Eigenaar reu aansprakelijk stellen voor dekking

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magicmist

Berichten: 3369
Geregistreerd: 10-09-05

Eigenaar reu aansprakelijk stellen voor dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 09:54

Even kort gezegd is onze teef ongewenst gedekt door een reu.
Onze hond was aangelijnd en de reu was ontsnapt.
De teef gaat nu een spuitje krijgen om een mogelijke dracht af te breken( ze is pas 8 mnd oud).
De kosten willen we verhalen op de eigenaar van de reu.
Mijn vraag is, kan dit zomaar?
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken.
Sowieso zal ze de spuit krijgen, maar het kost aardig wat ,200,-

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Eigenaar reu aansprakelijk stellen voor dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:59

Ja, dat kan. Valt onder aansprakelijkheid. Eigenaar van de reu is aansprakelijk voor wat z'n dier aan schade aanricht.
Ik zou het op een verzekeringskwestie schuiven.

Verzekering tegenpartij kan wel ook deel van de aansprakelijkheid bij jou leggen - heb jij voldoende maatregelen genomen om die dekking te voorkomen?

Maar in principe ligt de aansprakelijkheid bij de eigenaar van de reu, en kunnen verzekeraars hier lekker over bekvechten. Wat ze over 200 euro niet zullen doen, vermoedelijk. Ik hoop alleen voor je dat de eigenaar van de reu een AVP heeft, anders moet je 'm op z'n eigen portemonnee pakken, en dan wordt het vaak moeilijker...

magicmist

Berichten: 3369
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:03

Ibbel schreef:
Ja, dat kan. Valt onder aansprakelijkheid. Eigenaar van de reu is aansprakelijk voor wat z'n dier aan schade aanricht.
Ik zou het op een verzekeringskwestie schuiven.

Verzekering tegenpartij kan wel ook deel van de aansprakelijkheid bij jou leggen - heb jij voldoende maatregelen genomen om die dekking te voorkomen?

Maar in principe ligt de aansprakelijkheid bij de eigenaar van de reu, en kunnen verzekeraars hier lekker over bekvechten. Wat ze over 200 euro niet zullen doen, vermoedelijk. Ik hoop alleen voor je dat de eigenaar van de reu een AVP heeft, anders moet je 'm op z'n eigen portemonnee pakken, en dan wordt het vaak moeilijker...


In de zin van wat wij eraan deden.
Niet uitlaten in losloopgebied. Ik hield haar al uit de buurt van andere honden. Ze liep aangelijnd.
De meeste buren wisten dat ze loops was, daar ik van te voren het aangaf.
Echter was deze hond ontsnapt nadat de buurman de deur opendeed om iets uit de schuur te halen.
Hij heeft het zelf niet gezien, want ik had de honden al uit elkaar. Maar heb het wel aangegeven, waarop lacherig gereageerd werd. Geen getuigen verder op wat buurkinderen na.
Ik ben ook direct weggelopen omdat de reu nog steeds losliep.

Mijn man gaat er vanavond heen. In de hoop dat het schappelijke mensen zijn.
We weten wie het zijn en ik had duidelijk aangegeven dat zijn hond erop had gezeten

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:06

Maar is er daadwerkelijk een dekking en/of koppeling geweest? Of heeft hij alleen gereden? Want zoals jij het beschrijft is het allemaal veel te snel gegaan om überhaupt iets op te leveren. Een ongewenste dekking bij een aangelijnde is vrijwel onmogelijk.

Ik zou dan ook niet zomaar direct laten spuiten maar eerst een echo doen met 18/20 dagen. Mocht de teef daadwerkelijk drachtig zijn, dán pas afspuiten. Die spuit in een pup knallen zou absoluut niet mijn voorkeur hebben, zeker niet bij een eerste loopsheid.

Edit: Die spuit wordt overigens achterlijk duur berekend. Als je besluit hem te laten zetten zou ik even rondbellen.
Laatst bijgewerkt door KimD op 12-09-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Eigenaar reu aansprakelijk stellen voor dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:10

Klinkt mij idd ook in de oren alsof het te vlug is gegaan voor resultaat. Maar je hond laten scannen kost ook geld, dus ik zou die rekening zeker bij buurman deponeren. En als je het insteekt bij de buurman met: heb je toevallig een aansprakelijkheidsverzekering, en dan direct uitlegt dat het je dan dus geen geld kost maar wel een goeie relatie met je buren oplevert, dan moet je wel een hork zijn wil je als buurman niet mee willen werken. Meeste verzekeringen doen écht niet heel moeilijk bij dit soort kleine dingetjes.

magicmist

Berichten: 3369
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:15

Ibbel schreef:
Klinkt mij idd ook in de oren alsof het te vlug is gegaan voor resultaat. Maar je hond laten scannen kost ook geld, dus ik zou die rekening zeker bij buurman deponeren. En als je het insteekt bij de buurman met: heb je toevallig een aansprakelijkheidsverzekering, en dan direct uitlegt dat het je dan dus geen geld kost maar wel een goeie relatie met je buren oplevert, dan moet je wel een hork zijn wil je als buurman niet mee willen werken. Meeste verzekeringen doen écht niet heel moeilijk bij dit soort kleine dingetjes.


De dierenarts vertelde dat je het niet uit kan sluiten of er daadwerkelijk iefs heeft plaatsgevonden. Gekoppeld zijn is niet noodzakelijk en een korte dekking kan soms genoeg zijn vertelde ze.
Ik heb gevraagd of af wachten een optie is. Dat kan, maar dan moet het uiteindelijk met 28 dagen worden afgebroken indien raak en dan zijn de risico's groter volgens de dierenarts.
Nu kan ze wel evt gesteriliseerd worden dan. Dus dat zou een optie zijn.
Wij zelf hebben een rechtsbijstandverzekering .
De buurman weet ik niet. Maar ben wat huiverig daar hij zo lacherig deed.

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:22

magicmist schreef:
Ibbel schreef:
Klinkt mij idd ook in de oren alsof het te vlug is gegaan voor resultaat. Maar je hond laten scannen kost ook geld, dus ik zou die rekening zeker bij buurman deponeren. En als je het insteekt bij de buurman met: heb je toevallig een aansprakelijkheidsverzekering, en dan direct uitlegt dat het je dan dus geen geld kost maar wel een goeie relatie met je buren oplevert, dan moet je wel een hork zijn wil je als buurman niet mee willen werken. Meeste verzekeringen doen écht niet heel moeilijk bij dit soort kleine dingetjes.


De dierenarts vertelde dat je het niet uit kan sluiten of er daadwerkelijk iefs heeft plaatsgevonden. Gekoppeld zijn is niet noodzakelijk en een korte dekking kan soms genoeg zijn vertelde ze.
Ik heb gevraagd of af wachten een optie is. Dat kan, maar dan moet het uiteindelijk met 28 dagen worden afgebroken indien raak en dan zijn de risico's groter volgens de dierenarts.
Nu kan ze wel evt gesteriliseerd worden dan. Dus dat zou een optie zijn.
Wij zelf hebben een rechtsbijstandverzekering .
De buurman weet ik niet. Maar ben wat huiverig daar hij zo lacherig deed.


Met 18/20 dagen is de dracht al te zien omdat de innesteling iets eerder plaats vindt dan dat. 28 dagen wordt bij een bewuste dekking vaak gedaan omdat het dan veel duidelijker is en er vaak al enigszins geteld kan worden. Dat is hier absoluut niet van belang. Alleen of ze drachtig is of niet. Blijkt er een vrucht te zien te zijn moet er worden gespoten, zo niet, "Bedankt! Tot ziens!", zonder dat je teef onnodig schade lijd.

Maar gezien je omschrijving durf ik er eigenlijk met 100% zekerheid geld op in te zetten dat er niks aan de hand is.

Je beantwoord overigens niet wát er plaats heeft gevonden. Als de hond erop gesprongen is, is gaan rijden en jij de hond eraf geduwd hebt is er vrijwel zeker niks aan de hand. Er kan inderdaad zonder koppeling een dracht plaatsvinden maar dan moet de penis van de reu toch écht in de vagina geweest zijn én zijn klaar gekomen. Iets wat echt heel even nodig heeft, dat gaat niet binnen 10 tellen.

magicmist

Berichten: 3369
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:25

KimD schreef:
magicmist schreef:

Klinkt mij idd ook in de oren alsof het te vlug is gegaan voor resultaat. Maar je hond laten scannen kost ook geld, dus ik zou die rekening zeker bij buurman deponeren. En als je het insteekt bij de buurman met: heb je toevallig een aansprakelijkheidsverzekering, en dan direct uitlegt dat het je dan dus geen geld kost maar wel een goeie relatie met je buren oplevert, dan moet je wel een hork zijn wil je als buurman niet mee willen werken. Meeste verzekeringen doen écht niet heel moeilijk bij dit soort kleine dingetjes.


De dierenarts vertelde dat je het niet uit kan sluiten of er daadwerkelijk iefs heeft plaatsgevonden. Gekoppeld zijn is niet noodzakelijk en een korte dekking kan soms genoeg zijn vertelde ze.
Ik heb gevraagd of af wachten een optie is. Dat kan, maar dan moet het uiteindelijk met 28 dagen worden afgebroken indien raak en dan zijn de risico's groter volgens de dierenarts.
Nu kan ze wel evt gesteriliseerd worden dan. Dus dat zou een optie zijn.
Wij zelf hebben een rechtsbijstandverzekering .
De buurman weet ik niet. Maar ben wat huiverig daar hij zo lacherig deed.[/

Met 18/20 dagen is de dracht al te zien omdat de innesteling iets eerder plaats vindt dan dat. 28 dagen wordt bij een bewuste dekking vaak gedaan omdat het dan veel duidelijker is en er vaak al enigszins geteld kan worden. Dat is hier absoluut niet van belang.

Maar gezien je omschrijving durf ik er eigenlijk met 100% zekerheid geld op in te zetten dat er niks aan de hand is.

Je beantwoord overigens niet wát er plaats heeft gevonden. Als de hond erop gesprongen is, is gaan rijden en jij de hond eraf geduwd hebt is er vrijwel zeker niks aan de hand. Er kan inderdaad zonder koppeling een dracht plaatsvinden maar dan moet de penis van de reu toch écht in de vagina geweest zijn én zijn klaar gekomen. Iets wat echt heel even nodig heeft, dat gaat niet binnen 10 tellen.


De reu is erop gegaan en gaan rijden idd.
Het kostte aardig wat moeite om hem eraf te krijgen. Daarbij piepte de teef flink toen ik hem er af kreeg.
Geen idee dus of het enkel rijden was.
Tuurlijk is de kans klein, maar ik zit ook zeker niet te wachten op een nestje bij een hond die zelf nog pup is.
Die 28 dagen zei de assistente. Heb er zelf geen verstand van hoe of wat.
Laatst bijgewerkt door magicmist op 12-09-22 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:26

Dus je wilt de buurman de sterilisatie laten betalen.
Ik zou dat gewoon zelf regelen. Dan ben je van alle gezeur af. Ook in de toekomst.
Honden kosten nu eenmaal geld.

magicmist

Berichten: 3369
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:28

senna21 schreef:
Dus je wilt de buurman de sterilisatie laten betalen.
Ik zou dat gewoon zelf regelen. Dan ben je van alle gezeur af. Ook in de toekomst.
Honden kosten nu eenmaal geld.


Zeg ik dat?
Nee we willen een dracht voorkomen.
De teef gaat die spuit krijgen.
Die kosten wil ik op de eigenaar van de reu verhalen.
Sterilisatie zijn we voor verzekerd. Dus als ik dat zou willen dan dien ik het daar wel in.

Van

Berichten: 6541
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:29

Ik zal inderdaad KimDs raad opvolgen en wachten. Die spuit is echt niet niks en wil je zeker niet onnodig in je hond drukken!

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:30

De teef kan ook piepen van de paniek die ontstond. Ik zou die spuit echt niet laten zetten, het is zo'n troep en de teef kan er goed ziek van worden een paar dagen.


senna21 schreef:
Dus je wilt de buurman de sterilisatie laten betalen.
Ik zou dat gewoon zelf regelen. Dan ben je van alle gezeur af. Ook in de toekomst.
Honden kosten nu eenmaal geld.


Wat is dit nou weer voor achterlijke reactie? :')

De hond wordt niet gecastreerd maar 'abortus' gepleegd.

magicmist

Berichten: 3369
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:32

Van schreef:
Ik zal inderdaad KimDs raad opvolgen en wachten. Die spuit is echt niet niks en wil je zeker niet onnodig in je hond drukken!

Volgens mijn dierenarts is de spuit minder erg nu dan als we het afwachten.
Drisico's en complicaties zijn aanwezig bij afwachten
Maar ik ga nog eens informeren wat de gevolgen zijn van beiden.
Mij is verder niets verteld over de bijwerkingen als we de spuit nu zetten.
Dat is wel belangrijk om te weten.

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:35

Tja, je moet het zelf weten. Ik, en Van ook, spreken uit ervaring wat betreft dekkingen en ik zelfs wat betreft de spuit.

Gooi je vraag maar eens in het fokkerstopic, ik denk dat je van iedereen in dat topic hetzelfde antwoord krijgt wat betreft de afweging.

Het effect van de spuit nu zetten of met 18/20 dagen is hetzelfde. In het lichaam gebeurt namelijk hetzelfde. Ik vind het risico van de spuit nutteloos zetten niet opwegen tegenover hem gericht zetten met 18/20 dagen en nogmaals, gezien je beschreven situatie durf ik er geld op in te zetten.

Die rommel erin spuiten bij zo'n jonge hond, waarschijnlijk nutteloos, gooit zo'n heel lichaam overhoop.

magicmist

Berichten: 3369
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:37

KimD schreef:
Tja, je moet het zelf weten. Ik, en Van ook, spreken uit ervaring wat betreft dekkingen en ik zelfs wat betreft de spuit.

Gooi je vraag maar eens in het fokkerstopic, ik denk dat je van iedereen in dat topic hetzelfde antwoord krijgt wat betreft de afweging.

Het effect van de spuit nu zetten of met 18/20 dagen is hetzelfde. In het lichaam gebeurt namelijk hetzelfde.


Ok dus jij raad aan om het af te wachten en dan een echo?
Ik hoop echt dat er niets is.
Dat is voor iedereen het fijnste en het belangrijkste voor de hond.
Ik begrijp alleen niet waarom mijn dierenarts een ander advies geeft.

Hhilde

Berichten: 7600
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:41

Sluit me aan bij de kritische reacties op de spuit. Ik zou ook zeker willen weten of ze drachtig is en niet ‘voor de zekerheid’ het weg laten spuiten. Het is sowieso iets heftigs wat het lichaam moet verwerken en bij niet drachtig echt een onnodige belasting, zeker voor een jonge hond die (vermoed ik) voor het eerst alle hormonen rondom loopsheid aan het doormaken is.

moyra

Berichten: 9664
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:42

Ik zou die spuit aan de hand van jou verhaal ook niet zetten hoor. Het is troep en de kans dat hij überhaupt raak geschoten heeft is heel erg klein.

Ik moet om de haverklap reuen van m'n loose teef af trekken en heb er nooit aangedacht om een spuit voor ieder keer erin te zetten.
Zoals hierboven al gezegd is er meer nodig voor een gelukte dekking. Hoeveel dagen was de teef loops tijdens de 'dekking' ? Nu is dat ook geen 100% garantie, maar als ze net 2 dagen loops was dan is het maar de vraag of ze vruchtbaar was/is.

Ik zou mij aan de hand van jou verhaal geen zorgen maken eerlijk gezegd :o

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:43

magicmist schreef:
KimD schreef:
Tja, je moet het zelf weten. Ik, en Van ook, spreken uit ervaring wat betreft dekkingen en ik zelfs wat betreft de spuit.

Gooi je vraag maar eens in het fokkerstopic, ik denk dat je van iedereen in dat topic hetzelfde antwoord krijgt wat betreft de afweging.

Het effect van de spuit nu zetten of met 18/20 dagen is hetzelfde. In het lichaam gebeurt namelijk hetzelfde.


Ok dus jij raad aan om het af te wachten en dan een echo?
Ik hoop echt dat er niets is.
Dat is voor iedereen het fijnste en het belangrijkste voor de hond.
Ik begrijp alleen niet waarom mijn dierenarts een ander advies geeft.


Absoluut en dan aangeven dat je perse met 18/20 dagen wilt scannen gezien de situatie. Met 20 dagen na de 'dekking' moeten de vruchtjes sowieso zichtbaar zijn. Tot 28 dagen wachten is onnodig.

magicmist

Berichten: 3369
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:46

moyra schreef:
Ik zou die spuit aan de hand van jou verhaal ook niet zetten hoor. Het is troep en de kans dat hij überhaupt raak geschoten heeft is heel erg klein.

Ik moet om de haverklap reuen van m'n loose teef af trekken en heb er nooit aangedacht om een spuit voor ieder keer erin te zetten.
Zoals hierboven al gezegd is er meer nodig voor een gelukte dekking. Hoeveel dagen was de teef loops tijdens de 'dekking' ? Nu is dat ook geen 100% garantie, maar als ze net 2 dagen loops was dan is het maar de vraag of ze vruchtbaar was/is.

Ik zou mij aan de hand van jou verhaal geen zorgen maken eerlijk gezegd :o

Ze is nu vier weken loops.
Geen bloedverlies meer. Wel nu de aantrekkingskracht van reuen. Dat is pas de laaste week heel heftig

Oehlala
Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:46

Als de teef echt gepiept heeft, dan heeft de reu waarschijnlijk wel vast gezeten.

Die spuiten (ze moet er 2 krijgen) zijn ook niet zonder risico. Ik zou persoonlijk gaan scannen op 18/20 dagen, en als ze dan drachtig is, de spuit zetten. Het risico is hetzelfde en het effect op jouw hondje ook.

Wel zou ik de eigenaar van de reu alvast inlichten, dan weet hij dat er misschien wat komt mbt verzekering/aansprakelijkheid. In principe ben je voor ongewenste dek activiteiten wel verzekerd.

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Eigenaar reu aansprakelijk stellen voor dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:50

Ik zou ook op 18/20 dagen laten scannen en de spuiten als het dan nodig blijkt. Het is ook echt rotzooi waar teef echt heel naar van wordt/kan worden, dus als ze niet drachtig blijkt scheelt dat alvast weer.

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:04

magicmist schreef:
moyra schreef:
Ik zou die spuit aan de hand van jou verhaal ook niet zetten hoor. Het is troep en de kans dat hij überhaupt raak geschoten heeft is heel erg klein.

Ik moet om de haverklap reuen van m'n loose teef af trekken en heb er nooit aangedacht om een spuit voor ieder keer erin te zetten.
Zoals hierboven al gezegd is er meer nodig voor een gelukte dekking. Hoeveel dagen was de teef loops tijdens de 'dekking' ? Nu is dat ook geen 100% garantie, maar als ze net 2 dagen loops was dan is het maar de vraag of ze vruchtbaar was/is.

Ik zou mij aan de hand van jou verhaal geen zorgen maken eerlijk gezegd :o

Ze is nu vier weken loops.
Geen bloedverlies meer. Wel nu de aantrekkingskracht van reuen. Dat is pas de laaste week heel heftig


Hoe groot is haar Vulva nog? Is deze weer zichtbaar aan het slinken, met andere woorden, is deze de afgelopen weken duidelijk groter geweest. Maatje perzik zeg maar, bavianenbillen? En dat is nu weer kleiner?

Oehlala schreef:
Als de teef echt gepiept heeft, dan heeft de reu waarschijnlijk wel vast gezeten.


Nee joh, piepen is echt geen indicatie voor wel of niet penetreren.

Sansevieria
Berichten: 4255
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:55

magicmist schreef:
KimD schreef:
Tja, je moet het zelf weten. Ik, en Van ook, spreken uit ervaring wat betreft dekkingen en ik zelfs wat betreft de spuit.

Gooi je vraag maar eens in het fokkerstopic, ik denk dat je van iedereen in dat topic hetzelfde antwoord krijgt wat betreft de afweging.

Het effect van de spuit nu zetten of met 18/20 dagen is hetzelfde. In het lichaam gebeurt namelijk hetzelfde.


Ok dus jij raad aan om het af te wachten en dan een echo?
Ik hoop echt dat er niets is.
Dat is voor iedereen het fijnste en het belangrijkste voor de hond.
Ik begrijp alleen niet waarom mijn dierenarts een ander advies geeft.

Zou ik ook zo doen, minder kans op een zieke teef door de spuit.
Spuit geven ja, maar alleen als het echt nodig is.

Misty12

Berichten: 7068
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:05

ik zou het ook even afwachten totdat je echt kan zien of ze drachtig is.

Het kan eigenlijk best gebeuren dat de reu haar daadwerkelijk gedekt heeft. Maar in de laatste week van de loopsheid kan het ( dacht ik) niet meer drachtig worden.

Vriendin had 2 jack russels, reu en teef. Teefje loops, constant hondjes gescheiden gehouden. Ze moest even iets ophalen van boven. Negen weken later had ze wel een nestje puppies en dat in nog geen 5 minuten dat ze samen hadden gezeten. Ze wisten van niks, ook niets gezien van een dekking.

juval

Berichten: 13559
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:05

mijn teef is ook een keer (waarschijnlijk) ongewenst gedekt, en mijn dierenarts ga juist het advies van afwachten en een echo maken. Spuit raden ze echt af vanwege de bijwerkingen.

Ik heb mijn hond daarna ook nog een keer bewust laten dekken een aantal loopsheden later, en toen duurde het ruim 20 minuten (koppelen) voor ze klaar waren.

Sterkte met je keuzes.