Wat doen met overgebleven Konijn?

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Babsiej

Wat doen met overgebleven Konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-22 13:23

Hoi,

Ik heb even meningen en adviezen nodig.
Wij hebben in april 2020 een konijn opgehaald uit een dierenasiel. Ik heb hem gekoppeld aan mijn vrouwtjes konijn. Helaas is Oreo vorige week overleden.

Max is nu dus alleen. Nu was hij altijd best wel hecht met Oreo, dus hij zit er nu een beetje "verloren" bij.
Hij woont hier bij de kippen, in een ren van ongeveer 100m2.

Ik heb binnen een koppel, een vrouw en een man ook, beide gecastreerd, maar volgens mij is hierbij koppelen niet erg handig/succesvol?

Alleen laten zitten, maar hij is denk ik pas 3-4 jaar. Wij willen geen konijnen er meer bij.

Ik heb het asiel gecontacteerd, ik mag zelf een nieuw huisje/opvang zoeken voor een nieuwe konijnenvriendin. Zij zitten vol, dus terugbrengen kan/hoeft niet.

Weet iemand een goede konijnenopvang? Toch alleen laten? Koppelpoging wagen?
Alle konijnen zijn overigens "geholpen".

Groetjes
Barbara

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:29

Lastige situatie. Zo ging het bij ons op een gegeven moment ook. Ging er een maatje dood, kwam er een maatje bij. En dan blijf je daar een beetje in hangen en wanneer je eigenlijk ermee wilt stoppen blijf je vaak met 1 konijn in z'n up achter en dat wil je liever gewoon niet.

Wij hebben ervoor besloten uiteindelijk de overblijver te plaatsen bij een konijnen opvang, waar we ook gewoon maandelijks geld zijn blijven doneren zodat ze geen extra kosten hadden aan 'm. Ik ben 'm wel gaan missen, maar voor ons was het ook geen doen meer om ermee door te blijven gaan. Hij is uiteindelijk nog op een goed plekje terecht gekomen via de opvang, waar hij in een groep terecht kwam bij iemand thuis.

M'n schoonzus heeft momenteel hetzelfde verhaal. Zij heeft met een bekende van haar, wie een opvang heeft, nu een konijn van die opvang in bruikleen die als maatje dient voor haar overblijver. Gaat haar overblijver tzt dood - is al wat ouder - dan gaat het bruikleen konijn terug naar de opvang waar ie weer in de groep gaat bv.

Ik zou het koppelen met je andere koppel niet snel aandurven, tenzij de groep groter was geweest maar je zou het kunnen proberen, eventueel met hulp van iemand met veel ervaring. Alleen laten zou ik persoonlijk niet doen als je ook zelf al aangeeft dat je ziet dat dat niet prettig is voor 'm, dan zou ik eerder kijken naar een nieuw plekje of bv ook met een opvang afspreken of zo'n 'bruikleen' konijn als maatje een optie is bv. en eens gaan googelen naar een opvang in je omgeving, of via Facebook eens zoeken of een konijnen forum bv.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd.livinglifeoutdoors<<

Sizzle

Re: Wat doen met overgebleven Konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:33

Proberen te herplaatsen, absoluut.
Met een hoog bejaard konijn vind ik het wat anders, maar zo‘n konijn in de bloei van zijn leven laat je niet nog 4 jaar alleen zitten.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-22 13:42

Wij hebben inderdaad steeds nieuwe konijnen gehad, steeds voor maatjes. Maar nu willen we het echt niet meer.
Ondanks dat hij buiten leeft, zijn we wel echt aan hem gehecht. Uiteraard onder aan de streep is zijn welzijn het belangrijkste.

We hebben 1 keer een koppel gehad wat opeens niet meer samen kon, dus daar zijn we een klein beetje huiverig voor met het koppelen met het bestaande koppel :o

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:45

Ja, snap ik.

Dan zou ik toch echt actief gaan zoeken naar of een nieuw plekje...

Of een goede opvang, waar je evt ook bv ondersteunt met donaties.

