Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 17:06

sinds een paar dagen heb ik een nieuwe bijrijdster. 22 jaar, leuke meid. Komt bijna elke dag. Nu was ik er van de week een keer niet. Zij zou komen. Ik had haar gezegd dat de honden binnen zaten (dag ervoor was ik er ook niet en had ze de honden eruit gelaten, omdat die voor de deur stonden. Dat had ik liever niet zonder overleg, hoewel heel lief bedoeld).

Nu kwam ik dus terug. Mijn dochter maakte de deur open. Ik had het hek net dichtgeknoopt toen de honden mij besprongen. Ik wilde naar binnen lopen met 2 honden in mijn kielzog, toen meisje de schuur uitkwam en zei dat ze haar hond had meegenomen. Ik denk nog: gloeiende gloeiende..maar het was al te laat. Mijn hond rende de schuur in, waar haar hond net om het hoekje stond, en greep haar.

Geen open wonden. Het leek mee te vallen, maar nu blijkt ze toch pijn te hebben. En zijn ze bij dierenarts geweest. Ze hebben overigens niks gezegd over kosten vergoeden oid. Is dus meer iets in mijn eigen hoofd.

En ik zit in tweestrijd. Wil het ook eigenlijk niet vergoeden. Want ik had ze verteld dat mijn hond lastig kan zijn met andere honden. Denk er zelf heel erg aan om hek goed af te sluiten etc. We hadden geappt, maar ze heeft met geen woord gerept dat ze haar hond mee had (anders had ik de mijne niet naar buiten laten rennen). Ik wist ook niet dat er een hond was. Mijn honden gaan normaal al vreselijk tekeer als er een hond voor het erf langsloopt en ze waren stil en kwamen gelijk naar mij toe. Bijrijdster gaf aan toen ik dat zei dat ze de hele middag keihard geblaft hadden, maar op gegeven moment zich erbij neer hadden gelegd (ze hebben dus hele middag vreemde hond op erf gehad, dus opeenstapeling van adrenaline). Ws als zij toen die schuurdeur niet had opengezet was er ook nog niks gebeurd, want honden waren volledig gefocust op mij, maar ze komt er vrolijk aanlopen met dat ze haar hond meeheeft en laat de deur open. Waardoor de mijne dus doorhadden dat ie er nog steeds was.

Ik kon niet zo snel erheen (kwam net teruggelopen van hek), maar toen mijn hond dus greep begon bijrijdster keihard te gillen...ik begrijp dat dat een schrikreactie is, maar ook niet handig.

Kortom: zonder toestemming of melding hond meegesleept op mijn erf. Ik had geen enkele mogelijkheid om in te grijpen, want ik verwacht natuurlijk geen vreemde hond op mijn erf. Ze heeft niet echt gebeten, want er is geen open wond. Had haar vast en slingerde haar in het rond, en ja, ze is een ongeleid projectiel, daarom wil ik dit soort situaties voorkomen en altijd kennismaken op neutraal terrein en eerst aan de lijn. Die kans is me nu ontnomen (en ik heb ook gezegd dat de hond niet meer meekan, want als 1e kennismaking zo verloopt durf ik het niet meer aan. Terwijl ik zeker weet dat het goed was gegaan als alles in rust was gegaan, dus echt zonde).

Ergens denk ik: ja, mijn hond. En onafhankelijk van schuldvraag heeft ze schade veroorzaakt.
Maar dit is nu de zoveelste keer dat ik zou kunnen opdraaien voor het laconieke gedrag van anderen. Heb al eens in bos gelopen, loslopend klein hondje kwam op de mijne af en een andere grote. De grote sprong op mijn hond, ik liet dus los, en ze speelden...kleine rakker kwam eraan, greep mijn hond die dat niet pikte en terughapte met schade tot gevolg...zegt die vrouw: ja, die kleine geeft wel vaker problemen. Ik heb dus betaald en van verzekering 50% teruggekregen, want zij vonden het gedeelde schuld (Dus zelf de rest). Ik heb het gehad op een hondenschool, waar mensen stonden te kletsen met de instructeur..ik aangaf: kunnen we wat gaan doen? Maar ze bleven kletsen. Terwijl hun hond steeds zat te fixeren op de mijne. Andere instructeur kwam naar mij toe, en op gegeven moment deden we mijn hond ff los, omdat ze zo op mij gefocust was..ging ook goed, totdat hun hond weer zat te fixeren en mijn hond erbovenop springt...dat was natuurlijk wel mijn fout, maar de mensen wilden ook gedragstherapie vergoed (niet gedaan). En dan denk ik: je staat je les op hondenschool vol te banketstaaf, en nu wil je gedragstherapie. In bos:mijn hond liep los. Er komt een russel aan. Ik roep mijne terug en lijn aan. Hun russel rent vol op mijn aangelijnde hond af en springt erbovenop. Ik denk: 3 opties. 1. hond eraf trappen (Risico: mijn hond bemoeit zich ook en grijpt hond). 2. laten gaan (dat pikt mijn hond zeker aan de lijn niet). 3. mijn hond loslaten, zodat ze het zelf kunnen regelen. Gekozen voor 3. Mensen waren laaiend: ik moest daar niet lopen als ik mijn hond niet onder controle kon houden...uhhh pardon? Ik heb net je hond gered (Want die had dus niks).

En ik ben er wel een beetje flauw van eigenlijk om op kosten gejaagd te worden, doordat anderen maar doen. En zeker in deze situatie denk ik: ik ben zo voorzichtig. Heb echt alles 3 dubbel gebarricadeerd. En dan sleept iemand zonder het te zeggen zijn hond mee op een moment dat ik er nieteens ben. Als je zelf een hond hebt weet je dat ze territoriaal zijn, en dat dit dus vragen om problemen is. En zeg je ook niet even dat die hond er is, zodat ik dat weet als ik thuiskom.

Wat vinden jullie?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:16

Omdat dit topic thuis hoort op BB ga ik je topic daar heen verplaatsen.
HK --> BB

Avalanche

Re: Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:25

Pfft..... niet alleen voor je honden een opeenstapeling, maar voor jou ook.

Ik wil je eerst even een knuffel geven, want hoe boos en gefrustreerd moet jij je gevoeld hebben..... en terecht ook hoor, want ik vind het geen manier van doen. Heel onverantwoordelijk van haar.

Is het wijs om eerst eens het gesprek aan te gaan met haar? En vandaar uit even kijken wat wijsheid is? Dat ze de hond nooit meer mee mag nemen is logisch imo.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:22

Wat waardeloos en best onnadenkend van je bijrijder! En wat heb je al veel toestanden meegemaakt door andere hondenbezitters, wel herkenbaar, het is hier niet veel anders. Er lopen veel onopgevoede honden rond. Ik zou zeggen, nu niks maar wel heel duidelijk zijn naar je bijrijder in wat je van haar verwacht. Ze is nog jong en heeft duidelijk niet nagedacht over wat het betekent om een vreemde hond mee te nemen op ander “honds” terrein.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:35

Het is onnadenkend van je bijrijdster om haar hond mee te nemen zonder van te voren te overleggen of het überhaupt mogelijk is. Over vergoeden van iets denk ik dat je daar met haar uit moet komen.

Over alle andere gevallen, ik zou je hond een muilkorf om doen in de openbare ruimte om te voorkomen dat hij nog vaker schade maakt. Je hebt geen invloed op wat andere mensen/honden doen, normaal gesproken bijten honden niet zo snel van zich af met gaten. Zo hard bijten is een laatste redmiddel voor honden, niet het eerste wat ze gebruiken.
Je beseft ook dat als mensen aangifte doen tegen je hond dat je die muilkorf- en aanlijnplicht krijgt of je hem kwijt bent?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:40

Wat vind je op dit punt het belangrijkst? Wil je perse de relatie met je bijrijder goed houden, of vind je het vooral belangrijk om deze keer voet bij stuk te houden, wat heel begrijpelijk zou zijn overigens.

Als je dat voor jezelf op een rij hebt, dan weet je ook hoe je hier verder je weg in kunt vinden.

Ik denk dat het sowieso altijd oke is om gewoon meelevend ten opzichte van haar hond te zijn. Maar ook om meteen aan te geven, dat de hond als jullie samen verder willen, niet meer mee mag.

Juridisch sta je er bij schade door dieren helaas niet heel sterk voor, dat is gewoon beroerd geregeld, maar hopelijk komt het zover niet en komen jullie er in goed overleg uit.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 19:44

Dankje Avalache. Er is niet echt een probleem met hun, hoor. Ze hebben geen vergoeding gevraagd. Ik vraag me meer af of jullie zoiets zouden aanbieden.

Whizz.. t is dus mijn hond die onopgevoed is. Alleen doe ik er alles aan om incidenten te voorkomen. Kijk. En als ik buiten met haar aan de lijn loopt en er stormt een hond op ons af, dan vind ik dat ergerlijk, maar als er iets gebeurd vind ik het ook mijn verantwoordelijkheid. Er kan buiten altijd iets gebeuren (gelukkig is ze helemaal niet echt agressief al lijkt het zo.. meestal is het binnen 2 tellen spelen, maar ze heeft een impulscontrole van 0 en dus geen fatsoen om afstand te bewaren. Daarom regel ik dat voor haar, want ze lijkt niet te snappen dat sommige honden dat niet leuk vinden).
Maar in dit geval denk ik. Hallo zeg... op mijn eigen afgesloten erf...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:45

Beide niet handig.
Bijrijdster het meest onhandig.

Je hád haar immers gezegd dat je jouw honden binnen zou houden.
En dus ging ze er vanuit dat het 'safe' was.
Maar het meebrengen van háár hond naar privé terrein had ze moeten overleggen.

De rest: wisselend per situatie, maar ook een paar situaties waar jij jouw hond niet in zou moeten brengen, als je dus wéét dat hij reactief is.

Gezien de hoeveelheid bijtincidenten zou je het eigenlijk jouw hond niet moeten aandoen om in dat soort situaties te komen.
En als je dat dan tóch doet, moet je het een ander niet aandoen dat jouw hond schade kan maken (onafhankelijk van hún gedrag!) Kortom, als je deze hond met meerdere bijtincidenten mee wil nemen naar openbare/publieke plaatsen, muilkorf om.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 19:52

Esther schreef:
Het is onnadenkend van je bijrijdster om haar hond mee te nemen zonder van te voren te overleggen of het überhaupt mogelijk is. Over vergoeden van iets denk ik dat je daar met haar uit moet komen.

Over alle andere gevallen, ik zou je hond een muilkorf om doen in de openbare ruimte om te voorkomen dat hij nog vaker schade maakt. Je hebt geen invloed op wat andere mensen/honden doen, normaal gesproken bijten honden niet zo snel van zich af met gaten. Zo hard bijten is een laatste redmiddel voor honden, niet het eerste wat ze gebruiken.
Je beseft ook dat als mensen aangifte doen tegen je hond dat je die muilkorf- en aanlijnplicht krijgt of je hem kwijt bent?

meestal gaat goed, hoor. Ze blaft hard van zich af, maar speelt eigenlijk met alles. 2x gaten. De ene x dus op hondentraining (waarbij andere hond haar al uur aan het uitdagen was en die vrouw begon te krijsen). 2e keer hing er dus een klein hondje aan haar poot, waardoor ze uiteindelijk beet. Ze had toen zelf ook wel wonden, maar ik ren niet zo snel naar dierenarts en t is ook geen partij natuurlijk.. een chihuaha tegen een herder. Haar hondje had ook alleen maar ab toen. Geen hechtingen of niks, dus dat viel nog wel mee.
Nu waren er dus helemaal geen wonden te zien. De hond rende hier ook nog gewoon rond, was alleen bang natuurlijk, maar nu na 2 dagen heeft ze toch last van haar spieren.Dus ws iets verrekt door het wilde gedrag van mijn hond.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:06

Ik vind je weinig respectvol tegenover de personen waarvan jouw hond hun hond gebeten heeft.

'De hond was aan het loeren/fixeren'
Ja dus? Die was aangelijnd en de jouwe niet.

'De eigenaar ging krijsen'
Heel eerlijk, uit stress zou ik dat ook doen.

2x gaten, nu 1 zodanig geraakt dat hij er dagen later nog last van heeft

Ik denk dat je je éigen verantwoordelijkheid moet gaan nemen, en stoppen met wijzen naar een ander.

De jouwe valt aan.
De jouwe maakt gaten.
De jouwe verdedigt zijn erf.

Allemaal prima, maar jóuw! verantwoordelijkheid om te zorgen dat dat niet meer kan gebeuren.

En in deze laatste situatie was de bijrijdster ook absoluut niet slim.

Maar jóuw loslopende hond die op een hondenclub op een andere klapt, jóuw hond die een kleine keffer grijpt, jóuw verantwoordelijkheid.
En je kunt het niet schuiven op 'Dat doet hij anders nooit'
Want hij heeft het al meer dan eens gedaan.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 20:10

Femke_Tweety schreef:
Beide niet handig.
Bijrijdster het meest onhandig.

Je hád haar immers gezegd dat je jouw honden binnen zou houden.
En dus ging ze er vanuit dat het 'safe' was.
Maar het meebrengen van háár hond naar privé terrein had ze moeten overleggen.

De rest: wisselend per situatie, maar ook een paar situaties waar jij jouw hond niet in zou moeten brengen, als je dus wéét dat hij reactief is.

Gezien de hoeveelheid bijtincidenten zou je het eigenlijk jouw hond niet moeten aandoen om in dat soort situaties te komen.
En als je dat dan tóch doet, moet je het een ander niet aandoen dat jouw hond schade kan maken (onafhankelijk van hún gedrag!) Kortom, als je deze hond met meerdere bijtincidenten mee wil nemen naar openbare/publieke plaatsen, muilkorf om.

dat is dus niet zo. Ik had gezegd dat ik niet thuis was en de honden binnen waren en. innen moesten. lijven (omdat ze dus dag ervoor toen ik weg was met 2 honden de derde naar buiten had gelaten,, ondat die haar zo zielig aankeek).Dat wilde ik nu voorkomen.

En ik neem haar nooit mee naar drukke plaatsen. Loop hier altijd op overzichtelijke landwegen. En in Nl in losloopgebied waar zij dan ook losloopt en wat dus altijd goed gaat (ondat ze los veel minder spanning ophoopt. Ik roep haar altijd bij me als er een hond aankomt, zodat ze dus rustig kennis kan maken) op die ene keer na dat er een vrouw kwam met grote en kleine hond. Ik de mijne terugriep. Zij aangaf:gaat goed hoor. Haar groterd op de mijne afstormde en die 2 aan het spelen sloegen, en vervolgens de chihuaha in de poot van de mijne hing,weigerde los te laten waarop de mijne uiteindelijk beet.Ik vind dat heel rot, maar qua ernst:het was een chihuaha en hoefde nieteens gehecht. En die cavia hing wel echt vast aan de poot van mijn herder, met ook bijtwondje).
Het theater net de russel die op de mijne afstormde had geen verwondingen tot gevolg. Enkel een boze eigenaar die vond dat ik mijn hond niet los had mogen laten toen zijn loslopende russel in mijn aangelijnde hond hing. Ik lijn haar altijd aan om te voorkimen dat ze te enthousiast op anddee hinden afgaat dus. En ook echt alleen los in dat ene losloopgebied waar iedereen heel relaxed is. Dat was die vrouw met die chihuaha oik trouwens.. die zei ook:ach ja, die kleine heeft wel vaker tramnelant met andere honden.
Enige keer dat ze echt schade heeft veroorzaakt was op hondenschool. Hoewel ik me zelfs daar afvraag in hoeverre de bijtwonden voorkimen hadden kunnen worden als die mensen nitet aan hun russel gesleurd hadden. Toen ik los zei liet ze ook gelijk los nl. En mijn hand zit ook weleens in jaar bek dat het lijkt of ze bijt, maar dan heeft ze gewoon vast. 1x lis en die muil gaat open. Maar goed... had ik haar toen niet lis gedaan was er niks gebeurd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:17

Stop gewoon met naar anderen wijzen, en kijk naar je eigen aandeel.

Je hebt géén invloed op hoe een ander zich gedraagt.
Wèl op of jouw hond nog vaker de kans krijgt om schade te maken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 20:23

Femke_Tweety schreef:
Ik vind je weinig respectvol tegenover de personen waarvan jouw hond hun hond gebeten heeft.

'De hond was aan het loeren/fixeren'
Ja dus? Die was aangelijnd en de jouwe niet.

