Wat voer jij je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:10

Dank voor jullie adviezen allemaal. Dat bovenin/onderin de koelkast verschil maakt heb ik zelf helemaal niet over nagedacht. Slim! De meeste laten het in de verpakking zie ik. Vond het bevroren uit de verpakking halen wel prettig want dan is het niet zo'n smeerboel.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:14

_Nelleke_ schreef:
Dank voor jullie adviezen allemaal. Dat bovenin/onderin de koelkast verschil maakt heb ik zelf helemaal niet over nagedacht. Slim! De meeste laten het in de verpakking zie ik. Vond het bevroren uit de verpakking halen wel prettig want dan is het niet zo'n smeerboel.

Nou dat inderdaad. Echt een smerige bende plus je raakt veel vocht kwijt en dat is echt zonde want in het dooivocht zitten ook voedingsstoffen.

Leo

Berichten: 50182
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:16

Ik draag altijd wegwerp handschoenen als ik het vlees ga snijden, daar heb ik een aparte snijplank voor ook. De bak waarin het ontdooid was ik meteen even af en de wikkel van het vlees gaat op een bolletje in de handschoenen (ik houd het in mn handpalm en trek dan de handschoenen uit over het bolletje plastic heen), zo hoef ik het verder niet aan te raken.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:17

Brokken zitten, met uitzondering van medische xlight-brokken en extreme sportbrok, tussen de 3500 en 4300kcal. Verreweg de meeste brokken zitten tussen de 3750-4050kcal/kg met de basisberekening (4 kcal/g eiwit, 4 kcal/g koolhydraten, 9 kcal/9 vet). Jouw brok geeft alle gegevens, inclusief water, behalve de koolhydraten, waarmee alsnog het aantal koolhydraten en dus kcal berekent kan worden en dan kom je op ruim 3900kcal/kg uit. Hun website geeft 3700kcal/kg aan, wat 5% minder is, en een aanwijzing is dat ze slechter verteerbare koolhydraten hebben gebruikt, maar nog steeds niet een voer is waarvoor je grote omrekencorrecties uit moet voeren. De meeste kvv's zitten tussen de 1900 en 2000kcal/kg namelijk. Maar voor jouw specifieke kvv kan je het dus op bovenstaande manier inschatten.

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:34

Mizora schreef:
Brokken zitten, met uitzondering van medische xlight-brokken en extreme sportbrok, tussen de 3500 en 4300kcal. Verreweg de meeste brokken zitten tussen de 3750-4050kcal/kg met de basisberekening (4 kcal/g eiwit, 4 kcal/g koolhydraten, 9 kcal/9 vet). Jouw brok geeft alle gegevens, inclusief water, behalve de koolhydraten, waarmee alsnog het aantal koolhydraten en dus kcal berekent kan worden en dan kom je op ruim 3900kcal/kg uit. Hun website geeft 3700kcal/kg aan, wat 5% minder is, en een aanwijzing is dat ze slechter verteerbare koolhydraten hebben gebruikt, maar nog steeds niet een voer is waarvoor je grote omrekencorrecties uit moet voeren. De meeste kvv's zitten tussen de 1900 en 2000kcal/kg namelijk. Maar voor jouw specifieke kvv kan je het dus op bovenstaande manier inschatten.


Je hebt duidelijk verstand van zaken! Alleen voor mij is bovenstaande echt een groot vraagteken _O-

Qua vleessoorten heb ik nu in de vriezer de 450gr rollen liggen van Raw4Dogs (eend, lam, wild en vis) en een kilo rol paard van Barfmenu. Oh en een klein rolletje kip om te proberen. Rund kan hij sowieso niet tegen en kip twijfelen we over.

Wij hebben geen grote vriezer, dus ben afhankelijk van wat de winkels hier in de buurt verkopen. Als we straks een extra vriezer (en extra hond *\o/*) hebben kan ik groter inkopen en evt ook online.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:33

Van lam en afhankelijk van het merk ook eend moet ik beduidend minder geven dan van andere diersoorten. Sowieso vind ik het sterk per merk verschillen. Er zijn merken waar mijn hond al dikker wordt bij minder dan 2% van het lichaamsgewicht en dan is dat merk dus ongeschikt want dan is er een te grote kans op tekorten aan vitamines&mineralen.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:30

herr_balou schreef:
_Nelleke_ schreef:
Dank voor jullie adviezen allemaal. Dat bovenin/onderin de koelkast verschil maakt heb ik zelf helemaal niet over nagedacht. Slim! De meeste laten het in de verpakking zie ik. Vond het bevroren uit de verpakking halen wel prettig want dan is het niet zo'n smeerboel.

Nou dat inderdaad. Echt een smerige bende plus je raakt veel vocht kwijt en dat is echt zonde want in het dooivocht zitten ook voedingsstoffen.

Hier echt geen smeerboel of vocht wat je verliest. Niet bij kivo, niet bij dogmeat en niet bij alroda/darf. Enkel de enkelvoudige pens wil wat vocht zitten.

lor1_1984

Berichten: 12056
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:36

Mijn Shih Tzu zou op basis van zijn gewicht veel minder kvv mogen dan hij daadwerkelijk eet.
Ik geloof dat het over ±70gr ging (10gr/kilo lichaamsgewicht) maar hij vermagerde daar ontzettend op.
Nu voer ik ±120-125gr en daar gaat hij een stuk beter op maar dan krijgt hij nog een handje brokken erbij gevoerd.
Ik gebruik de worsten van ±245gram en snij die in 2, dat werkt voor mij een stuk fijner dan de grotere worsten. :)
Merk is Darf en dan de Caspar en de pens-zalm-kalkoen.
Vnl omdat hij lam/schaap niet lust en ik complete versies wil voeren.
De andere complete versies hebben lam/schaap erdoor.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:56

Voor grote honden geldt over het algemeen 2 tot 4 procent, voor kleintjes 4 tot soms 8 procent. Dus een Chi die veel beweging krijgt kan gerust 8% krijgen.
Mijn hond van ca. 22 kilo kreeg een tijd lang tussen de 800gram en 1kilo per dag en veel mensen vonden het maar een zielig mager ding.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:10

lor1_1984 schreef:
Mijn Shih Tzu zou op basis van zijn gewicht veel minder kvv mogen dan hij daadwerkelijk eet.
Ik geloof dat het over ±70gr ging (10gr/kilo lichaamsgewicht) maar hij vermagerde daar ontzettend op.
Nu voer ik ±120-125gr en daar gaat hij een stuk beter op maar dan krijgt hij nog een handje brokken erbij gevoerd.
Ik gebruik de worsten van ±245gram en snij die in 2, dat werkt voor mij een stuk fijner dan de grotere worsten. :)
Merk is Darf en dan de Caspar en de pens-zalm-kalkoen.
Vnl omdat hij lam/schaap niet lust en ik complete versies wil voeren.
De andere complete versies hebben lam/schaap erdoor.

Ze hebben ook pens haring eend. :)

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:59

Sinds een tijdje voeren wij Darf regular koudgeperste brokken, nu is het ons opgevallen dat hij wat meer aan zijn oksels krabt, met zijn hoofd schud (oren zijn schoon) en aan zijn poten bijt. Kan het zijn dat hij reageert op iets in deze brokken?

Bij eerdere brokken heeft hij hier nooit last van gehad (Royal Canin labrador pup, Acana Classic Red Meat/Wild Coast/Praire Poultry en Dog Loves Gold). We waren juist blij me deze brok omdat ze betaalbaar zijn en hij eet ze goed (Acana en Dog Lovers Gold was hij snel klaar mee).

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:07

Ik herken wat je schrijft Sem ik ga nu weer overstappen ondanks ik nog wel een paar kilo heb, maar de jeuk vind ik sneu.

Themba

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:40

Hier ook niet helemaal wild vande darf brokken.
Goed alternatief? Liefst geperst want van krokant raakt die aan de race

mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:45

Ik ben ook gestopt met darf brokken, ook vanwege jeuk.
Nu 50/50 brokken van O'canis hert en butternut box.
Dat gaat tot nu toe heel goed.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:18

Leo schreef:
Ik draag altijd wegwerp handschoenen als ik het vlees ga snijden, daar heb ik een aparte snijplank voor ook. De bak waarin het ontdooid was ik meteen even af en de wikkel van het vlees gaat op een bolletje in de handschoenen (ik houd het in mn handpalm en trek dan de handschoenen uit over het bolletje plastic heen), zo hoef ik het verder niet aan te raken.

Eet je zelf geen vlees? of gebruik je daar ook wegwerphandschoenen voor? Ik ben niet tegen het in acht nemen van hygiëne maar dit vind ik echt wat overdreven en geeft heel veel extra afval.
Gebruik een plank, mes, vork en vershouddozen alleen voor het voer en was alles grondig af, meer is echt niet nodig.
Bij het afwassen gebruik ik geen antibacteriële schoonmaakmiddelen want daar wordt onze IBA (septic tank) niet vrolijk van. Daarbij moet ik rekening houden met iemand die geen optimale weerstand heeft, het gaat al velen jaren goed. Het meeste kritieke moment is dat de hond na het eten graag even wil bedanken voor het heerlijke eten. Nee, in het gezicht likken mag niet, nooit, maar handen worden wel regelmatig afgelebberd. Oftewel, direct even handen wassen.

Leo

Berichten: 50182
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:28

Misschien komt het omdat ik in de zorg werk waar dagelijks ontelbaar handschoenen doorheen gaan dat mijn beeld wat gekleurd is, maar dat ene paar handschoentjes dat ik in de paar dagen gebruik en middels afvalscheiding weg gooi (mijn vriend snijdt het vlees net zo vaak als ik in de week en gebruikt geen handschoenen) geeft geen noemenswaardige extra afval. We leven verder dusdanig milieubewust dat die ene maatregel qua hygiëne die ik zelf prettig vindt me toch niet aangerekend hoeft te worden. ;) en dat staat los van zelf wel of geen vlees eten.

Nyaleti

Berichten: 6256
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:33

Herrbalou, met al dat bloed erbij?
Ik pak ook handschoenen hoor. Vind het zo vies (maar ik eet vega en raak überhaupt geen vlees aan :') )


Goed ik kom even binnen vallen.
Hond is sowieso gevoelig voor jeuk maar was helemaal jeuk vrij toen ik naar graanvrij vis brok veranderde.
Later begonnen met vlees bij te geven . Krijgt 1/3 van zn voer per dag of wel Renske zalm / oceaanvis of kvv zalm.
En weer jeuk.. kan dat door het vers vlees komen? Te hoog in eiwitten ofzo? Kunnen ze daarvan jeuken? Ontlasting is prima.
Het is zo typisch. Het begon áltijd op z'n pootjes en zn liezen maar nu heeft hij jeuk op zn rug?
(Management plan was aangepast, vandaar niet direct gelinkt aan het verse vlees, maar dat wordt zo'n lang, irrelevant verhaal hier).

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:41

Hm meer mindere ervaringen met Darf zie ik. Ik denk dat we hier PrimaDog Hert & kalkoen gaan proberen. Eens zien of de klachten dan verdwijnen.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:53

Een allergische reactie kan ook zijn op het vitaminen&mineralenpreparaat dat in de voeding wordt gebruikt. Enige optie om te testen of dat het is, is een KVV te voeren waarin dat niet in zit én van een diersoort dat je hond niet eerder heeft gehad. Heel veel KVV merken voegen een preperaat toe dus het is een speld in een hooiberg. Enkele varianten (Premium) van Tinlo/BarfMenu zijn preparaatloos, Carnivoer geloof ik ook, Bandit ook maar kost een godsvermogen. Verder weet ik het niet.

Nyaleti schreef:
Herrbalou, met al dat bloed erbij?
Ik pak ook handschoenen hoor. Vind het zo vies (maar ik eet vega en raak überhaupt geen vlees aan :') )

Wat is er mis met bloed? Het enige dat ik echt vies vind is de inhoud van het spijsverteringssysteem en dan met name de gal, dikke darm en wat daarop volgt.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:41

Sem_ schreef:
Hm meer mindere ervaringen met Darf zie ik. Ik denk dat we hier PrimaDog Hert & kalkoen gaan proberen. Eens zien of de klachten dan verdwijnen.


Die bevalt hier super :D

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:56

Dat is alvast goed om te horen. :D Ik heb een zak besteld.

Themba

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:05

Prima dog ziet er goed uit idd. Hij krijgt nu geperste brokken maar bij krokant is er veel meer keus mbt hoog vlees gehalte. Misschien toch proberen

Nyaleti

Berichten: 6256
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:08

herr_balou schreef:
Een allergische reactie kan ook zijn op het vitaminen&mineralenpreparaat dat in de voeding wordt gebruikt. Enige optie om te testen of dat het is, is een KVV te voeren waarin dat niet in zit én van een diersoort dat je hond niet eerder heeft gehad. Heel veel KVV merken voegen een preperaat toe dus het is een speld in een hooiberg. Enkele varianten (Premium) van Tinlo/BarfMenu zijn preparaatloos, Carnivoer geloof ik ook, Bandit ook maar kost een godsvermogen. Verder weet ik het niet.

Nyaleti schreef:
Herrbalou, met al dat bloed erbij?
Ik pak ook handschoenen hoor. Vind het zo vies (maar ik eet vega en raak überhaupt geen vlees aan :') )

Wat is er mis met bloed? Het enige dat ik echt vies vind is de inhoud van het spijsverteringssysteem en dan met name de gal, dikke darm en wat daarop volgt.



Maar maken die vitamine / mineralen preparaten het niet een compleet voer?
Vis is in principe een nieuwe eiwitbron. Staat hij sinds mei op. Lijkt me wel heel snel :=
Dan blijft er echt bar weinig meer over. Geen kip, rund, granen, vis en liefs geen lam.. van vlees nog wel maar grootste deel wat hij krijgt is en blijft brok.
Kwam al een ander brok tegen, ik denk van Darf maar die was laag in eiwitten? Waarvan ik niet snap hoe dat dan kan :+

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:41

Nyaleti schreef:
herr_balou schreef:
Een allergische reactie kan ook zijn op het vitaminen&mineralenpreparaat dat in de voeding wordt gebruikt. Enige optie om te testen of dat het is, is een KVV te voeren waarin dat niet in zit én van een diersoort dat je hond niet eerder heeft gehad. Heel veel KVV merken voegen een preperaat toe dus het is een speld in een hooiberg. Enkele varianten (Premium) van Tinlo/BarfMenu zijn preparaatloos, Carnivoer geloof ik ook, Bandit ook maar kost een godsvermogen. Verder weet ik het niet.


Maar maken die vitamine / mineralen preparaten het niet een compleet voer?
Vis is in principe een nieuwe eiwitbron. Staat hij sinds mei op. Lijkt me wel heel snel :=
Dan blijft er echt bar weinig meer over. Geen kip, rund, granen, vis en liefs geen lam.. van vlees nog wel maar grootste deel wat hij krijgt is en blijft brok.
Kwam al een ander brok tegen, ik denk van Darf maar die was laag in eiwitten? Waarvan ik niet snap hoe dat dan kan :+

Het meeste voer wordt inderdaad compleet gemaakt met een vitaminen&mineralenpreparaat zeker brok en blik en het grootste deel van de KVVs. Maar je kunt ook compleet voeren door meerdere diersoorten (minimaal 5) te voeren.
Probleem bij allergie is dat je eerst moet achterhalen waar de hond allergisch voor is (voeding of omgeving) en op een een of andere manier wordt bij voeding vrijwel altijd vergeten dat ook een vitaminen&mineralenpreparaat de allergische reactie kan veroorzaken. Bij een correct eliminatiedieet zou dus enkel puur vlees van een diersoort dat de hond niet eerder gehad heeft gevoerd moeten worden. Overigens zijn er honden die geen enkel dierlijk eiwit verdragen en een veganistisch dieet krijgen. Zeer uitzonderlijk maar het bestaat.

Themba

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:10

Heb nu een zak wolf of wilderness besteld. Was met een mooie korting bij zooplus. Die maar eens proberen als de Darf brokken op zijn. Dagje vlees tussendoor vanwege de overstap geperst naar krokante brokken.