Of misschien toch kijken of je via een opvang een 'bruikleen' konijn kunt hebben tot je eigen konijn er niet meer zou zijn. Maar dat is geen optie als je er gewoon echt mee wilt stoppen, zoals voor ons toen het geval was. Voor ons was dus de optie hiervoor wel geschikt, al is het wel niet altijd makkelijk meer om een opvang te vinden maar daarom dat wij ook besloten hebben alle onkosten te vergoeden en wat extra's om de opvang te steunen bv. Zo hadden we de zorg thuis niet meer maar gaf het me wel nog een beetje een goed gevoel, want leuk was het ook weer niet om te moeten doen natuurlijk mja is wat je ook zegt... Ergens stopt het en dat is met konijnen echt wel heel lastig tenzij je idd de overblijver alleen gaat houden - maar dat vind ik persoonlijk voor konijnen eigenlijk geen optie.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd.livinglifeoutdoors<<

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-22 13:04

Wij zijn een beetje bang, als we onszelf kennen, dat als dat nieuwe konijn ook weer 1-2-3-4 jaar bij ons is, dat we wéér geen afscheid kunnen nemen -O- :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:08

Ik zou een rammetje niet koppelen binnen een bestaand koppel. Een voedster extra wel, maar twee rammen en een voedster, nope.

Toch op zoek naar een goed plekje dan maar of er eentje bij nemen. De opvang zit ook hier overvol en dan is er nog een lange wachtlijst.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:21

Zou een wat ouder konijn van minimaal dezelfde leeftijd er bij geen optie zijn? Laten we zeggen dat die nog een paar mooie jaren samen hebben, dan blijft er aan het einde alsnog wel eentje alleen achter, maar als ze al wat ouder zijn vind ik dat toch minder erg dan in de bloei van zn leven, uiteindelijk moet je ergens een keer stoppen namelijk. Misschien niet optimaal gezien je er niet graag een bij wil, maar denk toch dat het dat, of herplaatsen is. Op deze leeftijd met nog een vooruitzicht van minstens 4 jaar zou ik hem in ieder geval niet alleen laten zitten, met een wat ouder konijn er bij verleng je die tijd in ieder geval niet.
En dan eentje uit de opvang halen of zelf op zoek gaan naar een herplaatser, marktplaats staat er (helaas) vol mee. Onder de voorwaarde dat je een periode op proef mag voor het koppelen en terug kan brengen als het niet gaat oid.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:07

Sowieso niet alleen laten. Of weer laten koppelen in een opvang of zelf naar een opvang brengen voor een nieuw huisje.

Ik wil niet eeuwig aan mijn konijnen vast blijven zitten daarom heb ik voorgenomen dat mijn oude konijn Floki hier tot haar dood mag blijven maar daarna is het mooi geweest. Na de dood van haar eerste maatje heb ik haar weer gekoppeld met in mijn achterhoofd dat dit konijn weer naar de opvang moet gaan als Floki het loodje legt. Gelukkig werd Floki verliefd op een kleiner en oersterk konijn dus ik heb wel goede hoop dat hij haar overleefd ondanks dat ze even oud zijn. Natuurlijk vind ik het vreselijk om het mannetje uiteindelijk weer terug te moeten brengen maar dit is de beste oplossing. In de opvang zorgen ze er voor dat hij weer een grote liefde vindt. Er is vaak vraag naar oudere konijnen om te koppelen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:05

Babsiej schreef:
Wij zijn een beetje bang, als we onszelf kennen, dat als dat nieuwe konijn ook weer 1-2-3-4 jaar bij ons is, dat we wéér geen afscheid kunnen nemen -O- :o

en proberen te koppelen uit met een konijn van een opvang, 1 die al een jaar of 5/6 is......dan komt hij uiteindelijk als die gaat ook weer alleen te zitten, maar dan hoeft hij geen 4 jaar alleen te zitten, maar misschien een half jaar of een jaartje ofzo.....

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:17

Mindim schreef:
Ik zou een rammetje niet koppelen binnen een bestaand koppel. Een voedster extra wel, maar twee rammen en een voedster, nope.

Toch op zoek naar een goed plekje dan maar of er eentje bij nemen. De opvang zit ook hier overvol en dan is er nog een lange wachtlijst.

Ik zou juist eerder twee mannen (met een vrouwtje) koppelen dan twee oudere vrouwtjes (met een mannetje), van twee volwassen vrouwtjes wordt beweerd dat dat het moeilijkst te koppelen is. Echter is het vaak wel lastig een drietal koppelen, ongeacht samenstelling (niet onmogelijk, maar wel lastig), dus misschien is het beter om een maatje voor hem te vinden. Zeker omdat het een bestaand koppel betreft. Dat maatje vinden kan door middel van herplaatsen of zelf er een bij nemen, maar ik las dat die laatste optie afvalt.

Sky_As schreef:
Babsiej schreef:

en proberen te koppelen uit met een konijn van een opvang, 1 die al een jaar of 5/6 is......dan komt hij uiteindelijk als die gaat ook weer alleen te zitten, maar dan hoeft hij geen 4 jaar alleen te zitten, maar misschien een half jaar of een jaartje ofzo.....

Dat koppelen met een ander opvangkonijn voor herplaatsing vind ik wel een goed advies, misschien is dat iets?

Ik heb zelf nooit met koppels gewerkt, ik had altijd een hele groep konijnen van minstens 5/6 (en familie van elkaar) dus dat is wel iets anders dan 3 konijnen, en ik snap dat je het koppelen aan een bestaand koppel dan niet wil riskeren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:34

Bij ons ging het deze zomer niet om een konijn maar om een cavia, wij hadden er twee: Milka en Oreo (ja, grappig, ook Oreo :D ). Helaas lag Milka op een ochtend dood in haar hokje. Best wel senior, beide 5 jaar, maar Oreo was nog heel fit en wilden we eigenlijk niet alleen laten. Mijn dochter wilde echt geen nieuwe cavia's meer, zij is gaan studeren en werkt er ook nog bij dus had echt geen tijd over om voor de beestjes te zorgen.
Het is ons gelukt om haar te koppelen aan de twee eveneens senior caviadames van mijn dochters beste vriendin. Nu woont ze daar en dat gaat uitstekend! Drie dames van redelijke leeftijd bij elkaar, hier geen extra gedoe meer voor mijn dochter en als ze ze mist, kan ze bij haar vriendin nog even gaan knuffelen met haar knuffelvriendinnetje.

If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:36

Blue_Eyes schreef:
Bij ons ging het deze zomer niet om een konijn maar om een cavia, wij hadden er twee: Milka en Oreo (ja, grappig, ook Oreo :D ). Helaas lag Milka op een ochtend dood in haar hokje. Best wel senior, beide 5 jaar, maar Oreo was nog heel fit en wilden we eigenlijk niet alleen laten. Mijn dochter wilde echt geen nieuwe cavia's meer, zij is gaan studeren en werkt er ook nog bij dus had echt geen tijd over om voor de beestjes te zorgen.
Het is ons gelukt om haar te koppelen aan de twee eveneens senior caviadames van mijn dochters beste vriendin. Nu woont ze daar en dat gaat uitstekend! Drie dames van redelijke leeftijd bij elkaar, hier geen extra gedoe meer voor mijn dochter en als ze ze mist, kan ze bij haar vriendin nog even gaan knuffelen met haar knuffelvriendinnetje.

Dat klinkt geweldig! Blij dat het zo heeft uitgepakt voor jullie. :D
Wel jammer van Milka. :(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:39

Is een stuk afzetten voor de andere twee konijnen een optie? Dat ze elkaar wel kunnen zien en besnuffelen, maar elkaar niet kunnen aanvallen?

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:02

Shenavallie schreef:
Is een stuk afzetten voor de andere twee konijnen een optie? Dat ze elkaar wel kunnen zien en besnuffelen, maar elkaar niet kunnen aanvallen?

Dit zou ik heel erg afraden. Ze kunnen hier erge stress van krijgen en als je helemaal pech hebt valt de ram van het koppel de voedster aan

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie