Gezocht een Britse korthaar kitten

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPareltje

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-02-18

Gezocht een Britse korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 21:39

Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren om een poes in huis te nemen. Hij heeft altijd poezen gehad dus we zijn er mee bekend. We zoeken een aanhankelijke, sociale en rustige poes en toen kwamen we uit op een Britse korthaar. Kent iemand een betrouwbare plek die op het moment een nestje heeft?

Alvast bedankt :D

Supervixen

Berichten: 13148
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Gezocht een Britse korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:00

Waarom geen asielkat?

xPareltje

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 22:08

Supervixen schreef:
Waarom geen asielkat?


Dat hebben we overwogen maar helaas vinden we daar geen goede match voor wat we zoeken. Anders had dat zeker een optie kunnen zijn.

Marcella

Berichten: 37393
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Gezocht een Britse korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:25

Die van caro geen optie.

mysa

Berichten: 10719
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Gezocht een Britse korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:26

Zal even vragen aan schoondochter, ze heeft er net gisteren eentje gekocht.

Happinez

Berichten: 8449
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:28

Ik heb een langhaar brit ( uit korthaar ouders ) en vrienden van mij hebben een kortharige brit.
En onze ervaring is dat onze HTK katten aanhankelijker zijn dan de britten.
Als je echt een gezelligheidsdier zoekt om ook mee te knuffelen e.d. dan zou ik denk ik zelf geen brit nemen.

xPareltje

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 22:33

Marcella schreef:
Die van caro geen optie.


Jawel maar er komt iemand kijken voor diegene die wij zouden willen, dus we gaan stilletjes verder kijken. Mocht die toch vrij blijven dan gaan we natuurlijk voor een van haar :o

xPareltje

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 22:36

Happinez schreef:
Ik heb een langhaar brit ( uit korthaar ouders ) en vrienden van mij hebben een kortharige brit.
En onze ervaring is dat onze HTK katten aanhankelijker zijn dan de britten.
Als je echt een gezelligheidsdier zoekt om ook mee te knuffelen e.d. dan zou ik denk ik zelf geen brit nemen.


Mijn nicht is dierenartsassistent en die zegt dat je als je een aanhankelijke poes zoekt je het beste kan kiezen voor een Britse korthaar of ragdoll. HTK katten zou ook kunnen maar dat zijn vaak katten die naar buiten willen en we willen echt een binnenkat.

Marcella

Berichten: 37393
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:37

Okay maar had gekund. Hopen dat die mensen gewoon voor een andere vallen. ;)

Absolem

Berichten: 2777
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:39

Happinez schreef:
Ik heb een langhaar brit ( uit korthaar ouders ) en vrienden van mij hebben een kortharige brit.
En onze ervaring is dat onze HTK katten aanhankelijker zijn dan de britten.
Als je echt een gezelligheidsdier zoekt om ook mee te knuffelen e.d. dan zou ik denk ik zelf geen brit nemen.



De twee Britten die mijn ouders hadden waren juist enorme kroelkonten. Allebij.

xPareltje

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 22:44

Marcella schreef:
Okay maar had gekund. Hopen dat die mensen gewoon voor een andere vallen. ;)


Ik hoop dat ze inderdaad een andere kiezen. Want die vinden we allebei echt heel erg leuk! :o

Eefste

Berichten: 927
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gezocht een Britse korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:57

Ooh ik heb 2 britse kortharen van 15 jaar (broer en zus). De liefste, meest knuffelige, sociaalste katten ever :)
Ik heb ze "tweedehands" dus weet geen goede fokker oid. Maar ben wel benieuwd dus lees even mee

xoranlover

Berichten: 6793
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Gezocht een Britse korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 23:09

In Ospel zit een fokker. Van de vijfwinkel heet die cattery. Ik zou aanraden om 13 november naar de kattenshow van Limbra Cat Club te komen. Daar komen behoorlijk veel brittenfokkers. Kun je kennis maken en katten bekijken.

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Gezocht een Britse korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 23:18

Ik heb Britse korthaar, main coon, ragdoll en htk (gehad), het ligt echt meer aan de kat zelf dan aan het ras vind ik. Mijn main coon poes is heel aanhankelijk, de kater ook wel maar anders. De ragdoll kater vind het ook gezellig maar komt in de buurt liggen, niet op schoot. De htk poezen, die we half wild uit het asiel gehaald hebben, zijn ook knuffelig geworden, maar de ene veel meer als de andere. Mijn Britse korthaar was een stuk minder knuffelig.

Ligt ook deels aan de opvoeding. De Britse korthaar kwam bij mijn oom en tante vandaan en had daar weinig liefde gehad. Bij mij worden bijna alle katten uiteindelijk schoot kat en zij was geen uitzondering :D

Goner
Berichten: 299
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 23:27

xPareltje schreef:
HTK katten zou ook kunnen maar dat zijn vaak katten die naar buiten willen en we willen echt een binnenkat.


Sorry super offtopic, maar wilde hier toch wel even op reageren. Mijn ervaring is dat als je HTK kat vanaf kitten af aan gewoon gewend is binnen te blijven ze dat echt meer dan prima vinden. Al onze katten (nu twee en hun twee voorgangers) hebben nooit aan de deur gekrabd o.i.d. puur omdat ze niet gewend waren buiten te komen.
Ja, stel dat je een HTK kat van een boerderij haalt zal de kans dat ze naar buiten willen wellicht al groter zijn, maar dat is dan natuurlijk iets waar je in het zoeken naar een nestje rekening mee kan houden.

Ik snap je overigens wel, met HTK katten neem je toch een gok. Op dit moment is maar één van onze poezen echt aanhankelijk. Die kwijnt echt weg als ze geen aandacht krijgt. De ander vindt het ook wel lekker, maar wel alleen als het haar uitkomt. Dat was bij onze eerdere katten ook zo terwijl ze toch allemaal in dezelfde leefomstandigheden zijn opgegroeid. Dat risico is dan waarschijnlijk kleiner als je voor een Brit of een Ragdoll.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Gezocht een Britse korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 23:37

Mijn moeder heeft een kruising Brit Maine Coone. Ontzettende kroel kat komt op commando en blijft netjes binnen bij de achterdeur staan als die open gaat. Een klant van mij had ook een Brit en wat een heerlijk dier was dat een een huiskat.
Afbeelding

Nachtlampje

Berichten: 4520
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 07:55

Let je goed op of de katten een stamboom hebben maar vooral getest zijn op erfelijke ziekten (en dat je dat ook mag inzien!)? Binnen dit ras is er geen ruimte meer om gewoon een leuke kat te kopen, de kans op hart- en nierproblemen wordt gigantisch hoog bij ongeteste ouderdieren waar je de afkomst niet van weet.

Ik heb er twee, en ik vind het heerlijke katten met een hoge kroelfactor. Echt schoot katten zou ik het als ras niet noemen, eentje wil bij mij wel op schoot maar alleen als de omstandigheden perfect zijn en ze is snel beledigd.
Ik heb ook een nestje gehad ooit en daarvan hoor ik van 3 van de 5 dat ze nooit op schoot komen. 2 zijn net zulke dikke kroelkonten

Durquia

Berichten: 202
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:06

Nachtlampje schreef:
Let je goed op of de katten een stamboom hebben maar vooral getest zijn op erfelijke ziekten (en dat je dat ook mag inzien!)? Binnen dit ras is er geen ruimte meer om gewoon een leuke kat te kopen, de kans op hart- en nierproblemen wordt gigantisch hoog bij ongeteste ouderdieren waar je de afkomst niet van weet.

Ik heb er twee, en ik vind het heerlijke katten met een hoge kroelfactor. Echt schoot katten zou ik het als ras niet noemen, eentje wil bij mij wel op schoot maar alleen als de omstandigheden perfect zijn en ze is snel beledigd.
Ik heb ook een nestje gehad ooit en daarvan hoor ik van 3 van de 5 dat ze nooit op schoot komen. 2 zijn net zulke dikke kroelkonten


Helemaal mee eens!

Ik heb een Britse korthaar gehad, ze is bijna 18 jaar geworden. Zij was ontzettend lief en aanhankelijk maar heel eenkennig en was de eerste 4 jaar geen schootzitter. Dat is pas later zo geworden. Wel vond ze het leuk om opgetild te worden en te knuffelen maar dan alleen door mij.
De eerste jaren zat ze wel altijd bij me maar nooit op schoot.
Belangrijk is idd dat je kijkt naar een fokker die in ieder geval op HCM en PKD test, en ga niet voor een Brit zonder stamboom, een stamboom kost namelijk helemaal niet veel geld en vaak wordt gezegd dat ze zonder stamboom goedkoper aan kunnen bieden maar dan is het meestal zo dat ze of niet raszuiver zijn of hebben ze buiten de regels van een ras vereniging gefokt of zijn ze te laks geweest om lid te worden van een rasvereniging. Er is eigenlijk geen goed excuus voor.

Anna79

Berichten: 3418
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:15

Ik heb een kattentrimsalon en mijn ervaring is dat de Ragdolls en Maine Coons vaak het meest relaxed zijn. Mijn ervaring met de Brits korthaar is dat sommigen erg pittig zijn. Houd er ook rekening mee dat Britten vaak een erg dichte vacht hebben waardoor een regelmatige trimbeurt noodzakelijk kan zijn.
Succes met je zoektocht en veel plezier!

KikiCelinevs
Berichten: 206
Geregistreerd: 07-07-20

Re: Gezocht een Britse korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:42

Je kan het beste kijken naar de website kitten te koop.
Daar staan veel betrouwbare fokkers op. Ook hebben ze britse korthaar herplaatsers, dan weet je al meer over het karakter van de kat. Veel succes met je zoektocht!

https://www.kittentekoop.nl/kittens/bri ... lassifieds