Poes is dik aan het worden - wat kan ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Poes is dik aan het worden - wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 12:48

Help :+

Ik heb 2 poezenzusjes in huis, Sansi en Arya. Het zijn salonkatten, ze komen dus niet buiten haha. Sansi is absoluut de actiefste van de 2, een echte speelvogel. Ze heeft een hele verzameling emoji-poppetjes, ze komt die dagelijks in onze schoot gooien zodat wij die in het rond kunnen laten botsen en zij ze kan apporteren. Ze crosst, springt, slipt, rent als een malle in het rond, ...

Arya is een beetje luier. Die speelt ook wel, maar in vergelijking met de zus veel minder. Zij zal niet zo intensief achter haar speelgoed aanlopen. Achter elkaar aanrennen doen ze beide wel even enthousiast, ze worstelen ook regelmatig.
Ze hebben 2 krabpalen, 1 klimtoren, 1 haspel (op maat gemaakt met 3 verdiepingen en een ladder) en 2 hoogteparcoursen. Ze hebben een miljoen speelgoedjes, waarvan een aantal interactief. Sansi is de ravotter, Arya gaat graag op een schapenvachtje voor de kachel liggen.

Ze zijn ruim anderhalf jaar oud nu. We hebben ze altijd regelmatig gewogen, maar ik ben eind september mijn weeg-notitie kwijt geraakt -O- Echt balen haha.
We hebben hen gisteren nog eens gewogen: Sansi weegt 4.2kg, Arya weeg 4.8kg.

Het zijn kruisingen. De mama was een volle Maine Coon, de papa een Ragdoll x European shorthair.
Sansi lijkt het gestroomlijndere model te zijn, Arya begint een klein peertje te worden. Mijn vriend zegt regelmatig "die witte is een kleine dikzak". Ik ontken dan altijd, maar voel het verschil in gewicht en ja, eerlijk - als Arya voorbij loopt, zie je toch een klein buikje hangen :+ Als ze op dezelfde manier naast elkaar zitten, zie je echt verschil: Arya is veel breder :+ Natuurlijk kan er verschil zijn qua bouw, maar waar Sansi gespierder lijkt, heeft Arya dus een klein buikje. Arya is ook de knuffel van de twee, en laat haar regelmatig op haar rug vallen om over dat bolle buikje geaaid te worden, dusja, ik zie het wel haha.

Ze krijgen onbeperkt brokken, Hills en Purina. Ze krijgen dagelijks nat voer, en altijd wat lekkers: mijn vriend gooit altijd stukjes stokjes (Sansi rent daar als een malle achteraan, Arya doet dat veel kalmer), ze krijgen dagelijks meermaals snoepjes, en regelmatig ook een extraatje (kattensoep, tonijn, ...)

Ik denk dat het verschil te wijten is aan
- verschil in lichaamsbouw
- verschil in beweging

Ze zijn beide gesteriliseerd. Ik heb daarna wel een toename in gewicht gezien.

Hoe pak ik dit aan? Ze worden in maart 2 jaar, en het zou toch echt super erg zijn om een poes te hebben die op 2-jarige leeftijd al overgewicht heeft...

Links Arya, rechts Sansi.
Afbeelding

KikiCelinevs

Re: Poes is dik aan het worden - wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:00

Als ik advies kan geven dan zou ik eerst stoppen met onbeperkt brokken geven. Katten zijn van nature niet gewend onbeperkt eten te hebben. Ze doen het beter op eetmomenten verspreid over de dag. Dan weet je ook gelijk hoeveel ze binnen krijgen. Daarnaast is het misschien waardevol om naar de samenstelling van je brokken te kijken. Katten zijn niet gebaad bij granen en hebben een hoog percentage vlees nodig. Ook moeten er niet veel koolhydraten in zitten. Ik denk dat je daarmee al een groot verschil kan maken. Veel succes met de poezels ;) (ps geweldige namen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:29

Afwegen hoeveel ze nodig hebben en voer ze in iets als voerpuzzels zodat ze moeite moeten doen voor de brokjes.
Snoep is niet alleen lekker, maar ook vaak aardig hoog in calorien, beperken dus, mix het met wat brokjes en bereken de totalen als onderdeel dagrantsoen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:31

Mij vielen de snoepjes ook op. Zoals je heft omschrijft lijkt het vrij veel te zijn. Ik zou daar eens kritisch naar kijken. Wellicht kun je voor Arya een caloriearmere variant geven als je ze toch allebei wat wil geven.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:34

Ik ga mee met hier boven
Verder zou je misschien nog kunnen kijken voor meer beweging. Eventueel aan een tuigje naar buiten?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:41

Onbeperkt brokken is in principe niks mis mee als ze zelf meerdere keren per dag er geen gaan om te eten. Ga je over op vaste momenten zul je minstens drie momenten per dag moeten hebben en het liefst meer.

Als eerste zou ik kijken naar de brokken die je voert, er zijn veel betere brokken te krijgen die ook beter vullen door minder toevoegingen en meer vlees. De website catmoneo heeft een goede lijst met voer en uitleg. Daarnaast zou ik meer natvoer geven, natvoer bevat veel vocht wat goed is voor katten ook veel minder calorieën dan brok. Catmoneo heeft daar ook weer een lijst voor waar je alles kunt bekijken.

Begin ook met het spelen met hengels of iets anders om je kat actiever te krijgen. Wandelen kan ook een goede manier zijn om je kat extra beweging te geven.

Zijn je katten ook echt te dik? Een 'buikje' is normaal bij katten namelijk. De rassen die je noemt zijn ook een stuk groter dan de gemiddelde kat en wegen dus ook meer. Mijn goed op gewicht Ragdoll weegt bijvoorbeeld 7kg.
Ik geef mijn cat bijvoorbeeld yarrah natvoer en merk dat als ik het niet doe hij veel meer brok eet en dus ook sneller aankomt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:47

Ik zou inderdaad de snoepjes minderen, maar niet afgewogen gaan voeren. Uit onderzoek is gebleken dat dit stress oplevert.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 13:54

Ik denk dat onbeperkt brokken hier wel het handigste zou zijn, wij zijn regelmatig een dag van huis en soms ook een weekendje weg.

Catmoneo heb ik opgegeven, ik heb me daar een tijdje mee bezig gehouden maar zag op den duur het bos door de bomen niet meer.

Ik denk dat het vooral de snoepjes zijn. We hebben 2 voerpuzzels staan, dus wellicht kan ik daar wel mee aan de slag. En gewoon minderen qua snoepjes - ipv een grabbel in de pot te doen, een stuk of 2 per kat. Daar zijn ze volgens mij even blij mee.

Natvoer: Arya lust het heel graag, Sansi zal het sneller laten staan. Arya is sowieso gekker van eten dan Sansi en eet regelmatig het bakje van haar zus verder leeg. Als ik merk dat ze het laten staan, sla ik een dag over, want 3/4 moeten weggooien vind ik zonde.

Ik weet niet of ze effectief "te" dik is - het is dat ik haar met zus kan vergelijken en op die manier zie dat zij echt ronder is en een klein buikje heeft. Maar dat kan misschien ook door de sterilisatie komen?

KikiCelinevs haha dankjewel, origineel heette Sansi natuurlijk Sansa, maar dat veranderde gewoon vanzelf in Sansi :D

Edit misschien ook wel belangrijk om te weten - we hebben Sansi in huis genomen toen zij 4.5 maanden oud was. We wilden eigenlijk maar 1 poes. Maar toen ik 5 weken later hoorde dat haar zusje nog steeds geen gouden mandje had, zijn we haar ook gaan ophalen. Zij woog toen 2.8kg en was toen 6 maanden oud, en woog echt een flink stuk minder dan Sansi. Haar vacht was ook niet optimaal. Ik heb haar dus nogal verwend haha, ondertussen is ze mooi bijgekomen en héérlijk fluffy. Beiden zijn een tijdlang aan de magere kant geweest, waarbij je hen niet met je hele hand durfde aaien omdat je elk botje en wervel voelde steken. Nu is dat niet meer zo, ze zijn na de sterilisatie voller geraakt en hebben beide een heerlijk zachte vacht. Ze zijn vrij laat gesteriliseerd, ik weet de exacte datum niet meer maar als ik het me goed herinner waren ze wel al een jaar oud.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 01-11-22 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:57

Schaf een voerautomaat aan, dan kan je afgewogen voeren.
Ik heb een katet van dezelfde leeftijd. Hij krijg in de ochtend een mini-beetje voer en in de avond 50 gram natvoer. Voordat we naar bed gaan 2 snoepjes en dat is het.
Wees gewoon strenger tegen jezelf.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:00

Ik gebruik deze lijst en dan kies ik categorie 1 en 2, boven de lijst staat de uitleg hoe je die kan instellen. Voor natvoer hebben ze er daar ook een van trouwens.

