Veilige reismand/hondenstoel voor op de passagiersstoel

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emilyslaluna

Berichten: 3821
Geregistreerd: 11-08-11

Veilige reismand/hondenstoel voor op de passagiersstoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 08:09

Beste bokkers!

Ik ben op zoek naar een veilig concept (tot zo ver dat mogelijk is natuurlijk) om mijn hond (van ongeveer 9kg) mee te nemen in de auto. Doordat ik met een busje rijd heb ik geen achterbank en zal ze dus mee op de passagiersstoel moeten.

Tot nu toe kom ik op deze concepten uit.
Afbeelding

Nu betwijfel ik hoe stevig deze zijn. Het merk van de onderste ken ik want daar hebben wij een hele fijne grote versie van voor op de achterbank van de auto van mijn vriend. Maar qua stevigheid wordt het dan ondersteund door de voorstoelen en de zijdeuren. De versie voor de passagiersstoel heeft natuurlijk geen ondersteuning. Ik wil iets met een stevigere voorwand zodat ze niet van de stoel glijdt indien ik wat harder zou moeten remmen.


Heeft iemand een idee?

Alvast hartelijk dank!

beauty1love

Berichten: 567
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Re: Veilige reismand/hondenstoel voor op de passagiersstoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:24

Er is maar 1 manier om een hond veilig te vervoeren in de auto, dat is in een crashtest goedgekeurde bench. 9kg is niet zo heel groot, wellicht dat je een passende bench nog wel kwijt kan op de voorstoel.

Mizora

Berichten: 18281
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:56

De ruffwear load up.

https://ruffwear.com/products/load-up-dog-car-harness

Hij is voor nu teruggeroepen omdat als je de clip niet zorgvuldig dicht klikt hij los kan gaan, maar dat wordt dus gefixt (en er zijn geen ongelukken mee gebeurt, het is dus een puur preventieve terugroepactie).

Maar dit is de veiligste manier om een hond zonder bench vast te zetten en dat doe je dan aan de gordel.

Ik gebruik zelf een gewone ruffwear webmaster harness en een karabijnhaak als ik haar vastleg, en wil een gordelpunt met aan het eind een karabijnhaak bij de wielkas van de bijrijdersstoel laten maken zodat ze daar vast kan liggen, qua plaats is dat namelijk veiliger.

Een bench is ook bij mij geen optie ivm een missende achterbank en er past geen bench groot genoeg op mijn voorstoel, maar ik heb een atletisch hondje (model halve windhond, 9-10kg) als je een compact hondje hebt lukt het misschien wel.

secricible

Berichten: 25874
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Veilige reismand/hondenstoel voor op de passagiersstoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:11

zo'n bakje zet iig geen zoden aan de dijk. Als je een keer bovenop je rem moet gaat hond door de voorruit.
Een harnas met gordel of een bench is, zoals hier gezegd, de enige optie om veilig te vervoeren. Kan hond niet gewoon in het laadgedeelte in een goede bench?

Chawi
Berichten: 1149
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Veilige reismand/hondenstoel voor op de passagiersstoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:20

Ik heb ook zo'n mand/stoel voor op de passagiersstoel. Daar zit ook een lijn met haak ingenaaid om vast te maken aan een tuig. De mand zelf gaat vast achter de passagiersstoel en ook middels de veiligheidsgordel.
De mand is eigenlijk meer voor het comfort voor de hond, schoonhouden van je stoel, dan voor de veiligheid. De veiligheid probeer ik zo goed mogelijk te waarborgen door ze vast te klikken aan het tuig zoals dat van ruffware. De lijn van de mand moet natuurlijk ook degelijk zijn, anders beter vastmaken aan de gordel oid.

Britta31

Berichten: 13488
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:41

Ons hondje had een tuigje en daar haalde ik de autogordel doorheen.

emilyslaluna

Berichten: 3821
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 13:38

Bedankt voor alle tips!
Een harnas en gordel hebben we al. Zo kan ze dan niet los doorheen de auto en vliegt ze ook niet weg. Maar het lijkt me inderdaad fijner qua comfort om haar in een extra mand te hebben waar ze dan bij wat harder remmen een wand heeft om tegen aan te leunen ipv gelijk in de gordel te hangen.

Helaas is het in de laadruimte niet mogelijk. Ik werk als dierenarts en de bus zit hierdoor vol met materiaal.

KarmaChansy

Berichten: 6951
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Veilige reismand/hondenstoel voor op de passagiersstoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:32


cursebreaker

Berichten: 12391
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:11

Harnas en gordel is helaas echt schijnveiligheid, hoe goed het ook uit mag zien en hoe goed een bedrijf het ook promoot als veilig. Alsnog beter als helemaal niks of die open mand natuurlijk, maar goed; De kans is gewoon wel heel erg aanwezig dat je hond alsnog door de voorruit vliegt of enorm schadeletsel oploopt - dat laten genoeg goede crash testen wel zien - en dat zou ik echt alleen als optie nemen wanneer een bench dus zeker weten niet past en in jouw geval denk ik dat je echt meerdere opties kunt bekijken nog.

