Hoe vul jij je Kong/Toppl?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xSwanHeart

Hoe vul jij je Kong/Toppl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-22 10:43

Om onze pup/jonge hond van bijna 7 maanden wat meer bezig te houden, ben ik op zoek naar leuke recepten om de Kong of Toppl te vullen. Een tijdje terug heb ik een Kong met geprakte banaan, yoghurt en pindakaas gevuld, maar die bleek toch wat te moeilijk voor hem (vooral de bevroren banaan), waardoor hij hem uiteindelijk liet liggen.

Ik ben daarom benieuwd: Hoe vullen jullie je Kong of Toppl en wat vinden jullie honden nou écht lekker? En wat zijn goede recepten om je hond te leren hoe zo'n ding werkt?

Eowyn3003

Re: Hoe vul jij je Kong/Toppl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:02

Mijn Toppl gebruik ik vooral samen met een kleinere Toppl: wordt een soort wiebelspeeltje. Vul ik dan met snoepjes en gesneden worst.
Kongs vind ik vaak moeilijk door de kleine opening ja, Lickimats en bijvoorbeeld de pinguin van Petsafe vind ik fijner. Lickimats daar spreid ik gewoon natvoer over uit, soms ook kefir of yoghurt. De pinguin vul ik vaak met kippenhartjes, en vries ik dan in.
Wat je misschien zou kunnen doen is gewoon snoepjes onder in de Kong steken en dan bedekken met een laag natvoer, pindakaas, etc. Dan vallen de snoepjes eruit als de bovenste laag eraf is, en blijft je pup niet met frustratie zitten over waar ie niet bij kan?

Volg mijn twee leuke hondjes hier! :D

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:06

Eerder deed ik yoghurt met brok in de kong en dan in de vriezer. Nu hou ik het eigenlijk heel simpel en week ik zijn brok met water en vul daar de kong mee en dan weer in de vriezer. Mijn 2,5 jarige vind het zo lekker zat en doet er lang mee.

Bij een pup zou ik een kong rustig opbouwen en er niet te snel hele moeilijke dingen in stoppen. Het eerste jaar kreeg hij bijvoorbeeld alleen vers vlees in de kong wat hij er heel makkelijk uit kon likken. Toen hij het eenmaal doorhad zijn we ingevroren dingen gaan proberen.
Laatst bijgewerkt door Nanna op 07-10-22 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:06

om te leren; niet of niet te lang invriezen.
je kan varieren van alles aan blikvoer bijvoorbeeld. KVV, inderdaad yoghurt mengsels. en tussen de lagen stop ik vaak snoepjes of brokken om t wat uitdagender te houden dat ze steeds wat anders krijgen.

Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.specialmuchi.nl - Instagram: @specialmuchi

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:15

Mona krijgt bijna dagelijks een lekkere gevulde kong, soms ingevroren, soms niet.
Maak het de hond makkelijk te pakken, stop sterk geurende dingen er in, dan blijft de motivatie wellicht wat hoger om door te gaan.
Absolute toppers hier zijn:
-geraspte wortel met natvoer
-brok met natvoer en/of water
-geprakte banaan met wat stukjes gedroogd vlees
-geklutst ei met brok (wel alleen uit de vriezer, wordt anders een erge kliederboel)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:29

Onze Kong is in de vuilnisbak beland nadat onze dame er met tandje/ onderkaak in vast zat. Gelukkig waren we er bij, want ze kreeg zichzelf niet los. We hebben nu zo een bal met gaatjes die ze door huiskamer kan rollen en waar dan snoepjes / brokjes uitvallen. Stuk veiliger.

Afwezig voor modzaken ivm vakantie!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-22 17:21

kiwiwitje schreef:
je kan varieren van alles aan blikvoer bijvoorbeeld. KVV, inderdaad yoghurt mengsels. en tussen de lagen stop ik vaak snoepjes of brokken om t wat uitdagender te houden dat ze steeds wat anders krijgen.

Zijn dagelijkse brokken krijgt hij ook al deels in de Kong, dus dat 'droog' oefenen is wel gelukt. Hij snapt hoe hij de snoepjes eruit moet krijgen. Voor de nattere vulling ga ik het inderdaad wel nog eens zo proberen, misschien snapt hij het dan beter.

Ik zie vaak blikvoer staan, maar (en dit is vast een suffe vraag) is dat niet heel ongezond? Heb er zelf in ieder geval geen al te positieve associatie mee, maar misschien is dat helemaal onterecht.

Vandaag de Toppl binnen gekregen en om te beginnen maar eens gevuld met wat Rodi-worst, brokjes en een kauwsnack. De 'natte' laag heb ik nog even achterwege gelaten. Bleek gelukkig ook al ingewikkeld genoeg voor hem, hij heeft er flink wat tijd naar liggen staren om het uit te vogelen :')

Afbeelding
Het monster in kwestie.

Essie73 schreef:
Onze Kong is in de vuilnisbak beland nadat onze dame er met tandje/ onderkaak in vast zat. Gelukkig waren we er bij, want ze kreeg zichzelf niet los. We hebben nu zo een bal met gaatjes die ze door huiskamer kan rollen en waar dan snoepjes / brokjes uitvallen. Stuk veiliger.

Dat is naar, zeg! Hier gelukkig nog geen soortgelijke ervaring gehad en hoop dat dat zo blijft.
Zo'n bal hebben wij ook, maar die belandt telkens op plekken waar onze hond zelf niet bij kan. Met heel veel geblaf tot gevolg... :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:31

Ik volg mee want ik ben best inspiratieloos mbt het vullen van de kong. Veel verder dan brokjes gemengd met smeerkaas, yoghurt of geprakte banaan geraak ik niet. Hetzelfde voor de likmat …. Mijn honden zijn geen blikvoer, leverworst, pate, pindakaas of dergelijke gewend. Gaan ze dan niet aan de diarree wanneer ze daarvan dan een gevulde kong krijgen?

Don't take anything for granted

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 19:23

Ligt helemaal aan t soort blikvoer. Pedigree bijv zou ik bij wegblijven. Maar je hebt natural greatness, wolf of wilderness, varianten bij zooplus met bijv alleen maar groente en fruit of met o.a. Roomkaas. Ik geloof dat rocco ook voornamelijk vlees is.

Maar voor de afwisseling mag t best eens ongezond. Wij pakken ook wel eens chips of een vette hap.

Zeker als je naast dit alles gewoon gezonde gedroogde snacks geeft valt t allemaal best mee.

Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.specialmuchi.nl - Instagram: @specialmuchi

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 03:31

xSwanHeart schreef:
kiwiwitje schreef:

Zijn dagelijkse brokken krijgt hij ook al deels in de Kong, dus dat 'droog' oefenen is wel gelukt. Hij snapt hoe hij de snoepjes eruit moet krijgen. Voor de nattere vulling ga ik het inderdaad wel nog eens zo proberen, misschien snapt hij het dan beter.

Ik zie vaak blikvoer staan, maar (en dit is vast een suffe vraag) is dat niet heel ongezond? Heb er zelf in ieder geval geen al te positieve associatie mee, maar misschien is dat helemaal onterecht.

Vandaag de Toppl binnen gekregen en om te beginnen maar eens gevuld met wat Rodi-worst, brokjes en een kauwsnack. De 'natte' laag heb ik nog even achterwege gelaten. Bleek gelukkig ook al ingewikkeld genoeg voor hem, hij heeft er flink wat tijd naar liggen staren om het uit te vogelen :')

[ [url=m/Ih4Afv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het monster in kwestie.

Essie73 schreef:

Dat is naar, zeg! Hier gelukkig nog geen soortgelijke ervaring gehad en hoop dat dat zo blijft.
Zo'n bal hebben wij ook, maar die belandt telkens op plekken waar onze hond zelf niet bij kan. Met heel veel geblaf tot gevolg... :')

Oh dat is ook weer vervelend, snap zijn frustratie wel :D

Afwezig voor modzaken ivm vakantie!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 08:02

Ik vul de toppl met onderin een laagje geiten yoghurt, daarin stop ik dan brokjes of beloningssjoepjes zodat ze er moeilijker uit te krijgen zijn tussen die opstaande dingen. Eventuele supplementen doe ik ook in de onderste laag, zoals zeewier en schapenvet.

Dan pak ik vaak (gezond) blikvoer en vul tot de helft. Daar strooi ik dan weer een laag brokjes, of in kleine stukjes gebroken sprotjes oid, en dan vul ik verder met blikvoer tot ongeveer een centimeter onder de rand.

Als topping weer een laag geiten yoghurt met daarin brokjes in de vorm van je eerste letter van hun naam, of ik maak een soort disco dip van pens kruimels die ik nu toevallig in huis heb. Wil er ook nog wel eens een eitje op doen als topping!

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:52

Wow tanec, wat een verwennerij!
Waarom gebruik je geitenmelk ipv koemelk of bv sojamelk?

Don't take anything for granted

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:34

Goeie vraag eigenlijk :+ kregen ze bij de fokker al regelmatig. Ook handig om bvb medicatie doorheen te roeren als dat eens nodig is, of tegen uitdroging bij heftige diarree. Zuivel sowieso met mate, volgens mij heeft het ook een gunstige invloed op de darmflora. Maar misschien kan niet elke hond er even goed tegen.

Als ik hier een Kong geef gaat de jongste er mee lopen gooien om zo sneller alles eruit te krijgen, wordt een grote bende dus :Y)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:11

Ik doe er altijd prins vlees schijven in, vind ie zalig en dat spul plakt goed dus ff werk, regelmatig ook even in d'r vriezer

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie