Wat doen met hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 13:22

Alvast sorry voor het lange, mogelijk warrige verhaal.

In oktober 2021 heb ik een schat van een hond geadopteerd uit Polen. Een leuke, energieke haarbal, 5 jaar oud en met een basis opvoeding voor hij op straat is gegooid.
Eenmaal aangekomen bleek Pedro zo'n 10cm groter dan gezegd was. Op zich geen probleem, 40cm is nog niet groot natuurlijk (maar had duidelijk gezegd dat ik een klein hondje zocht, tot max 30cm, als maatje voor mijn chihuahua en we wonen in een appartement)

De eerste dagen gingen goed, Pedro bloeide open, zeer leergierig en bleek een ware knuffelaar te zijn. Na 2 weken begonnen de problemen... Vanaf dat Pedro wat geaard was bij ons, bleek dat hij niet goed met kinderen kan, ontzettend bang voor mannen of mensen in het algemeen als ze iets vast/bij zich hebben (variërend van een tasje tot krukken, rollator, rolstoel). Angst agressie, tot nu toe enkel verbaal gelukkig.

Begin december heb ik de stichting al gewaarschuwd dat het niet gaat tussen Pedro en mijn zoon, de problemen globaal uitgelegd en kreeg te horen dat hij gewoon meer tijd nodig heeft (dit gesprek heeft tot op vandaag een aantal keer plaatsgevonden, want het werkt hier niet voor Pe).

Intussen wende Pedro goed bij ons, leerde snel onze routines, wat commando's en zijn respect voor mij is eindeloos, maar helaas ook zijn beschermingsdrang. Hij valt uit naar mensen, of hij iets doet weer ik niet, ga dit risico ook niet nemen. Naar mijn zoon toe blijft hij grommen. Hij kan niet eens bewegen zonder na gegromd te worden. De chihuahua is nu 2 keer gegrepen door hem, maar zonder schade gelukkig en ze negeerde zijn eerdere signalen. Die geeft hij namelijk heel duidelijk, maar ik kan die hond niet 24/7 als een havik in de gaten houden. Wel kent mijn zoon de signalen, maar daar heeft hij weinig tot niks aan. Het grommen naar mijn zoon is heel random en soms gaat het ook gewoon een paar dagen goed.
Pedro heeft ook ontzettend veel bevestiging nodig. Absoluut niet erg, het geeft mij juist de kans om te werken aan de problemen. Zo kan mijn zoon hem inmiddels aaien (als ik kijk en extra benadruk dat het heel flink is dat hij niet gromt), hij kan buiten loslopen in omheind gebied en luistert netjes, voedsel weigeren, of gewoon wachten met eten.

Voor mij persoonlijk zou hij de perfecte hond zijn, als ik geen kind had gehad, niet in een druk gebied had gewoond en een grote tuin had gehad. Helaas werkt de stichting niet mee en willen ze niet meewerken aan een herplaatsing. Ik weet inmiddels wel dat het adoptie contract niet rechtsgeldig is en dat ik Pedro dus zelf ook mag herplaatsen, maar hoe begin je daar aan? Hoe weet je dat hij goed terecht komt? In de juiste omgeving, met mensen die bewust voor een hond met deze problematiek kiezen en hem kunnen helpen, kan hij het zo goed hebben. Hij is zo ontzettend lief, maar het werkt hier niet met mijn zoon, een appartement en de Antwerpse drukte.

Wie kan mij advies geven wat ik het beste kan doen? Gedragstherapeut erbij halen doe ik niet nog een keer. Feit blijft dat mijn kind dagelijks het gevaar op een beet loopt, hij teveel energie heeft voor een appartement en ik dus niet in staat ben om Pedro echt gelukkig te maken in een (voor hem) passende omgeving.


Afbeelding

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:28

Heel duidelijk en geen warrig verhaal. Super vervelende situatie. Is hij niet eerst in NL in gastgezin geweest? Dat vind ik altijd zo belangrijk, kijken waar een hond het beste past. Al zijn er dan nog legio gastgezinnen die het niet door hebben waar het beste.
Wellicht heb je wat aan de website verhuisdieren?
Ik vind het een hele eerlijke en moedige beslissing en zo te lezen heb je echt al zoveel gedaan. Respect.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 13:39

Dank je wel, het is zo moeilijk om deze beslissing te nemen. Ik ben gek op die hond, maar ik moet aan hem en aan mijn zoon denken...

