Gedumpte jonge ratjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

xxCYNNxx

Gedumpte jonge ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-22 17:48

Mijn vriend ging rond 12 uur vanmiddag met de hond eruit en naar een parkje vlak bij ons huis toen hij ineens wat gekke geluiden hoorde. Ook had onze hond ineens een spoor te pakken en vond hij op nog geen meter afstand een doosje met rattenkeutels.
Ineens ziet hij iets wits door de klimop gaan; een jonge rat. En niet ver van dezelfde plek helaas ook een wit ratje die al overleden was.
Uiteindelijk mij gebeld en er heen gelopen om mee te helpen zoeken. Hij liet me het doosje zien en die had ik gisteren zien liggen toen ik met de hond er geweest was, oftewel; de diertjes zaten al ruim 24 uur zonder eten en drinken in een parkje waar ook veel katten rondlopen en loslopende honden.

Na veel geduld er 3 weten te vangen; die zitten nu thuis in een klein aquarium ( ze gaan morgen verhuizen naar een grote ), maar er zitten er sowieso nog 2; ze hebben een holletje onder een boom gevonden en ik had nog paardenmuesli staan, dus bij de ingang maar wat neergelegd zodat ze vandaag wat kunnen eten en morgen weer een poging om de rest te vangen; geen idee hoeveel er nog zitten, maar we vermoeden een compleet nestje met misschien ook mams erbij. Mijn vriend zag bij het vangen van nummer 3 ineens een koppie tevoorschijn komen die duidelijk een flink stuk groter was dan de 3 die we tot nu toe hebben. Dit zou dus de moeder kunnen zijn.

Nu vind ik tamme ratjes heel gezellig, maar helaas er geen ruimte meer echt voor en bovendien zit ik ook niet te wachten op minstens 5 ratjes ( maar dat kunnen er dus ook veel meer zijn), dus ik zoek toch eigenlijk wel een ander thuis voor ze.

Nu was ik al aan het googlen geslagen en een rattenopvang gevonden, maar helemaal in Leusden.

Nu weet Bokt een boel, dus ik hoop dat hier iemand een opvang weet die wat dichter bij is dan Leusden.
Woon zelf in Wolvega, Friesland, dus liefst zoek ik in die omgeving ( gezien de krankzinnige brandstofprijzen in combinatie met een laag inkomen is ff naar Leusden rijden wel een hele grote aderlating namelijk).

Dus bij deze; weet iemand een opvang dichter bij?

Ik gok dat ze ong 12 tot 15 weken oud zijn

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:50

In rattengroepen op FB proberen?

Een aquarium is helaas niet zo goed voor ratten, ze kunnen beter (per geslacht gescheiden) in een kooi leven.

Amber_anne

Re: Gedumpte jonge ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:52

Zit er geen knaagdieren opvang in de buurt?

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:00

Nou weet ik natuurlijk niet hoelang ze zullen overleven daar, maar met 6 weken zijn ze vruchtbaar. Weet niet of je vrouwtjes hebt? Maar even checken of ze zwanger zijn is in elk geval handig. Grote kans dat degene die nog buiten zitten dat ook al zijn.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:00

Probeer ze in elk geval van elkaar te scheiden, mocht je mannetjes en vrouwtjes nu bij elkaar hebben zitten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:04

Hoe zwaar zijn ze ongeveer? Zo snel mogelijk scheiden in elk geval. Je zou eens contact op kunnen nemen met de Swinge, zij vangen ook knaagdieren op. Technisch gezien kan je hier gewoon de dierenambulance bellen. Zij komen ze dan ophalen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:11

Wat sneu zeg! Goed dat je ze hebt opgevangen.

Doe je ratten alsjeblieft niét in een aquarium. Ratten markeren veel en ammoniak bouwt heel snel op in een aquarium. Dat is heel erg schadelijk voor ze en zorgt voor luchtwegproblemen en andere ziektes.

Check eens Emiology op Youtube zij heeft veel filmpjes over goede rattenzorg.

Edit: je kan voor de ratten ook altijd de dierenambu bellen!

:D

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:14

Je kan ook Flappus Zwolle bellen.

Jammer dat ik niet thuis ben (ben op vakantie) anders had ik er wel wat op willen vangen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-22 18:15

Ik weet dat een aquarium niet ideaal is, maar jaren geen ratjes meer gehad, dus ook geen geschikt hok meer voor ze.
Bovendien is het ook niet de bedoeling dat ze lang blijven.

Hoe zwaar ze zijn heb ik geen idee van; geen weegschaal in huis die dit kan wegen.

De 3 die we nu hebben zijn gelukkig allemaal vrouwtjes.
Anders idd morgen maar de dierenambulance bellen voor ze.

Overigens hebben we de bovenkant afgedekt met gaas...niet een kap. Ammoniak moet dus in principe niet blijven hangen

Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:23

Imagin Jerry zit in Groningen stad!

En wildratssanctuary in Drenthe dacht ik. Maar die vangt meestal alleen wilde ratten op.
Correctie! Deze zit in ter Apel Groningen
Laatst bijgewerkt door Eloya op 15-09-22 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-22 18:26

aah dank voor de tip; zal contact met ze op nemen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:32

Zijn het wilde / halfwilde ratjes ? ( foto? )
Kijk even uit met leptospirosis, ratten die buiten hebben geleefd hebben meer risico.

Ik heb wel ervaring met wildjes , en heb hier 6 mannen zitten ( niet wild ) .
Dus met mannen wil ik je eventueel wel helpen ( ruimte genoeg).

Facebookgroup Tamme ratten , kan vaak ook helpen

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-22 18:40

nee, dit zijn echt gedomesticeerde ratjes; wit en 2 kleur. Ze zijn ook niet echt bang, hoewel ze niet tam zijn.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:46

Wat fijn dat jij ze hebt opgevangen Ts.
Is de dierenambulance bellen een idee?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-22 20:20

Heb de dierenambulance gebeld en mn nummer achtergelaten, dus als het goed is wordt ik morgen terug gebeld.

Wel maf; s'avonds is de dierenambu niet bereikbaar? Had het landelijk nummer gebeld, mn postcode ingevoerd en vervolgens moest ik mn tel.nummer intoetsen. Dat gedaan, vervolgens de mededeling, na herhalen van mijn nummer, dat ik moest bevestigen door op 1 te drukken. Ik het nummer bevestigd door op 1 te drukken...en toen poef; verbinding verbroken.
Dacht eerst nog; hmmmm gaat dit wel goed? Dus nog een keer gebeld en precies hetzelfde.

Is dat de normale werkwijze als je s'avonds belt?
Zelf maar 1 keer eerder de dierenambu nodig gehad en dat was overdag en ging via de da, omdat ik daar was ( hond moest met spoed naar een tweede lijn kliniek, dus vandaar dat de da toen gebeld had), dus geen ervaring met s'avonds bellen.

edit; bel sowieso voor de zekerheid morgen zelf nog een keer hoor, daar niet van....maar vond het apart; je zal maar met je huisdier naar de da moeten s'avonds, maar je hebt geen auto. Dan is het wel zo handig dat je dan een dierenambu kan bellen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-09-22 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:24

Geen idee, denk ook regio gebonden. Misschien bij jou in de regio te weinig vrijwilligers?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-22 20:25

Oh dat zou kunnen...Rijd hier maar 1 als ik het goed heb......nou ja; voor nu zitten ze prima; ze hebben gegeten, gedronken...en nu liggen ze te maffen.
Morgen is vroeg genoeg.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:29

Jeetje wat sneu en wat super dat jij wat voor ze betekend.
Flappus in Zwolle inderdaad zijn toppers.

Mijn vangkooien zijn wat groot, maar qua mazen past het wel denk ik, mocht dat nodig zijn (ik woon vlakbij).

Ow ja dierenambu onze regio is gewijzigd in avond. Er is zo'n enorm vrijwilligerstekort momenteel, wij merken dat ook enorm :(

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-22 20:38

De Blesse is idd heel dichtbij :D

Voor vannacht zitten ze prima en morgen neem ik contact op met de dierenambu.

Vind het ook niet erg dat ze er zijn; jaren tamme ratjes gehad vroeger. Is gewoon dat ik nu gewoon geen ruimte meer heb voor een grote rattenkooi, waardoor ze gewoon niet kunnen blijven. Anders hadden deze 3 op zich nog mogen blijven ook; het zijn ontzettend leuke huisdiertjes.

Ironisch genoeg de mega kast ( ooit omgebouwd naar een mega rattenkooi) net vorige maand gesloopt en naar de stort gebracht. Heeft jaren in de schuur gestaan, maar omdat we nu toch niet meer de ruimte hadden om hem ergens kwijt te kunnen, het ding toch maar eens naar de stort gebracht.

