Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Esther schreef:Het is onnadenkend van je bijrijdster om haar hond mee te nemen zonder van te voren te overleggen of het überhaupt mogelijk is. Over vergoeden van iets denk ik dat je daar met haar uit moet komen.
Over alle andere gevallen, ik zou je hond een muilkorf om doen in de openbare ruimte om te voorkomen dat hij nog vaker schade maakt. Je hebt geen invloed op wat andere mensen/honden doen, normaal gesproken bijten honden niet zo snel van zich af met gaten. Zo hard bijten is een laatste redmiddel voor honden, niet het eerste wat ze gebruiken.
Je beseft ook dat als mensen aangifte doen tegen je hond dat je die muilkorf- en aanlijnplicht krijgt of je hem kwijt bent?
Femke_Tweety schreef:Beide niet handig.
Bijrijdster het meest onhandig.
Je hád haar immers gezegd dat je jouw honden binnen zou houden.
En dus ging ze er vanuit dat het 'safe' was.
Maar het meebrengen van háár hond naar privé terrein had ze moeten overleggen.
De rest: wisselend per situatie, maar ook een paar situaties waar jij jouw hond niet in zou moeten brengen, als je dus wéét dat hij reactief is.
Gezien de hoeveelheid bijtincidenten zou je het eigenlijk jouw hond niet moeten aandoen om in dat soort situaties te komen.
En als je dat dan tóch doet, moet je het een ander niet aandoen dat jouw hond schade kan maken (onafhankelijk van hún gedrag!) Kortom, als je deze hond met meerdere bijtincidenten mee wil nemen naar openbare/publieke plaatsen, muilkorf om.
Femke_Tweety schreef:Ik vind je weinig respectvol tegenover de personen waarvan jouw hond hun hond gebeten heeft.
'De hond was aan het loeren/fixeren'
Ja dus? Die was aangelijnd en de jouwe niet.
'De eigenaar ging krijsen'
Heel eerlijk, uit stress zou ik dat ook doen.
2x gaten, nu 1 zodanig geraakt dat hij er dagen later nog last van heeft
Ik denk dat je je éigen verantwoordelijkheid moet gaan nemen, en stoppen met wijzen naar een ander.
De jouwe valt aan.
De jouwe maakt gaten.
De jouwe verdedigt zijn erf.
Allemaal prima, maar jóuw! verantwoordelijkheid om te zorgen dat dat niet meer kan gebeuren.
En in deze laatste situatie was de bijrijdster ook absoluut niet slim.
Maar jóuw loslopende hond die op een hondenclub op een andere klapt, jóuw hond die een kleine keffer grijpt, jóuw verantwoordelijkheid.
En je kunt het niet schuiven op 'Dat doet hij anders nooit'
Want hij heeft het al meer dan eens gedaan.
Femke_Tweety schreef:Stop gewoon met naar anderen wijzen, en kijk naar je eigen aandeel.
Je hebt géén invloed op hoe een ander zich gedraagt.
Wèl op of jouw hond nog vaker de kans krijgt om schade te maken.
KimD schreef:Wat zich allemaal op jouw erf afspeelt is absoluut niet jouw schuld. Dat durf ik volledig te wijten aan de verantwoordelijkheid van de bijrijdster. Ik zou dus geen vergoeding aanbieden en wel een gesprek aanknopen over de situatie en met klem verzoeken wél te luisteren en te communiceren.
Ik gil ook als een hond aangevallen wordt, vaak zorgt het voor een schrikreactie bij de honden en laten ze los. Een heel stadsdeel kan me horen, dus dat begrijp ik ook nog wel.
Wat ik niet begrijp is waarom je deze hond überhaupt zonder muilkorf door het leven laat gaan buiten je eigen erf. De trigger kan dan wellicht ontstaan door het laconieke gedrag van anderen, het is jouw hond die schade maakt en zich niet bedenkt dit te doen. Door de hond te muilkorven bescherm je de hond en jezelf want hij heeft maar een kleine trigger nodig om over te gaan op agressie. Een muilkorf is geen belemmering of straf voor een hond maar een hulpmiddel tot een ontspanning wandeling.
Nu valt de 'schade' allemaal mee, maar niet gehecht betekend niet automatisch geen schade, zeker niet als het zo'n kleine hond betreft. Maar wat als door het laconieke gedrag van andere je hond een keer wel flink getriggerd wordt en wel (dodelijke) schade maakt, dan heb je een heel ander probleem.
sterregoud schreef:Duidelijk communiceren dat ze haar hond niet mee mag nemen naar jouw terrein.
Zo simpel is het.
Voor nu, of je nog iets wil vergoeden, misschien de helft van het consult ?
KimD schreef:Wij hebben zeven honden, vijf daarvan kijken onnozel als ze door zoiets kleins gebeten worden en lopen door, twee daarvan maken ze af met huid en haar. Dus ja, er zijn wel zeker honden die dat gewoon tolereren en zelf oplossen maar lang niet allemaal.
Maargoed, daarom benoemde ik ook dat een muilkorf een hulpmiddel en zelfbescherming is en geen straf maar je reactie is duidelijk genoeg...
Succes TS!