Natvoer voor poes met alvleesklierontsteking (Royal Canin alternatief)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Natvoer voor poes met alvleesklierontsteking (Royal Canin alternatief)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 10:42

Dag bokkers, onlangs is gebleken dat onze oude poes waarschijnlijk last heeft van een alvleesklierontsteking. Nu krijgt ze Royal Canin Veterinary Gastro Intestinal brokjes en natvoer, ik geloof dat deze minder belastend zijn voor de alvleesklier omdat ze vetarm zijn. Nu is het zo dat ze de brokjes in het begin goed at, maar ze lijkt er nu klaar mee te zijn. Ze eet wel graag het natvoer, alleen zijn deze zakjes vrij prijzig. Ze mag niet verder afvallen, ze moet juist aansterken. Kennen jullie misschien een alternatief natvoer wat geschikt is voor katten met alvleesklier problemen? :)

Supervixen

Re: Natvoer voor poes met alvleesklierontsteking (Royal Canin alternatief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:02

Ik zit met hetzelfde. Onze kat heeft nu bijna 3 weken alvleesklierontsteking. Ze heeft vier dagen in het dierenziekenhuis gelegen, want ze at helemaal niks. Wij hebben dus ook moeten dwangvoeren voordat ze in dat ziekenhuis lag. Echt niet leuk.

Normaal krijgt ze royal canin urinairy s/o brokjes, maar ze wil nu geen enkele brok eten. Ook niet van whiskas bijvoorbeeld, ook geen kattensnoepjes.
Ook geen natvoer.
Het enige dat wij naar binnen krijgen zijn de liquid sticks van vitakraft.
Tja niet het beste, maar in overleg met de dierenarts beter dan niks. Elke keer bieden we wel brokjes aan.

Dus ik ben ook heel benieuwd naar tips voor voer.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:06

Evt. ook al gekeken naar rauw voer? En dan gewoon fijner gemalen. Er zijn meerdere merken die ook speciaal voor katten kvv hebben, en dan ook in kleinere rollen komen e.d. Al kun je in principe elke soort kvv wel geven in theorie, ook de grover gemalen afhankelijk van de eet voorkeuren en wat ze gewend zijn. Alleen bij gewone kvv, niet specifiek voor katten, zit er geen extra taurine in dus daar zou je evt wel op langer termijn naar moeten kijken.

Maar misschien valt dat beter in de smaak. Voordeel hiervan is ook dat er dus verder geen toevoegingen in zitten.

Verder zou je op catmoneo.nl en voerwijzer.nl nog eens kunnen rondsnuffelen.

Verder ben ik wel fan van almo nature qua vlees in blik bv. De jelly varianten vallen hier enorm goed in de smaak, maar ook gewoon de niet-jelly varianten, waar dan ook geen gekke toevoegingen e.d. in zitten. Ook applaws heeft vergelijkbaar fijn vlees vind ik. En hier geven we nog Edgard & Cooper kuipjes ook, die vallen ook enorm goed in de smaak en staat erom bekend heel smaakvol te zijn. Maar niet elk merk hiervan zal voor alvleesklier problemen echt ideaal zijn, dus dat is wel een ding. Dan zou ik bv. naar almo nature kijken, de gewone variant met bv de kip erin e.d. dat is gewoon vlees zonder gekke toevoegingen en ook zonder sausjes e.d. maar valt toch vaak gewoon echt goed in de smaak.

Maar voor specifiek problemen zoals met de alvleesklier, zou je ook nog contact met een voedingsdeskundige kunnen leggen. Die kunnen je veel gerichter advies geven en ook veel meer opties geven als alleen die specifiek DA brok zeg maar als je wat anders wilt proberen, en dit is wel een aandoening waarbij het belangrijk is dat je even goed oplet wat je gaat doen. De mensen achter catmoneo en voerwijzer zouden je hierin ook wel verder kunnen helpen :j

Waar je in ieder geval wel al naar kunt kijken is dat je niet te vet vlees/brok e.d. hebt, dus bv. kip, kalkoen, paard, lam zijn dan prima opties in diersoort om naar te kijken oa. EDIT: En tegelijkertijd wel ook even blijven overleggen met de DA, dat deze op de hoogte is van wat je anders zou gaan voeren bv. Altijd fijn als ze er van op de hoogte zijn wanneer er een ziektebeeld is.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:41

Met rauw vlees zou ik oppassen. Veel kvv’s zijn echt flink vet, dat moet je in dit geval dus niet willen.

Heb je al wel eens Almo Nature HFC Complete of Thrive geprobeerd? Die zijn qua natvoer echt mooi laag in vet.
Verder kun je inderdaad ook altijd even contact opnemen met Catmoneo; die kan ongetwijfeld iets aanraden :j

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:10

je zou van Hill's de i/d lijn kunnen proberen of van proplan purina de gastro intestinal. andere brokjes of vlees moet je een beetje mee oppassen. Heb je ook cerenia gekregen tegen de misselijkheid? pijnstillers?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 13:21

Hè wat naar Supervixen, gelukkig lijkt onze poes er niet zo ziek van. Hopelijk heb je iets aan de tips en knapt ze snel op.

Bedankt voor de tips! Ik ga ze allemaal bekijken. Ik zit er nu ook aan te denken om andere brokjes te proberen, wie weet valt dat beter in de smaak. Ik zat zelf naar deze te kijken van Virbac: https://www.medpets.nl/vetcomplex+digestivet+cat/.

Cerenia heeft ze de eerste week gehad i.c.m. pijnstilling. Daarna ging het wat beter. Toen had ze ineens een paar dagen dat ze moest overgeven (1x per dag, alleen slijm), maar al snel kwamen we er achter dat ze nauwelijks iets van de brokjes at, het natvoer gaven we al een paar dagen niet om te kijken hoe dat ging. Sinds we weer een beetje van het natvoer zijn gaan geven heeft ze niet meer gekotst, dus ik denk dat ze ook heel hongerig was. Op dit moment krijgt ze geen medicijnen verder.