Kat eenzaam: koppelen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Kat eenzaam: koppelen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 13:59

Oktober dit jaar is een van onze twee katten overleden.
Onze katten waren nooit echt vriendjes, maar blijkbaar meer aan elkaar gehecht dan gedacht. De overgebleven kat (5 jaar oud) is echt zoekende merken wij. Ze was altijd al een boef en een aandacht vrager, dat is nu zeker verdubbeld.

Ik merk gewoon aan haar dat ze de andere kat mist. We kijken het nu al twee maandjes aan, maar ze blijft ontzettend om aandacht vragen.

Nu willen we wel een kat erbij nemen, maar doen we haar hier wel echt een plezier mee. Ze is heel pittig en ik ben bang dat het ruzie wordt.

Dilemma dus; laten we haar alleen of gaan we op zoek naar een maatje? En wordt het t laatste; een kitten of juist een oudere kat? Een rustige of eentje die haar wel een beetje aan kan?

Tips en advies gevraagd! :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:02

Dat is lastig idd.

Tail van mij is 5 weken alleen geweest en ik merkte dat ze een soortgenoot miste. Ze is alleen zelf niet zo sociaal, zeker niet naar volwassen katten.

Dus zoals je weet heb ik er 2 kittens bij gezet. Die kunnen dan mooi met elkaar spelen en Tail kon de kat uit de boom kijken. 1 kitten zou ik dus niet doen want die gaat jou kat opzoeken om te spelen en als jij zegt dat ze pittig is zou ik dat niet zien zitten. Dus neem dan 2 kittens of misschien een oudere kat. Dus iets ouder dan zij en een rustig type, die geen ruzie gaat zoeken.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:05

Nou wij zitten met precies hetzelfde dilemma!
Het waren 2 broers en ook wij twijfelen heel erg. Maken we hem blij met een vreemde kat?
Daarbij ben ik eens gaan zoeken naar een kat van tussen de 4 en 8 jaar, die gezond is, en gewoon lekker aanhankelijk en met kinderen kan. Die zijn niet echt te vinden kwam ik al snel achter.
En 1 kitten durf ik niet helemaal aan. Dan zou ik eerder kiezen voor 2 kittens erbij (zie dat Bellatrix dit ook al zegt). Maar het laatste wat ik wil is dat de huidige kat, zich niet meer fijn voelt thuis...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Kat eenzaam: koppelen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:07

Ik heb wel voor 2 kittens gekozen en het gaat langzaam, ze mept nog wel es naar ze en blaast maar vanmorgen speelde ze voor het eerst met de kleinste, al was het maar een paar seconden, ik kon mijn ogen niet geloven! Dus ik heb hoop maar in mijn geval duurt het al 4 maanden en dat zal zeker nog wel eens 4 maanden duren.

Maar ze vechten niet en lopen ook gewoon langs elkaar heen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:15

Ntlie_ schreef:
Onze katten waren nooit echt vriendjes, maar blijkbaar meer aan elkaar gehecht dan gedacht. De overgebleven kat (5 jaar oud) is echt zoekende merken wij. Ze was altijd al een boef en een aandacht vrager, dat is nu zeker verdubbeld.

Ik merk gewoon aan haar dat ze de andere kat mist. We kijken het nu al twee maandjes aan, maar ze blijft ontzettend om aandacht vragen.

Nu willen we wel een kat erbij nemen, maar doen we haar hier wel echt een plezier mee. Ze is heel pittig en ik ben bang dat het ruzie wordt.

Dilemma dus; laten we haar alleen of gaan we op zoek naar een maatje? En wordt het t laatste; een kitten of juist een oudere kat? Een rustige of eentje die haar wel een beetje aan kan?

Ik denk dat je het gedrag anders kan interpreteren. De kat voelt zich nu juist vrijer om aandacht bij jullie te zoeken. Hij is meer op zijn gemak en zoekt meer toenadering.
Waarom ik zo kijk, is omdat wij hetzelfde hebben geprobeerd met onze vorige kat. Hij was heel aanhankelijk en speels. Dus andere kat erbij. Maar hij kwijnde helemaal weg. Hij zocht ons ook niet meer op, hij was gewoon een stuk chagrijniger dan daarvoor. Dus andere kat weer weg en direct kwam hij weer bij ons.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:19

Ik heb voor mijn ex-kater een poesje er bijgehaald toen hij alleen kwam te staan. Hij toonde gelijk veel interesse en alhoewel hij regelmatig knettergek wordt van dat kleine ADHD-ding, zoekt hij haar ook echt wel op en slapen ze ook lekker samen soms.
Spelen samen doen ze maar heel soms, maar hij is mentaal wel weer lekker katgericht.
Toen mijn poes alleen kwam te zitten, heb ik wel voor 2 kittens gekozen. Mijn poes was nml meer mensgericht dan katgericht en al die poespas (pun intended) dat was niks voor haar. Die koppeling ging ook gelijk goed.
Voor haar heb ik toen wel plekken hogerop gemaakt en daar heeft ze in het begin veel gebruik van gemaakt als het op de vloer wat al te actief was met de kittens.
Dat ging in alle gevallen om Ragdolls en die zijn over het algemeen, in mijn ervaring, ook wel conflictmijdend.

Jij kent het karakter van jouw kat het best. Ik ben van mening dat de meeste katten een maatje echt wel waarderen. De een zal het direct omarmen, de ander niet en dan lijken ze langs elkaar heen te leven. Het is wel een ander dier om in de eigen taal mee te communiceren en dat is ook belangrijk toch?

Dit is mijn huidige setje met kater Mojo van 6 en poes Poppy van 6,5 mnd:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 15-12-25 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:19

Ik heb hier laatst ook een heel bericht over gedeeld (tips over koppelen enz): Lara @ [BB] Oudere niet sociale kat in huis genomen, komt dit nog goed?

Mijn relatie ging uit en we hadden samen 3 katten. 1 van die 3 was echt mijn maatje en ging dus met mij mee. Hoe blij hij met mij was, zo merkte ik wel aan hem dat hij eenzaam was en dat er een vriendje bij moest. De kat van mijn ouders (van hetzelfde nestje) kon niet goed aarden bij hun andere katten en kwam zodoende bij mij en Finn.

Vooral katten die gewend zijn om met anderen samen te wonen zullen behoeften hebben om een maatje te hebben. Met name voor alle momenten dat jij werkt/slaapt.

Welke kat dan? Let op dat de kat die je kiest goed past bij je huidige kat.
- Heb je een poesje? Neem bij voorkeur een poes en andersom ook. Vrouwtjes hebben toch over het algemeen andere behoeftes dan mannetjes dus kan op succesvolle koppel is dan hoger.
- Nooit meer dan 2 jaar leeftijdsverschil tussen de katten, dan is het grootste succes op een succesvolle koppeling omdat ze dan dezelfde energielevels hebben
- Probeer hetzelfde type/grootte aan te houden. Een grotere kat (zoals boskatten of mainecoons) koppelen met een kleine korthaar kan al problemen geven vanwege een natuurlijk imponerende indruk die een grote kat kan hebben
- Gebruik een koppelschema, maar ga op je eigen tempo. Het koppelen is even vervelend (gesloten deuren, etc etc), maar als je te snel gaat of te grote fouten maakt, kun je de relatie tussen de katten beschadigen en heb je kans dat het nooit meer (of heel lastig) goed komt.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 15:01

Ik heb intussen ook tweemaal een (veel oudere) overblijvende kater gehad omdat de broer overleed, en beide keren heb ik voor 2 kittens erbij gekozen. Omdat die dan in ieder geval elkaar hebben, en de oudste kat mij, mocht het niet (meteen) klikken.
Ben daarbij ook niet over één nacht ijs gegaan. Hier wonen altijd rode katers, en ik heb bewust naar twee rode nestbroertjes gezocht die het duidelijk goed met elkaar konden vinden en ook al gewend waren aan andere volwassen katten in huis. (Dus niet alleen de moeder. Eventueel ook jonge kinderen en/of honden is altijd meegenomen)

Beide keren is het hier prima gegaan, één kon het totaal niet boeien en de ander accepteerde ze gewoon meteen vanaf het begin:

Afbeelding

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 15:18

Earth schreef:
Ntlie_ schreef:

Ik denk dat je het gedrag anders kan interpreteren. De kat voelt zich nu juist vrijer om aandacht bij jullie te zoeken. Hij is meer op zijn gemak en zoekt meer toenadering.
Waarom ik zo kijk, is omdat wij hetzelfde hebben geprobeerd met onze vorige kat. Hij was heel aanhankelijk en speels. Dus andere kat erbij. Maar hij kwijnde helemaal weg. Hij zocht ons ook niet meer op, hij was gewoon een stuk chagrijniger dan daarvoor. Dus andere kat weer weg en direct kwam hij weer bij ons.

Dit zou inderdaad kunnen kloppen en in dat geval zou ik er niet aan beginnen.
Heb je de kat vanaf kitten? En zo ja, hoe oud was ze toen ze het nest verliet? Dit zegt het e.e.a. over de sociale skills van de kat en daarmee ook over de kans van slagen.

Wbt. Missen van de andere kat. Wij hebben onlangs onze poes verloren, de eerste 2 weken was de achtergebleven kater ontzettend stilletjes, ik denk dat hij door een rouwperiode ging. Nu wordt hij weer wat speelser. Hij was echt niet zichzelf, heel sneu.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 16:13

Tekenen van eenzaamheid zag ik bij mijn kat in het overmatig om aandacht vragen, maar dat zit vaak ook in het karakter. Belangrijkste teken voor mij was dat hij dan naar de deur van de gang liep om hier te mauwen en als ik bijvoorbeeld op de gang/in slaapkamer was, hoorde ik heb ook luidkeels mauwend door de woonkamer gaan.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:36

Ik lees even mee, wij moeten morgenmiddag 1 van onze poezenvriendjes inslapen. Een kater van 5. We hebben nog een poes van 6 die dan overblijft en ik ben heel benieuwd hoe zij dat gaat doen.
We hadden haar in eerste instantie alleen, maar ze begon zich op een gegeven moment ontzettend af te zonderen en eigenlijk niet meer spelen. Toen onze kater erbij genomen (als kitten) en onze poes leefde echt weer op. Dikke mik is het nooit geweest, niet samen slapen of elkaar wassen, maar af en toe samen spelen wel.
We gaan dus even afwachten hoe dit gaat lopen, mochten we toch het idee hebben dat ze eenzaam is, zullen we toch voor een kitten gaan kiezen om erbij te zetten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:28

Wat verdrietig, heel veel sterkte Druif :knuffel:

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:46

Lastig he? Onze kat is drie weken geleden ingeslapen, het arme beest. De andere kat van 12 komt ineens elke avond op schoot, dat deed hij nooit. Hij vindt het in huis fijn, behalve in de buurt van de hond en de kinderen (gelukkig huis groot genoeg), dus ik gun hem enorm een maatje. Maar ben juist bang dat hij zich met een andere kat niet meer thuis voelt. Lastig lastig.