Zul je weer net zien......aan de andere kant; had toch geen ruimte om die kast ergens neer te zetten, dus was toch nutteloos geweest.

Morgen bel ik gewoon even zelf nog een keer voor de zekerheid; mocht het achterlaten van gegevens toch fout zijn gegaan. Komt wel weer goed.....en hopelijk komen ze straks gewoon bij hele blije nieuwe eigenaren terecht. Ik denk namelijk niet dat het heel veel moeite zal kosten om deze 3 goed tam te krijgen; ze zijn totaal niet bang of terughoudend.

En uiteraard morgen nog proberen de anderen ook te pakken te krijgen. Want deze 3 zijn helaas niet de enigen die er zaten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:43

Volgens mij val je onder dierenambulance de Meren https://www.dierenbescherming.nl/dieren ... e/de-meren

Ik weet niet hoe het bij hun is, maar tot 22.00 kom je bij onze vrijwilligers uit als je belt. Tussen 22.00 en 8.00 bij een centrale meldkamer die alleen spoedgevallen doorgeeft aan de nachtdienst.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-22 20:49

Ik zit niet in hun regio; ze doen de gemeentes De Friese Meren en Sudwest Fryslan....daar valt mijn woonplaats niet onder.

Hoef morgen toch pas 15:00 te werken, dus morgen tijd genoeg om een dierenambu te regelen; overdag zijn ze sowieso gewoon bereikbaar.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-22 08:23

nou dat was ook mooi waardeloos; dierenambu komt ze niet ophalen. Moest ze zelf maar naar een opvang brengen, want zij doen het niet. Blijkbaar werken ze maar met 1 opvang; de Flugelopvang in Drachten en die neemt geen ratten aan, dus nee ze kwamen ze niet ophalen of de rest vangen......fraai dit

Kan ze zelf op dit moment ook niet wegbrengen, want met de huidige prijzen komen we elk maand een stuk tekort, dus geen geld voor benzine atm

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:49

Ik heb je topic op Tamme ratten gezet op facebook ( moet nog goedgekeurd worden ) . Als ze daar niet weten hoe ze je kunnen helpen , weet ik het ook niet meer.
En zoals gezegd , ik wil ook best helpen. Hoop dat ze je allemaal te pakken krijgt.

Dierenambulance zijn ook maar vrijwilligers, en je dit kan je in theorie zelf doen ( vanuit hun gezichtspunt ).
ik zou contact opnemen met de opvang, er wordt geregeld een soort taxi keten opgezet. Iedereen brengt ze eens stukje verder zodat niemand een heel eind hoeft te rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:54

Volte schreef:
Nou weet ik natuurlijk niet hoelang ze zullen overleven daar, maar met 6 weken zijn ze vruchtbaar. Weet niet of je vrouwtjes hebt? Maar even checken of ze zwanger zijn is in elk geval handig. Grote kans dat degene die nog buiten zitten dat ook al zijn.

Wij spenen al op 3-4 weken om ongewenste nestjes te vermijden. 12-15 weken zijn nagenoeg volgroeide dieren.

Maar goed TS, succes met het vinden van opvang of nieuwe baasjes

There is beauty in everything, even the things that scare us.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:58

xxCYNNxx schreef:
nou dat was ook mooi waardeloos; dierenambu komt ze niet ophalen. Moest ze zelf maar naar een opvang brengen, want zij doen het niet. Blijkbaar werken ze maar met 1 opvang; de Flugelopvang in Drachten en die neemt geen ratten aan, dus nee ze kwamen ze niet ophalen of de rest vangen......fraai dit

Kan ze zelf op dit moment ook niet wegbrengen, want met de huidige prijzen komen we elk maand een stuk tekort, dus geen geld voor benzine atm

Schandalig dit!
Het dumpen van dieren is ja verboden.
Dus gedumpte ratjes zijn "geen dieren"?

En gekleurde (tamme) maken zowat geen kans in de natuur.

Sorry, maar daar zou ik toch echt een recensie schrijven over deze dierenambulance en die op hun fb-pagina en Google plaatsen.

Hier kwamen zelf voor 2 houtduifjes en een zwaluw .

Ik hoop van harte, dat je de rest ook kan vangen en dat je ze goed onderkrijgt.