Kitten (4 maanden) is onrustig - wil naar buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Kitten (4 maanden) is onrustig - wil naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 14:45

Sinds twee maanden hebben we een kitten. Super gezellig, hij doet het heel goed.

Nu is hij de laatste week suuuper onrustig. Hij loopt uren miauwend door het huis. Ik denk zelf dat het komt omdat hij vanuit de keuken de buurpoes ziet lopen en zelf ook graag naar buiten wil.

Hij mag uiteindelijk ook wel naar buiten, maar in principe was het plan om dat pas met 6 maanden te doen als hij gecastreerd is.

Maarja, om hem nu nog twee maanden zo te houden is ook niet ideaal. M’n man en ik werken beiden veel thuis en we worden knettergek van het gemiauw achter elkaar.

Hij heeft overigens binnen ruimte zat en we rouleren z’n spleetjes.

Iemand tips? Of hoort dit bij de leeftijd en moeten we er doorheen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:48

Niwla schreef:

Sorry maar: _O- _O- _O-

Kun je er voor zorgen dat hij de buurpoes niet meer ziet?

Iris82

Re: Kitten (4 maanden) is onrustig - wil naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:57

Kun je m niet alvast laten castreren?

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:59

Aan een tuigje naar buiten :Y)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 15:02

Captain schreef:
Niwla schreef:

Sorry maar: _O- _O- _O-

Kun je er voor zorgen dat hij de buurpoes niet meer ziet?

Hahahaha :')

Dat doet m’n man ook.

Ja, we hebben het gordijn nu dicht dus dat is op zich een oplossing maar wel ongezellig.

Iris, ik begreep dat dat nog niet kan met 4 maanden?

Een tuigje is een optie, maar ik vraag me af of de onrust dan weg is als hij weer naar binnen gaat. Je moet er met een tuigje toch bij blijven, dus dan kan hij niet super lang buiten blijven.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:05

Een vriendje? Zodat hij poezengezlschap heeft en daar mee kan spelen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:07

Als eerste is 8 weken voor een kitten veel te vroeg om zijn nestgenoten te verlaten, ze leren dan nog veel sociale vaardigheden van elkaar.

Persoonlijk denk ik dus ook dat hij niet zozeer naar buiten wilt maar dat hij contact wilt met een andere kat.

Is het nemen van nog een kitten een optie?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:08

Hij is alleen? Dan kan ik ook zeker een vriendje aanraden. Katten zijn solidaire jagers, maar wel sociale dieren. Je ziet ze niet voor niets vaak als ‘kolonie’ in het geval van zwerfkatten. Op een enkeling na zullen graag een maatje hebben.

Edit: en als reactie op Amber_anne, inderdaad 8 weken is erg vroeg. Meestal wordt vanaf 12 weken als vroegst aangeraden voor de sociale ontwikkeling.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:12

Ook ik zou een kattenvriendje aanraden. Ik weet het, ik moest daar ook niets van hebben, maar wij hadden ook problemen met onze eerste kat. Uiteindelijk een maatje erbij genomen en ze is helemaal opgebloeid. Onderschat de meerwaarde niet van een vriendje.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:15

Als hij 4 maanden is & jullie hem al 2 maanden hebben is het beestje in eerste instantie al veel te vroeg opgehaald? Anders klopt het niet met de maanden denk ik?

Ik zou hem ook aan een tuigje mee naar buiten nemen en een speelmaatje voorzien. Als bovenstaande daadwerkelijk klopt is het beestje natuurlijk doodongelukkig, die heeft niks te doen, niks te kijken, niks te ontdekken...

Letterlijk zijn dagen slijten tot hij gecastreerd is en dan de weken aftellen totdat hij steriel is en naar buiten mag. :=
Laatst bijgewerkt door KimD op 22-09-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:25

Als fokker ben ik het eens met bevenstaande reacties, een kitten hoort niet alleen op te groeien, daar worden ze letterlijk sociaal gestoord van.
Het kitten heeft geen behoefte aan buiten met alle gevaren van dien, het kitten heeft behoefte aan een maatje.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:38

Hij wilt niet naar buiten, hij weer niet eens wat dat is.
Hij is alleen en zoekt gezelschap van de buurkat.

Een maatje erbij nemen dus.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:49

4 maanden is veel te jong om hem naar buiten te doen! En hij weet ook niet eens wat dat is, dus hij mist het niet!

Hij verveelt zich gewoon, hij is nog jong en wil wat te doen hebben. Speel eens lekker wat meer met hem en neem m aan een tuigje mee naar buiten. Dan heeft hij weer wat anders te ervaren. Hoeft niet lang te duren. Of een maatje erbij, dan zul je zien dat ze hele dagen spelen met elkaar.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 15:55

Bedankt voor de reacties!

Ik heb me een beetje verrekend, ik dacht dat we al begin oktober zaten maar we hebben hem nu een week of 7. De dierenarts dacht dat hij een week of 10 was toen we hem kregen. Het is een boerderijkitten en de mensen waar we hem vandaan hebben wisten niet helemaal precies wanneer ze geboren zijn.

Een kat erbij nemen gaan we niet doen, het is alleen om de tijd te overbruggen tot hij gecastreerd is. We wonen buitenaf en hij mag straks komen en gaan wanneer hij wil en met wie hij wil, daar ga ik geen extra kat voor erbij nemen. Er lopen hier heel veel katten rond, waaronder eentje die alweer drachtig is zodra de vorige kittens geboren zijn, dat is de reden dat we hem niet ongecastreerd rond willen laten lopen. Maar speelkameraadjes zat hier.

Ik weet niet of hij niet weet wat dat is Onali, hij is op de boerderij geboren dus hij was buiten in principe gewend. Ik weet niet hoe lang een kat zich dat herinnert.

Dat is denk ik wat overdreven KimD. Hij kan genoeg zien (alleen nu dus niet uit het raam waar de zwangere buurpoes continue rondparadeert), hij heeft speeltjes, krabpalen en een toren waar hij in klimt.
Ik kan wel wat meer tijd vrij maken om te spelen met hem, dat doen we wel maar misschien niet genoeg. Ik zal ook een tuigje regelen zodat hij mee naar buiten kan.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:00

Een kitten van 4 maanden kan al gecastreerd worden. Alleen niet alle dierenartsen doen dat.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:07

Druif_01 schreef:
Ook ik zou een kattenvriendje aanraden. Ik weet het, ik moest daar ook niets van hebben, maar wij hadden ook problemen met onze eerste kat. Uiteindelijk een maatje erbij genomen en ze is helemaal opgebloeid. Onderschat de meerwaarde niet van een vriendje.

Idem hier.
Wij hadden geen problemen met onze 1ste, maar toen ik na 5 weken hoorde dat haar zusje nog steeds een huisje zocht, zijn we de auto ingesprongen en haar ook gaan ophalen.
En echte: beste beslissing ooit!

Ze hebben ZO veel aan elkaar. Ze spelen, ravotten en crossen samen. Regelmatig potje worstelen. Ze wassen elkaar, slapen samen, eten samen. Gaan soms zelfs samen op de bak (we hebben 3 bakken hoor) :')

TS, Ik snap je reactie naar KimD toe - maar ik snap KimD ook heel erg.
Wij als mens denken dat we genoeg doen, door speelgoed en krabpalen ed te voorzien, en door hier en daar 10 minuten met ze te spelen - maar echt, wij kunnen absoluut niet tippen aan een soortgenootje. Een hele badkuip vol speeltjes is niets waard tegenover een speelkameraadje. Je kan in elke kamer een krabpaal zetten - maar alleen is maar alleen.

Ik geloofde ook nooit zo in "een kat heeft vriendjes nodig", maar als ik zie hoe gelukkig mijn zusjes zijn met elkaar.. En hoe "heavy" het kattinnetje van mijn broer is.. De onze kunnen hun ei bij elkaar kwijt, een kat alleen heeft het moeilijker dat ei kwijt te geraken, want hoe we ook ons best doen: wij zijn geen katten.

Een week of 10 is nog vrij jong, maar ik denk dat het hem vooral zal zitten in het gebrek aan gezelschap; gezelschap dat hij op de boerderij wél zal hebben gehad.

Maar ik snap dat je nu, voor die paar weken, niet perse nog een 2de kitten in huis wilt halen.
Mijn vader en zijn vrouw hebben ook 1 kat, en dat werkt perfect - omdat hij vrij naar binnen/buiten mag, en regelmatig vriendjes mee naar huis brengt. Het kan dus, maar het toont ook aan wat zowat iedereen hier zegt: ze zoeken echt contact met soortgenoten.

Je zou iets van Feliway kunnen proberen, om de stress ondertussen een beetje te minderen.
En dan idd zsm castreren, zodat hij ook zsm naar buiten mag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:28

Twee katten is inderdaad een fijne oplossing. Daar kun je als mens toch niet tegenaan spelen, al doe je nog zo je best. :) Ik heb er ook niet voor gekozen om ze eerst aan een lijntje buiten te laten omdat ik daarmee nog meer gezeur verwachten. Als ze eenmaal 'proeven' wat buiten is... Misschien is een ren een goed tijdelijk alternatief?

Verder gewoon toch negeren en uitzitten tot castratie. Buiten was voor mijn katten ook direct heel aanlokkelijk terwijl zij ras katten zijn uit een cattery. Misschien ook omdat ik buitenaf woon en ze mij ook steeds in en uit zagen lopen met hond en door het raam ons ook konden volgen naar de stal. Toch heb ik ze 8 maanden binnen gehouden en daarna langzaam opgebouwd.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:30

Hou er ook rekening mee dat er bij andere loslopende katten gevaarlijke ziektes kunnen zijn en dat dit al met speeksel overdraagbaar is! Google maar even op FIV/FeLV en als je denkt dat dit wel mee valt... momenteel regent het weer meldingen van besmette katten. Zo ook bij mij in de buurt, daar bleken alle 5 de katten uit één huishouden besmet te zijn met FeLV en die lopen (liepen) natuurlijk allemaal gewoon vrij buiten. Dat betekend een risico voor alle katten in de buurt, want 1x bijten of seksen en de andere kat is al besmet. Zelfs het drinken uit een zelfde kom kan de besmetting al over brengen.
Ik denk dus dat bij ons in de buurt heel veel katten inmiddels besmet zijn, voor mij reden genoeg mijn katten zelfs niet meer in de afgesloten tuin te laten, alleen nog in de ren die aan het huis vast zit.

Het nadeel is dat de gemiddelde katteneigenaar hier niet op laat testen tot het te laat is en de kat al dood en dood ziek ervan is. Of de kat wordt langzaamaan steeds wat magerder/zieker en komt op een gegeven moment niet meer thuis en ach, het zal wel onder de auto gekomen zijn.

Mijn katten missen niets aan niet vrij buiten mogen komen, ze kunnen een frisse neus halen in de kattenren, als ik in de (afgezette tuin) bezig ben, mogen ze daar ook lopen, rennen en spelen. Maar ze hebben elkaar en hebben daar binnen gelukkig genoeg aan.

Een kat kan niet missen wat hij niet kent, dus mijn advies is absoluut niet om katten vrij rond te laten lopen. Kittens zijn opgegroeid met moeders en nestgenootjes, dat ze die missen, zelfs na 7 weken is heel normaal. Een kat is van nature geen solitair dier, een kitten alleen houden grenst voor mij aan dierenmishandeling. Ik weet dat het in NL en de meeste andere landen mag om maar 1 kitten te houden (sommige landen hebben hierop al een ander beleid), maar dat maakt het niet juist.

Is je kat al ruim volwassen, alleen opgegroeid, dus al jaren zonder maatje/vriendje, dan wordt die echt niet gelukkig van een vriendje in huis, maar bedenk goed dat wij mensen diegene zijn die katten sociaal gestoord naar soortgenoten maken door ze als kitten al te scheiden van hun soortgenoten.

Zo rant uit..

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:37

Ik heb 2 zwerfkatten uit een vangproject bij een boerderij geadopteerd op stal en zodra ze losliepen besloot zuslief dat ze het goed voor elkaar had en heeft broerlief vakkundig het erf af getimmerd. Tot zover ze hebben wat aan elkaar -O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:39

Buiten of binnen, dat moet iedereen maar lekker voor zichzelf beslissen. Dat is ook helemaal niet de vraag in dit topic.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:42

4 maanden is echt oud genoeg om gecastreerd te worden, idd even bellen bij verschillende dierenartsen en je situatie uitleggen, dan is er vast 1 te vinden die er nu al aan wil beginnen. Absoluut niet ongecastreerd naar buiten doen, het is uitzonderlijk maar ze kunnen al geslachtsrijp zijn op die leeftijd. Het hoort wel echt bij de leeftijd hoor, ze zijn nu op hun drukst en vervelendst. Veel aandacht geven, evt DA zoeken die castratie eerder wil laten doen en anders toch echt even uitzingen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:54

Jessix schreef:
Buiten of binnen, dat moet iedereen maar lekker voor zichzelf beslissen. Dat is ook helemaal niet de vraag in dit topic.

De vraag ofwel interpretatie van TS is wel degelijk of het kitten al naar buiten kan. Hier wordt vervolgens door meerdere bokkers aangegeven dat het gedrag niet is omdat het kitten naar buiten wil, maar omdat het soortgenoten mist.

De discussie is imo dus wel van toepassing en on topic.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:42

Hier ook een kitten (boerderijkat) binnen.

Kitten heeft tot 13 weken buiten gelopen en is onder een paard terecht gekomen.
De verwonding was dermate ernstig dat we 'm niet meer buiten konden laten.

Kitten is inmiddels genezen en tot officiële binnenkat bevordert.
Ik merk dat hij heel veel behoefte heeft aan gezelschap en of bij mij is of bij de 2 andere binnenkatten.

De andere binnenkatten doen behoorlijk onaardig tegen hem, maar dat boeit m niet. Alles liever dan alleen zijn en hij gaat er gewoon naast liggen.
Echt hang om buiten te willen zijn is er niet.

Ik denk ook dat jouw katje gezelschap mist. Zou inderdaad de dierenarts vragen of ie al geholpen kan worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:55

Tussen de 4 en de 6 maanden castreert elke DA wel, dus dat mag geen probleem zijn.
Afspraak maken en daarna kan hij dan lekker naar buiten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:20

Wij castreren in dierenasiel vanaf 10 weken leeftijd en minimaal 800 gram. Geen enkel overleden kitten gehad in 2 jaar tijd en ze herstellen erg snel. Bleek een uitkomst. Wij begonnen er mee na onderzoek van universiteit in Gent hier na. Eerst moesten adoptanten verplicht voor 9 maanden laten helpen. Dat gebeurde helaas vaak niet en met gemiddeld 5 maanden al vruchtbaar dus kwamen toch nestjes voorbij.