Hoe werkt een hondenshow?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 20:33

Hoi Bokkers,

Ik wil graag mijn teefje showen om te horen wat keurmeesters van haar vinden. Ik heb een aantal lessen ringtraining gehad en het inschrijven voor een show ver voor me uit geschoven onder het mom van 'wedstrijdseizoen' maar nu wil ik er toch aan geloven.

Alleen hoe werkt zoiets? Ik schrijf me in via onlinedogshows.eu maar moet ik dan de hele dag aanwezig zijn? Of krijg ik gewoon een tijd waarop mijn ras(groep) aan de beurt is? Hoe doe je dat met uitlaten in zo een groot beursgebouw?

Ik ben nog aan het ronselen of er iemand meegaat maar is het te doen om alleen te gaan? Ik neem aan dat er wel iemand is die op mijn hond wilt letten als ik even moet plassen. En wat moet ik meenemen? Is er ergens een checklist van handige items buiten voer, water, poepzakjes, snacks, dekentje, paspoort, riem?

De show waar ik me voor ga inschrijven is Lovanium trofee in Leuven op 30 oktober (moest er nog iemand zijn in rasgroep 7 die me onder de arm wilt nemen :') )

HELP -O-

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:41

Wat leuk! Ik show met mijn Welsh Corgi Cardigan :j

Via onlinedogshows.eu is het super makkelijk! Als de inschrijving gesloten is krijg je per mail je formulier (maar vaak staat het ook online), hierop staat je nummer + starttijd van jouw klasse.

Vaak hebben ze op het evenemententerrein uitlaatplaatsen, maar dit is vaak niet meer als wat (kunst)gras en een aantal strobalen. Zorg dus dat je hond goed uit is geweest voordat je naar binnen gaat.

Wat heb je qua showlijn om je hond voor te stellen? En ga je dit zelf doen?

Mocht je nog meer vragen hebben: stuur me maar een pb!

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:51

Vaak krijg je een tijdvak. Ideaal. Dan weet je rond welke tijd je hond en ras gekeurd word. Ik zorg altijd dat ik minimaal een uur eerder daar ben. Kun je even settelen.

Uit mn hoofd moet je alleen blijven tot t eind als je hond BOB word en er een ere ring is. Die is er niet altijd.

Ik heb altijd bij: bench, showset + reserve set, waterbak, snoepjes, poepzakjes(al hebben ze die meestal voor je daar bij de uitlaatronde) en paspoort. En een dingetje voor je ringnummer
Alleen is prima te doen. Maar t is wel gezelliger om samen te gaan. Als je bevriende deelnemers hebt willen ze vaak wel even op je hond letten.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:57

Leuk!
Ik ben een aantal keer bij kleinere clubwedstrijden geweest, en een keertje bij een grote in een groot beursgebouw. Die kleintjes zijn veel leuker en laagdrempeliger, met toch dezelfde goede keurmeesters. Lekker buiten op het gras in plaats van in een luidruchtige zaal. En een grotere kans om iets te winnen :))

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 21:51

Ok al heel veel meer duidelijk dus. Een tijdvak is wel fijn. Echt veel kleinere zijn er niet meer dit jaar heb ik het idee. Voor volgend jaar staat de Gundogshow wel op het programma en zou ik inderdaad graag de outdoor doen, die hebben denk ik toch mijn voorkeur. Ik heb me nu maar voor eentje ingeschreven om te zien wat het wordt. Ik breng haar zelf voor.

Ik heb zo een dun showlijntje met clipje om vast te zetten. Door de ringtraining loopt ze al heel mooi mee (KEER KEER VOLG KEER hoor ik nog nadreunen) en ook omdat ze natuurlijk net een wedstrijdseizoen van de SJP er op heeft zitten staat ze netjes onder appel.
Het staan en blijven staan is nog een dingetje en het laten aanraken door anderen. Daar ben ik nu volop mee aan het oefenen en tijdens de proeven is ze natuurlijk ook weer door veel DA handen gegaan. Het is geen hond die zich graag laat zien zoals mijn reu die groeit van aandacht van anderen.

Het gaat me eigenlijk enkel om 1 a 2 mooie keurrapporten zodat als ik met haar wil fokken ze deze mooie papieren er ook bij heeft. Volgend jaar staat de SJP-A op het programma dus wil graag voor het seizoen al ervaring op doen met het showen zodat dit niet meer heel veel training vereist tussen de A training door.

Ze wordt op 1 december 2 jaar dus nu best nog Tussenklasse starten neem ik aan?

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 22:12

Bij sommige shows in Belgiƫ moet je voor aanvang van de keuringen binnen zijn en mag je pas weg als de erekeuringen beginnen. Dat is sinds Corona wel bij steeds minder shows het geval. Meestal krijg je via ODS een mail met ringnummer en tijd waarop jouw klasse begint. Het is prettig voor jezelf en je hond om minimaal een uur van tevoren aanwezig te zijn zodat je beide even kan acclimatiseren en je niet hoeft te stressen ik op tijd in de ring te zijn.

Uitlaten kun je het beste vooraf goed doen. Veel teven willen op de uitlaatplaatsen bij een show niets doen. Maar ondanks dat is het toch prettig voor ze om regelmatig even mee naar buiten te lopen.

Je moet zelf goed in de gaten houden wanneer je klasse begint. Voor veel honden is het prettig om vlak voor de klasse begint al even te lopen en de focus op de handler te krijgen.

Tijdens jouw klasse moet je vaak eerst gezamenlijk een ronde lopen. Daarna worden de honden individueel gekeurd. Afhankelijk van de grootte van jouw klasse mag je in of buiten de ring wachten als je niet aan de beurt bent.
Nadat alle honden in de klasse zijn gekeurd worden de honden geplaatst. Nummers 1 t/m 4 komen achter de bordjes.
Ben je nummer 1 of 2 dan moet je blijven voor beste teef.
Bij de verkiezing van beste teef komen alle nummers 1 weer in de ring. Wanneer de beste teef is gekozen mag de nummer 2 uit de klasse waar de nummer 1 uitkwam de ring in voor het reserve.

Nadat de beste teef is gekozen komt de beste reu in de ring en zij strijden samen wie de beste van het ras wordt.
Wordt je beste van het ras dan moet je blijven voor de erering.

De uitslag wordt vrijwel direct gepubliceerd op ODS. Daar vind je ook de catalogus. Het keurrapport wordt na afloop van jouw ras via ODS naar je gemaild.

Op onze paklijst staan de volgende dingen:
- bench met kleed
- paspoort
- toegangsbewijs & ringnummer
- showlijn
- reserve showlijn
- ringnummerhouder
- snoepjes voor in de ring
- waterbak
- flesjes water gevuld met water uit de kraan thuis (soms drinken ze het water dat anders smaakt niet, verwende prinsessen heb ik)
- iets te kauwen voor als ze lang moeten wachten
- nette/passende kleding voor in de ring
- campingstoel(en)
- bolderkar voor alle spullen.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 22:20

Ik zou inderdaad zo lang als kan in de tussenklasse gaan. Vaak sta je dan niet bij honden die al heel veel shows gelopen hebben of al ergens kampioen geworden zijn.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 22:41

Inderdaad zo lang mogelijk in de tussenklasse.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:29

Ik schop 't topic ff omhoog.. Zijn er hier mensen die morgen naar de show in hazerswoude gaan?

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:51

nine1987 schreef:
Ik schop 't topic ff omhoog.. Zijn er hier mensen die morgen naar de show in hazerswoude gaan?

Helaas, wij waren vandaag(zaterdag) aan de beurt.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 00:48

Ik zat te twijfelen om mijn jonge reu in te schrijven, maar toch besloten om dadelijk de jeugdklasse direct in te stappen :j

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 06:11

Wij gaan vandaag met een aantal van onze honden, maar ik ben aan het werk in een van de ringen. Mijn man en dochter showen vandaag.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:01

Succes vandaag!!

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:05

kiwiwitje schreef:
nine1987 schreef:
Ik schop 't topic ff omhoog.. Zijn er hier mensen die morgen naar de show in hazerswoude gaan?

Helaas, wij waren vandaag(zaterdag) aan de beurt.



Net als kiwiwitje waren wij er gisteren. Het was onze allereerste show (zowel voor de hond als voor mij).


Voor wie vandaag gaat, heel veel succes! En vooral genieten samen met je hond! <3

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:34

Leuk dat er toch nog veel blokkers zijn die showen.. :)

Ik show m'n jonge witte herder Aquilo.. Ik vind 't allemaal nog spannend zat, vooral omdat we 't zonder ringtraining moeten doen.. De enige in de de buurt die ringtraining geeft, geeft de lessen op tijden dat ik werk..

Maargoed.. Door ervaring leert men ook zeggen ze.. :D

Esplendido, wat voor honden hebben jullie? En ben je toevallig aan 't werk in ring 7? :))

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:41

Ik vind het ook leuk om te horen van andere bokkers die showen. Voor mij is het allemaal nog zo nieuw!
Fudge (Golden Retriever) en ik volgen wel ringtraining, daar ken ik kiwiwitje overigens ook van (sinds kort) :') .

En wat je al zegt, gewoon veel ervaring op doen!

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:52

Voor mij is 't ook nieuw hoor.. Dit wordt onze vierde show..

De eerste was ook hazerswoude in de youngest puppy klasse (veelbelovend 1e plek, beste puppy)

De tweede was in Zwolle in de puppyklasse (veelbelovend 3e plek)

De derde pasgeleden in Maastricht
Zaterdag in de jeugdklasse (uitmuntend 1e plek reserve CAC, beste jeugd)

Maastricht zondag in de jeugdklasse (uitmuntend 1e plek, FCI-CACIB-J)

Hopelijk wil hij deze trend vandaag voortzetten, al ben ik er een beetje bang voor.. De laatste weken (en dat merkte ik in Maastricht al) is de focus compleet en totaal weg.. Hij is in zo'n grote setting alleen maar met z'n omgeving bezig.. Ik probeer focus in drukte te oefenen op marktdagen in de stad en tijdens wandelingen in drukke hondengebieden, maar het is toch absoluut niet hetzelfde..

Hij is sinds woensdag een jaar, dus de bananen in de oren zijn zeer, zeer hardnekkig en zitten muurvast.. :))

(1 jarige honden zijn qua gedrag absoluut te vergelijken met jaarling paarden.. :')
Die hebben ook nergens boodschap aan.. :)) )

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:48

Ik heb momenteel t zelfde met onze reu van 14 maanden :') heeft hem helaas al wat puntjes gekost. Maar t is niet anders.

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:12

nine1987 schreef:
Ik schop 't topic ff omhoog.. Zijn er hier mensen die morgen naar de show in hazerswoude gaan?


Wij zijn er vandaag, moet om 12:54 in ring 15 (Windsprites) :D

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:37

Hopelijk hebben jullie allemaal een leuke dag gehad!

De kleindochter van onze Faizah heeft CACIB en BOS gewonnen in Hazerswoude.
Ik moet toch nog eens mee gaan, altijd leuk om te zien!

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:46

Gefeliciteerd met de resultaten!! Jammer dat ik 't nu pas lees warboel.. Anders was ik ff komen kijken..

Aquilo heeft z'n laatste puntje binnen en is nu Nederlands jeugdkampioen!!!

Ik zit echt ff op m'n roze wolkje.. <3

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:14

Gefeliciteerd!!

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:54

Wij hebben Rhodesian Ridgebacks. Ze hebben het allemaal keurig gedaan in hun klasse dus we kunnen tevreden zijn. En supertrots op onze jongste dochter die met een van onze honden de Debutanten klasse van de Juniorhandling won vandaag.

Ik moest schrijven bij de Belgische en Hollandse herders vandaag. Dus zelf weinig meegekregen van onze eigen honden. Maar de resultaten waren prima.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:36

Esplendido schreef:
Wij hebben Rhodesian Ridgebacks. Ze hebben het allemaal keurig gedaan in hun klasse dus we kunnen tevreden zijn. En supertrots op onze jongste dochter die met een van onze honden de Debutanten klasse van de Juniorhandling won vandaag.

Ik moest schrijven bij de Belgische en Hollandse herders vandaag. Dus zelf weinig meegekregen van onze eigen honden. Maar de resultaten waren prima.



Wat goed, gefeliciteerd!! Dan ken je Angela vd Hoorn ook vast wel?

Belgische herders blijf ik ook een zwak voor houden.. Ben opgegroeid met Tervuerense herders.. :)

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:36

Weet iemand hoe lang 't doorgaans duurt voordat alles op showresultaten.nl staat?