Alternatief voor hondenkraag na castratie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justme_24

Alternatief voor hondenkraag na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 14:41

Heyy allemaal!

Mijn hond is een paar dagen geleden gecastreerd en loopt dus nu met zo'n plastic kap om zijn nek rond.
Hij probeert vaker de kap van zijn hoofd af te krijgen en tijdens het wandelen loopt hij zodanig met z'n hoofd over de grond dat de kap steeds vasthangt. Het op en af doen is ook nogal een ramp aangezien het met een grote strip klittenband is en hij doodsbang is voor het geluid van het lostrekken hiervan.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaringen of tips heeft voor eventueel een alternatief?
Ik zag al veel over een medical pet-shirt, maar ik ben bang dat hij hier gewoon overheen gaat likken en het na een tijdje dan alsnog helemaal nat is en gaat vastplakken.
Hij probeert namelijk wel te likken (zelfs met kap om).
Het is trouwens een labrador van ongeveer 27 kilo mocht dat helpen.

Let me know!!
Thanks!

loez

Re: Alternatief voor hondenkraag na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:43

Wij hebben een zachte /stoffen kap. Scheelt enorm voor onze hond. Comfy Cone

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:45

Deze dingen zijn veel praktischer dan die enorme lampenkappen.
Afbeelding

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:46

Ik had een opblaasbare band voor mijn hond na zijn castratie. Bij hem was dat voldoende, weet niet of het voor een labrador genoeg helpt. Hieronder een link met mogelijkheden.
https://www.medpets.nl/beschermkragen+hond/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:46

Ik zou even overleggen met de dierenarts of zij iets weten? Hoe ziet de wond eruit?

Mijn kleine reu was jong dat hij gecastreerd werd en had een kap om. Zijn zus deed hem steeds af. Hij ging echt voor haar staan en zij trok hem eraf. Hij zat verder niet veel aan de wond en is goed genezen.

Teefje moest toen ze 2 was ook en is gewoon gedaan, niet laproscopisch. Avond zelf was te doen, maar daarna konden we haar amper rustig houden. Is ook goed genezen.

Als je een beetje mag wandelen en hij gaat daarna liggen slapen, likt hij misschien niet veel en lang eraan?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:47

Je hebt zachte kappen en er is ook een brede dikke band die je om de nek kan doen.

Bij ons werkte zo’n medical pet-shirt en een paar keer corrigeren als ze eraan wilde likken trouwens erg goed na de sterilisatie van mijn teef. Ze heeft toen eigenlijk de kap niet op gehad. Vorige week na een andere ingreep overigens wel, daar had ze meer de neiging om aan te zitten, maar ook alleen ‘s nachts of als we er niet bij waren. In het begin was het een gevecht om die kap op te zetten, maar na volhouden en een dag of wat stak ze d’r kop er zo in.

Justme_24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 14:47

Froukje schreef:
Deze dingen zijn veel praktischer dan die enorme lampenkappen.
[ [url=m/hqoZql.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan hij hiermee niet alsnog aan de wond likken? Ik dacht dat deze alleen waren voor niet aan de rug en voorpoten te komen, maar kan ik me ook in vergissen

Justme_24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 14:50

superpony schreef:
Ik zou even overleggen met de dierenarts of zij iets weten? Hoe ziet de wond eruit?

Mijn kleine reu was jong dat hij gecastreerd werd en had een kap om. Zijn zus deed hem steeds af. Hij ging echt voor haar staan en zij trok hem eraf. Hij zat verder niet veel aan de wond en is goed genezen.

Teefje moest toen ze 2 was ook en is gewoon gedaan, niet laproscopisch. Avond zelf was te doen, maar daarna konden we haar amper rustig houden. Is ook goed genezen.

Als je een beetje mag wandelen en hij gaat daarna liggen slapen, likt hij misschien niet veel en lang eraan?

Dierenarts gaf al aan dat zo'n t-shirt niet helpt als de hond er alsnog veel aan likt, maar dat is dus lastig te zeggen van te voren.
Met hem wandelen is een optie, maar hij heeft zoveel energie nu dat hij erna alleen maar wil spelen of nog meer wandelen ipv slapen :( .

