Hond dement. Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Hond dement. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 11:31

Hoi bokkers!

Lang geleden dat ik een topic open, ben vooral een meelezer, maar nu toch wel iets waar bokt misschien wel raad mee weet.

Ik heb een American Stafford teefje van 14 jaar oud. Hele mooie leeftijd! Na haar 2e bloedoor icm met een infectie is ze compleet doof. Ook heeft ze al jaren staar. Maar ondanks dat, altijd opgewekt en vrolijk en we krijgen het wel gemanaged. Ze kent onze standaard hand gebaren wel zodat ze weet wat er verwacht wordt.

Nu sinds een hele tijd is ze niet meer zindelijk. Hoe vaak je haar ook uitlaat, ze zal altijd binnenplassen.
Ze laat ook vaak gewoon in kleine beetjes urine lopen als ze slaapt. Nu is dit voor ons geen issue verder, ze is oud, dus haar kwaaltjes horen er nou eenmaal bij.

Sinds een week of 2 drinkt ze enorm veel. Echt gefixeerd op water ook. Ze weet thuis precies waar evt water te halen valt en doet er alles aan om daaraan te komen.

Eten doet ze verschillend per dag. Ze krijgt vers vlees van Kivo. Kip/rund. De ene dag eet ze bijna niet en de andere dag wel.

Wel stopt ze haar deken altijd in haar voerbak. Door het vlees heen. Als ze geen deken heeft dan blijft ze er tegenaan duwen alsof ze wil kijken ‘of het nog beweegt’.

Ze maakt regelmatig aan aardig verdwaalde indruk.

Ze lijkt dus behoorlijk dement.

We vragen ons vooral af, zijn er dingen om het voor haar prettiger/makkelijker te maken of iets? Of hoelang moet je dit door laten gaan? We willen niet dat zijzelf er flink onder lijdt…

Verder is ze nog met momenten mega actief en springt flink in het rond, (als we buiten zijn) en binnen slaapt ze verder bijna non stop.

Iemand tips/tricks/adviezen/ervaring?

Alvast bedankt voor het lezen!

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Re: Hond dement. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:02

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:05

Heeft ze geen problemen met haar nieren? Ook gezien het vele drinken en de fixatie op water?
Daar kunnen ook klachten van dementheid bij voorkomen wanneer de hond op leeftijd is.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 12:09

Cayenne schreef:
Heeft ze geen problemen met haar nieren? Ook gezien het vele drinken en de fixatie op water?
Daar kunnen ook klachten van dementheid bij voorkomen wanneer de hond op leeftijd is.

dacht ik idd ook aan. Is dat op een simpele manier te checken bij de dierenarts? Hond is altijd wel gevoelig voor stress en prikkels. (Prikkels stukken minder last van sinds ze doof is :D elk nadeel heeft z’n voordeel!)

Dankje Kim, ik ga eens kijken!

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:11

Mijn hond (van bijna 16 jaar) heeft afgelopen zomer een AB-kuur gehad voor een ander probleem. Daarna heeft hij minder dementie-kenmerken gekregen. Blijkbaar zat er ergens anders nog een ander probleem dat voor bepaalde dementie-kenmerken zorgde.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:56

veel drinken klinkt als nierprobleem of mss wel diabetes? Onze hond werd ook dement, hierbij hebben wij haar wereldje verkleind in huis. dus de mand en water en voerbak dichter bij elkaar en ze kon niet meer de gang op en naar boven ( dat deed ze al heel weinig tot niet) we lieten licht aan als we naar bed gingen en ook regelmatig een radio aan, ze kon snachts ineens heel hard gaan blaffen/ roepen. toen hebben we weer gebruik gemaakt van nestdoeken. dus een oud shirt van mij in haar mand. Buiten maakten we der rondjes die steeds kleiner werden niet meer variërend. dus steeds zelfde stukje. en paar x per week mee naar zelfde stukje bos of strand. Dit heeft ze zo tot aan haar door vol kunnen houden

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:27

Nierwaarden kun je checken met bloedprikken. Dat is een makkelijke eerste stap natuurlijk. Een (groot) bloedonderzoek. Om te kijken of verder alles klopt.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:18

