Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Esther_ schreef:Geen ervaring met honden, wel een kat met diabetes.
Kun je ook zelf insuline meten? Vaak is de waarde bij dierenartsen hoger ivm stress. Als je te snel verhoogd, dan raakt het lichaam helemaal van slag en kun je geen betrouwbare waardes meten.
Dus mijn advies, schaf zelf een meetsetje aan en meet zelf een paar de waarden voor de insuline gift en op het laagste punt.
Bij diabetes is het ook van belang om naar voeding te kijken. Niet teveel koolhydraten en per dagdeel dezelfde portie. Anders krijg je hem nooit stabiel ingesteld
Ontstekingen etc. zorgen ook voor een hogere waarde.
Borisje schreef:Heeft hij geen insulinoom? Daar zou ik even naar vragen. Komt niet zoveel voor en dat geeft hele vage suikerziekte achtige kwalen en gooit de hele suikerspiegel overhoop.
Ik hoop het niet voor je hondje, maar het zou wel een en ander verklaren. Sterkte!
Snorretje schreef:Heeft de dierenarts al eens aan het Somogyi effect gedacht? Hierbij is er eigenlijk sprake van een overodosis insuline, waardoor het bloedsuiker juist te laag wordt. Om dit te overkomen gaat het lichaam in een overlevingsstand waardoor er onder ander uit de lever glucose wordt vrijgegeven, waardoor het bij meting kan lijken of er een te hoog glucose in het bloed aanwezig is
Borisje schreef:Heeft hij geen insulinoom? Daar zou ik even naar vragen. Komt niet zoveel voor en dat geeft hele vage suikerziekte achtige kwalen en gooit de hele suikerspiegel overhoop.
Ik hoop het niet voor je hondje, maar het zou wel een en ander verklaren. Sterkte!
MoniqueT schreef:Sommige dieren zijn zo resistent voor insuline dat er meer aan de hand is: https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/
MoniqueT schreef:Sommige dieren zijn zo resistent voor insuline dat er meer aan de hand is: https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/
CalipsoLover schreef:De bloedsuiker spiegel is zelden te laag als ik het goed begrijp, hij heeft heel vaak hypo's. Dierenarts heeft dus grafieken gemaakt van zijn spiegel, maar wat er hierop te zien is is dat hij hoge pieken heeft, terwijl dit normaal in golfjes moet zijn. Zijn spiegel daalt ook te traag (maar ik weet niet of ik dit goed verwoord, het is mijn moeder die de hond altijd gaat halen). Maar hij gaat dus idd iedere week een volledige dag naar daar en dan meten ze zijn suikerspiegel meerdere keren.
De insuline is opgebouwd, we zijn begonnen met 2-3 units en is geleidelijk aan opgebouwd, kan dat somogyi effect dan ook optreden als het wel gewoon correct is opgebouwd? .