Regelgeving bijtincident hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 15:52

Wie weet welke stappen je kan ondernemen?
Het volgende is er gebeurd.
Voor de zomervakantie is mijn jongste zoontje gebeten door een hond.dit gebeurde bij school.
Het liep af met een schram in de wang.
Nu heeft mijn zoontje autisme en ik weet dat hij soms afwijkend gedrag heeft naar beesten. Ik was hier echter bij en zag geen directe aanleiding dat de hond zich bedreigd zou moeten voelen.
Nadien gebeurde er weinig.
De hond kwam nog steeds mee naar school. Maar mijn zoontje ontweek hem.
Nu is vorige week en vandaag wederom een dreiging vanuit de hond geweest.
Mijn zoontje wilde de hond aaien en direct ging het fout. Gelukkig bleef het bij grommen en dreigen.
Ik had niet door dat hij richting hond ging.

Ik zou graag zien dat de hond niet meer meegenomen wordt.
School geeft aan dat de hond niet op het schoolplein mag komen maar dat ze verder niets kunnen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:55

Honden mogen inderdaad niet op het schoolplein komen , volgens mij is dat een vrij algemene regel.

Alleen ik wil je toch adviseren om je kind aan te leren nooit vreemde honden te aaien. Het is ook niet meer gebruikelijk om te denken dat iedere hond graag geaaid wil worden. Mijn hondje heeft ook bijna een keer een kindje gebeten toen ik haar vasthad. Waarschijnlijk voelde ze zich wat bedreigd en niet fijn.

Ik waarschuw jonge kinderen altijd dat ze niet mogen aaien want hoe lief en braaf de hond ook is , het blijft altijd een onvoorspelbaar dier.

Maar je zal het altijd kunnen melden aan de leerkracht of directie dat je het niet wenselijk vindt dat er honden welkom zijn op het schoolplein.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:55

Je zou het bij de politie kunnen melden maar ik zou eerst eens met de eigenaar in gesprek gaan.

Ik vraag mij wel af waarom jouw zoontje niet geleerd heeft nooit vreemde dieren te mogen aaien zonder het te vragen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:56

magicmist schreef:
Ik zou graag zien dat de hond niet meer meegenomen wordt.
School geeft aan dat de hond niet op het schoolplein mag komen maar dat ze verder niets kunnen.

Je zegt zelf dat je zoon "afwijkend" gedrag vertoont wat betreft omgang met dieren.
De hond komt niet op school/schoolpein.
Waarom niet gewoon uit de buurt van dit dier blijven?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:57

Misschien gooi ik een knuppel in het hoenderhok.. Maar in mijn ogen heb jij hier ook een verantwoordelijkheid in... :o
Als de hond gewoon aangelijnd is en niet op het schoolplein komt doet de eigenaar in principe niks verkeerd.

Volgens mij begint het bij zorgen dat je kind niet naar de hond toe gaat. En ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar in dit geval komt jóuw kind in zijn ruimte..
Laatst bijgewerkt door Muurp op 18-10-22 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 15:57

Mijn zoontje vraagt altijd eerst of hij mag aaien.dit hebben we hem aangeleerd.

Het probleem is dat zij zegt dat het goed is.
De hond is normaal superlief voor kinderen.
Ze begrijpt het zelf ook niet, maar ze neemt hem nog steeds mee..ondanks dat ik het gevraagd heb om dit niet te doen

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:58

magicmist schreef:

Ze begrijpt het zelf ook niet, maar ze neemt hem nog steeds mee..ondanks dat ik het gevraagd heb om dit niet te doen

Maar als jóuw kind het probleem is, waarom zou zij zich dan aanpassen?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 15:59

Voor de mensen die zeggen dat het mijn verantwoordelijkheid is.
Enerzijds ja.
Ben ik mee eens.
Anderzijds staan we op een drukke schoolplein. Totaal onoverzichtelijk.
Mijn zoontje loopt niet meer weg en gaat gewoon spelen.
Ik kan niet overzien dat hij ineens vanuit speeltuin rent nr een hond.
Die hond staat bij school.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:00

Ik begrijp ook niet goed waarom zij haar hond, die goed is met kinderen, niet meer zou mogen meenemen. Ze komt er niet mee op het schoolplein en het dier is aangelijnd.

Als jij er gewoon voor zorgt dat jouw kind er niet meer aan kan, is het probleem opgelost, in mijn ogen.

Edit: staat de hond nu óp het schoolplein, of bij school, buiten de poort?
Laatst bijgewerkt door Xanthippe op 18-10-22 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 16:00

Muurp schreef:
magicmist schreef:

Maar als jóuw kind het probleem is, waarom zou zij zich dan aanpassen?

Omdat rondom school een veilige omgeving moet zijn voor kinderen.
En dat ze weet dat de hond meerdere malen heeft uitgehaald.
Mijn zoontje deed niets wat de hond kon triggeren.
Als ie dat wel deed dan zou ik daar zeker mee eens zijn dat het aan ons is

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:01

magicmist schreef:
Enerzijds ja.
Ben ik mee eens.

Dat is altijd met kinderen, dat is niet alleen de jouwe. :) Ongelukjes zitten in een klein hoekje.
Maar ik vind het persoonlijk nog steeds ver gaan om een hond de 'toegang te verbieden' op het moment dat het enkel en alleen bij jouw kind voorkomt....

Het enige wat je kunt doen is het bespreekbaar maken met de eigenaar/eigenaresse zodat jullie er beide wat meer op gefocussed zijn. Mocht je kindje dan in de buurt van de hond komen kan zij ook waarschuwen of de hond weghalen bij je kind.
Maar de politie erbij halen vind ik heel ver gaan, vooral omdat je kind de hond zelf blijft opzoeken. Het is niet zo dat de hond naar jouw kindje gaat... Dan zou het een ander verhaal zijn.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 18-10-22 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 16:02

Xanthippe schreef:
Ik begrijp ook niet goed waarom zij haar hond, die goed is met kinderen, niet meer zou mogen meenemen. Ze komt er niet mee op het schoolplein en het dier is aangelijnd.

Als jij er gewoon voor zorgt dat jouw kind er niet meer aan kan, is het probleem opgelost, in mijn ogen.

Ze staat op wisselende plekken
Dan wel op de stoep bij school , daar staat een bord verboden voor honden en soms op de weg

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:02

magicmist schreef:

Als het baasje een beetje verstandig is , laat ze kinderen niet aaien het kan vooral bij kinderen altijd mis gaan.

Maar ik ben ook wel van mening dat je zoontje maar niet meer moet gaan aaien ook niet na vragen.

Kinderen en honden zijn gewoon geen combi met geen goed toezicht. Ik heb er laatst een vrij interessante mini documentaire gezien en ben heel anders gaan denken over honden en kinderen in combinatie.

Kinderen zien geen stress signalen. Maar zo te horen het baasje van de hond ook niet aangezien die ook maar denk alles kan gewoon.

In dat geval zou ik je kind niet meer de hond laten aaien , het lokt duidelijk een stressreactie op de bij de hond. En het vervelende is de hond kan er niks aan doen , hij voelt zich bedreigd door het geaai. Dus ik zou meer het aaigedrag van je zoontje aanpakken.

De hond zegt eigenlijk blijf van mij af , ik vindt dit niet fijn wat je nu doet. En dat kunnen ze alleen uiten door te bijten. Dat het baasje daar niks aan doet is heel slecht , maar dat betekend niet dat de omgeving maar er dan vanuit moet gaan dat het kan.

Het is voor de hond ook beter als je zoontje niet meer gaat aaien.

Maar zover ik weet is er een verbod voor honden op schoolpleinen. Niet alleen daarom , maar ook omdat het anders een grote stront bende wordt waar kinderen dan weer spelen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:04

magicmist schreef:
Xanthippe schreef:

Ze staat op wisselende plekken
Dan wel op de stoep bij school , daar staat een bord verboden voor honden en soms op de weg

Als ze op het schoolplein staat mag je haar zeker aanspreken. Honden horen niet op het schoolplein.
Maar daarbuiten kun je hooguit overleggen met de eigenaresse of jullie daar afspraken over kunnen maken wáár ze dan gaat staan zodat zowel jouw kindje als de hond elkaar niet zo makkelijk kunnen opzoeken.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 16:05

Muurp schreef:
magicmist schreef:
Enerzijds ja.
Ben ik mee eens.

Dat is altijd met kinderen, dat is niet alleen de jouwe. :) Ongelukjes zitten in een klein hoekje.
Maar ik vind het persoonlijk nog steeds ver gaan om een hond de 'toegang te verbieden' op het moment dat het enkel en alleen bij jouw kind voorkomt....

Het enige wat je kunt doen is het bespreekbaar maken met de eigenaar/eigenaresse zodat jullie er beide wat meer op gefocussed zijn. Mocht je kindje dan in de buurt van de hond komen kan zij ook waarschuwen of de hond weghalen bij je kind.
Maar de politie erbij halen vind ik heel ver gaan, vooral omdat je kind de hond zelf blijft opzoeken. Het is niet zo dat de hond naar jouw kindje gaat... Dan zou het een ander verhaal zijn.

Ik heb het bespreekbaar gemaakt.
Echter blijft zij toestemming geven dat hij mag aaien.
Daar gaat het al fout.
Want hij aait echt nooit zonder toestemming.
Dus wiens verantwoordelijk is het dan?
Hij overziet zelf geen gevaar.
Het moet toch niet zo zijn dat ik mijn kind niet meer mee kan nemen naar school omdat er een hond is die hem bijt.
Beetje omgedraaide wereld

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:05

Hier zitten inderdaad twee kanten aan. Autisme of niet wel raar dat die hond die normaal superlief is opeens hapte. Ik zou mijn hond inderdaad niet meer mee naar school durven nemen. Maar jouw zoontje kan beter ook die hond niet meer aaien. Maar ik snap in een menigte met wachten etc dat je dat niet goed kan voorkomen. Hier is het ook chaos met kinderen ophalen. De ene heb je al, de andere is net wat later uit en je staat met zijn allen op een kluitje te wachten.

Overigens mogen honden hier wel op het schoolplein, tenminste nooit gehoord dat die van mij niet mee mag, die staat dus ook op een kluitje te wachten en is happy met alle aandacht die ze dan krijgt. Ik kan als hondeneigenaar dan niet voorkomen dat ze geaaid wordt. Maar als mijn hond zou happen heeft de hond pech en zou ze niet meer mee mogen natuurlijk.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:06

Bijtincidenten kunnen gemeld worden bij de gemeente. Even googlen op de desbetreffende gemeente.

Let wel, het melden van incidenten kan verstrekkende gevolgen hebben. Dus houdt dat in je achterhoofd.

In dit geval zou ik je zoontje aanleren dat deze specifieke hond niet geaaid kan worden. En bij voorkeur aanleren dat hij alleen honden mag aaien als zijn ouder(s) er is én er aan de hondeneigenaar gevraagd is of het mag.

magicmist

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 16:08

Kookaburra, hier ben ik mee bezig.
Hij pakt het alleen niet snel op.
Ik ben verder niet boos, ik wil alleen een veilige omgeving voor mijn kinderen

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:09

magicmist schreef:
Ik heb het bespreekbaar gemaakt.
Echter blijft zij toestemming geven dat hij mag aaien.
Daar gaat het al fout.
Want hij aait echt nooit zonder toestemming.
Dus wiens verantwoordelijk is het dan?
Hij overziet zelf geen gevaar.
Het moet toch niet zo zijn dat ik mijn kind niet meer mee kan nemen naar school omdat er een hond is die hem bijt.
Beetje omgedraaide wereld

Als het haar verantwoordelijkheid is dan is het haar recht om te zeggen dat het mag toch? :)
En de een na laatste zin is in mijn ogen niet helemaal correct. Want het is nog steeds zo dat jij jouw kindje uit het oog verliest en hij zélf de hond opzoekt. Nogmaals, de hond komt niet in de ruimte van jouw kindje maar andersom.

En echt, ik begrijp je bezorgdheid hoor! Ik ben misschien nogal hard, maar juridisch gezien doet de eigenaresse van de hond gewoon wat ze moet doen en is het niet fair om enkel haar hond de schuld te geven.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 18-10-22 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:09

Vraag aan de eigenaresse dat ze specifiek aan jouw zoontje geen toestemming meer geeft om te aaien? Dan is na een tweetal keren de fun er voor je zoontje misschien wel af, en gaat hij er niet meer naartoe.

En verder je zoontje aanleren dat hij geen enkele hond meer mag aaien.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:10

Ik zou inslapen ook wel een beetje overdreven vinden , maar een eigenaar kan dacht ik wel verplicht regels opgesteld krijgen.

Alleen houd er dan wel rekening mee dat dit kan zorgen voor een vervelende confrontatie op het schoolplein. Ik neem aan dat de eigenaar wel snel weet wie het dan heeft gemeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:11

magicmist schreef:
Kun je dan niet gewoon tegen die moeder zeggen dat ze jouw zoontje geen toestemming geeft om te aaien? Of denk ik nu te simpel. :+

Je kunt ook niet ieder gevaar uit het leven van je kinderen voor ze weg curlen. Hij kan er beter nu mee leren omgaan dan straks als 'ie 18 is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:13

magicmist schreef:

Er is dan toch iets wat niet lekker samen gaat jouw zoon en die hond.
Zolang zij zich verder aan de regels houden en niet het schoolplein op gaan en de hond is aangelijnd is het wellicht een idee dat zij dan Nee zegt ipv ja op de vraag of de hond geaaid mag worden.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 16:14

Ja ik.heb al gevraagd om dat te zeggen, maar dat doet ze dus niet.
En nee de hond hoeft niet ingeslapen te worden.
Ik wil enkel dat we onze verantwoordelijkheid nemen.
Ik heb hier zeker ook een rol in, maar dan nog heeft zij die ook.
Ik neem mijn hond niet mee.
Die wil spelen en springt op tegen iedereen..dus laat ik hem lekker thuis.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:15

magicmist schreef:

Dat snap ik heel goed alleen zal je altijd en overal situaties tegen komen die in jouw ogen niet veilig zijn en voor een ander wel. Je kunt nu eenmaal niet alles voorkomen of uit de weg gaan.