Tuin afzetten voor kat die ontsnappingskoning is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Tuin afzetten voor kat die ontsnappingskoning is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 17:50

Help, mijn kat is een ware ontsnappingskoning en het is niet leuk meer.
De tuin is volledig omheind en overal zit inmiddels gaas (20 cm omhoog en ca 30 cm naar binnenstaand), maar hij heeft inmiddels ontdekt dat als je daaraan gaat hangen, je je kan optrekken en dan kan je je er ook overheen werken.
Het is een ramp en inmiddels komt hij alleen nog onder toezicht buiten (ik sta nu ook op een meter afstand te surveilleren :+ ).

Wat kan ik hier nog mee? Ik wil hem graag de tuin bieden namelijk.
Ons idee was de tuin overdekken met gaas, maar dan kunnen er ook geen vogels meer in (en het is echt lelijk).

Jullie andere ideeën??

Afbeelding

Afbeelding

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Tuin afzetten voor kat die ontsnappingskoning is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:52

Ik zou zeggen een stuk stroom. Ik heb mijn tuin met stroomdraad en de poezen blijven er na een maal een tik te hebben gehad echt wel af.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:57

Google eens op een marterafzetting of marter afweersysteem. Dat heb ik bij mijn vorige tuin gehad en dat werkt perfect om de kat binnen te houden.

Één stroomdraadje werkt niet, omdat de kat met een beetje pech geen aarde maakt met de schutting. Met vier draadjes die afgewisseld plus, min, plus, min zijn wordt er altijd aarde gemaakt en heeft de stroom effect. Er zijn speciale stroomklokken voor kleine huisdieren zoals katten zodat ze niet meteen gefrituurd worden.

Mijn ontsnappingswonders hebben het toen 1x geprobeerd en daarna nooit meer.

Edit:
https://www.agrishop.nl/info/steenmarter-omheining

Ik had haakse isolatoren waardoor de 4 draden in een hoek van 45 graden naar binnen stonden gebogen. Gekozen voor een dunne draad van enkel metaal voor de beste geleiding.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 18:12

Dank!
Snadrem, heb jij toevallig een foto van hoe dat eruit zag in jouw tuin?
Ik ga de website later even zorgvuldig doorlezen. Lijkt me wel prijzig? Geen probleem hoor, als het maar helpt en hij weer lekker naar buiten kan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:33

Zou het helpen als je het gaas aan de binnenkant ook een 15cm naar beneden laat aflopen? Volgens mij kan ie dan nooit de beweging maken om zich eraan op te trekken omdat het een onmogelijke hoek is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:36

Ijzerdraad strak voor er gaas spannen( waar hij aan gaat hangen) met iets wat rolt , kunststof buis oid. Dan krijgt hij geen grip .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:36

Ik heb ook gaas wat naar binnen helt maar dat van mij zit anders vast, als ze het nu proberen dan krijgen ze geen grip omdat het stuk wat overhelt los hangt. Zal nog wel een foto maken want dit klinkt vaag. :+

Scheelt bij mij ook dat mijn schutting verticale planken heeft, die van jou is gewoon al een trappetje omhoog. :)) Das lekker makkelijk natuurlijk. :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:38

Als je toevallig van plan was de schutting binnenkort te vervangen, eentje nemen met verticale planken zodat hij niet kan klimmen. Maar goed, beetje een dure oplossing :+

Ik heb voor de hond een onzichtbaar hek. Draadje in de grond, halsband om en je kan instellen dat hij ver van te voren al een waarschuwings piepje krijgt. De hond heeft één keer een stroomschokje gehad (laagste stand / standje kat op een Berner dus niet zielig) en hij weet nu dondersgoed wat het piepje betekent en waar zijn grens ligt.
Voor een kat heb je natuurlijk een kleine kastje met een nog lagere frequentie.

