Kat zonder katten ogen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Kat zonder katten ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 07:50

Afbeelding

Onze kitten van 1-6-2022 heeft altijd ronde pupillen. Nooit de bekende katten ogen (streepjes als pupil) iemand die dit herkend?

Lynn_Nikita

Re: Kat zonder katten ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:51

ook niet als er licht inschijnt?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 07:52

Lynn_Nikita schreef:
ook niet als er licht inschijnt?

Nee, de foto is gemaakt onder de flink schijnende keuken lamp

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:00

Grote ogen is van stress of plotseling licht verandering of er is iets mis. Als de pupillen niet verkleinen en vergroten verwacht ik een oog afwijking/aandoening en reden tot bezoeken van een oogarts voor dieren. Geen gemiddelde dierenarts maar echt een oogarts

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:04

Is hij heel speels of nog jong enthousiast?
Een van onze katten zie je ook nooit met spleetjes. Zodra je naar hem kijkt zet hij gelijk zijn enthousiast knop aan en daarmee heeft hij altijd grote ogen als je naar hem kijkt :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 08:29

Sizzle schreef:
Een van onze katten zie je ook nooit met spleetjes. Zodra je naar hem kijkt zet hij gelijk zijn enthousiast knop aan en daarmee heeft hij altijd grote ogen als je naar hem kijkt :D

Ja deze speelt de hele dag. Zit nog weinig rust in. Heb niet het idee dat ze slecht ziet

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:30

Je ziet ze echt nooit verkleinen en de kat heeft dus continu grote pupillen? Ook als je met een fel lichtje schijnt geen enkele pupilreflex? Dan zsm naar de dierenarts want dat is zeker niet normaal en dan wil je wel goed laten uitzoeken wat er aan de hand is.
Heeft je kat wel vaak grote ogen maar zie je wel degelijk grootteveranderingen als je goed oplet dan is ie waarschijnlijk gewoon vaak blij/opgewonden of juist vaak bang. Hier ook nog vrije jonge katten die tijdens speelse buien ook lange tijd grote ogen hebben ook bij fel licht maar ook hun pupillen blijven niet de hele tijd groot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:33

IrishDraught schreef:
Sizzle schreef:

Ja deze speelt de hele dag. Zit nog weinig rust in. Heb niet het idee dat ze slecht ziet

Eigenlijk zou ik me dan persoonlijk geen zorgen maken, bij onze kat is het al 7 jaar zo. Zijn „motor“ gaat ook heel snel aan. Dan denk he dat hij slaapt maar als je in de buurt komt dan gaat gelijk de brommer aan en gaat 1 oog open dat dan inderdaad gelijk ondeugend groot is.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:43

Hier ook een kat die bijna altijd grote ogen heeft. Hij is super energiek en speels, vandaar die grote ogen dus. Ik zou even kijken of hij het echt altijd heeft, of dat je hem elke keer in een dolle bui aantreft (zeker bij kittens). Als je twijfelt gewoon een keer naar de DA. Is hij al gevaccineerd of moet hij binnenkort nog? Dan kun je het ook dan even navragen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:50

Mijn buren hebben ook een kat met zulke ogen. Jong en enorm actief. Lijkt alleen even rust te hebben als ze eet (maar ik heb daarbij niet op haar ogen gelet toen ik afgelopen zomer invalpersoneel was) :D

Ze kijkt iig alsof ze ik weet niet wat heeft gebruikt :)) maar ik denk dat ze gewoon erg alert is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:33

Aan de ruis op de foto te zien, was het bij lange na niet zo licht als jij denkt dat het was.
Schijn gewoon eens met een zaklampje direct in z'n ogen. Zie je een pupilreflex? Dan is het goed. Zie je totaal geen reactie, dan zou ik echt even langs een DA gaan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 13:46

Met zaklamp in z’n ogen zie ik wel verschil. Blijft vrij rond maar wel kleiner. Niet zo’n streepje als pupil als mn vorige katten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:09

Ik herken dit, mijn vorige kat had dit ook, maar wel pas vanaf latere leeftijd. Ik durf niet te zeggen vanaf welke leeftijd, maar het viel me uiteindelijk ook op.
De dierenarts vond het opvallend, maar constateerde dat hij verder prima zag en omdat hij al ouder was en geen klachten had is het daarbij gebleven.