Verhuisdieren kan ik inderdaad naar kijken. Hier in België kan ik hem enkel via Facebook herplaatsen. Heb hem kort online gehad en zelfs doodsbedreigingen gekregen, omdat ik hem wil herplaatsen ipv afmaken of zelfs omdat ik het "zo makkelijk" opgeef.

Hij is rechtstreeks vanuit Polen op transport gezet en bij mij thuis afgeleverd. Achteraf gezien niet slim, maar ze hadden hem daar getest met kinderen, honden en katten en hier filmpjes van doorgestuurd. Echter was hij daar gewend aan een leven in een kennel en ontzettend onder de indruk van alles. Hij liet het allemaal over zich heen komen. Hier ook, tot hij wat begon te wennen. Hij is een geweldige hond voor een alleenstaande of koppel zonder kinderen, in een dorp en een huis met tuin.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:47

Jeetje.. ik vind het zo erg dat er nog zoveel stichtingen zijn die zo werken. Ik hoor het meer en meer. Terwijl ik ook hele goede stichtingen ken en echt zo goed kijken naar wat bij iemand past. En natuurlijk ook die hebben wel eens dat het toch geen klik is, maar zelden. Eerst gastgezin, huiselijke situatie, situatie Nederland en dan naar een baasje. En als het dan toch uiteindelijk niet werkt dan geven ze netjes thuis, nemen ze de hond weer op, als dat niet direct kan wat begrijpelijk is bij een tekort aan gastgezinnen, in ieder geval zo snel mogelijk. Maar alleen maar dreigen, maar niks doen.. ik vind het zo erg.
Sterkte met de situatie.

anjali
Berichten: 15085
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:23

Nee dit kan niet,de hond dreigt naar je kind en naar je andere hondje dus dit is niet de juiste plek voor hem. Hoe kan dat nu dat die stichting hem niet herplaatst? Adoptiehonden blijven meestal toch eigenaar van de stichting? Ik zou ze berichten dat het niet gaat met de hond en dat als zij hem niet terugnemen,jij hem naar het asiel brengt.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:25

Het zal idd niet de eerste stichting zijn die niet thuis geeft wanneer het niet lukt. Jammer hoor, want dan loop je wel het doel van zo'n stichting voorbij.
Ik zou ook zelf gaan herplaatsen. En als de stichting dan begint te bokken, dan zou ik daar niet teveel aandacht aan schenken. Hadden ze maar moeten helpen.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:35

Precies de reden dat ik nooit en te nimmer een hond van zo'n stichting zou nemen. De honden mankeren van alles of ze hebben een gedragsprobleem.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 14:39

De stichting wilt dat ik er nog maar eens een gedragstherapeut bij haal, dat hij nog meer tijd krijgt en dat ik anders maar moet zorgen dat Pedro niet bij mijn zoon kan komen. Helaas heb ik zowel mijn kind als mijn hond niet om weg te stoppen in een donker kamertje...

Volgens het contract zou de stichting mij een proces kunnen aandoen als ik Pedro zelf herplaats, maar ik heb bewijs genoeg om te bewijzen dat ze totaal niet mee willen werken. Daar komt nog eens bovenop dat het contract absoluut niet rechtsgeldig is, dus ze kunnen niks. Alleen reageren mensen heel naar als het verhaal horen, want zo zijn stichtingen niet. Tja, deze dus wel. Verzwijgen gaat ook niet aangezien zijn paspoort en chip Pools zijn.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:54

Eens met Pillow, helaas nemen dit soort honden ook besmettelijke ziekten mee, kunnen ze niet altijd goed aarden, lopen weg, raken kwijt in de bossen (hier in Drenthe).
Natuurlijk niet allemaal... en ik vind het ook erg sneu voor die dieren in dat soort landen. Maar ik denk dat je ze beter ter plaatse kan helpen ipv allemaal naar Nederland te halen..

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:56

Oktober 2021 en nu nog een gedragstherapie eisen als stichting zijnde? Slechte stichting en niets meer van aan trekken. Contact opnemen met verhuisdieren.nl en je verhaal doen. Daar staat in de meeste gevallen het eerlijke verhaal bij en ze kunnen je ook adviseren hoe een toekomstige plek eruit moet zien.

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:03

Earth schreef:
Het zal idd niet de eerste stichting zijn die niet thuis geeft wanneer het niet lukt. Jammer hoor, want dan loop je wel het doel van zo'n stichting voorbij.
Ik zou ook zelf gaan herplaatsen. En als de stichting dan begint te bokken, dan zou ik daar niet teveel aandacht aan schenken. Hadden ze maar moeten helpen.


Klopt toen ik vrijwilligerswerk deed bij het asiel meerdere honden langs zien komen die niet terug genomen werden door stichtingen ondanks dat ze van te voren aangaven dat de hond altijd terug kon.
Zijn veel slechte stichtingen helaas.

@poetser hoop dat je snel een oplossing kan vinden, dit is zeker geen houdbare situatie zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:07

pillow schreef:
Precies de reden dat ik nooit en te nimmer een hond van zo'n stichting zou nemen. De honden mankeren van alles of ze hebben een gedragsprobleem.

Tja, als je een hond uit de ellende haalt, kan je ook niet verwachten dat zo een dier daar niets aan overhoudt ;)
Het zijn geen kant en klare ongecompliceerde honden, dus als je een makkelijke hond zoekt zonder issues, moet je geen hond uit het buitenland adopteren.

Een goede stichting plaatst de dieren in een gastgezin om ze te laten wennen en te kunnen beoordelen waar ze het beste terecht kunnen. Vaak zijn gezinnen met jonge kinderen al een no go. Vaak zijn dat te veel prikkels voor zo een hond. Loslaten is dan sowieso ook nog geen goed idee, zekers niet in het begin.
Goede stichting kan de hond altijd naar terug. Helaas wordt daar soms ook misbruik van gemaakt, want het is gemakkelijk.

Beetje stichting geeft al een veearts check eer ze naar Nederland komen en worden ze daar behandeld als er eventuele ziektes zijn. Zijn ze gevaccineerd en gesteriliseerd.
Maar alles hangt af van je verwachtingen van een hond, je zelfinschatting en kies een betrouwbare stichting uit.

Dan kan je er er hele leuke dankbare honden aan over houden hoor :D

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:10

Ik vraag me ook af welke stichting dit is. Ik heb helaas ook ervaring met 1 die dreigde met procedures. Mag ook via pb.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:19

Wij hebben super fijne ervaringen met het dierenasiel in st Truiden. Je zou daar eens info kunnen inwinnen. Pieter heeft veel ervaring met honden met een gebruiksaanwijzing. Wie weet kunnen ze je helpen!

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:20

De hond op zich is het probleem ook niet. Het is een geweldige hond, maar GEEN gezinshond.

@Mindim Hij is volledig gecheckt, gechipt, geënt, gecastreerd en meerdere keren getest met kinderen en andere dieren. Dit alles voor hij aan mij werd toegewezen. Hij was alleen zo overdonderd dat hij daar alles over zich heen liet komen. Dat er werk aan zou zijn had ik ook wel verwacht. Daar was ik op voorzien en dat is ook geen probleem, maar deze situatie is niet eerlijk tegenover Pedro en potentieel gevaarlijk voor mijn zoon. Ik had 3 eisen, samen kunnen met kinderen, honden en katten. Dat was het enige echt belangrijke, buiten het geslacht (IVM mijn teefje die enkel met reuen samen kan) en de hoogte (die ook niet klopt).
Achteraf had ik misschien anders moeten handelen qua stichting, maar ja, ik wilde hem een fijne thuis bieden. Voor het gastgezin werd gezegd dat ze dat niet deden vanwege de Corona. De problematiek neem ik de stichting ook niet kwalijk. Dit konden zij ook niet weten, maar wat ik ze wel kwalijk neem is dat ze nu hun verantwoordelijkheid niet nemen.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:23

Moest pb zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:33

poetser schreef:
De hond op zich is het probleem ook niet. Het is een geweldige hond, maar GEEN gezinshond.

@Mindim Hij is volledig gecheckt, gechipt, geënt, gecastreerd en meerdere keren getest met kinderen en andere dieren. Dit alles voor hij aan mij werd toegewezen. Hij was alleen zo overdonderd dat hij daar alles over zich heen liet komen. Dat er werk aan zou zijn had ik ook wel verwacht. Daar was ik op voorzien en dat is ook geen probleem, maar deze situatie is niet eerlijk tegenover Pedro en potentieel gevaarlijk voor mijn zoon. Ik had 3 eisen, samen kunnen met kinderen, honden en katten. Dat was het enige echt belangrijke, buiten het geslacht (IVM mijn teefje die enkel met reuen samen kan) en de hoogte (die ook niet klopt).
Achteraf had ik misschien anders moeten handelen qua stichting, maar ja, ik wilde hem een fijne thuis bieden. Voor het gastgezin werd gezegd dat ze dat niet deden vanwege de Corona. De problematiek neem ik de stichting ook niet kwalijk. Dit konden zij ook niet weten, maar wat ik ze wel kwalijk neem is dat ze nu hun verantwoordelijkheid niet nemen.


Ik bedoel het niet veroordelend naar jou hoor, sorry als dat zo overkwam. Hebben ze aangegeven waarom ze hem niet terugnemen? Werken ze überhaupt met gastgezinnen?

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:46

Sorry voor mijn verdediginde reactie, ik vind het zelf zo erg dat ik deze stap moet zetten. Ben echt gek op Pedro.

Ze werken normaal wel met gastgezinnen in België en Nederland, maar de laatste jaren vanwege de Corona niet.

Ze nemen hem niet terug omdat ze vinden dat ik niet genoeg ondernomen heb om de situatie te veranderen. 3 gedragstherapeuten zijn geweest en hebben aangegeven dat het oke is om te beseffen dat een hond soms gewoon niet op zijn plaats is, of dat niet iedere hond een gezinshond is. De stichting vindt dat echter niet genoeg. Ook vinden ze dat ik Pedro niet genoeg tijd geef, omdat het tot meer dan een jaar kan duren voor hij op zijn plaats is en er nog niks ernstig gebeurt is.

Ik heb verhuisdieren een email gestuurd om te horen of zij kunnen helpen en een lieve bokker heeft hulp aangeboden om Pedro te helpen rust te vinden in het koppie en te kijken of zijn gedrag verbeterd.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 10:40

Pedro staat inmiddels op verhuisdieren.nl. Eerst via email uitgebreid contact gehad en zij hebben ook advies gegeven wat wel en wat niet te vermelden. Het correcte verhaal qua problemen en karakter, maar het stukje van de stichting achterwege laten tot er een geïnteresseerde is en dit dan privé uitleggen.

Zoon slaapt nog en Pedro ligt lekker bij mij te slapen. Het is zo moeilijk, want het is een geweldige en lieve hond voor de rest.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:26

Wat vervelend TS zeg, wel een begrijpelijke beslissing!

Ik heb zelf ervaring zowel met Poolse asielen als met succesvol herplaatsen van een Poolse ex-asielhond naar Nederland en de meeste stichtingen doen er IMO helaas veel te nonchalant over. Je moet jezelf kunnen beseffen dat die honden in 9 gevallen op 10 heel weinig tot 0 gezien hebben - en in eerste instantie braaf zijn met kinderen/katten/drukte om zich heen komt vaak voornamelijk door freeze reactie, niet doordat ze daadwerkelijk op hun gemak zijn. Verder zijn ze qua huisvesting (kennel) maar ook omgang heel wat anders gewend, in Polen gaat men nou eenmaal heel anders met dieren om dan in Nederland. Wie daar gelijk in heeft durf ik niet zo 123 te zeggen, maar voor zo'n herplaatser is dit verschil en gebrek aan duidelijkheid nog extra beangstigend.

Ik vind het in ieder geval een heel vreemd idee van die stichting dat ze een hond rechtstreeks uit een Pools asiel bij een gezin met klein kind afgeleverd hebben, dat had niet goed kunnen aflopen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:36

Wat jammer dat je het zo slecht hebt getroffen met die stichting.. Ik ben zeker voor adopteren en super dat je dit gedaan hebt. Maar dit kan echt niet! Jouw hondje is duidelijk niet op zijn gemak en het is voor niemand eerlijk om ten koste van alles er mee door te gaan. Misschien kun je dierenopvang Koningen bellen voor advies. Zij herplaatsen alle soorten honden (ook buitenlanders) en kijken heel goed na een screening en proefwandeling plus proefperiode welke hond bij jullie past. Misschien kunnen jullie zelfs "ruilen" (geen idee of ze dat doen en of jullie in de buurt wonen). Maar even bellen voor advies van mensen met veel ervaring hier mee kan geen kwaad.

Sterkte en succes!

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:46

Wat een vervelende situatie TS! Ik vind het juist heel knap dat je beseft dat jouw gezin en Pedro geen match zijn. Want dit is voor geen van jullie een fijne situatie. Jammer dat de stichting zo de hakken in het zand heeft gezet.

Op Facebook heb je de pagina HerplaastingHonden InNederland, is er ook niet zoiets in België? Of wellicht kun je Pedro daar ook op aanmelden?

www.hhin.nl

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 11:59

Fly_high schreef:
Wat vervelend TS zeg, wel een begrijpelijke beslissing.

Ik vind het in ieder geval een heel vreemd idee van die stichting dat ze een hond rechtstreeks uit een Pools asiel bij een gezin met klein kind afgeleverd hebben, dat had niet goed kunnen aflopen.


Gelukkig is mijn zoon niet zo klein meer, hij is 11 jaar. Heb expres gewacht tot hij wat ouder was voor ik een hond uit het buitenland adopteerde. Maar inderdaad, achteraf was het van mij misschien ook niet slim om hem zo in huis te halen.

Ik kon wel merken dat hij vroeger in huis heeft geleefd. Hij kende de basis huisregels en was zindelijk bij aankomst. Een riem kende hij dan weer niet. Hij is wel op straat gevonden. Hij bleef bij een brandweerkazerne rondhangen en wat hij allemaal meegemaakt heeft weet ik niet.

@ Berdien, ik vind het vooral erg voor Pedro zelf. Hij kan hier niks aan doen en als ik hem dan net enthousiast zag worden toen hij mijn zoon zag en ze uitgebreid konden knuffelen, weet ik gewoon dat het geen slechte hond is.
Laatst bijgewerkt door poetser op 13-07-22 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:02

Wat een vervelende situatie zeg!
Maar idd een adoptie contract is niet rechtsgeldig al werken elke stichting er wel mee.

Maar ik vind persoonlijk wel dat de stichting iets moet gaan betekenen voor de hond.
Maar er zijn vele stichtingen die bij zulke gedrags problemen niet thuis geven en uit eindelijk een hond in een asiel beland.
Maar doorvoor haal je geen hond naar Nederland lijkt mij.

Herplaatsen van een hond met zulke gedragsproblemen is geen makkelijke opgave weet ik uit ervaring.

Kan een gedragsdeskundige je daar niet in begeleiden want je wilt immers een goede match tussen de hond en de nieuwe baas.

Ik heb zelf geen goede ervaring met verhuisdieren site want ik kreeg daar vaak mailtjes van mensen die totaal niet geschikt waren voor de hond.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Wat doen met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 14:54

Van huisdieren.nl nog geen reacties, wel 600x bekeken. Via facebook, dit keer zonder de stichting of vermelding buitenlandse hond al tig keer gedeeld, maar geen serieuze reacties. Wel mensen, met kleine kinderen die denken dat ze hem wel huis kunnen halen, of mensen die hem over willen nemen, want ocharme de hond, het ligt allemaal aan het baasje en de hond is onbegrepen |o

Gisteravond zelfs benaderd door iemand op straat die Pedro herkende van op facebook. Hij zou wel eens bewijzen dat Pedro geen problemen had met mannen en als dat klopte zou hij hem direct mee willen nemen. Heb Pedro net op tijd achter mijn benen kunnen trekken voor hij die man vast had. Die man liep in een rechte lijn op Pedro af met uitgestoken arm... Zelfs de chihuahua, die echt een allemansvriend is, voelde zich bedreigd door die man zijn houding.
Hoe achterlijk zijn mensen?