Diagnose onbekend: beestjes uit witte bultjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Diagnose onbekend: beestjes uit witte bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 21:09

Bokt help! De hond van mijn moeder haar vriend (volgen jullie het nog? ;) ) heeft een soort vlooien of iets. Meerdere Nederlandse dierenartsen herkennen het alleen niet helaas.

Relevante info: de hond verblijft regelmatig in Polen en is de afgelopen 3 weken in Frankrijk geweest. Het kan dus best iets zijn wat in Nederland voorkomt?

Ze heeft het nu een kleine week. Het zijn een soort witte bultjes waar een soort korrel uitkomt en dit groeit uit naar een groter beestje. Hieronder een foto van een bultje en van het beestje (met wat haar ernaast).

Afbeelding

Afbeelding

De andere hond heeft het (nog) niet.

Heeft iemand enig idee wat dit is?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:11

Heeft de dierenarts nu iets ervoor gegeven?
Heeft de dierenarts nagegaan of er bepaalde ziektes zijn in die landen waar de hond geweest is, wat het zou kunnen zijn?
Is er bloed afgenomen, huidschraapsel etc?
Maar ik herken het ook niet, ben benieuwd wat het zou kunnen zijn!
Laatst bijgewerkt door mika11 op 14-09-22 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Yessy

Re: Diagnose onbekend: beestjes uit witte bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:14

Hoe groot is het beestje? Heeft het pootjes of zijn dat de haren? Hoe lang duurt het voor de korrel een beestje wordt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:15

Niet dat ik veel verstand heb van honden maar wellicht zijn het Cuterebra larven? Die vliegen zitten soms rond konijnenhollen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:32

Heeft de hond veel jeuk ? In Frankrijk komt de oogstmijt veel voor in augustus. Die legt eitjes in de huid en daar komen larfjes uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:41

Uit nieuwsgierigheid ben ik gaan zoeken op Google en nu ga ik nachtmerries krijgen :evaw:

Ik ben heel benieuwd, sneu voor het beestje maar vind het erg boeiend.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 21:45

Ze zijn op de terugreis nu en morgenavond in Nederland. Er is nu nog geen behandeling gestart en ook nog niks afgenomen/geschraapt. De dierenarts heeft voorgesteld om te ontwormen en een middel tegen vlooien te geven. Alleen dat is dus een gok..
Ik weet niet in hoeverre deze dierenartsen kennis hebben van dit soort dingen buiten Nederland, maar het buitenland verhaal is wel benoemd en ik heb ook nog een andere dierenarts erover gesproken.

De hond heeft inderdaad jeuk. Het beestje op de foto is 3 a 4 mm, ik weet niet of deze volgroeid is natuurlijk. Het is nu 5 dagen geleden begonnen (leek toen nog gewoon viezigheid oid) en op dag 4 is de grootste (die op de foto) gevangen genomen. Het beestje heeft inderdaad pootjes! En lijkt zich een soort van vast te bijten in de huid.

Fardoe en sizzle, thanks ga ik naar kijken!

Azmay :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:56

Het lijkt wel op ‘warbles’ maar die zijn groter dacht ik. Misschien heb je ook kleintjes.
Het is in ieder geval een parasiet. En ik denk dat deze door een vlieg erop zijn gebracht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:01

Ontwormen zou ook mijn eerste ingeving zijn.
Pas wel op, als het er heel veel blijken te zijn en ze gaan massaal dood dan kan dat hele nare reacties geven. Misschien liever een ontwormingsprotocol dat ze bij zwaar beval gebruiken (eerst weinig doseren en dan een paar dagen later volledig doseren)?

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:26

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:36

Let even op dat je een breed spectrum middel pakt om te ontwormen. Dus niet gewone Milbemax maar Advantage (of hoe heet het ook al weer?) of iets wat in iedergeval ook wat mee pakt wat uit Frankrijk komt.

Als je wilt, kan ik het vragen in een internationale FB groep voor dierenartsen en assistentes. Weet alleen niet hoelang het duurt voordat je antwoord krijgt (voor het bericht wordt goedgekeurd) maar durf wel te wedden dat ze het weten daar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:24

Oh jeetje... Mijn poedel heeft ook regelmatig jeuk (krabt vooral met achterpoten richting buik/oksels). Heeft een seresto bandje en geen vlooien of teken. Maar zo te zien zijn die beestjes erg licht van kleur?

Wel ook 1 bultje op z'n hoofd die verdacht veel lijkt op het bultje van jouw hond. Echter heeft mijn hond dit bultje al een aantal weken.
Ik dacht eigenlijk aan een talgbult.

Mijn hond is niet in het buitenland geweest.
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:52

Art_Ificious schreef:
Oh jeetje... Mijn poedel heeft ook regelmatig jeuk (krabt vooral met achterpoten richting buik/oksels). Heeft een seresto bandje en geen vlooien of teken. Maar zo te zien zijn die beestjes erg licht van kleur?

Wel ook 1 bultje op z'n hoofd die verdacht veel lijkt op het bultje van jouw hond. Echter heeft mijn hond dit bultje al een aantal weken.
Ik dacht eigenlijk aan een talgbult.

Mijn hond is niet in het buitenland geweest.
[ [url=m/z3z6J9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is gewoon een talg of vetbultje.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 00:08

Heb je myiasis geopperd bij de dierenarts? Want de behandeling daarvan wijkt behoorlijk af van wat er geopperd is qua ontwormen enzo.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:27

Leishmania?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:30

Lijkt op maden (maggots). Zoek maar eens op youtube. Wel vreemd want je ziet het met name bij straathonden en in warmere landen.