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:51

De teef (kruising Berner sennen) van mijn ouders kon daarmee niet meer aan haar buikwond likken dus ik ga er vanuit dat een castratiewond dan ook wel buiten bereik blijft als je de band goed hard opblaast.

Na het wandelen een flinke kauwbot en dan gaan ze vaak wel liggen slapen.

Justme_24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 14:52

Dorus schreef:
Je hebt zachte kappen en er is ook een brede dikke band die je om de nek kan doen.

Bij ons werkte zo’n medical pet-shirt en een paar keer corrigeren als ze eraan wilde likken trouwens erg goed na de sterilisatie van mijn teef. Ze heeft toen eigenlijk de kap niet op gehad. Vorige week na een andere ingreep overigens wel, daar had ze meer de neiging om aan te zitten, maar ook alleen ‘s nachts of als we er niet bij waren. In het begin was het een gevecht om die kap op te zetten, maar na volhouden en een dag of wat stak ze d’r kop er zo in.

ja daar ben ik dus ook bang voor, dat hij 's nachts gaat likken met een medical pet-shirt aan en dan kan ik niks doen helaas...
Het op en af doen is te doen als je met 2 bent, maar alleen stribbelt hij zo hard tegen dat het niet te doen is met die klittenband... Bovendien loopt hij ook overal tegen aan met deze kap en blijft dan staan alsof hij niet meer verder kan lopen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:54

de kap heb je enkel nodig om te voorkomen dat die er aan likt. Tijdens wandelingen / momenten dat je erop kan letten kan die dus prima af, gewoon zorgen dat die er niet gaat aan likken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:57

Wij moesten de eerste dag ook samen die kap op zetten, maar de tweede dag ging dat al beter en na 3 à 4 dagen was het geen enkel probleem meer. Ze werd ook beter/makkelijker in met die kap bewegen. De eerste nacht ben ik toen ik wakker werd even gaan kijken en lag ze nog in precies dezelfde houding met de kop omhoog als toen ik naar bed ging. Na verloop van tijd ging de kop makkelijker naar beneden en zocht ze ook echt weer d'r eigen plekje op. Maar je moet wel consequent zijn naar de hond en de tijd geven aan die kap te wennen.
Overigens zit er bij ons geen klittenband in maar een lang lint die we met een mooie strik vast kunnen maken. Misschien kan je kijken naar een alternatief om de kap mee vast te maken.

Duhelo schreef:
de kap heb je enkel nodig om te voorkomen dat die er aan likt. Tijdens wandelingen / momenten dat je erop kan letten kan die dus prima af, gewoon zorgen dat die er niet gaat aan likken.

Inderdaad. Ik heb vorige week bewust de hele week thuis gewerkt zodat ze niet 24/7 met die kap op hoefde. Pet shirt heb ik overigens na een dag ook niet meer aan gedaan. Deze bedekte maar 1 van de 3 plekken en doordat hij een beetje afzakt deed hij die ene plek meer kwaad dan goed. Wel kreeg ze 's nachts naast de kap een sok om d'r achterpoot, want een van de plekken wilde ze af en toe wel aan krabben en die was ook met het pet shirt niet te bedekken. Je moet soms gewoon een beetje creatief zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:59

Bij onze hond is er inwendig gehecht met oplosbare hechtingen en kon hij dus vrijwel niet de hechtingen eruit halen. Hij heeft geen kap om gehad, alleen een soort rompertje aan en dat ging heel goed. Het is super mooi genezen en geen problemen gehad.

Stond trouwens in de begeleidende brief die ik kreeg van onze dierenarts dat een beetje likken niet heel erg was, maar dat ze het niet kapot moesten maken.

Volgens mij heeft hij een dag of 3-4 het pakje aan gehad. Daarna was het niet meer nodig.

Afbeelding

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:52

na de operatie van mijn hond hebben we ook zo'n rompertje mee gekregen van de dierenarts, ze bleef er netjes vanaf en ze heeft hem dus niet aangehad. Volgens onze dierenarts hebben de meeste honden veel minder problemen met een romper dan met een kap

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:54

Zo'n romper hadden mijn ouders ook mee gekregen.. Die was binnen een half uur in 100 stukjes gescheurd. :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:03

Inderdaad een rompertje, is ideaal, wel er even aan denken om het omhoog te stropen bij het plassen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:05

meggiemeg schreef:
Inderdaad een rompertje, is ideaal, wel er even aan denken om het omhoog te stropen bij het plassen.

Wij deden het pakje uit met het kleine rondje uitlaten. Het was heel simpel aan te trekken.

Onze hond was trouwens de dag van de castratie zielig en daarna gewoon weer het ventje. Had nergens last van en daarom zijn wij ook vrij snel weer wat meer gaan lopen (aan de riem op plekken waar geen andere honden loslopen).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:27

Wat mavantos ook zegt; bij onze reu zagen we ook amper iets zitten qua draad of hechtingen. Wond was ook erg schoon.
Bij teefje later ook.
Onze kater ook nooit problemen mee gehad.

Onze poes hadden we hele erge problemen mee, maar die liet zich vallen met rompertje. Haar hechtingen hebben ook een tijd problemen gegeven, maar kwam niet omdat ze eraan zat. Haar lichaam reageerde er gewoon heftig op.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:29

Bij onze Groenendaelerteef was een kap geen optie omdat zij echt panisch reagerde .
Was spoed want baarmoedrontsteking en zij was al 9.
Eerst niet in narkose willen, dan niet wakker willen worden en dan echt soort van aanvallen die eerste 3 uur na wakkerworden.
Dus nix kap.
Wel ook inwenige naden. Rompertje was ook niet echt hey advies omdat het dan had kunnen broeien
Dus ik heb gewoon een oud Tshirt genomen .
Aan de onderkant van de hals gauw een rekverband genaaid . Die liep dan van voren na de voorbenen , onder de buik gekruisd en achter de schouderbladen een niet te vaste lus.
Zelfde aan de onderkant van het t-shirt hier dan niet gekruist maar naar boven en dan bij de knoop van de voorbeenen vast gemaakt.
Dat alles zonder echt spanning maar alles was bedekt en ze kon er niet bij.
Klinkt gecompliceerd maar is heel simpel te maken.

Bij onze reu ( ook pas met 7 gecastreerd) hoefde helemaal niets. Had wel een kap "voor het geval" maar was niet nodig

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:34

Mijn honden hebben zo'n medical petshirt gehad. Werkte prima.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:41

Hier ook een rompertje (nooit geweten dat het een serieuze naam had haha) bij de sterilisatie van onze hond. Zat verband op en daaroverheen de romper. De hond zat er niet aan.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:07

Hier na castratie nooit een kap of romper, het is maar een kleine wond dus als de hond er niet in extreme mate aanzit geneest dat prima

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:14

Ik heb twee honden gelijktijdig laten castreren, de kap was een ramp, dus gewoon afgedaan. Een hond heeft nooit naar zijn wond gekeken en die was dan ook snel genezen (heb heb bij hem ook zelf de hechtingen er uit kunnen halen), de ander heeft hechtingen er uit getrokken en was steeds aan het likken, maar ook die wond is keurig genezen, het heeft alleen langer geduurd.

Sinds ik een hond heb gezien die rondliep met een ijzerdraad strik om zijn poot die langzaam zijn poot amputeerde (niemand kon hem vangen) en zelfs dat overleefd heeft en een mooie stomp kreeg, geloof ik dat likken en plukken aan een wond niet erg is.
Wel altijd de boel in de gaten houden natuurlijk, op ontstekingen letten en koorts, maar bij mij gaan er geen kappen meer om.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:38

Een rompertje of een donut.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:11

Mijn reu is twee weken geleden gecastreerd en had ook een medical pet suit. Dit ging prima en alles is goed en snel genezen.