Cavia's stinken gigantisch, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Cavia's stinken gigantisch, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 08:36

Mijn zoon wilde heel graag cavia's, hij heeft een halfjaar lang het konijnenhok schoon gemaakt om te laten zien hoe graag.
Vorige week hebben we de kerels opgehaald uit de opvang, 2 beertjes van 1,5 jaar oud. Broertjes uit hetzelfde nest. Het zijn hele mooie en hele lieve cavia's, dus daar hebben we het echt mee getroffen.
Ware het niet dat ze onwijs stinken -O- Ze staan op zijn slaapkamer en de hele bovenverdieping ruikt er naar.
De konijnen staan in de woonkamer, die ruiken we echt nauwelijks. Had verwacht dat het met de cavia's ongeveer net zo zou zijn.
Waar kan dit aan liggen?

Op dit moment zitten ze op fleeceliners van guineadad, elke dag worden de poepjes er uit gehaald en 2x per week een nieuwe liner (de andere gaat dan in de was). Vandaag komt er hennepvezel binnen om als bodembedekking te proberen, hopelijk dat dat minder ruikt.
Ze krijgen 2x daags caviabrokken, onbeperkt Timothy hooi en elke dag vers (wisseling tussen verschillende groenten)

Iemand een idee wat ik nog meer zou kunnen doen?

Anoniem

Re: Cavia's stinken gigantisch, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:40

Huishouden eraf?
Weet niet of ze net zo hard stinken als bokken?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:42

Hoe lang heb je ze?
Als ze eerst in de buurt van zeugjes hebben gezeten of net in een nieuwe omgeving zitten kunnen ze vaak wat meer markeren.
Vaak neemt dat af wanneer ze gerust zijn dat hun eigen geur er goed in zit en dat hun territorium is.
Dus in het begin juist niet te veel de geur weg halen, na een tijd zal dat afnemen en kan je meer schoonmaken.
Sommige beertjes ruiken gewoon wat meer, kan soms ook iets medisch zijn als een blaasontsteking.
Maar als je ze net hebt kan het best een stukje nieuwe omgeving en territorium beschermen zijn.
Castreren kan soms ook hierbij helpen als de geur blijft.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:43

Zijn ze gecastreerd of niet? Na castratie zou de geur in elk geval een stuk minder moeten zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:06

Beren kunnen stinken inderdaad. :j ik heb zelf een gecastreerde beer met zeugjes en dat ruikt helemaal niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:14

Hier ook diverse beren gehad en ik had ze ook het liefst buiten :)
Castreren helpt idd, maar ik heb ook wel beren gehad die dat niet overleefden, soms zelfs na een week nog ineens dood in het hok lagen.
Ik heb diverse beddingsoorten geprobeerd en wat bij mij binnen nog het beste hielp was een bodem van continentie onderleggers/puppy pads oid en dan een laag fijne houtkrullen.
Vooral het uitmesten is dan snel/simpel; je pakt de hoeken van de continentiemat en tilt alles er in 1x zo uit.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:14

Heeft niks tedoen met wel of geen 00.Het probleem is je bodembedekking Cavia´s poepen en plassen waar ze staan. Een dikke laag zaagsel (hennepvezels geen ervaring mee).Die feeceliners is het probleem.
Het moet een bodembedekking zijn die goed vocht op neemt.
Ik kocht altijd een grote pak zagels voor paarden een beete(veel) goedkoper dan die kleine pakjes uit de dierenwinkel.Met een dikke laag bedoel ik minstens 10 cm zaagsel.Desnoots een krant op de bodem dan kun je snel uitmesten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 09:34

Ze zijn niet gecastreerd, misschien daar dan toch eens naar kijken.
We hebben ze nu een week, dus wellicht ook wat markeren idd. In de opvang zaten ze met zijn tweetjes in een hok, maar wel zeugjes in dezelfde ruimte (wel in andere hokken dus)
Zaagsel lees ik over dat het teveel stoft, hennep doet dat niet.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:37

Die fleecematten enzo heb ik ook nooit zonder stank weten te houden, en dat was met vrouwtjes. Ik heb van dat katoenstro, soms houtkrullen of fijngehakt stro en daar dan nog wat grof stro op waar ze in kunnen kruipen. Stinken niet, nu buiten en in de winter binnen.

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:39

Kan inderdaad markeren zijn, vooral in het begin. Heb zelf ook heel lang 2 broertjes gehad niet gecastreerd maar eigenlijk nooit geroken.

Ik heb nu een castraat en 2 zeugjes, altijd op hennepvezel maar ruik ze eigenlijk nooit. Van die liners hoor k wel vaker dat het heel snel gaat stinken.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:40

Ik heb er zelf 4 (1 heer en 3 dames) buiten zitten en het ruikt inderdaad. De geur gaat op het gegeven moment ook in die matten zitten, ondanks het wassen.

Ook viel me onlangs op dat bepaalde groenten ook voor meer stank zorgen, ik weet niet welke groenten ze krijgen? Met name bleekselderij is vreselijk. En qua bodembedekking ben ik erg tevreden met hennepvezel, zaagsel lijkt sneller te stinken.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:42

Zaagsel is er ook in verschillende kwaliteit . Voor paarden moet het ook stofvrij zijn .
Waarom worden paarden met luchtwegenproblemen vaak op zaagsel gezet?
Wij hadden 2 broertjes.Je kunt altijd hennepvezel of zaagsel proberen.
Dat is goedkoper dan direkt casteren.
Laatst bijgewerkt door mino1 op 21-08-24 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 09:43

Hopelijk is het dan met een andere soort strooisel opgelost! Zou het jammer vinden als T ze niet meer op zijn kamer kan houden ivm de geur, hij is er zo wijs mee :j

We hebben tot nu toe witlof, spitskool (kleine beetjes), winterpeen en paprika gegeven

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:45

Ik heb al ruim 20 jaar altijd ongecastreerde beren bij elkaar maar nog nooit last gehad van stank. Ze zitten hier dan ook niet op fleeceliners, die gaan stinken ongeacht of je ze dagelijks verschoond.
In hun bak hebben ze eerst een laag hennepvezel, dat neemt erg goed vocht op en ruikt fris en daarbovenop een laag met soft bedding. Als je dat wekelijks verschoont en in de zomer twee keer per weer de bovenlaag vervangt gaat dat echt niet ruiken.
Markeren heb ik onze heren nog nooit op kunnen betrappen.

Hier krijgen ze witlof, komkommer, paprika, worteltjes en peterselie. Verder wat er qua fruit en groenten extra in huis is. Alleen onze jongste beer van 3 maanden oud eet alleen komkommer, de rest haalt meneer zijn kleine neusje nog voor op.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:17

Een cavia hoort niet op een fleecemat te zitten...
Houtkorrel..zaagsel...fijn stro...vlas Iets wat goed vocht opneemt...

Daar gaat het probleem al grotendeels mee opgelost zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:20

Zaagsel is iets anders als houtkrullen :) Een goede kwaliteit houtkrul is idd ontstoft.
Kippen kun je op zaagsel/houtmot houden, cavia's en paarden niet.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:20

Ik vind cavia's op fleece altijd stinken, op een slaapkamer zou ik voor back2nature korrels gaan, met wat carefresh als kussentje onder de schuilhuisjes. Ik gebruik zelf hennepvezel (aubiose), maar op een slaapkamer vind ik dat te stoffig.

Op normale bodembedekking ruiken ze nauwelijks, dat absorbeert goed. Als het net verschoond is zetten ze soms wel even wat geur af, maar dat vervliegt gelukkig snel.
Het is jammer, want fleece is wel heel fijn voor ze. Ik heb in de winter altijd wat fleece 'theemutsen' en mandjes staan, daar zijn ze ook heel blij mee en dat ruik je minder dan een heel verblijf met fleece.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 10:22

Jolliegirl schreef:

De liners van guineadad werden mij aangeraden, dat het goed voor de pootjes zou zijn en goed vocht opneemt zodat ze nooit natte pootjes zouden krijgen. Had er alleen maar goede dingen over gelezen, dus vandaar daarvoor gekozen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:22

Ik heb ook fleece mandjes gehad, maar die stonken toch ook behoorlijk :)
Ik had houten huisjes waar ze onder konden zitten en daar legde ik een extra laag kranten onder en die om de paar dagen verversen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:25

Vanwege de kwetsbare pootjes vind ik het vreemd dat mensen soms vlas gebruiken, dat is best scherp. Ik heb het ook weleens bij de paarden gehad maar als dat in je schoenen kwam werd je niet blij van. En het is zo vluchtig/licht dat als ze een sprintje trokken dat het door de hele kamer lag.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:26

Liselot schreef:
Jolliegirl schreef:

De liners van guineadad werden mij aangeraden, dat het goed voor de pootjes zou zijn en goed vocht opneemt zodat ze nooit natte pootjes zouden krijgen. Had er alleen maar goede dingen over gelezen, dus vandaar daarvoor gekozen

Fleece wordt in andere landen heel veel gebruikt. Het is inderdaad goed voor ze en ze zijn er dol op, alleen hangen er toch wat nadelen aan voor onszelf.
Ik gebruik wel fleece als ze iets aan de pootjes/voetkussentjes hebben, of na een operatie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:29

Hennepvezel ben ik met konijnen heel tevreden over. Let ook op de soort groenten die je geeft, koolsoorten leveren hier altijd sterker geurende urine op, witlof ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:29

Ik heb een tijdje fleece gehad, ik dacht poepjes er uit schudden en dan in de wasmachine. Maar tijdens het uitschudden vloog de nattigheid (zeg maar gewoon de pies) me om de oren en het wasmachine vond alle haren ook niet zo leuk.
Let wel ik had een binnenhok van haast 4 m2 dus daar gingen aardig wat fleece dekentjes door per week.
Al die kleurtjes stond wel heel leuk :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 10:30

DubbelFun schreef:
Ik heb ook fleece mandjes gehad, maar die stonken toch ook behoorlijk :)
Ik had houten huisjes waar ze onder konden zitten en daar legde ik een extra laag kranten onder en die om de paar dagen verversen.

Ik heb ook 2 fleecehuisjes, die gaan gewoon elke week even in de was.

Die bodembedekking van back2nature ziet er ook fijn uit! Ga ik ook eens proberen

Verder bedankt voor alle tips _/-\o_

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:35

Wij hebben 7 caviatjes zitten waarvan 3 beertjes die wel allen gecastreerd zijn.
Bij ons zitten ze op 2 lagen kranten en dan een goede laag zaagsel. Ik doe 1 keer per week de natte plekken eruit halen en nieuw zaagsel bij en dan nog 1 keer de hele caviaflat leeghalen en deze helemaal uitwassen met een sopje en erna weer nieuwe kranten en zaagsel.
Dit gaat eigenlijk perfect en we ruiken ze minimaal op de dag dat ze schoongemaakt worden.