Ik zou dan persoonlijk echt eerst kijken of er geen veilige bench geplaatst kan worden - veilig als in; van fatsoenlijk materiaal ook dus een aluminium/metalen bench want de stoffen reis benches beschermen bv ook niet (genoeg) bij een flinke klapper. Met een hondje van 9kilo moet een veilige auto kennel vast wel gaan passen op de stoel namelijk. Die voorkomt gewoon dat wanneer je ergens op klapt of hard moet remmen, de klap op het lichaam zo minimaal mogelijk blijft - en ook beschermt wanneer er iemand op je in zou rijden en je auto indeukt als een pakje boter. Het voorkomt gewoon ook zo goed als volledig zeker dat je hond niet door de voorruit zou kunnen vliegen, een garantie die je met harnas en gordel helaas echt op alle vlakken Niet hebt.

Die open mand voegt in ieder geval echt helemaal niks toe qua veiligheid. Dan kun je net zo goed gewoon alleen voor harnas + gordel kiezen bv.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 17-09-22 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20782
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Veilige reismand/hondenstoel voor op de passagiersstoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:18


Margreet

Berichten: 18336
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:26

https://www.bild.de/vergleich/hunde-autositz-test/

Ik heb de Golden Dog (ook gewoon in Nederland te koop) en die bevalt heel goed, ik heb voor een teckel van 10 kilo maat M en die past nog goed op de voorstoel. Bij een noodstop laatst schoof ze wel tegen de voorkant aan, maar verder gebeurde er helemaal niks. Ze ligt er ook graag en comfortabel in.

Zo'n stevige bench is vooral relevant als je de hond in de kofferbak doet - die is namelijk onderdeel van de kreukelzone van je auto. Met de hond voorin in het passagiersdeel wil je vooral dat hij/zij op de plek blijft, dan is de hond verder net zo veilig als jijzelf bent. Denk wel even aan het uitschakelen van je passagiers-airbag (zoals je voor een kinderzitje ook zou doen).

cursebreaker

Berichten: 12391
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:30

Nou ja, dat die bench alleen relevant is voor in de kofferbak klopt niet echt hoor.

Ik zou juist op de bijrijdersstoel willen voorkomen ook dat de hond door de voorruit vliegt.
De kreukelzone is daar uiteraard niet zo heftig tov in de kofferbak, maar een bench beschermt voor meer dingen/in meer situaties. Een harnas + gordel voorkomt bv. echt niet 100% dat de hond niet door de ruit vliegt ongeacht wat de fabrikanten van de gordels e.d. beweren + de klap wat de hond lichamelijk krijgt wanneer hij wel In de auto blijft met een klapper is vele vele malen groter aan een gordel tov wanneer ze in een bench zitten. Ze kunnen echt serieus flinke blijvende schade overhouden aan zulke klappen en dat zou ik dan persoonlijk echt willen minimaliseren en zelfs proberen te voorkomen, wat met een bench gewoon ook in dit geval het beste werkt. Dus wanneer er Wel plek is, zou je eigenlijk overal in de auto een bench moeten prefereren zoals elke goede en betrouwbare crash test eigenlijk laat zien.

Margreet

Berichten: 18336
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:39

cursebreaker schreef:
Nou ja, dat die bench alleen relevant is voor in de kofferbak klopt niet echt hoor.


Dat zeg ik ook niet.

Ze zitten niet los in zo'n autostoel he. Degelijk harnas en het lijntje niet te lang en dan heb je echt wel een veilige opstelling hoor. Zet wel echt die airbag uit! Die is niet bedoeld om zo te werken en die klap komt hard en verkeerd aan.

bij alleen bevestigen aan de rolgordel betwijfel ik of een hondje zwaar genoeg is om die wel te laten werken zoals het hoort - ik heb de hondenstoel vast met een bandje om de passagiersstoel heen, gaat nergens heen.

Maar goed, ik rij ook cabrio, met het dak open, en de hond voorin - dat "mag" vast ook niet.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 17-09-22 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20782
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:41

Margreet schreef:
cursebreaker schreef:
Nou ja, dat die bench alleen relevant is voor in de kofferbak klopt niet echt hoor.


Dat zeg ik ook niet.

Ze zitten niet los in zo'n autostoel he. Degelijk harnas en het lijntje niet te lang en dan heb je echt wel een veilige opstelling hoor. Zet wel echt die airbag uit! Die is niet bedoeld om zo te werken en die klap komt hard en verkeerd aan.

