Ik heb 2 poezenzusjes in huis, Sansi en Arya. Het zijn salonkatten, ze komen dus niet buiten haha. Sansi is absoluut de actiefste van de 2, een echte speelvogel. Ze heeft een hele verzameling emoji-poppetjes, ze komt die dagelijks in onze schoot gooien zodat wij die in het rond kunnen laten botsen en zij ze kan apporteren. Ze crosst, springt, slipt, rent als een malle in het rond, ...
Arya is een beetje luier. Die speelt ook wel, maar in vergelijking met de zus veel minder. Zij zal niet zo intensief achter haar speelgoed aanlopen. Achter elkaar aanrennen doen ze beide wel even enthousiast, ze worstelen ook regelmatig.
Ze hebben 2 krabpalen, 1 klimtoren, 1 haspel (op maat gemaakt met 3 verdiepingen en een ladder) en 2 hoogteparcoursen. Ze hebben een miljoen speelgoedjes, waarvan een aantal interactief. Sansi is de ravotter, Arya gaat graag op een schapenvachtje voor de kachel liggen.
Ze zijn ruim anderhalf jaar oud nu. We hebben ze altijd regelmatig gewogen, maar ik ben eind september mijn weeg-notitie kwijt geraakt

We hebben hen gisteren nog eens gewogen: Sansi weegt 4.2kg, Arya weeg 4.8kg.
Het zijn kruisingen. De mama was een volle Maine Coon, de papa een Ragdoll x European shorthair.
Sansi lijkt het gestroomlijndere model te zijn, Arya begint een klein peertje te worden. Mijn vriend zegt regelmatig "die witte is een kleine dikzak". Ik ontken dan altijd, maar voel het verschil in gewicht en ja, eerlijk - als Arya voorbij loopt, zie je toch een klein buikje hangen

Ze krijgen onbeperkt brokken, Hills en Purina. Ze krijgen dagelijks nat voer, en altijd wat lekkers: mijn vriend gooit altijd stukjes stokjes (Sansi rent daar als een malle achteraan, Arya doet dat veel kalmer), ze krijgen dagelijks meermaals snoepjes, en regelmatig ook een extraatje (kattensoep, tonijn, ...)
Ik denk dat het verschil te wijten is aan
- verschil in lichaamsbouw
- verschil in beweging
Ze zijn beide gesteriliseerd. Ik heb daarna wel een toename in gewicht gezien.
Hoe pak ik dit aan? Ze worden in maart 2 jaar, en het zou toch echt super erg zijn om een poes te hebben die op 2-jarige leeftijd al overgewicht heeft...
Links Arya, rechts Sansi.