Hoe vreemde honden weren/afschrikken

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Hoe vreemde honden weren/afschrikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 21:47

Hoi iedereen :)
We zijn onlangs verhuisd en wonen hier erg graag samen met onze 2 honden.
Verschillende buren hebben ook honden dus dat is wel leuk :D
Echter is er een buur waarvan de hond vaak losloopt op straat.
Helaas laat deze hond vaak cadeautjes achter bij zijn uitstapjes en vaak op onze oprit...

De buren durven we nog niet direct aanspreken, dat komt hopelijk later wel ter sprake
Maar ik vind het niet fijn om uit de auto te stappen en te moeten opletten waar ik mijn voeten zet. Het nodigt zo weer andere honden uit en ik wil hier geen vreemde stront opruimen dagelijks :(

Zijn er soms middeltjes die we kunnen op de oprit strooien?
De oprit bestaat uit losse witte steentjes.
Ik las iets over azijn en een soort strooikorrel maar wat werkt er goed?
Natuurlijk iets niet schadelijk en onze honden komen er ook langs voor hun wandeling

zonnebloem18

Re: Hoe vreemde honden weren/afschrikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:49

Stroomdraadje vlak boven de grond?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:55

zonnebloem18 schreef:
Stroomdraadje vlak boven de grond?

Dit ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 07:42

Nadeel is alleen dat je dan met je eigen honden niet over de oprit kunt (of iedere keer stroom uit zetten als je met je eigen honden erdoor moet).
Poort is ook nog een oplossing, maar ook niet handig voor jezelf om hem iedere keer open en dicht te maken als je eruit moet.
Het vervelende is dat bij maatregelen je zelf ook weer hinder ondervindt, of je honden. Zou toch de buren erop aanspreken, hoe rottig ook omdat je er nog maar net woont.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 07:47

Stroomdraad wil ik liever niet.
De oprit is ook te breed ervoor (3, bijna 4 auto's breed) en ik vind het niet zo vriendelijk :o
Uiteindelijk willen we hen er wel op aanspreken, maar voor nu is dat nog wat te vroeg.
We hebben ook al meegemaakt dat onze vuilzakken waren kapot gescheurd, (door katten dan ofzo?) dus met zo'n spray/azijn kunnen we dit misschien ook aanpakken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 07:50

Waarom is het te vroeg om je buren aan te spreken hierover? Enkel omdat je er pas net woont? Want daar zou ik me overheen zetten, je komt niet met een futiliteitje.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 07:50

Azijn is funest voor het bodemleven en is ook niet toegestaan. Ik zou dus iets anders proberen

Wat is de reden dat jullie de buren niet willen aanspreken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 07:54

Het lastige is dat alles wat eventueel zou werken om honden en katten weg te houden ook tegen eigen honden werkt. Plus dat er weinig dingen zijn die redelijk werken, maar absoluut geen garantie geven. Azijn kan de geur weghalen, maar bij poep is dat geen reden voor een hond. Bij markeren wel, maar zelfs daarbij werkt het niet altijd.

Het enige wat echt werkt is zorgen dat ze dus niet op de oprit kunnen komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:16

ja beter wel meteen aanspreken hoor.
anders heb je kans dat het straks juist allemaal veel zwaarder word als je langer wacht.
en ik mag niet invullen voor een ander maar kans zit er in dat zij dan zeggen van waarom heb je dat niet eerder gezegd.
wie weet valt het wel mee en denken ze mee voor een oplossing.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:21

_San87_ schreef:
Waarom is het te vroeg om je buren aan te spreken hierover? Enkel omdat je er pas net woont? Want daar zou ik me overheen zetten, je komt niet met een futiliteitje.

Dit was ook het eerste wat ik dacht. Ik zou gewoon het gesprek aangaan. Sowieso een hond die losloopt door een bewoonde straat en dus niet op eigen erf lijkt me niet wenselijk.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:24

"Hoi buurman/buurvrouw, ik zag uw hond poepen op mijn oprit, wilt u dit de volgende keer opruimen?"

Gewoon op een vriendelijke manier brengen, ze zullen het niet leuk vinden, maar de poep van een andere hond opruimen daar zou ik van over de nek gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:32

LaPluche schreef:
"Hoi buurman/buurvrouw, ik zag uw hond poepen op mijn oprit, wilt u dit de volgende keer opruimen?"

Gewoon op een vriendelijke manier brengen, ze zullen het niet leuk vinden, maar de poep van een andere hond opruimen daar zou ik van over de nek gaan.

Eerder zorgen dat dat niet meer gebeurt, me dunkt.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:34

Eerste stap is toch echt de buren aanspreken.

Een soort van wildrooster (of iets anders waar honden liever niet op lopen) is effectief, maar je eigen honden moeten er ook langs dus dat gaat ook niet werken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:38

LaPluche schreef:

Mooie binnenkomer als je elkaar nog niet kent :j Goede manier om de relatie meteen op scherp te zetten.

Ik zou het íetsje subtieler brengen :D

"Goh, buurman/buurvrouw, we kennen elkaar nog niet zo goed, klopt het dat ik uw hond wel eens zie loslopen op straat?" - dat lijkt me sowieso de eerste vraag, zou pijnlijk zijn als het hun hond uberhaupt niet is. Gewoon eerst even controleren of dát alvast klopt.

En dan ververvolgens iets als: "ik vind het vervelend om daar nu meteen al mee te komen, maar uw hond poept wel eens op onze oprit. Hoe kunnen we dat in de toekomst voorkomen/oplossen?"

TS: als je echt (nog) niet wilt aanspreken, rijden/lopen jouw buren regelmatig langs jouw huis? Dan is misschien een humoristisch bordje met 'geen hondentoilet' oid een indirecte manier om ze er op te attenderen.

En anders zou ik eens kijken of er iets te vinden/knutselen is dat op beweging reageert en dat geluid maakt. Hond wordt gedetecteerd en er gaat een toeter af, oid. Beetje à la reigerverjagers bij vijvers.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 12:10

Met aanspreken willen we nog wachten tot we onze housewarming voor de buren hebben gehad. We hebben nog niet echt contact gehad, enkel oppervlakkig. En aangezien we hier voor de rest van onze dagen willen wonen, wil ik het wel gezellig houden :D
Ik moet wel verduidelijken dat we geen bewijs hebben dat het de buurhond is die de cadeautjes achterlaat.
We zien de hond wel af en toe op uitstap maar we hebben (nog) niet met eigen ogen gezien dat hun hond is geweest. Het kan evengoed een wandelaar zijn hond zijn...

Even heel simpel de situatie getekend :')
Zwart is straat, donkergroen is heg/scheiding, rood is huis en lichtgroen is onze tuin met het bruine hek
Al het grijze is dus oprit, een stuk naast het huis en een stuk voor het huis.

Afbeelding

Ik dacht de azijn/strooikorrels/... te gieten aan de grens oprit/voetpad. Daar staan geen planten, dus dat lijkt me ok voor het bodemleven? Dus niet de hele oprit vol, maar om een grens aan te duiden.
Onze eigen honden lopen enkel los in de tuin, we gaan enkel langs de oprit als we op wandeling gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:13

Die azijn trekt alsnog de bodem in. En als je het wil als afschrikken moet je het echt vaak doen. Ik gebruik het wel eens om urine lucht weg te halen,maar geen enkele kat of hond die zich er wat van aantrekt hoor. Ja, als ik het net gedaan heb, maar even later al niet meer. Dus zou je al dagelijks of vaker moeten doen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:23

Zou er toch wat van zeggen. Dat hij dagelijks maar een opraaprondje doet als hij zijn hond los laat lopen. Zou niet wachten op de housewarming. Eerst het onaangename en daarna het aangename. Heb hier maar 2 buren en stevig van me afgebeten in het begin, maar ondertussen komen we wel goed overeen :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:26

Farjen schreef:
Met aanspreken willen we nog wachten tot we onze housewarming voor de buren hebben gehad. We hebben nog niet echt contact gehad, enkel oppervlakkig. En aangezien we hier voor de rest van onze dagen willen wonen, wil ik het wel gezellig houden :D
Ik moet wel verduidelijken dat we geen bewijs hebben dat het de buurhond is die de cadeautjes achterlaat.
We zien de hond wel af en toe op uitstap maar we hebben (nog) niet met eigen ogen gezien dat hun hond is geweest. Het kan evengoed een wandelaar zijn hond zijn...

Even heel simpel de situatie getekend :')
Zwart is straat, donkergroen is heg/scheiding, rood is huis en lichtgroen is onze tuin met het bruine hek
Al het grijze is dus oprit, een stuk naast het huis en een stuk voor het huis.

[ [url=m/AlYXoc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik dacht de azijn/strooikorrels/... te gieten aan de grens oprit/voetpad. Daar staan geen planten, dus dat lijkt me ok voor het bodemleven? Dus niet de hele oprit vol, maar om een grens aan te duiden.
Onze eigen honden lopen enkel los in de tuin, we gaan enkel langs de oprit als we op wandeling gaan.

Dan zou ik eerst eens bewijs verzamelen :). Camera'tje zou het moeten doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:36

Stroomdraad kan ook over een breed stuk, hadden wij ook en ik zie het hier bij alle huizen met honden. Maar zou eerst inderdaad uitzoeken welke hond het is. En misschien een bordje ophangen met geen honden laten poepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 07:59

Doe aub geen azijn; bodemleven is meer dan alleen planten..
Als je je buren niet wil aanspreken, zorg dan dat de ho d de tuin niet meer inkomt. Plaats een hek ofzo voor tijdelijk.
Overigens snap ik niet waarom je wilt wachten met aanspreken. Ik zou het zelf juist vervelend vinden als mijn hond in jouw tuin poept. Ik zou het willen weten zodat ik er wat aan kon doen.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:05

Misschien de blonde aanpak proberen? Je woont er net, weet niet dat de hond vaker losloopt dus als je hem tegenkomt bezorg je hem thuis, je dacht dat hij ontsnapt was? Misschien dan meteen een kleine opening voor een gesprekje?

Ik vind een loslopende hond sowieso niet prettig eigenlijk. 'Hoort' in mijn ogen niet en zie dat ook alleen in de vorm van zwerfhonden of ontsnapte honden.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:57

Peper? Honden ruiken altijd uitgebreid op de plaatsen waar ze behoefte willen doen. Peper is heel vervelend in de neus.
Er is ook witte peper, dat zie je niet tussen de witte steentjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:23

Zolang je geen bewijs hebt niets doen, installeer een camera, ring of zo en zorg voor bewijs. Misschien is het wel een ander beest.