Mijn (reeds overleden) demente hond ‘vergat’ dat ze al had gedronken en dronk hierdoor extreem veel. (Ze vergat ook dat ze al eten had gehad, stond te vragen om eten terwijl er gewoon nog in haar bak zat)
Na overleg met de dierenarts ervoor gekozen om haar drinkwater te beperken. Teveel drinken is ook niet goed. (Da heeft inderdaad bloed e.d. Gechecked, mevrouw was verder gezond op ouderdomskwalen na)
Ze kreeg drinken en eten op vaste tijden. Dat ging best goed. Het zoeken naar eten en drinken beperkte ik door haar af te leiden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:40

Ik zou eerst die nieren testen, en daar vooral niet te lang mee wachten

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:04

Dit doet mij denken aan een verhaal van mijn moeder. Zij verzorgde een demente vrouw en de vrouw bleef de hele dag koppen thee zetten terwijl ze er al meerdere had staan.

Als al het medische is uitgesloten kan dit het wellicht zijn.

Wat een lieverd trouwens <3

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 15:40

Bedankt voor jullie berichtjes!
Haar wereldje thuis hebben we idd verkleind. In de zomer lag ze overdag lekker de hele dag buiten incl nachthok. Dan lag ze lekker te slapen (houdt van warmte haha). Nu met de koudere dagen weer binnen. Als ze buiten zit nu als het kouder is staat ze non stop naar 1 punt te kijken en te blaffen. Dus nu ligt ze overdag weer binnen in 1 ruimte. Water bied ik tussendoor aan waar ik zelf bij ben zodat ik kan checken dat ze ook niet te veel drinkt.

Maar voor nu bloedonderzoek plannen bij de dierenarts :)

Dankje Poelie! Ze is ook lief! Naar mensen altijd geweest. Andere dieren buiten vreselijk moeilijk haha. Heb haar vanaf mijn 18e <3 als pupje van 8 weken.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:32

Als je hond erg stressy is kun je ook een urinemonster bij de dierenarts laten onderzoeken. Dat geeft ook al wat informatie en hoeft de hond nog niet mee.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 16:35

dioni schreef:
Als je hond erg stressy is kun je ook een urinemonster bij de dierenarts laten onderzoeken. Dat geeft ook al wat informatie en hoeft de hond nog niet mee.

Ik ga de dierenarts morgen even bellen. Kijken of ze idd het liefste bloed of urine nakijken. Liefst idd zo uitgebreid mogelijk.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:57

extreem veel drinken en in huis plassen kunnen ook symptomen zijn van cushing. Je kunt dit eenvoudig laten testen, en er zijn ook goedwerkende medicijnen tegen. Eén van mijn cavaliertjes heeft dit ook gehad.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 18:07

sevke schreef:
extreem veel drinken en in huis plassen kunnen ook symptomen zijn van cushing. Je kunt dit eenvoudig laten testen, en er zijn ook goedwerkende medicijnen tegen. Eén van mijn cavaliertjes heeft dit ook gehad.

Cushing is ze enige tijd geleden nog op gecheckt. Toen heeft ze zo’n periode met zelfde symptomen gehad. Maar dat was echt maar een week of 2. Cushing was niet aan de orde in elk geval.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:08

gelukkig, want het is een k*tziekte!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:22

loez schreef:
Hoi bokkers!

Lang geleden dat ik een topic open, ben vooral een meelezer, maar nu toch wel iets waar bokt misschien wel raad mee weet.

Ik heb een American Stafford teefje van 14 jaar oud. Hele mooie leeftijd! Na haar 2e bloedoor icm met een infectie is ze compleet doof. Ook heeft ze al jaren staar. Maar ondanks dat, altijd opgewekt en vrolijk en we krijgen het wel gemanaged. Ze kent onze standaard hand gebaren wel zodat ze weet wat er verwacht wordt.

Nu sinds een hele tijd is ze niet meer zindelijk. Hoe vaak je haar ook uitlaat, ze zal altijd binnenplassen.
Ze laat ook vaak gewoon in kleine beetjes urine lopen als ze slaapt. Nu is dit voor ons geen issue verder, ze is oud, dus haar kwaaltjes horen er nou eenmaal bij.

Sinds een week of 2 drinkt ze enorm veel. Echt gefixeerd op water ook. Ze weet thuis precies waar evt water te halen valt en doet er alles aan om daaraan te komen.

Eten doet ze verschillend per dag. Ze krijgt vers vlees van Kivo. Kip/rund. De ene dag eet ze bijna niet en de andere dag wel.

Wel stopt ze haar deken altijd in haar voerbak. Door het vlees heen. Als ze geen deken heeft dan blijft ze er tegenaan duwen alsof ze wil kijken ‘of het nog beweegt’.

Ze maakt regelmatig aan aardig verdwaalde indruk.

Ze lijkt dus behoorlijk dement.

We vragen ons vooral af, zijn er dingen om het voor haar prettiger/makkelijker te maken of iets? Of hoelang moet je dit door laten gaan? We willen niet dat zijzelf er flink onder lijdt…

Verder is ze nog met momenten mega actief en springt flink in het rond, (als we buiten zijn) en binnen slaapt ze verder bijna non stop.

Iemand tips/tricks/adviezen/ervaring?

Alvast bedankt voor het lezen!

[ [url=m/fkSEMa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EFdEKC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatje om te zien zeg! We hebben ook een oudje en ze lijken wel steeds liever te worden!

Onze teef is ook incontinent. Daar kun je wat aan doen. We geven onze hond Enurace. Enurace is een diergeneesmiddel ter behandeling van ongewenst urineverlies veroorzaakt door een te lage spanning in de circulaire spieren die de urinebuis sluiten bij honden die een ovariectomie of ovariohysterectomie hebben ondergaan (ofwel zijn gesteriliseerd). Onze hond krijgt een kwart van een 50 mg pilletje 2 x per dag. Dat is nog vrij weinig, maar ze doet het er goed op.
Ik zou wel uitzoeken waarom ze zoveel wil drinken en plassen, want wellicht heeft ze suiker of is er wat anders aan de hand.

Het kan ook zijn dat ze een blaasontsteking heeft. Bij oudere mensen is het zo, dat blaasontsteking een delier kan veroorzaken. Bij een delier zijn mensen verward en dat lijkt erg op dementie. Dus ik zou zeker even laten kijken door de dierenarts.
https://www.thuisarts.nl/delier/ik-wil- ... -herkennen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 18:40

Jaa precies, kunnen zoveel dingen zijn.
wilde vooral ervaringen/tips etc omdat ik graag wil dat ze ‘zorgeloos’ nog meekan. Voor haar zelf vooral.

Ik ga eens contacten met de dierenarts voor een bloed en/of urine onderzoek

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 19:09

Vandaag bij de dierenarts geweest, goed overleg gehad over het totaal plaatje, mijn man en ik hadden het er van te voren al vaker over gehad, maar de keuze gemaakt om haar in te laten slapen. De kwaaltjes die ze had, en in welk tempo alles toenam. Ze was zichzelf niet meer. Bleek ook een ruis op het hart te hebben. Dierenarts stond volledig achter ons bij deze beslissing. Hij zei gezien haar leeftijd en alle kwaaltjes en dingen bij elkaar opgeteld moet je een keer een beslissing maken. En wij wilden vooral graag de ergste pijn etc voor zijn….

Ze is enorm rustig ingeslapen en ze was zo weg… Y;(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:21

Ach jee gecondoleerd. Zo'n keuze maken is echt zo moeilijk. En vooral als hij al zolang je maatje is. Sterkte om het een plekje te geven.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:28

Och, ik wilde nog te antwoorden op je vraag laar ze is niet meer |( . Ze heeft een mooie leeftijd bereikt. Erg veel sterkte bij het verlies !

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:34

Heeel veel sterkte :knuffel:

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 19:48

Dankjulliewel <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:06

Wat verdrietig maar de juiste keus!
Heel veel sterkte met het verlies! :(:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:37

Heel veel sterkte Loez, met het verlies van je lieve meisje... :knuffel: