Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz
Rocco_Love12 schreef:Zeldzaam zijn ze tegenwoordig niet meer Ik heb sinds 2016 een kudde van ruim 25 Wallisers op 3,5+1 hectare.
Het ras is meer onderhoud nodig dan andere rassen en zijn toch behoorlijk gevoelig. Zo scheren wij ze 2 a 3 keer per jaar. Hoef/klauwverzorging om de 2 maanden. Ook hebben bepaalde Nederlandse bloedlijnen vaak last van klauwproblemen met nat weer. Verder zijn ze gevoelig voor wormen en maden.
Het beste zijn ze te houden achter gewoon schapengaas met een stroomdraadje. Schapennet raken ze door hun horens vaak in verstrikt tot de dood als gevolg en gewoon stroomdraad maakt niet altijd evenveel indruk op ze
Hier krijgen ze schapenkorrel of Havens lammer en schapenmusli. Per dag gaat er 1 zak voer van 25 kg door.
horsiegek schreef:Rocco_Love12 schreef:Zeldzaam zijn ze tegenwoordig niet meer Ik heb sinds 2016 een kudde van ruim 25 Wallisers op 3,5+1 hectare.
Het ras is meer onderhoud nodig dan andere rassen en zijn toch behoorlijk gevoelig. Zo scheren wij ze 2 a 3 keer per jaar. Hoef/klauwverzorging om de 2 maanden. Ook hebben bepaalde Nederlandse bloedlijnen vaak last van klauwproblemen met nat weer. Verder zijn ze gevoelig voor wormen en maden.
Het beste zijn ze te houden achter gewoon schapengaas met een stroomdraadje. Schapennet raken ze door hun horens vaak in verstrikt tot de dood als gevolg en gewoon stroomdraad maakt niet altijd evenveel indruk op ze
Hier krijgen ze schapenkorrel of Havens lammer en schapenmusli. Per dag gaat er 1 zak voer van 25 kg door.
Ow wauw 25 is wel veel! Is dat dan nog hobby of bedrijfsmatig?
Echt zeldzaam zijn ze niet, vandaar dat ik zei "zeldzamer". Heel veel zie je er niet in NL.
Gelukkig heb ik zelf ervaring met schapen scheren en klauwbekappen, dus dat is al mooi meegenomen. Wij zouden het liefst schapen halen uit Zwitserland. Maar ik heb mij verder nog niet verdiept in de lijnen.
Als omheining denken we aan een houten hekwerk met eventueel een draadje.
Gebruikers op dit forum: Zoolgangster en 26 bezoekers