Misschien heeft je kat een primordial Puch. Dat heeft niks met te dik te maken maar is een extra vel dat de buik beschermt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 14:11

Amber_anne schreef:
Ik gebruik deze lijst en dan kies ik categorie 1 en 2, boven de lijst staat de uitleg hoe je die kan instellen. Voor natvoer hebben ze er daar ook een van trouwens.

Misschien heeft je kat een primordial Puch. Dat heeft niks met te dik te maken maar is een extra vel dat de buik beschermt

Ik heb het gegoogled, en dat lijkt helemaal van toepassing te zijn op Arya!
Ik heb het x aantal tijd na de sterilisatie opgemerkt, en tja, zij eet liever en met meer smaak dan Sansi. Dus het zou wel eens een combinatie kunnen zijn van de pouch, meer eten, minder actief zijn en steriliseren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:23

Ik wilde idd ook al over die pouch beginnen ja. Dat kan enorm vertekenen ook - beste is ook altijd je dieren navoelen op gewicht. Onze Maine Coon heeft die pouch ook, maar als je navoelt, is ze echt niet te dik namelijk, ook al zou je dat door de pouch + veel vacht misschien denken - zo verkijken mensen zich ook heel veel bij onze hond een oudduitse herder met lange vacht, hierop. Na castratie is Sansa ook hier echt mooi op gewicht gebleven altijd, dus daar kan ik gelukkig niks van zeggen. Ze was toen een jaar, ondertussen 3,5 dus ze is ook gewoon nog enorm gegroeid - de grotere rassen groeien vaak sowieso wat langer door dus gezien de kruising wat ze zijn kan het ook gewoon zijn dat ze nog niet klaar met groeien zijn ook.

Sowieso is vergelijken met de zus niet handig imo. Je moet echt naar het individu kijken. Binnen eenzelfde nest kan er gewoon echt verschil zitten tussen bouw/gewicht, etc etc. Dus navoelen blijft echt het beste. Botjes zoals heup botten en rug wervels voelen is daarentegen bij katten ook zeker niet vreemd/gek en wel normaal dus wat vaak als mager bestempeld wordt is meestal juist wel een goed gewicht - net als met veel honden is het bij katten ook al snel zo dat ze als gezond gezien worden terwijl er eigenlijk juist wat kilootjes af mogen zeg maar, dus kijk daar juist eerder mee uit.

Wat je zou kunnen doen is eventueel meer klim/klauter mogelijkheden in huis aanbieden nog of zelf proberen toch wat meer te spelen met ze, eventueel nieuwe speeltjes kopen wat wat meer triggert - is soms even zoeken welk individu welk soort speeltje echt heel leuk vind maar in principe is er voor elke kat wel iets te vinden waar ze enthousiast van raken - en het eten aanbieden op een manier waar ze er wat meer moeite voor moeten doen; denk aan een voer toren etc. of andere voer speeltjes zoals die puzzels wat je hebt ja.

En als de een het voer van de ander opeet, zou je ook kunnen denken aan automatische voer systemen die werken op chip, zodat echt alleen de kat waar de automaat op geregistreerd staat eruit kan eten en je zeker weet dat de een of of beiden niet meer binnen krijgen als ze nodig hebben. Hier staat wel onbeperkt brok maar is er ook maar 1 kat en de hond komt ook niet bij d'r eten dus daar hoef ik niet naar te kijken. Sansa regelt haar portie inname zelf heel goed dus daar hoef ik gelukkig niet zo op te letten, maar zo'n automaat kan bij meerdere katten dan wel echt nuttig zijn als ze wat aanleg hebben om voller te raken. Eventueel kijken wel naar de extraatjes, of dat niet teveel is.