'De eigenaar ging krijsen'
Heel eerlijk, uit stress zou ik dat ook doen.

2x gaten, nu 1 zodanig geraakt dat hij er dagen later nog last van heeft

Ik denk dat je je éigen verantwoordelijkheid moet gaan nemen, en stoppen met wijzen naar een ander.

De jouwe valt aan.
De jouwe maakt gaten.
De jouwe verdedigt zijn erf.

Allemaal prima, maar jóuw! verantwoordelijkheid om te zorgen dat dat niet meer kan gebeuren.

En in deze laatste situatie was de bijrijdster ook absoluut niet slim.

Maar jóuw loslopende hond die op een hondenclub op een andere klapt, jóuw hond die een kleine keffer grijpt, jóuw verantwoordelijkheid.
En je kunt het niet schuiven op 'Dat doet hij anders nooit'
Want hij heeft het al meer dan eens gedaan.

huh? Weinig respectvol?? Ik heb heel netjes alle schade vergoed, interesse getoond etc. Ik geef nu aan dat ik me hier rot over voel, dus volgens mij zoek jij nu gewoon iets om me af te branden. Ik schets de situatie (hondenschool ben ik best boos om, ja. Omdat ik meerdere keren aan trainster had aangegeven dat het niet goed ging en die niets deed. Tot ik naar binnen gegaan ben en eigenaar vd hondenschool het gezegd heb die toen met mij is gaan trainen. Waarop we op gegeven moment haar los deden (in gezamelijk overleg dus). Foute inschatting idd. Maar die mensen gaven aan dat hin hond al gedragsproblemen had en ze daarom om cursus gegaan waren. dan ga je staan beppen ipv trainen en dan vervolgens wil je naast de schade (en ik heb echt alles vergoed, he.. km s naar een dierenarts 50 km verderop ipv die in hun stad x 0,19 cent, allerlei zalfjes, botten. vlees die ze hadden gekocht, een speciake halskraag omdat die bij de dierenarts niet deugde volgens hen, en toen kwamen ze ermee dat hun hondje nu getraumatiseerd was en ze dus gedragstherapie vergoed wilden zien. (maw de hondencursus waar ze zelf al waren moest ik verder gaan betalen). Daarvoor heb ik dan idd geen respect meer.

Die kleine keffer hing wel in de poot van mijn herder. En ja, ook dat heb ik volledig vergoed (verzekering heeft maar 50% betaald, want gaven aan:schuld ligt bij beiden en ik heb de andere helft dus uit eigen zak betaald).

En als ik vraag wat is fair en je gaat me lipen afzeiken op dat ik respectloos ben, vind ik dat in deze wel echt geheel misplaatst.

Een sinpel:nou, ik zou aanbieden om te vergoeden had ook volstaan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:24

Wat zich allemaal op jouw erf afspeelt is absoluut niet jouw schuld. Dat durf ik volledig te wijten aan de verantwoordelijkheid van de bijrijdster. Ik zou dus geen vergoeding aanbieden en wel een gesprek aanknopen over de situatie en met klem verzoeken wél te luisteren en te communiceren.

Ik gil ook als een hond aangevallen wordt, vaak zorgt het voor een schrikreactie bij de honden en laten ze los. Een heel stadsdeel kan me horen, dus dat begrijp ik ook nog wel.

Wat ik niet begrijp is waarom je deze hond überhaupt zonder muilkorf door het leven laat gaan buiten je eigen erf. De trigger kan dan wellicht ontstaan door het laconieke gedrag van anderen, het is jouw hond die schade maakt en zich niet bedenkt dit te doen. Door de hond te muilkorven bescherm je de hond en jezelf want hij heeft maar een kleine trigger nodig om over te gaan op agressie. Een muilkorf is geen belemmering of straf voor een hond maar een hulpmiddel tot een ontspanning wandeling.

Nu valt de 'schade' allemaal mee, maar niet gehecht betekend niet automatisch geen schade, zeker niet als het zo'n kleine hond betreft. Maar wat als door het laconieke gedrag van andere je hond een keer wel flink getriggerd wordt en wel (dodelijke) schade maakt, dan heb je een heel ander probleem.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 20:36

Femke_Tweety schreef:
Stop gewoon met naar anderen wijzen, en kijk naar je eigen aandeel.

Je hebt géén invloed op hoe een ander zich gedraagt.
Wèl op of jouw hond nog vaker de kans krijgt om schade te maken.

ok. Dat was niet mijn vraag.
Maar misschien kun jij me uitleggen dan hoe ik dat in dit geval moet doen?
Mijn hond heeft overigens geen gaten gemaakt. Hond heeft na 2 dagen last, maar geen enkele zichtbare wond. Maar ff voor de duidelijkheid:ik had mijn honden binnen toen ik weg was. Ik heb haar gezegd dat ik er niet was en honden binnen waren en binnen moesten blijven. Ik heb haar verteld hoe mijn hond kan zijn met andere honden. We hadden veelvuldig appcontact die middag. Ze wist dat ik bijna thuis was. Heeft met geen woord gerept over haar hond. Ik kom thuis. Dochter gaat naar binnen, honden rennen naar buiten naar mij toe. Ik had het hek dichtgedaan en met dat ik met hinden in kielzog weer naar binnen wil lopen komt bijrijder eraan:ik heb... mee. Ik zeg nog:wie? Ja, mijn hond.En met dat ze het zegt ontdekken mijn honden het en vliegen eropaf. Meiske begint te gillen. Ik was nog een aantal meters weg, gelijk erheen gerend, hond bij me geroepen die gelijk kwam. Haar hond gecontroleerx, die niks leek te hebben en waarop ze zelf ook zei:ja, ik had haar anders niet meegenomen, maar ze was alleen. En omdat jij er toch niet was dacht ik, dat kan wel.

Het enige wat ik had kunnen doen was tegen haar zeggen dat ze haar hond niet mee mocht nemen. Maar het is gewoon niet in me opgekomen dat iemand zijn hond meeneemt naar een plek waar 3 andere honden achter driedubbel hek zitten... dus ik hoor van jou graag de oplossing.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:39

Duidelijk communiceren dat ze haar hond niet mee mag nemen naar jouw terrein.
Zo simpel is het.
Voor nu, of je nog iets wil vergoeden, misschien de helft van het consult ?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:44

geen andere honden op je terrein laten, bordjes plaatsen en pech voor je bijrijder

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:52

Als je bij rijdster niet kan luisteren .. Zal het voor paard ook niet handig zijn

Dacht ik dan kan het wel... vind ik niet verantwoord bij mijn paard..maar neem aan dat ze 18 + is gezien ze haar hond mee heeft.. zal er een duidelijk gesprek van maken en met mijn dieren en op mijn erf gelden mijn regels..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:06

Voor mij zou dit een reden zijn bijrijdster vriendelijk te verzoeken niet terug te komen...
Zij heeft nu een gevaarlijke situatie laten ontstaan tussen jouw en haar honden, wetend dat jij niet thuis bent, wetend dat jij geen vreemde hond op je erf wilt, wetend dat jij een hond hebt die niet makkelijk is. Dit is gewoon echt niet ok.

Hond op hondenschool: die andere zat aan de lijn. Inschattingsfout van jou om die van jou los te laten.
In die andere 2 situaties had ik nul vergoed: waren het de kleintjes met te grote bek.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 21:11

KimD schreef:
Wat zich allemaal op jouw erf afspeelt is absoluut niet jouw schuld. Dat durf ik volledig te wijten aan de verantwoordelijkheid van de bijrijdster. Ik zou dus geen vergoeding aanbieden en wel een gesprek aanknopen over de situatie en met klem verzoeken wél te luisteren en te communiceren.

Ik gil ook als een hond aangevallen wordt, vaak zorgt het voor een schrikreactie bij de honden en laten ze los. Een heel stadsdeel kan me horen, dus dat begrijp ik ook nog wel.

Wat ik niet begrijp is waarom je deze hond überhaupt zonder muilkorf door het leven laat gaan buiten je eigen erf. De trigger kan dan wellicht ontstaan door het laconieke gedrag van anderen, het is jouw hond die schade maakt en zich niet bedenkt dit te doen. Door de hond te muilkorven bescherm je de hond en jezelf want hij heeft maar een kleine trigger nodig om over te gaan op agressie. Een muilkorf is geen belemmering of straf voor een hond maar een hulpmiddel tot een ontspanning wandeling.

Nu valt de 'schade' allemaal mee, maar niet gehecht betekend niet automatisch geen schade, zeker niet als het zo'n kleine hond betreft. Maar wat als door het laconieke gedrag van andere je hond een keer wel flink getriggerd wordt en wel (dodelijke) schade maakt, dan heb je een heel ander probleem.

ik vraag me af hoeveel honden niet zouden bijten als een cavia vol in hun poten hangt. Ik had zeker een muilkorf overwogen als het bij bijna alle honden fout ging, maar dat is gewoon niet zo. Ik ging met haar weleens naar een hondenspeelweide waar honden nieteens aangelijnd mogen zijn. Laatste tijd niet meer, ondat ik het zelf eng vind, en drukke plekken gewoon liever mijd vanwege haar geblaf maar ze liep te dollen tussen 15 a 20 andere honden.. niks aan de hand. Losloopgebied? Niks aan de hand. Afgezien van dus die ene keer met de chihuaha waarvan de vrouw al aangaf dat die regelmatig gedoe had met andere honden. Wat ik wel snap als ie in de poten van andere honden gaat hangen. Er was verder geen schade, de vrouw is puur voor de zekerheid naar dierenarts gegaan. Heb nog tijdje leuk contact met haar fehad. (ff ter verheldering. Want ik was dus degene die dit gewoon heel vervelend vind). En de chihuaha had ook echt vast, want wondje op poot van mijn hond. Dus het was puur een reactie van haar. Enige keer dat ze gebeten heeft uit aanval was dus op hondenschool. Na een uur lang triggers.

ff ter verduidelijking:
hondenschool schade vanuit aanval.
losloopgebied schade bij beide. Maar chihuaha viel aan, zij reageerde op een cavia die aan haar poot hing.
jack russel die op haar sprong toen ze aan lijn zat:geen schade, alleen boze eigenaren en een bange russel die snel afdroop toen ik de lijn losliet. Ze heeft toen ook helemaal niet gebeten of niks.
En nu dus:schade. Maar geen bijtwond. Dus ook een muilkorf had hier niks aan veranderd. Ze is gewoon veel te hard op de andere hond geklapt. Meisje zei dat ze beet, maar hoe dan als er geen enkele wond is? Dan moet er op zn minst een miniem gaatje zijn, maar zowel wij als dierenarts hebben haar volledig geinspecteerd en er was echt nul komma niks te zien.

Maar eigenlijk gebeurt hier nu precies wat zo oneerlijk voelt. Mijn hond is sterk en groot. Een chihuaha valt mijn hond aan, hangt in haar poot. Mijn hond bijt van zich af, en zou dan muilkorf om moeten.
Anderen laten hun russel los op de mijne springen. De mijne doet nieteens wat. Rent enkel achter de russel aan die hard wegloopt.Russel is bang, eigenaren bois. Gemene herder (zo gemeen dat russel gern schrammetje heeft).
en nu dan wederom ern veel kleinere hond. Mijn hond die hele middag voor het raam heeft zitten blaffen. Vol opgekropte adrenaline. Toch eenmaal buiten eerst naar mij gerend komt (ik had dus ook echt niet door dat er hond op terrein was) en vervolgens als ze de hond in de smiezen krijgt met een rotgang de schuur instuift en de hond ondersteboven loopt en erop springt (en dat gedrag had ik liever niet, maar had ik het geweten had ik dat dus kunnen voorkomen door haar eerst bij me te roepen en dan rustig kennismaken).
Ik ben niet blij met het impulsieve gedrag van mijn hond en daar ben ik mee aan het trainen.
Maar muilkorven vind ik in deze wel een te zware maatregel. Dat betekent dus dat chihuaha lekker in haar poot kan blijven hangen en zij zich nieteens kan verweren. Er zal geen rechter oordelen dat een hond daatom een muilkorf om moet. Zeker niet bij een gaatje die nieteens gehecht hoeft te worden... bij een chihuaha dus die ze in principe in 1 hap kan doorslikken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:17

Wij hebben zeven honden, vijf daarvan kijken onnozel als ze door zoiets kleins gebeten worden en lopen door, twee daarvan maken ze af met huid en haar. Dus ja, er zijn wel zeker honden die dat gewoon tolereren en zelf oplossen maar lang niet allemaal. En het nadeel? Alles wat kleiner is, heeft al snel schade.