Maar goed, ik rij ook cabrio, met het dak open, en de hond voorin - dat "mag" vast ook niet.


Er zijn landen waar dat inderdaad niet mag, zonder aanhalingstekens. :P

Margreet

Berichten: 18336
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:44

KimD schreef:
Er zijn landen waar dat inderdaad niet mag, zonder aanhalingstekens. :P


Daarom dus een goedgekeurde autostoel wijsneus. Er zijn meer mensen die heel gek en zuinig op hun hondje zijn :j

KimD

Berichten: 20782
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:47

Margreet schreef:
KimD schreef:
Er zijn landen waar dat inderdaad niet mag, zonder aanhalingstekens. :P


Daarom dus een goedgekeurde autostoel wijsneus. Er zijn meer mensen die heel gek en zuinig op hun hondje zijn :j


Daar mag je een hond niet vervoeren in een cabrio, met of zonder goedgekeurde autostoel. Wijsneus... :')

Net zoals die autostoel in veel landen niet mag maar een bench verplicht is.

Margreet

Berichten: 18336
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Veilige reismand/hondenstoel voor op de passagiersstoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:51

Toch wel hoor, daar zijn uitzonderingen op, maar ik laat het hierbij. Succes met de keuze!

cursebreaker

Berichten: 12391
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:00

Of het wel of niet mag zo vervoeren in een cabrio laat ik terzijde... Maar nja goed, daar zou ik idd persoonlijk ook gewoon niet voor kiezen nee om zo te vervoeren, maar ieder z'n eigen ding uiteraard. Ik heb Arya het eerste jaar ook in een kofferbak ook zonder bench moeten vervoeren omdat dat in die auto gewoon niet anders ging helaas en wij moesten wachten tot de lease voorbij was voor we een andere auto konden nemen - was ik ook echt niet blij mee en wij hebben ook altijd gefocust op het veranderen van die situatie in de toekomst bv. Dus wij hebben onze auto's die erna kwamen weer specifiek uitgezocht op het compatible zijn met een autobench - en zover gegaan dat we nu gewoon een 'honden auto' erbij gekocht hebben, speciaal voor de hond :')

Ik heb haar elke dag in de auto, ook voor langere stukken (gehad) - denk aan Frankrijk 1000km enkel tripje - e.d. en dan wil ik haar gewoon zo veilig mogelijk vervoeren. M'n zoon zit ook zo veilig mogelijk in m'n auto, dus ik wil dat voor m'n hond ook :) Wettelijk gezien is in heel veel landen maar heel weinig verplicht, daar schrik je je rot van. Wettelijk gezien wordt ook gewoon niet gekeken naar de veiligheid van de hond in veel landen, maar puur naar het feit of je hond de rijder niet in de weg kan zitten en meer niet.

Crash testen zeggen eigenlijk gewoon genoeg vind ik, ook al mag een fabrikant dan iets uitbrengen als goedgekeurd en veilig. Maar als onafhankelijke crashtesten - niet uitgevoerd door fabrikanten zelf - laat zien dat het niet veilig is, kun je daar niet omheen denk ik.

--

Maar zoals gezegd; Iedereen moet ook lekker zelf weten wat ze doen natuurlijk. Niet iedereen KAN ook altijd voor de meest veilige optie gaan, maar het streven ernaar vind ik persoonlijk wel belangrijk en mag best geadviseerd worden wanneer er specifiek een topic voor geopend wordt en er mag ook best aangegeven worden wanneer mensen iets als veilig bestempelen terwijl in crash testen aangetoond wordt dat het toch veel minder veilig is als daadwerkelijk door een fabrikant verteld wordt - zoals oa met de gordels. Als TS bv. de mogelijkheid Wel heeft om een bench te plaatsen zou ik persoonlijk wel ten alle tijde daarvoor kiezen of dat adviseren omdat die in vrijwel elke situatie - hoge uitzondering daargelaten - gewoon de meest veilige keus is < En dat is geen persoonlijke mening, maar gewoon aantoonbaar door onafhankelijke betrouwbare crash testen die gedaan werden en worden waarin je duidelijk kunt zien wat er veiliger is en wat niet.

@TS,
succes met het maken van een keuze en veel veilige km's gewenst samen!

tinker_sally

Berichten: 1467
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:14

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb deze voor Zoë. Die gaat tot 7 kg maar er is ook een maat groter van tot 11 kg dacht ik.

Ik zocht een mandje waar ze hoger in kon zitten zodat ze naar buiten kon kijken.
Zit vast achter hoofdsteun. Een band rondom de stoel en de gordel kan ook nog door 2 lussen heen gehaald worden.

En Zoë zit vast aan een lijntje aan haar tuigje.
Bevalt ons tot nu toe zeer goed. Meestal ligt ze er lekker in te slapen.