Poes blijft maar overgeven

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Flying_Angel

Poes blijft maar overgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-22 13:28

Hoi allemaal,

Wij hebben een poes van ongeveer 12 jaar. Drie jaar terug uit het asiel gehaald, ze was verwilderd bij een oudere mevrouw op zolder. Nu thuis gaat het prima, voor haar. Ze leeft vooral boven, komt ‘s avonds wel naar ons toe. Maar ze blijft onvoorspelbaar.

Maar nu de klachten. Ze ‘mekkert’ de hele dag, ze eet niet heel veel en poepte ook niet zo goed. Aantal keer naar de dierenarts geweest, alles was in orde, behalve een lichte verstopping. Ze hebben ook spondylose ontdekt. Speciaal voer en een poeder zodat ze wat makkelijker kan poepen. Ze blijft echter spugen, veel vaker dan normaal. Soms doorzichtig slijm, soms wit.

Herkent iemand dit? Zou het nog komen door de verstopping dat het er via spugen weer uitkomt?

Live free <3 [o]

BriPi

Re: Poes blijft maar overgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:29

Wat voor voer krijgt ze? Al haar organen werkten prima bij de controles?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:44

Hoe vaak eet ze op een dag? Als ze te weinig eten kunnen ze daarvan gaan overgeven

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:46

Batlow schreef:
Hoe vaak eet ze op een dag? Als ze te weinig eten kunnen ze daarvan gaan overgeven

Dit hebben wij thuis ook gehad. Wisselen naar andere brok was de oplossing

Natvoer is ook goed om te geven, daar heb je ook volledige versies van dan maakt het niet uit dat ze minder brok eet

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:51

Hebben ze ook de alvleesklier meegenomen in bloedonderzoek (als jullie dat hebben laten doen)? Onze kat (ook een geadopteerd oudje van 15) heeft alvleesklierontsteking en die symptomen lijken er wel op. De DA zei dat ze dat niet altijd standaard meenemen in bloedonderzoek.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:53

Kan meerdere oorzaken hebben. Is haar bloed onderzocht? Daar zou ik zeker gezien haar leeftijd mee beginnen. Bij alvleesklierontsteking zijn ze ook vaak heel misselijk. Wacht niet te lang, katten kunnen niet lang zonder voedsel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:03

ik zou haar op de foto laten zetten, hier een poes gehad die een tumor had en daardoor dus veel spuugde.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:07

en misschien zit ze ook de fase dat ze misselijk is van het te weinig eten (waardoor geen honger etc. cirkeltje rond)
Mijn kat heeft het vorig jaar ook zonder aanleiding gehad. 3 keer bij de dierenarts geweest, alles getest (zelfs of er niet een grasaar ofzo ergens dwars zat, dus zowel gescoped als röntgenfoto's gemaakt)

Uiteindelijk medicatie gehad tegen misselijkheid, en ik heb 2-3 dagen moeten dwangvoeren. met Hills recovery voer....(wat de kat ook vrij goed toe liet). Daarna voer uitgekozen wat hij lekkerder vind (zeer kieskeurige eter) en sindsdien geen last meer gehad.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Dalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:08

Dus een darmobstructie was ook niet gezien/gevoeld bij de dierenarts? Een vriend van mijn moeder had een kat die ook overgaf en amper at en die bleek dus een darmobstructie te hebben en moest geopereerd worden :\

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-22 14:18

Inderdaad is alles onderzocht bij het bloedonderzoek. Kwam niks uit. Dierenarts zei dat we qua voer al goed zitten. Op de röntgen was geen tumor te zien.

Afbeelding

Ze eet mondjesmaat de hele dag door.

Live free <3 [o]

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:32

Ik zou toch ander voer proberen. Had een kat die ook veel kotste op heel goed voer volgens verwijzer. Hij deed zelfs projectiel kotsen. Alles laten onderzoeken, kwam niks uit. Toch maar een keer ander voer geprobeerd, en het kotsen is tot op de dag van vandaag weg.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-22 14:34

ChelseaAyLee schreef:
Ik zou toch ander voer proberen. Had een kat die ook veel kotste op heel goed voer volgens verwijzer. Hij deed zelfs projectiel kotsen. Alles laten onderzoeken, kwam niks uit. Toch maar een keer ander voer geprobeerd, en het kotsen is tot op de dag van vandaag weg.

Heb je een tip voor ander voer?

Live free <3 [o]

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:37

Uhm... oké, dus bloedonderzoek en röntgenonderzoek zijn gedaan. Het voer is volgens de DA goed. En iets tegen misselijkheid zoals Sky_As zegt? Die heeft die ervaring met een kat, ik helaas iets soortgelijks met mijn vriend. Spontane misselijkheid (al maanden), eetlust gaat omlaag en uiteindelijk afvallen. Medicatie tegen maagzuur en sindsdien gaat het beter. Heb je zoiets al met de DA besproken? Of misschien die darmobstructie waar PureHeart het over heeft? Ik neem aan dat de DA heeft gevoeld, maar zoiets kan serieus fataal zijn, dus je moet zeker zijn dat dat uitgesloten is.
Beterschap met je poes verder. :(:)

Edit: Ik bedenk me ineens, hoe zit het met wormen/bacteriën/virussen?
Laatst bijgewerkt door BriPi op 16-09-22 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:38

Flying_Angel schreef:
ChelseaAyLee schreef:

Heb je een tip voor ander voer?

Ik kan hier thuis even vragen of kijken of ik iets voor gevoelige katten kan vinden.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-22 14:40

Dierenarts heeft daar inderdaad uitgebreid aan gevoeld

Ik kan inderdaad iets tegen de misselijkheid overleggen!

En als je dat wil doen, hoor ik inderdaad graag welk voer jullie hadden gebruikt.

Bedankt verder voor alle tips!

Live free <3 [o]

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:42

De mijne doet het goed op
Purizon Adult Eend & Vis Kattenvoer (bijna onbeperkt, maar mijn kat overeet zich dan ook niet)
en ca. 1 keer per 2 dagen geef ik een kuipje Gourmet Gold Paté (maar het is dan ook een Maine Coon van rond de 8 kg, dus die mag best veel voedsel hebben)

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:42

Een verstopping kan zeker spugen veroorzaken. Zit er misschien een haarbal dwars? Onze kat kan ook dagen spugen omdat er een haarbal vast zit. Gelukkig is dit sinds dat hij speciaal voer voor haarballen + haarballenpasta krijgt een heel stuk minder.

Haarballen zijn overigens slecht/niet te zien op röntgen en echo.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:47

Onze DA raadde een buikecho aan om een eventuele tumor te zien, mocht het met onze kat niet beter gaan.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:22

Mijn kat doet het nu goed op purizon. Heb alle smaken geprobeerd, maar nooit meer zo gekotst. Alles 3 katten zien er super uit en hebben een glimmende, zachte vacht. Zelfs de blaasgruizer doet het super hier op.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:23

Geen last van een haarbal die dwars zit?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

fresley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:35

Is ze optijd ontwormd?

Follow me on tiktok: equinesnoozle1

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:46

Ik zou ook van voer wisselen. Het is vaak uitproberen wat werkt en wat de kat lekker vindt. Iedereen zegt wat anders, ikzelf geef taste of the wild, porta 21 en twee smaken nutrivet inne.

Geef je ook natvoer want dat vinden ze vaak lekkerder

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:51

Mijn oudje deed dit als hij brok kreeg en bij blikvoer totaal niet.

Dus ik voer hem nu alleen nog blikvoer en hij geeft niet meer over.
Misschien niet de beste oplossing maar voor hem werkt het wel en hij doet het nog steeds.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:54

Vaak wit slijm in kleine beetjes duidt bij onze katten bijna altijd op haarballen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:27

Sinds wij zijn gewisseld van Royal Canin naar Porta21 is het overgeven zo goed als opgehouden. Eerst was het een keer of 3 per week nu als het 1 keer per maand is is het veel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie