Bumble foot kip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dandelion07

Bumble foot kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 17:46

Ja, onze kippen hadden nooit iets en nu in 2 weken wormen en nu het volgende.... Bumble foot denk ik. -O-

Afbeelding
Dit is toch bumble foot?

Kun je dit zelf open prikken en behandelen?
Het is nog niet zo erg dat ze mank lopen ik zag het alleen toevallig.

Hevonen

Re: Bumble foot kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:44

Dit is inderdaad bumblefoot.
Mijn dochter heeft dit vaak gehad bij haar kwartels. Ze behandelt het door het (liefst tweemaal daags) dagelijks schoon te maken en in te smeren met aambeienzalf. Steeds schoon verband erom. De dierenarts heeft een andere zalf ervoor die is nog net wat effectiever. Meestal is het na een dag of 10 een stuk beter. Het is erg pijnlijk voor de vogel en kan tot allerlei verdergaande problemen leiden. Het moet vooral heel goed schoon blijven om infecties te voorkomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:49

Ja, bumblefoot. Wat voor zitstokken heb je voor ze? De standaard stokken zijn overal gelijk en dan krijg je makkelijker drukplekken volgens sommigen. Tak van een boom nemen, dan hebben ze altijd net iets anders druk op de pootjes, dat zou het moeten voorkomen. Nu het weer langer donker is, zitten ze langer op stok.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 22:11

Inderdaad bumblefoot.. Ik ben momenteel ook een van mijn kippen aan het behandelen daarvoor. Ik gebruik deze methode: https://brahma-houseofbrahma.jouwweb.nl ... /bublefoot
Om de dag trekzalf erop. Gaasje erop, goed inwikkelen met vetrap. Kan weken duren en is lastig te behandelen helaas. Dierenarts is ook een optie.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 08:31

Okee bedankt!