Maargoed, daarom benoemde ik ook dat een muilkorf een hulpmiddel en zelfbescherming is en geen straf maar je reactie is duidelijk genoeg...

Succes TS!

Edit: Nogmaals, en knoop het goed in je oren want als je een eigenaar als mijzelf zou treffen had je een groot probleem. Er hoeft geen wond te zijn om schade te veroorzaken.

Een tijdje geleden klapte een hond van zo'n ik gok 50kg op mijn 16,5kg hond, geen zichtbare schade. Wel twee behandelingen bij de fysio en blauwe plekken (kneuzingen) verder en ze moest ipv een jaarlijkse controle na vier maanden terugkomen. Ik heb hiervan niks verhaald omdat de eigenaren van deze hond oprecht een (grote) inschattingsfout maakte en heel goed reageerde en ook oprecht in gesprek ging over hetgeen wat mis ging.

Jij bent op zijn minst zo laconiek als de eigenaren waar je een vinger naar wijst met deze gedachtegang.
Laatst bijgewerkt door KimD op 28-10-22 21:24, in het totaal 2 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 21:20

sterregoud schreef:
Duidelijk communiceren dat ze haar hond niet mee mag nemen naar jouw terrein.
Zo simpel is het.
Voor nu, of je nog iets wil vergoeden, misschien de helft van het consult ?

ja, dat is dus beetje mijn dillemma. Ze hebben het niet gevraagd. Maar ik baal ervan. Alleen andere kant vind ik het ook zuur dat ik nu op kosten gejaagd wordt. Ze mag hier gratis rijden (ze zocht iets betaalds, ik hoorde dat en zei:joh, kom dan hier, kodt het je niks. Ik heb er 2 staan. Ik was dus nieteens op zoek, maar gun het haar). En dan gebeurt zoiets na 3 dagen. (en zit bij mij ook de angst:ga ik dit ook weer jaren horen alsof het mijn schuld is. Want haar moeder heeft jaren geleden mijn paard gereden. Ik had gezegd:geen galip. Zij was erop gestapt toen ik er niet was en dacht dat galip wel kon. Paard ging ervandoor, ze had haar beugels niet op maat gemaakt en is erafgevallen. Gebroken sleutelbeen. Dat heb ik jaren moeten horen. Grasgemaaid daar, want dat kon ze niet doir mijn paard etc.). En dat gevoel komt nu ook weer terug:jullie doen op eigen houtje iets, en ik kan voor de gevolgen opdraaien... en dat voelt niet fair.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:23

Nou, dan is het toch bye bye bijrijder? Jij hebt haar niet nodig, zij doet iets stom (appel valt niet ver van de boom kennelijk), jij hebt geen zin in gezeik. Doei, daar is het gat van de deur :evaw:

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 21:24

KimD schreef:
Wij hebben zeven honden, vijf daarvan kijken onnozel als ze door zoiets kleins gebeten worden en lopen door, twee daarvan maken ze af met huid en haar. Dus ja, er zijn wel zeker honden die dat gewoon tolereren en zelf oplossen maar lang niet allemaal.

Maargoed, daarom benoemde ik ook dat een muilkorf een hulpmiddel en zelfbescherming is en geen straf maar je reactie is duidelijk genoeg...

Succes TS!

waardeer ik ook dat je dat noemt, hoor!En zou het zeker in overweging nemen als het echt een standaard reactie zou zijn. Maar deze chihuha was gewion echt vies bezig. Ze had een wond op haar poot en dus echt gebeten.Dat doet pijn en ik vind dat ze zich dan mag verweren. Muilkorf gaat zij echt niet fijn vinden. Ze is al best onzeker en kan dan helemaal niks meer.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:26

Zelf zou ik het niet vergoeden, jou honden zijn op eigen terrein en zei neemt ongevraagd haar hond mee dus in mijn ogen zit zei toch echt zelf fout.
Laatst bijgewerkt door bcd94 op 28-10-22 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt