Mr. Frank Visser: Kat moet weg. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mr. Frank Visser: Kat moet weg. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-22 12:01

In de nieuwste aflevering van "Mr. Frank Visser doet uitspraak" ging het over een kat die continu bij de buren in de tuin zat en daar oa wilde vogels en een kip had vermoord.
De buren waren het zo zat dat ze de kat het liefst iets wilden aandoen := Maar de eigenaren vonden dat de kat gewoon zijn natuurlijke gedrag liet zien.

Uiteindelijk besloot Mr. Visser dat de kat moet verhuizen en binnen drie maanden zou moeten worden herplaatst. De eigenaren waren uiteraard verdrietig en de buren dolblij.

Ik vond het best een heftige uitspraak, maar kan het anderzijds ook goed begrijpen!
Omdat dit vaak een beladen onderwerp is, ben ik wel benieuwd wat bokt hier van vind? Was de uitspraak terecht of juist niet?

De uitzending kun je hier bekijken: https://www.kijk.nl/programmas/mr-frank ... iaWfURNFHD

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:03

Tja, wie niet horen wil... Het is niet alsof ze geen andere keus hebben: ze kunnen er ook voor kiezen hun eigen tuin af te zetten of de kat binnen te houden. Wil je dat niet, dan maar zo.

Ben ook wel benieuwd wat de betreffende katteneigenaren zouden zeggen als de hond van een andere buurman hun kat grijpt, staan ze dan nog steeds zo achter 'natuurlijk gedrag'?

Ibbel

Re: Mr. Frank Visser: Kat moet weg. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:11

Ik vraag me wel af op basis van welke wetgeving onze 'Mr' dit oordeel geveld heeft...

En aan andere kant: waarom zetten de eigenaren van de kat hun tuin niet af/houden ze het beest niet binnen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:12

Ik heb de aflevering gezien.
En ja de buurvrouw van de tuin kwam niet sympathiek over, maar begreep haar helemaal.
Ze had ook geen moeite met de andere katten, alleen die.

De vrouw van de kat had overal een nee op.
En bij de uitspraak kwam dat dus ook naar voren. Ze heeft haar eigen glazen ingegooid want wilde geen andere oplossing dan gewoon los laten lopen. En ja overlast geven aan een ander is dus terecht verboden bevonden door MR Frank Visser.

Rot voor de vrouw, zielig voor de kindjes. Maar had gewoon dat balkon afgemaakt, de andere kat ook binnen gehouden en dan eens gekeken of het zou gaan wennen.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:12

Ik had dubbele gevoelens erbij.

Ik vind dat katteneigenaren hun beestje op eigen terrein dienen te houden. Ik was dan ook zeer nieuwsgierig naar de uitspraak omdat het op eigen terrein houden niet wettelijk verplicht is en wanneer is iets overmatig tot overlast? Best wel een grijs gebied.

Daarbij waren de mensen die last hadden van de kat, zeker de vrouw, een pinnige tante waar ik ook niet hele warme gevoelens bij kreeg, want (overmatig) last of niet. Je doet een dier niet wat aan.

De katteneigenaren hebben zich ook wel een beetje in de voet geschoten, want echt meedenken aan oplossingen (zoals een ren bouwen (balkon + platte dak had een gave ren kunnen worden) bleven allemaal uit.

De kattendeskundige had aangegeven dat het beestje binnen niet gelukkig was en dan lijkt het voor de kat zelf het beste om te verhuizen.

Maar damn, dat is echt wel een hard gelag voor de eigenaren. Met de kat zal het wel goedkomen.

Wat ik niet helemaal heb meegekregen, is wie van de twee Mr. Frank Visser had ingeschakeld. Als dat de katteneigenaren waren, zich misschien gesterkt voelde door het ontbreken van de wet, dan is het helemaal een zure uitkomst.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:15

En als er wilde vogels in de tuin zitten, dan vermoed ik zo dat die mee-eten van het kippenvoer en dan kan een rat dat ook. Daarnaast is het niet alleen de kat van de buurman die kip lust (al is van wat ik hoor kip jagende kat eerder uitzondering). Beide hebben verplichtingen inzake hun eigen dieren. Kat had niet bij kip moeten kunnen, zowel omdat kip goed beschermd was als omdat kat in eigen tuin bleef. Schuld enkel aan katteneigenaar toeschrijven ontslaat kippeneigenaar van verantwoordelijkheid naar eigen dier toe.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:17

tamary schreef:
En als er wilde vogels in de tuin zitten, dan vermoed ik zo dat die mee-eten van het kippenvoer en dan kan een rat dat ook. Daarnaast is het niet alleen de kat van de buurman die kip lust (al is van wat ik hoor kip jagende kat eerder uitzondering). Beide hebben verplichtingen inzake hun eigen dieren. Kat had niet bij kip moeten kunnen, zowel omdat kip goed beschermd was als omdat kat in eigen tuin bleef. Schuld enkel aan katteneigenaar toeschrijven ontslaat kippeneigenaar van verantwoordelijkheid naar eigen dier toe.

Daar had de kat ook heel wat toeren voor uit moeten halen.

Dit vind ik dan ook echt omgedraaide wereld.
Kip blijft in tuin en geeft geen overlast, zo goed is het dus afgemaakt.
En dat zou voldoende moeten zijn.
Eigen dieren die andere niet tot last zijn.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:18

Naja, de kip zat niet open en bloot in een ren, dat werd ook wel uitgelegd en hoever moet je gaan om jouw huisdier op eigen terrein te moeten beschermen tegen een huisdier van een ander die ongewenst op jouw terrein komt.

Een wild dier x wild dier vind ik heel wat anders dan gedomesticeerde dieren.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:27

Ik heb de aflevering ook gezien, tja de overbuurvrouw kwam niet heel sympatiek over maar ze hadden wel een punt! De Italiaanse dame, eigenaar van de killerkat, wilde ook van niks weten. Ik vond de uitspraak ook wel wat rigoreus, maar begreep zijn standpunt wel. De uitspraak was eigenlijk meer in het voordeel van de kat.

Wij hebben ook een kat en gelukkig wonen wij buitenaf en is onze rode jeweetwel kater ook de enige kat in een grote omtrek. Eigenlijk zijn alle buren blij met onze kat, hij vangt namelijk nogal wat muizen ed. Gelukkig heeft meneer geen oog voor alle kippen hier in de buurt.

Ben benieuwd waar het dier terecht is gekomen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:29

Niet gezien, maar voor mij is het simpel..als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je dier als deze continu overlast geeft bij de buren dan maak je je tuin katproof of je houdt het dier binnen. Als je dat niet wilt/ doet dan vind ik zo'n uitspraak terecht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:31

Ik ben van mening dat men binnen de bebouwde kom zijn huisdieren op eigen terrein moet houden.
Het woord huisdieren zegt het al: HUISdieren, geen flikkermaarnaarbuitenenzoekhetuitdieren. :Y)
Hoe je dat regelt zoek je maar uit en als je dat niet kunt/wilt moet je geen katten of weet ik veel wat voor vrij rondlopende dieren nemen.
Imo is het van de zotte dat je je tuin moet veranderen in een soort alcatraz omdat er buren zijn die het verdommen om hún huisdieren op eigen terrein te houden. 8)7

Een setje schrikdraad met kastje, wat extra connectoren, een rol ijzerdraad en wat krammen heb je al voor ± €100,- gok ik.
Kattennet voor over je tuin en krammen zijn nog goedkoper maar ook wat onderhoudsgevoeliger.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:59

Ook buiten de kom is het geen vrijbrief vind ik.
Toen wij hier 18 jaar terug kwamen wonen had de buurman al sierkipjes, eendjes en een grote volière.
En ondanks dat er 80 meter of zo tussen zit kan ik er donder op zeggen dat een kat daar gaat loeren.
En ik weet zeker dat als een kat daar steeds moord of opjaagt hij ook "ineens" verdwenen is.
Na waarschuwing, maar bij geen gehoor.
En ja dat zou dan mijn schuld zijn, van niemand anders.
Dus heel simpel, hier geen kat.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-22 13:07

De eigenaresse van de kat leek idd niet zo open te staan voor andere oplossingen en vond het na afloop erg rot voor haar kinderen.
Die zaten trouwens ook in de zaal en dat vond ik wel erg sneu :o Ze waren nog erg jong, dus die had ik er niet bij betrokken.

De buurvrouw kwam idd niet sympathiek over, maar ik denk dat ze er ook wel helemaal klaar mee was :=
Dan nog vind ik niet dat je mag schermen met het iets aandoen van een dier. Die weet gewoon niet beter.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-09-22 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:09

Ja ik snap het ergens wel. Vooral omdat ze gewoon alles weigerde. Ja dan houdt het op een gegeven moment op. Ze heeft het aan zichzelf te danken vind ik.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:16

tamary schreef:
Kat had niet bij kip moeten kunnen, zowel omdat kip goed beschermd was als omdat kat in eigen tuin bleef. Schuld enkel aan katteneigenaar toeschrijven ontslaat kippeneigenaar van verantwoordelijkheid naar eigen dier toe.

Tja, wij hadden een buur(t)kat die mijn kinderen in MIJN tuin aanviel.
Dus ik ben dan in jouw ogen nalatig omdat ik mijn kinderen in een ren had moeten stoppen om ze te beschermen?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-22 13:19

Van wat ik begreep zat de kip in een ren, maar is de kat via een boom over draad in de ren gekomen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:22

Ik snap de uitspraak, zeker gezien de eigenaresse nergens voor open wilde staan, en heb er begrip voor.

Maar die overbuurvrouw; heb nog maar 5 minuten gezien en nu al meerdere manieren gehoord en uitgebeeld gezien hoe ze die kat wil vermoorden....tot verdrinken aan toe. Gestoorde psychopate. Daar zitten nog heel wat meer stekkers los in de bovenkamer dan bij de weigerachtige katteneigenaar. Wat die buurvrouw zich, nog zeer enthousiast ook nog, allemaal loopt in te beelden hoe ze die kat wel niet gaat laten lijden als ze die te pakken krijgt; dan spoor je niet, dan ben je echt gestoord.
De opmerking van de buurman over de kleur vond ik ook zeer dubieus en fout; je bent wel erg principieel racistisch als je zelfs nog valt over de zwarte kleur van een dier.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 24-09-22 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:23

Ik had de uitspraak wel verwacht. Zag op Facebook reacties tav de buren met de kippen/eenden daar lusten de honden geen brood van. Maar die dame met die kat was ook niet mis, en haar man zat gewoon te lachen toen ze over de dode kip aan het praten waren vlak voor mr Frank Visssr zijn uitspraak deed. Ik snap wel dat je dan ook niet heel sympathiek meer reageert als je zoveel overlast ervaart. Sinds ik een hond heb heb ik gelukkig amper nog katten in de tuin, maar voor ik haar had werd er heel veel gepoept in mijn tuin. Heb zelfs de gemeente gebeld omdat ik er zo klaar mee was. Maar overlast van katten kon ik niet melden. Ik vind dat heel bijzonder. Waarom moet ik er voor zorgen dat katten niet in mijn tuin kunnen komen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:24

Brainless schreef:
tamary schreef:
Kat had niet bij kip moeten kunnen, zowel omdat kip goed beschermd was als omdat kat in eigen tuin bleef. Schuld enkel aan katteneigenaar toeschrijven ontslaat kippeneigenaar van verantwoordelijkheid naar eigen dier toe.

Tja, wij hadden een buur(t)kat die mijn kinderen in MIJN tuin aanviel.
Dus ik ben dan in jouw ogen nalatig omdat ik mijn kinderen in een ren had moeten stoppen om ze te beschermen?

Gaan we weer mensen met dieren vergelijken?

Die kip had net zo goed aangevallen kunnen worden door een roofvogel, marter, etc. Kat kon in de ren, dus ren was niet geschikt als roofdierbescherming. En niet afgedekt is in overtreding ivm vogelgriep.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-22 13:25

Ik denk wel dat de buurvrouw het serieus meende ook.
Vlak voor de uitspraak vroeg Victor wat ze zouden doen als Mr. Visser zou besluiten dat de kat mocht blijven loslopen.
Daar lieten ze zich opeens niet meer over uit :+ Maar het was wel duidelijk dat Giovanni dan zijn leven niet zeker was.

De eigenaren waren idd wel erg makkelijk en laconiek over oplossingen :?
Als je je kat wilt houden, dan ga je toch aan de slag om het probleem te verhelpen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:30

Ja de eigenaren hebben die uitspraak geheel aan zichzelf te danken; helemaal mee eens.

En gezien wat die buurvrouw allemaal wel niet wil doen met die kat, is het voor de kat maar beter ook dat deze uitspraak is gevallen.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:35

tamary schreef:
Gaan we weer mensen met dieren vergelijken?

Die kip had net zo goed aangevallen kunnen worden door een roofvogel, marter, etc. Kat kon in de ren, dus ren was niet geschikt als roofdierbescherming. En niet afgedekt is in overtreding ivm vogelgriep.

Ok, andersom.. mijn kat werd flink aangevallen in eigen tuin daar die K-kat en had diverse wonden die lekker gingen ontsteken, mijn konijn en cavia's werden aangevallen.
Dan nog heeft een andermans kat weg te blijven uit andermans tuin.
Wij hadden stroom op de schutting om onze katten binnen te houden en andere katten buiten, maar daar trok die kat zich niets van aan, ook werden wij gesommeerd door de wijkagent om het stroom te verwijderen omdat het zielig was voor die kat. -O-

Maar je hebt gehoord, ondanks jouw mening hebben de eigenaren van de kip gelijk gekregen en moet die kat verdwijnen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:36

DuoPenotti schreef:
Ook buiten de kom is het geen vrijbrief vind ik.
Toen wij hier 18 jaar terug kwamen wonen had de buurman al sierkipjes, eendjes en een grote volière.
En ondanks dat er 80 meter of zo tussen zit kan ik er donder op zeggen dat een kat daar gaat loeren.
En ik weet zeker dat als een kat daar steeds moord of opjaagt hij ook "ineens" verdwenen is.
Na waarschuwing, maar bij geen gehoor.
En ja dat zou dan mijn schuld zijn, van niemand anders.
Dus heel simpel, hier geen kat.

Buiten de bebouwde kom en met name op boerderijen hebben katten vaak een functie: ongedierte bestrijden.
Dat wordt wat lastig als je ze moet gaan opsluiten, vandaar de 'binnen de bebouwde kom' in mijn vorige post. :)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-22 13:36

Brainless schreef:
Wij hadden stroom op de schutting om onze katten binnen te houden en andere katten buiten, maar daar trok die kat zich niets van aan, ook werden wij gesommeerd door de wijkagent om het stroom te verwijderen omdat het zielig was voor die kat. -O-

Say what? :wow:

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:37

Wij hebben een vogel volière en zijn ook niet blij met katten. Maar ze iets aandoen, nee, uiteindelijk kan de kat zelf er niks aan doen.

Uiteindelijk hebben we dubbelgaas gemaakt en op het buitenste gaas staat stroom.. doen ze maar 1x.

Mensen moeten huisdieren gewoon op eigen terrein houden.

Ik vind de uitspraak best hard.