SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17440
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 20:19

Onderstaand bericht heb ik ook als topic geopend op kippenforum.nl

Hallo medekippenhouders/broeders, ik heb een dringende vraag. Het is mijn eerste keer broeden met de broedmachine, een HDD 24. Ik heb me maanden ingelezen, alles bestudeerd etc.
Van de 11 eieren is er nu reeds 1 kuiken uitgekomen, dat was op vr. 14-10 om 01.30u. Nog niet volledig eruit, maar ei in 2en en kontje zat nog even "vast" aan de onderkant.
Duurde vrij lang voor hij opgedroogd was. De rest v/d eitjes leek en lijk nu nog, ook heel ietsjes aangepikt. Kuiken (door neefje en nichtje tot "Boefje" gedoopt) is al snel een levendig kuiken; heeft inmiddels al 3x gepoept, klautert en hupselt lekker rond, door de bak en over de andere eitjes, pikt die ook regelmatig zachtjes aan en gaat er tegenaan slapen/rusten. Uiteraard heb ik de BM tijdens het hele proces, en nu nog, gesloten gehouden.

Maar, wat nu?! Boefje is nu zo'n 40 uur oud, en de andere eitjes lijken niet veel vorderingen te maken. Iemand tips?? Ik begin 'm nu toch wel een beetje te knijpen en me echt zorgen te maken.

Verdere info:
De inleg vd eieren, uiteraard allemaal tegelijk, was op woe. 21-9 om 17.00 uur.
Dus verwachtte uitkomst woe. 12-10/do. 13-10.
Luchtvochtigheid verhoogd, op dag 18 de laatste schouwing gedaan, de draairekken verwijderd, keukenpapier op de bodem/rooster, eitjes plat op hun zij gelegd. Dag 19 heb ik ze vluchtig nog even wat beter gelegd.
Luchtvochtigheid zit nu steeds tussen de 65-70.

Wie kan me helpen, wat is handig/verstandig mbt Boefje en mbt de overige 10 eitjes? Hoop dat hij z.s.m. nieuwe vriendjes en vriendinnetjes krijgt; nu kan ik hem beter "Remy" noemen.... :(

Lepeltje23

Berichten: 164
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Re: SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:52

Even een vraagje: heb je de eieren eerder ook geschouwd?

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:52

Persoonlijk geen kip ervaring
maar eend
Ik zou je kuiken er uithalen en eieren nat spuiten met, warm water /( azijn mengsel) en bm zo snel mogelijk weer dicht dus effe hulpje regelen

pinto_1

Berichten: 2627
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:02

Voor zover ik weet heeft een uitgekomen kuiken genoeg reserves voor de eerste 24 uur.

Kun je hem alvast onder een warmtelamp zetten met wat voer? En dan even afwachten of er nog meer kuikens bijkomen?

Century

Berichten: 6241
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:10

Ik zou kuiken eruit halen en de rest nog even geven. Soms hebben ze gewoon nog wat extra dagen nodig. Maar dat eerste kuiken moet wel eten/drinken hebben nu.

Mizora

Berichten: 18281
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:28

Ik zou het eenzame kuiken eruit halen en bij de warmtelamp/ warmteplaat voer en water geven. Het kan eventueel nog morgenochtend, maar ik zou het niet uitstellen tot morgenavond. Na 72 uur geen voedsel lopen de overlevingskansen snel terug. Ik zou tegelijkertijd 1 ei meepakken en deze ZEER VOORZICHTIG gaan pellen. Mogelijk zijn ze toch "shrinkwrapped" en moeten de kuikens in de eieren gelopen worden. Ik heb zelf met helpen, mits je stopt als er nog rode bloedvaten in het vlees zichtbaar zijn of het iets begint te bloeden, goede ervaringen. Maar begin met eentje en houd de kap zo kort mogelijk open.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16112
Geregistreerd: 10-01-06

Re: SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 00:19

Dat ene kuiken moet je er echt uithalen. 24 uur is de max. Eventueel met de plantenspuit even de andere eieren licht besproeien als je de BM opendoet. En zoals al eerder gevraagd, heb je de eieren geschouwd?

JoyCiej007

Berichten: 17440
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 03:13

Ik zal Boefje er zometeen idd uithalen, dank vast!
Ja zeker, vaker geschouwd met speciale schouwlamp.
Zelfs een heel dagboekje van hele proces bijgehouden. ik heb voor het inleggen geschouwd om te zien of ze beschadigd waren,
Na inleg geschouwd op:
Dag 5
Dag 7
Dag 10
Dag 15
Dag 18.

Op dag 18 waren ze allemaal springlevend en actief, ik had er 2 twijfelgevalletjes vd 11 bij zitten die wat achter in de ontwikkeling leken, die voordeel vd twijfel gegeven.

Met schouwen zelf was ik voorheen al bekend/ervaring opgedaan. Ook met natuurbroed.

Ik begon met 24 eitjes, machine dus vol. 14 aangekochte en verzonden broedeieren, en 10 eigen broedeieren.

Gaandeweg zijn er steeds meer afgevallen. In begin al veel onbevrucht.
Daarna enkele bloedringen.

Santos_05

Berichten: 3120
Geregistreerd: 23-12-04

Re: SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 07:24

Van aanpikken tot uitkomen zou ik na 24 uur een kuiken verwachten. En Boefje heeft nu toch echt wel zijn/haar best gedaan om de anderen te motiveren!

Hoor je nog wel gepiep?

Ik zou idd ook kijken of je bij 1 ei het gaatje iets groter kan maken om te kijken wat er aan de hand is?

Zaten ze wel allemaal netjes op de lijn (12-15% gewichtsverlies?).

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6126
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Nievre, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:39

Santos_05 schreef:
Hoor je nog wel gepiep?


Dit is ook mijn grote vraag. Hoor je nog andere kuikens dan het al uitgekomen kuiken piepen? Zo niet en de andere eitjes zijn wel al aangepikt denk ik niet dat er nog iets uit gaat komen helaas.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16112
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:44

Voor de volgende keer: de temperatuur in de broedmachine is niet goed. Dan krijg je dit. Zo ben ik ook door schade en schande wijs geworden. Ik plaats nu 2 losse thermometers en calibreer de broedmachine daar op. Ik weet ook niet of je het vochtigheidspercentage kan meten bij jouw broedmachine. Als het te hoog is verdrinken ze en als het te laag is komen ze niet uit het ei.

https://www.junai.nl/digitale-broedther ... gIdOPD_BwE

Century

Berichten: 6241
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:47

Hoe is het afgelopen, TS?