Je hoeft ze maar 1 keer per jaar te scheren. Hun wol laat deels zelf los en alleen dan hoef je ze even te scheren. Plus ze zijn klein (echt mini) en schattig <3

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 22:20

Rocco_love12: Ah! Dat is jammer, dat wist ik dan weer niet. Ik weet dat sowieso vrij prijzig zijn. Uit welke landen zou je ze allemaal wel kunnen importeren? UK is ook niet heel gemakkelijk denk ik? Van wat ik te koop heb zien staan in NL word ik nog niet erg enthousiast, maar misschien gewoon omdat er veelal oudere dieren worden aangeboden momenteel.

Limilou, erg schattig maar ik vind ze teveel op geiten lijken.... En ik vind dat wollige juist erg leuk!

We zitten hier op kleigrond en ik heb ongeveer 1800m2 beschikbaar aan huis, maar ik zou ze kunnen verweiden naar nabijgelegen weitjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:02

Ik hou momenteel op 83 are 15 volwassen schapen/geiten. Ook nog wat jong spul maar dat staat al op stal voor de winter. De geiten zijn saanen geiten dus ook flink aan de maat. Sinds oktober voer ik al ruwvoer bij. Dit tot ongeveer eind april. Eerlijk is eerlijk: Er lopen ook nog 2 shetlanders er tussen. Ruwvoer is enkel voor de schapen. Shets komen toe met het gras. Schapen eten met 15 volwassenen en 5 jonge aanwas 20 pakken van 400 kilo per jaar weg. Daarbij geef ik nog een 2,5 ton mais. Omheining is schapengaas met 4 rijen stroom ervoor. Wij hebben geïnvesteerd in voederhekkens. Mijn werk is dus beperkt :) Mestafvoer is simpel: Op de moestuin.

Op 1800 m2 zou ik max 3 ooien en een ram houden. Je moet echt zo vaak mogelijk proberen verweiden ivm wormen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie