GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nyaleti

GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-22 10:13

Gouden tip gezocht: training bij (vuurwerk)angst

Onze hond is doodsbang van knallen. De komende maanden zijn dus een ramp. Als hij een paar keer vuurwerk ver weg hoort, schrikt hij de volgende keren met uitlaten al van een autodeur die dicht geslagen wordt.
Onweer is ook dood eng dus nu wordt hij ook zenuwachtig van harde regen (wat vaak vooraf aan onweer gaat natuurlijk)

Het stadium "adaptil pilletje en zelf kalm blijven en hem steunen" zijn we al lang voor bij en die tips hoef ik dus niet.

Ik wil toch een training overwegen. Dit durf ik niet zo goed omdat ik heel bang ben dat iemand denkt dat het wel mee valt en vuurwerk in zijn zicht afsteekt ofzo. Dan hebben we helemaal een trauma te pakken.

Mocht iemand persoonlijk ervaring hebben met een therapeut zou het fijn zijn als je je verhaal wilt delen zodat ik weet hoe de trainingsmethode is en of dat bij ons past.

Via FB werd de online module van Monique Bladder aangeraden. Hopelijk is er iemand die hier ervaring mee heeft! Het spreekt me wel aan maar voelt wel gek om dat volledig online te doen.

Ik weet dat ik aan de late kant ben maar hopelijk is er nog wat mogelijk voor dit jaar.
We wonen bij Tilburg, wil best een eind rijden maar Groningen wordt lastig want zo lang vind de hond de auto ook niet chill.

Tips voor supplementen hoef ik niet. Heb alles al geprobeerd. Enkel CBD olie sta ik wel voor open om nog eens te proberen anders beginnen we binnenkort weer met Zylkene, dat werkte een beetje maar is absoluut geen wondermiddel.
Zwaardere medicatie wil ik niet. Er valt nog veel te winnen met de juiste training. Mocht een therapeut medicatie aanraden iom de dierenarts sta ik er wel voor open.

Veel dank!

laura1987

Re: GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:37

Als je het goed vind lees ik even mee.
Mijn oude diensthond is gepensioneerd en woont bij ons in de tuin.
Helaas kan hij niet binnen vanwege de katten, dus hij krijgt ook alles duidelijk mee.
Het arme dier is dus ook bang van onweer, vuurwerk, maar schrikt zelfs al van een klappende ballon of af en toe een lege container.

Het lijkt mij voor hem super fijn om te leren dat het niet eng is.
Met oud en nieuw leg ik hem overigens wel binnen ( dan sluit ik de katten op) en met hele harde onweer als het kan ook.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:50

Wellicht een hele domme / rare, maar mijn merrie was ook altijd heel zenuwachtig onder bepaalde omstandigheden.

Ze heeft inmiddels met clickertraining geleerd te flehmen op commando. Simpel truukje en het levert haar een brokje op. Ze doet dit nu dus te pas en te onpas. Maar daardoor heb ik nu een handvat om haar te bereiken als ze iets heel eng vindt. Hierdoor merk ik dat ze zich makkelijker op mij richt ipv op het enge en ze krijgt nog een (vitamine-)brokje ook.

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:51

Hier het helaas opgegeven en de hond gaat naar het pension.

Je hebt ook van die vuurwerk cd's die kun je dan eerst zachtjes op zetten en dan steeds iets harder zodat de hond er aan kan wennen.

Verder kwam ik dit nog tegen bij dierenoppas Amersfoort maar heb geen idee of het wat is. Mij lijkt het iets te mooi om waard te zijn. (nou gaat onze hond ook overal door heen)
Hallo Marjolein, de vuurwerkmix (minder angst- en stressmix) is gemaakt van essentiële oliën, ik weet niet of je aromatherapie kent?

Je kunt essentiële oliën zien als de levensenergie van planten. Het zijn aromatische vloeistoffen die in vele struiken, bloemen, bomen, wortels en zaden zitten. Ze worden uitgebreid gebruikt voor emotionele en spirituele ondersteuning. De oliën kunnen op verschillende niveaus hun werk doen. Zowel op fysiek, cognitief, als emotioneel als vlak.

Veel van deze oliën hebben anti-bacteriële, anti-virale en anti-parasitaire werkingen voor mens en dier. Waarom hebben deze oliën nu deze werkingen? Ook planten worden bedreigd. Ze worden opgegeten, worden beschadigd en lopen infecties op. In de loop van de tijd zijn planten zich tegen deze bedreigingen gaan verdedigen door oliën te produceren.

Tegenwoordig neemt de populariteit van essentiële oliën toe. Er zijn essentiële oliën te koop die niet alleen ingezet worden om een ruimte lekker te laten ruiken. Ze worden ook vaker therapeutisch ingezet. Er zijn veel oliën, die je bijvoorbeeld bij de kruidvat of de tuinen kunt kopen, met allerlei toevoegingen eraan waardoor de olie niet puur is en geen goede werking heeft.

De minder angst & stressmix/vuurwerkmix wordt alleen gemaakt van 100% pure oliën die werken op onrust, angst en stress. Het wordt gemixt op gewicht van de hond. De mix is niet alleen voor vuurwerkangst, maar kan bij allerlei situaties ingezet worden waarbij honden wat meer rust/ontspanning nodig hebben. De olie zorgt ervoor dat honden sneller herstellen na iets engs zoals een knal en makkelijker ontspannen. De olie is in allerlei situaties te gebruiken, zo gebruiken een aantal baasjes het omdat hun hond niet meer in het donker durfde te wandelen en nu wel weer.

De mix werkt direct en heeft géén inwerktijd nodig van dagen tot weken zoals veel middelen. Je kunt het zelfs een paar dagen voor oud en nieuw voor het eerst gebruiken. De structuur van de essentiële oliën zit zo in elkaar dat ze snel door de celmembranen heen kunnen dringen, bloed en weefsel kunnen passeren en de cellulaire functie kunnen verbeteren. De oliën kunnen zo binnen 22 seconden de hersenen bereiken, binnen 2 minuten zitten ze in de bloedstroom en binnen 20 minuten heeft elke cel in het lichaam de essentiële olie opgenomen.

Het heeft géén verdovende, slaapwekkende of verlammende werking. Je brengt de olie aan op een doekje, op de puntjes van de oren of voetzooltjes. Het kan geen kwaad als honden hier iets van oplikken.

De oliën kunnen positief inwerken als het om gedrag gaat. Het hoeft niet voor elke hond te werken, maar dat is met alle middelen zo. Bij veel honden haalt het de scherpe randjes eraf. De mix is door een dierenarts bedacht en uitgebreid getest. Sinds vorig jaar verkopen wij de vuurwerkmix en op de site kun je zien bij de beoordelingen, bij heel veel honden heeft goed resultaat. Bij sommige honden helpt het niet, maar je hebt altijd uitzonderingen. Over het algemeen zien mensen (die het vaak ook niet verwachten) dat hun hond rustiger reageert dan normaal.

Dit is een linkje naar de website: https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... urwerkmix/

Een van de dingen die lastig kwijt te raken is is liefde.
Hoe meer je er van weggeeft hoe meer je terugkrijgt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:52

Arvid vd putten doet dat soort trainingen begin van t jaar iedere keer geloof ik.

Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.specialmuchi.nl - Instagram: @specialmuchi

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-22 11:38

Rocamor, zoiets hebben we idd geprobeerd. Het is een enorme vreetzak, z'n leven draait om eten zegmaar :+ maar op een moment van stress of angst pakt hij ook geen snoepje aan. Soms lukt het om hem te laten zitten maar voor enkele seconde en dan wilt hij weer door (met z'n staart tussen z'n benen trillend naar huis).
Ook bij bv onweer wilt hij thuis niet beginnen aan z'n botje, snuffelmat of andere afleiding.

Maj0, helaas zijn we dit Stadium al lang voor bij.
Ik geloof best dat dit werkt, maar dan voor een hond die wat onrustig is op oudejaarsavond of als er vuurwerk dichtbij wordt afgestoken.
Het gaat bij Max helaas een heel stuk verder dan dit en durf het gerust een trauma te noemen kwa hevigheid (we hebben nooit wat heftigs meegemaakt wat we kunnen linken aan een trauma. Hij woont pas sinds z'n 2,5 bij ons en vorige baasjes gaven aan dat het altijd al zo was)
We hebben Bach Rescue geprobeerd en dat deed precies niks.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:50

Hier was voor nu de oplossing piep beest mee, maar moet zeggen dat hij vrij weinig reageer op vuurwerk en ondanks nog geen week bij mij.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met ontstekingsreuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:56

Geen ervaring mee, maar uit mijn eigen gedachten… Zou het niet helpen om hem iets te doen te geven? En dan bedoel ik niet afleiden met eten, maar echt aan het werk en lopen zodat hij geen tijd heeft voor iets anders bijvb op een loopband.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:11

Om nu nog te starten met vuurwerk training is vrij laat. Daar moet je begin van het jaar mee starten en langzaam opbouwen.

Ik heb zelf een hond die als de dood is voor vuurwerk. Letterlijk alles al geprobeerd en wij zijn nu op medicatie uitgekomen. Hij krijgt bij knallen waarbij hij niet uit de stress komt Alprazolam. Dit werkt voor hem redelijk.

Daarnaast zijn wij gestart met gedragsmedicatie; Clomnicalm.

De combinatie van deze medicatie gaat ons hopelijk enigzins door de komende maanden loodsen.

Sidenote; voor dat we met deze medicatie begonnen hadden we alles al geprobeerd wat er te proberen viel.

Jip, mijn Australian Shepherd vriendje. 03-07-2024 Until we meet again Y;(

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:36

Dat zeg ik ik weet niet of het werkt. Die van ons is ook al de dood voor vuurwerk, dus die gaat gewoon elk jaar naar het pension. Helaas niets gevonden voor de dagen dat ze thuis is en er vuurwerk wordt afgestoken.
Gelukkig merken we wel dat ze ons wat meer durft te vertrouwen zodat ze wel iets sneller rustiger is dan vroeger.
Maar dat gaat jullie niet helpen als hij nog mnaar zo kort bij is

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:35

Die van ons gaat ook elk jaar naar het pension.

Wij hebben het opgegeven. Hij is zo bang dat zelfs een dicht slaande auto deur hem doet trillen rond oud en nieuw. Een bron knipperlampje bij iemand voor het raam krijg je hem zelfs niet langs.

Snoepjes doet hij normaal een moord voor maar op het moment van paniek is hij blind.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:16

Ts kent hij geen kunstje waarmee hij een brokje verdient?

Dat brokje an sich deed het bij mijn paard ook niet, het is echt alleen dat flehmen waarmee ik haar iets kan bereiken. Want dat flehmen zit er normaal erg goed in.

In voor haar enge situaties is het flehmen ook niet zoals het kan, maar meer een trillend bovenlipje. Door dat, in die enge situaties te belonen, legt ze de link tussen beloning en brokje en wordt ze heel voorzichtig / langzaam weer wat bereikbaarder. En wordt het trucje langzamerhand weer steeds beter.

Mijne is ook een vreetzak, maar iets engs en enkel een brokje als afleiding werkt ook niet

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:37

Iets doen voor een brokje werkt idd niet als ze zo bang zijn. Een commando opvoeren is al een enorme stap die vaak veel te veel gevraagd is als ze zo bang zijn.

Mijn vorige hond lag wekenlang onder de kerstboom verstopt. Wilde niet naar buiten, niet eten, het was echt verschrikkelijk.
Vuurwerk cd werkte echt niet. Dat was niet realistisch genoeg. Zij wist echt heel goed het verschil tussen cd of tv en echt vuurwerk.

Wat hier het een klein beetje beter maakte was counter conditioneren. Nee, zij pakte absoluut geen eten aan, maar ik spoot slagroom op haar neus op gooide gewoon wat lekkers op de grond. Maakte niet uit of ze het op at. Maar na een tijdje kwam ze na een paar minuten (in oktober/november als het dus niet continu was maar wel bijna elke avond) toch kijken en at ze het langzaam op. Zo kwam ze steeds sneller terug, tor ze dus naast me bleef. Ja, het eten ging met stress, maar ze kwam bij een klap dus naar mij toe. Ze is het nooit leuk gaan vinden en er ging heel veel voer en snacks doorheen, maar van verstoppen en stijf van de stress naar naast me liggen met stress maar wel bereikbaar en geen 100 procent blinde paniek meer. Google er maar eens op. Het is heel makkelijk en ook wel veilig. Niet uit de hand proberen te voeren, dat kan wel gevaarlijk zijn :')

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:36

Gordijnen dicht, muziek aan of afleiden.
Kun je ook niet elders zo lang heen gaan met je hond?
Waar wellicht minder geknald wordt?

Het is een ellende voor alle dieren weer pff.
Verder zou ik het niet weten, onze honden reageren er niet echt op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:35

Nyaleti schreef:
Gouden tip gezocht: training bij (vuurwerk)angst
(...)
Het stadium "adaptil pilletje en zelf kalm blijven en hem steunen" zijn we al lang voor bij en die tips hoef ik dus niet.

Ik wil toch een training overwegen. Dit durf ik niet zo goed omdat ik heel bang ben dat iemand denkt dat het wel mee valt en vuurwerk in zijn zicht afsteekt ofzo. Dan hebben we helemaal een trauma te pakken.

Mocht iemand persoonlijk ervaring hebben met een therapeut zou het fijn zijn als je je verhaal wilt delen zodat ik weet hoe de trainingsmethode is en of dat bij ons past.

Via FB werd de online module van Monique Bladder aangeraden. Hopelijk is er iemand die hier ervaring mee heeft! Het spreekt me wel aan maar voelt wel gek om dat volledig online te doen.
(...)
Enkel CBD olie sta ik wel voor open om nog eens te proberen

CBD is goed voor het immuunsysteem, maar niet direct kalmerend.
(Cannabis is een fantastische plant, en 'kan' veel meer dan high maken.)

Mbt training: een vuurwerk cd kan handig zijn, mits op de juiste manier gebruikt.

Dwz: bedenk een spelletje dat je dier echt leuk vindt,
en zet het ding dan suu-per-zacht en kort op.
Houdt zijn aandacht bij de pret en de actie met de nauwelijks hoorbare knallen op de achtergrond.
Je bevestigt zogezegd de 'sterke' (vrolijke, speelse) kant - ipv knuffelen en troosten.

De aanpak heeft 2 nadelen:
- een hond hoort veel scherper dan wij
- mbt vuurwerk is er meer dan geluid, ook stank en flitsen.

En anders een paar tabletten van de DA.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:25

Hi ts, ik ben op het moment bezig met training. Voor mijn hond is het onweer waar ze heel bang voor is.
In grote lijnen doe ik het zoals Janneke zegt, wel onder begeleiding van een deskundige. We zijn sinds half september bezig.
Ik speel met de hond met de cd aan, ongeveer 3 tot 5 minuten, en dan gaat de cd uit en negeer ik haar 10 munten. Dan nog 1x spelen met de cd aan.
Het is belangrijk om te checken of de hond gefocust is op het spel, ook al hoort ze het geluid. Pas als ze totaal niet reageert kan ik het geluid harder zetten. We zitten nu op niveau 10, en kunnen nog tot de 30 of zo. Het beste is om elke dag, of minimaal 5 van de 7 dagen te oefenen.
Jammer genoeg voor jou zit mijn trainer wel in Groningen...

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:36

Veldbloem schreef:
Hi ts, ik ben op het moment bezig met training. Voor mijn hond is het onweer waar ze heel bang voor is.
In grote lijnen doe ik het zoals Janneke zegt, wel onder begeleiding van een deskundige. We zijn sinds half september bezig.
Ik speel met de hond met de cd aan, ongeveer 3 tot 5 minuten, en dan gaat de cd uit en negeer ik haar 10 munten. Dan nog 1x spelen met de cd aan.
Het is belangrijk om te checken of de hond gefocust is op het spel, ook al hoort ze het geluid. Pas als ze totaal niet reageert kan ik het geluid harder zetten. We zitten nu op niveau 10, en kunnen nog tot de 30 of zo. Het beste is om elke dag, of minimaal 5 van de 7 dagen te oefenen.

Mag ik vragen waarom jij je hond daarna negeert?
Gewoon interesse

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:47

Canine company in Hilvarenbeek, hele fijne trainers, leiden hulp honden op, actief in de hondensport op een 100% vriendelijke manier. Waanzinnig veel kennis en verstand van allerlei soorten honden en gedrag. En fijn in de buurt :)

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 04:26

Je bent nu idd wel laat. Eigenlijk is dit iets wat je moet blijven trainen. Want echte paniek is iets wat je moeilijk eruit kunt krijgen. De hond van m'n ex is ook panisch. Wij zijn toen een training gaan doen bij zijn oude trainer. Dat begon met kindervuurwerk. Mijn ex was dan met haar aan het lopen en spelen en de trainer stak aan de andere kant van het veld eerst het zachtste kindervuurwerk af. Bij geen reactie kwam ze wat dichterbij. We hebben dit thuis wekelijks geoefend en daar was ze al snel aan gewend.

In huis hebben we idd ook vuurwerk geluiden afgespeeld. Dit deden we dagelijks. Dat geluid langzaam aan opgebouwd terwijl we met haar speelden en koekjes gaven. Zodat ze het met iets leuks ging associëren.

Het heeft de angst iets afgevlakt. Maar er werd bij ons veel illegaal vuurwerk afgestoken. Dus vanaf september durfde ze niet meer naar buiten zodra het ging schemeren. Die onverwachte harde knallen zijn amper te trainen. Als ze er waren probeerden we blij te doen en af te leiden maar vaak schoot ze dan toch weer in de paniek. Dus een paar weken voor oud en nieuw ging ze al aan de medicatie. En op oudjaar zelf zo min mogelijk naar buiten. Gordijnen dicht en muziek aan. En rond 12 uur een groot bot.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 05:41

In huis geluiden afspelen heeft geen zin omdat vuurwerk altijd buiten is.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 06:54

Bij alles wat is genoemd, kun je misschien overwegen een Thundershirt aan te doen. Zeker in de periode dat je weet dat er vuurwerk zl zijn, zoals oud en nieuw.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:30

Hier alles geprobeerd, niets helpt.
Omdat een langs fietsende jongeman ooit een keer een rotje naast ze heeft gegooid.

Ik.pak ze op en ga naar Duitsland of Frankrijk waar geen vuurwerk is..

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:44

marleen_usar schreef:
In huis geluiden afspelen heeft geen zin omdat vuurwerk altijd buiten is.

Daarom moet je je boxen ook op andere plekken in huis plaatsen. Onze hond was ook in huis onrustig dus het hielp zeker wel om de ergste stress wat te verlichten. Je moet geen wonderen verwachten maar alle beetjes helpen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:02

Toch grappig of apart, mijn hond wist precies dat het nep was, zo'n cd. Geen reactie, hoe hard het ook stond. Maar training buiten zelfs met een kindervuurwerk was genoeg voor stress en normaal vuurwerk echt paniek.

Ook de andere honden reageerden nooit op die cd. Die werden schotvast gemaakt met training, maar die cd had daar geen effect op, dat was echt totaal wat anders.

Ook meteen nadeel trouwens, ze zijn ook allemaal anders. Hier was counter conditionering het enige wat het iets beter maakte. Ook de rest van het jaar. Dat vond ik het nadeel van medicijnen, daarmee redden we oud en nieuw een beetje en de dagen ervoor en erna, maar hier is het meerdere maanden per jaar echr heftig en zolang medicatie kon niet. Dus moest er iets daarnaast.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:30

maj0 schreef:
Veldbloem schreef:

Mag ik vragen waarom jij je hond daarna negeert?
Gewoon interesse

Ja, natuurlijk, had ik ook wel beter kunnen uitleggen.
De bedoeling is, dat het enge geluid iets leuks gaat betekenen. Geen eng geluid, niet leuk spelen en geen lekkers.