Stank van bokken

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Stank van bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 09:21

Ik heb een eigen stuk land en mijn 2 bokken staan overdag buiten en in de nacht op stal.Naast mijn land zijn volkstuinen en daar naast staan nieuwe huizen. Nu is er stank overlast van de bokken, is dit herkenbaar voor iemand hier en hoe pakken je zo iets aan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:24

Dat is algemeen bekend. Bokken stinken. Dus je kan ze laten castreren of je moet ze wegdoen. En dan 2 vrouwtjes nemen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 15-10-22 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:25

Oef, ja, bokken kunnen echt enorm stinken en ik zou niet heel blij zijn wanneer er benedenwinds mijn woning bokken gehouden zouden worden.

Nu moet ik wel zeggen dat het rond jouw woonplaats imo nog veel meer stinkt vanwege de petrochemische industrie waar jullie midden tussenin wonen, maar kennelijk komt de geur van de bokken daar nog overheen.

Hoe je het moet oplossen? Geen idee. Maar ik weet wel dat ik bokken ook al van ver ruik soms en dat ik dan blij ben dat ik op zo'n locatie maar even hoef te zijn en dan weer weg mag.
Geen idee of castratie het gewenste effect gaat geven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:28

Na castratie gaan de bokken minder stinken. Ook de bokken die op oudere leeftijd geholpen worden. Maar je kunt nooit zeggen, dat ze niet helemaal meer ruiken.
De ene zal niet meer ruiken en de andere blijft iets ruiken. Maar als ze net geholpen zijn heeft het even z'n tijd nodig om de hormoonhuishouding weer opnieuw te regelen.
Je zou het kunnen proberen in ieder geval. Maar die stank geeft overlast, dat begrijp ik wel. Is echt een afschuwelijke lucht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:30

Castreren als je ze wilt houden.
Dit is echt een bekend probleem.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 09:31

Wie bel ik voor een castratie?

Urbanus

Re: Stank van bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:31

De veearts meestal.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 09:33

Oke dan bel ik maandag gelijk naar de veearts.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:33

De dieren/vee arts :D

Of een praktijk met kleine huisdieren dat bij je aan huis doet weet ik niet, praktijk die vee doet zeker.
Even rondje bellen :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:35

Ik woon liever naast bokken en zou willen dat ik die kon ruilen tegen de uitlaatgassen en allesbranders etc. in mijn stadse omgeving....Die schaden immers de gezondheid en dat doen bokken niet.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:54

marleen_usar schreef:
Wie bel ik voor een castratie?

112? :))

Inderdaad een veearts.
En goed ook dat je actie onderneemt, want de meeste bokken stinken als een bok.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:35

Als ik bij een vriendin de dieren ga verzorgen merk ik echt helemaal niets op van stank. Zij heeft ook een prachtige bok lopen.

Is het echt zo erg? Of komt het ook door de omgeving waar je woont (vervuilde lucht) dat het zich gaat mengen en langer blijft hangen bijvoorbeeld?

Als je er niet mee fokt is castreren wel een optie natuurlijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:48

Art_Ificious schreef:
Als ik bij een vriendin de dieren ga verzorgen merk ik echt helemaal niets op van stank. Zij heeft ook een prachtige bok lopen.

Is het echt zo erg? Of komt het ook door de omgeving waar je woont (vervuilde lucht) dat het zich gaat mengen en langer blijft hangen bijvoorbeeld?

Als je er niet mee fokt is castreren wel een optie natuurlijk.

Misschien is de een gevoeliger voor de lucht dan de ander, maar bokken stinken dus echt. Misschien was de bok van die kennis, gecastreerd of werd de bok wekelijks gewassen (showdier?) of was het buiten het dekseizoen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:51

Dagen worden korter en dan is het voor een aantal dieren dekseizoen. Dat bok nu gaat stinken (overzichzelf heen plassen om lekker te ruiken voor de meisjes) is dus logisch. Sommigen plassen zoveel dat de huid er van kapot gaat. Castreren is inderdaad de meest practische optie om stank, frustratie en problemen te voorkomen. Kwaliteit van leven wordt er beter van.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:57

Hier ook 1 bok en die ruik je ook echt. Ik kom ook nooit graag in zijn wei want hij schuurt daarna even lekker z’n kop af aan je kleding, gegarandeerd dat je over je nek gaat van de lucht. -O-
Ik stuur de kinderen altijd de wei in daar om te voeren ouders blij na thuiskomst van de kids :') }>

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 10:58

@spaansepony is hij niet gecastreerd?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:02

marleen_usar schreef:
@spaansepony is hij niet gecastreerd?

Nee niet geholpen het is inmiddels een oudere bok dus ik weet ook niet of dat nog zinvol is. Maar hij ruikt echt in periodes. Zoals nu ruik je hem ook echt weer, vooral als je langs zijn weide loopt of aan de voorkant van terrein staat aan de weg kant waar hij staat.

Vroeger dacht ik ;ik hou het wassen van z’n sik bij, tot iemand mij uitlegde waarom die stonk. (Pissen er zelf overheen) dacht dat ik over m’n nek ging en sindsdien is de geitenwei een prachtige taak voor de kinderen :+ :+ :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:07

Ik heb ook mijn bokje laten castreren.Door de veearts aan huis op de tuintafel.Nooit meer geroken.Ging ook heel snel,een plaatselijke verdoving en 2 sneden in de balzak.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:07

Bokkenlucht is echt verschrikkelijk, ik heb ooit mijn kleren moeten weggooien nadat ik een bokkenstal had afgemest. Mijn moeder accepteerde veel, maar die kleren wilde ze niet in de wasmachine.

Door de bokkenlucht lust ik zelfs geen geitenkaas of melk, daar zit toch ergens in de verte hetzelfde luchtje aan.

Ik snap de buren helemaal en goed dat TS gelijk actie onderneemt

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:08

is een combinatie tussen zaad en pis (goedemiddag wat een uitspraak :D )

Een hertenbok bijvoorbeeld, ejaculeert heeel vaak per dag,een geitenbok zit daar niet ver naast :r

ze zijn zo geil als een pakje boter brrrrrr

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:10

aisa schreef:

Een hertenbok bijvoorbeeld, ejaculeert heeel vaak per dag,een geitenbok zit daar niet ver naast :r

Jup en ze likken er graag zelf aan :+
Om vervolgens daarna lekker tegen je aan te schuren met hun kop -O-

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:14

Bokken hebben ook geurklieren op hun kop waar de typische lucht mee wordt uitgescheiden.

Ik zou ze in ieder geval laten castreren :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:15

aisa schreef:

Hier moest ik wel om lachen :')

Los van de castratie die er komt etc., vraag ik me ergens wel af van wie de klachten komen, van buren in de nieuwe huizen? Hoe lang lopen die bokken er al?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:26

Wij hebben tijdelijk een bok en sinds ik zwanger ben heeft die geur me al een paar keer de bosjes in gejaagd om finaal over mijn nek te gaan. Bokken zijn verschrikkelijk :=

Aardig dat je bereid bent mee te denken!

KSHancox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:39

anjali schreef:
Ik woon liever naast bokken en zou willen dat ik die kon ruilen tegen de uitlaatgassen en allesbranders etc. in mijn stadse omgeving....Die schaden immers de gezondheid en dat doen bokken niet.

Da's leuk gezegd, maar dan denk ik dat je onderschat hoe heftig de geur is van 2 bokken die lekker staan te ejaculeren en over zichzelf heen staan te pissen. Da's echt niet lekker wonen als dat je woonkamer in waait.

Ik kan veel geurtjes van beesten hebben, maar bokken zijn echt smerig.