Nadeel is wel dat je moet kijken of het haalbaar is. Als hij grote stukken springt, krijg hij dus in de lucht stroom en dan is het helemaal klaar natuurlijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 18:41

Nyaleti schreef:
Als je toevallig van plan was de schutting binnenkort te vervangen, eentje nemen met verticale planken zodat hij niet kan klimmen. Maar goed, beetje een dure oplossing :+

Deze kan alles.
Hij heeft weten te ontsnappen onder het dak van de schuur ergens, via een betonnen muur waar net een gaatje in het gaas boven zat en via de ijzeren deur achter de schuur.

Dit is niet een gewone huis-tuin en keukenkat. Serieus. Deze is een ramp.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 18:42

Bellatrix schreef:
Ik heb ook gaas wat naar binnen helt maar dat van mij zit anders vast, als ze het nu proberen dan krijgen ze geen grip omdat het stuk wat overhelt los hangt. Zal nog wel een foto maken want dit klinkt vaag. :+

Scheelt bij mij ook dat mijn schutting verticale planken heeft, die van jou is gewoon al een trappetje omhoog. :)) Das lekker makkelijk natuurlijk. :D

Ik snap wat jij en Gnome bedoelen!
Ik dacht ook dat het op deze manier niet zou lukken. Misschien is jouw optie ook nog een idee ja.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:54

30 cm gaas naar binnen is te weinig, ik heb zeker 60cm gaas naar binnen met metalen strips. Dat is je snelste oplossing om te proberen je gaas breder te maken.

Afbeelding

Die strips zijn te koop in de bouwmarkt, 100cm lang en simpel via bankschroef te buigen, gaatjes erin boren en dan tegen de schutting monteren. Met ty-raps gaas aan strip vastzetten.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:21

Ik heb het systeem van protectapet. Niet goedkoop, maar mijn kleine acrobaat kan er nu niet meer uit.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:31

@Goof het was in eerste aanleg wel even een uitgave, maar wat voor mij een enorme pre was, was duurzaamheid, veiligheid en niet het gevoel alsof ik in de tuin zat in Jurassic Park met overal hekwerk in een schuine hoek. Ik heb even voor je zitten spitten in de oude foto's. Ik heb helaas niet specifiek een foto van hoe we het hadden geïnstalleerd, maar op de foto's zie je wel mooi hoe onopvallend het is. En desondanks super effectief! Beide katten hebben het 1x geprobeerd en nadat ze een tik kregen van de spanning nooit meer.

Op deze saaie winterfoto misschien nog wel het beste te zien := Ik had het dus in een hoek van 90 graden in plaats van de 45 graden die ik me eerst dacht te herinneren.
Afbeelding

Bij de gaaswand met klimop hadden we het er ook boven zitten en daar werkte het ook als een tierelier.
Afbeelding
Bij het deel naast de schuur staat het hier nog verticaal gemonteerd, dat heb ik binnen een week veranderd omdat het dan dus niet werkt. Met die 90 graden maakt iedere kat gegarandeerd contact met minimaal twee draadjes en dat is voldoende.
Afbeelding

En even voor het beeld, je zag er bijna niks van. Ik had de hele tuin er mee gedaan rondom. Dus als je denkt "ik zie het daar niet zitten", het zit er dus wel.
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 21:34

Dank je wel!
Ik ga er me er even in verdiepen en de tips met mijn man bespreken.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:05

Afbeelding

Hier zie je boven de poort links onze draad lopen. Deze loopt eigenlijk rondom de tuin, ik heb hetzelfde systeem als Snadrem en ben er echt enorm blij mee!

Ik had eerst te dik draad welke niet lekker te spannen was. Toen ander draad gehaald en nu is het super!
Ik heb het zelfs nu eigenlijk nooit meer aan staan omdat de poezen er niet meer naar taaien.
Ik zet het wel alleen aan als ze naar buiten gaan, ik heb nog wel eens een jonge vogel perongeluk geroosterd omdat die op twee draden is gaan zitten. Ik heb langhaar poezen dus ik heb redelijk wat volt nodig maar dat was helaas dus te veel voor vogels. Daar hou ik nu meer rekening mee.

Het enige waar ze misschien nog uit kunnen breken is als ze vanaf te tafel compleet over de schutting heen springen zonder deze te raken. Maar dat durven die twee theemutsen van mij toch niet :D