Bloed in urine kat, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rawr

Bloed in urine kat, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 23:30

Drie weken geleden vond ik een plasje bloed in mijn woonkamer en met m'n spierwitte katten was al snel duidelijk waar dat vandaan kwam. De urine van mijn Maine Coon kater is op kweek gezet en omdat er bacteriegroei was was heeft hij twee weken lang antibiotica gekregen en daarna heb ik opnieuw urine bij de dierenarts gebracht en alhoewel de bacterie verdwenen is hebben ze nog wel een beetje bloed geconstateerd in de urine. De eerste keer was de urine donker oranje en de tweede keer donker geel dus de hoeveelheid is duidelijk afgenomen en ook in de kattenbak vind ik geen rode/oranje korrels meer maar ik maak me nog wel zorgen of er toch niet meer aan de hand is. Voor verder onderzoek willen ze hem eventueel wel doorverwijzen naar een internist.

Twee jaar geleden is een probleem met z'n nieren vastgesteld en hij ging van bijna 12 kilo naar 5,5 en was echt een zielig zakje botten die op het randje van de dood balanceerde maar na het overzetten op een nierdieet en een beetje supplementeren met kalium is hij weer de oude geworden. Ze hebben nu ook weer naar de nierwaardes gekeken en die waren maar een klein beetje afgenomen en er is verder geen medicatie nodig. Hij is verder ook niet zichtbaar ziek en eet, drinkt, speelt, spint en knuffelt zoals hij altijd deed en ook het toiletgebruik is zoals ik het gewend ben.

Ik weet even niet wat ik er mee aan moet en vraag me af of er bokkers zijn die hier ook mee te maken hebben gehad en wat er toen ondernomen is.

smurffie

Re: Bloed in urine kat, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 01:42

Onze kat had wat bloed in zijn urine. Dierenarts zei dat vaak spanning/stress kan zorgen voor blaaszweertjes. Deze gaan niet weg omdat de blaas pijn blijft geven en dus stress. Met simpel een weekje pijnstiller was het opgelost.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 06:01

Ik neem aan dat de dierenarts ook getest heeft voor blaasgruis?
Onze main coon kater had dat en daar kan je blijkbaar dezelfde symptomen als blaasontsteking van krijgen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:29

Ik zou inderdaad ook gelijk blaasgruis zeggen.
Na dit bij een paar katten meegemaakt te hebben, heb ik ze standaard op uninary van Lara staan. En nu gaat het goed.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:31

smurffie schreef:
Onze kat had wat bloed in zijn urine. Dierenarts zei dat vaak spanning/stress kan zorgen voor blaaszweertjes. Deze gaan niet weg omdat de blaas pijn blijft geven en dus stress. Met simpel een weekje pijnstiller was het opgelost.

Voor de TS: Let alleen wel op als de DA dit adviseert want Metacam in combinatie met nierproblemen is geen goed idee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:42

Is er gecheckt op blaasgruis?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:43

Onze kat had dit toen hij blaas gruis had. Soms speelde het extra op (ondanks speciaal voer etc) en kreeg hij weer bloed bij de urine.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:28

Onze kat heeft dit ook verschillende keren gehad.

De eerste x zat er een steentje in zijn plasbuis die de boel blokkeerde, is onder narcose verwijderd.

De tweede x was het blaasgruis.

Elke keer is het behandeld door een behandeling onder narcose, daarna nog een nacht aan het infuus voor een goede spoeling en daarna nog antibiotica tegen blaasontsteking. We hebben de tweede keer ook nog een tweede antibiotica kuur moeten doen met een ander product want het eerste sloeg niet aan. Nu is hij al weer maanden klachtenvrij (afkloppen)

We geven ook speciale 'blaasbrokjes' die problemen in de toekomst zouden moeten voorkomen (Virbac Urology Dissolution & Prevention)

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 09:50

Bedankt voor de reacties! Ik zie vaak de suggestie blaasgruis voorbij komen maar daar heb ik de dierenarts niet over gehoord. Ik heb dus twee keer een buisje urine ingeleverd en zou eigenlijk verwachten dat ze daar toch ook op gecontroleerd hebben maar voor de zekerheid zal ik dat zo nog wel even navragen.

Vanwege z'n nieren krijgt hij al RC Renal maar als de blaas er dan ook nog bijkomt dan wordt het dus weer zoeken naar ander voer.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:00

Rawr schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik zie vaak de suggestie blaasgruis voorbij komen maar daar heb ik de dierenarts niet over gehoord. Ik heb dus twee keer een buisje urine ingeleverd en zou eigenlijk verwachten dat ze daar toch ook op gecontroleerd hebben maar voor de zekerheid zal ik dat zo nog wel even navragen.

Vanwege z'n nieren krijgt hij al RC Renal maar als de blaas er dan ook nog bijkomt dan wordt het dus weer zoeken naar ander voer.

Mijn dierenarts ze dat in RC Renal een stofje zit tegen blaasgruis, dus dat kan je gewoon blijven voeren.

De mijne stond op RC Renal en toen overgestapt op Kattovit Renal, toen kreeg de mijn MC blaasontsteking/blaasgruis.
Toen metacam en weer op de RC Renal select en veel vocht soepjes van kattovit (Renal en Urinary) sindsdien ging het weer goed!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:02

Het klinkt mij ook een beetje als gruis in de oren. Onze gruis kater heeft soms als het wat op speelt of hij heeft veel stress ook een paar dagen wat bloed in zijn urine.
Maar pas wel heel goed op kwa voer want voer voor blaasgruis is absoluut het slechste wat een nierpatient kan eten. Ook katten die hun hele leven blaasgruis brokken krijgen, hebben uiteindelijk meer risico op nier problemen door het zoutgehalte.

Ik ben benieuwd wat ze zeggen over de optie van gruis.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:06

Ik zou inderdaad verwachten dat de dierenarts de urine ook verder onderzocht heeft, maar toch goed om nog een keer na te vragen.
Nierdieetvoer werkt namelijk ook ter voorkoming van oxalaatstenen, maar dat kan ook betekenen dat het risico op struviet groter is (struviet ontstaat bij een te hoge pH, oxalaat juist bij een te lage pH). Onze poes met nierfalen en een historie van struviet kreeg daarom urineverzuurders van trovet naast haar nierdieet, anders kreeg zij ook blaasklachten.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 12:28

Zojuist nog even bij de dierenarts geweest en zoals verwacht hebben ze ook op blaasgruis getest maar er was geen enkele sprake van kristallisatie of iets dat wees op blaasgruis. De urine in de silicaatkorrels lijkt normaal geel dus ik duim maar dat het nu eerst voorbij is. :)