Dierendag

Ik wilde nog een topic openen om terug te blikken op Appa’s eerste half jaar op deze aardbol, en wat is nou een leukere dag dan dierendag om dat te doen!
Ik zal de noodles eerst even voorstellen:
Otje is een Silken Windsprite teefje van 2 jaar (15 maart 2020), ze is mijn assistentiehond en d’r allergrootste hobby is de renbaan.

Appa is een whippet van een half jaar (19 maart 2022), hij is een altijd blij ei en zijn grootste hobby is heel hard rennen en spelen met Otje en z’n beste vriend Frits. Het is uiteindelijk de bedoeling dat hij ook op de renbaan gaat lopen, maar we doen het uiteraard rustig aan.

de rozet heeft hij gewonnen tijdens de jonge honden en veteranen fun keuring van rasgroep 10, hij liep met 2 prachtige brindle (favoriet kleurtje altijd) show whippets dus hij maakte geen schijn van kans maar toch een mooie rozet want hij was derde geworden. Dat alle hondjes een rozet kregen en dat ze met z’n drieën waren in zijn klasse zeggen we er gewoon niet bij

———
Ik zou liegen als ik zeg dat ik vanaf het begin hetzelfde gevoel had bij Appa als dat ik bij Otje had, maar met Otje heb ik ook wel een extreem speciale band. Toch viel ik gelijk voor deze bijdehante meneer. Ik wilde het liefst een brindle teefje en viel voor het zwarte reutje

Otje was op dat moment nog niet geholpen, en wij wonen op 75m2 dus apart houden bij loopsheid is dan geen doen eigenlijk. Zeker niet met van die knuffelkonten als windhonden. Die maak je er echt niet gelukkig mee om apart te zetten. Dus enorm getwijfeld of ik wel een reu wilde.
Echter stond er al op de planning om haar te laten helpen, alleen twijfelde ik nog een beetje; ze is 3 keer loops geweest en was elke keer hartstikke ongelukkig en had ook erge last van jeuk na de loopsheid. Laatste keer was ze ook schijnzwanger. Best wel zielig dus… dit is wel echt een overwogen keuze geweest.
Dus Appa gaf eigenlijk het laatste mini zetje richting sterilisatie die ik even nodig had… ik vond de operatie doodeng maar heb er echt een 10 keer zo vrolijke hond voor terug, en ze eet sindsdien ook gewoon goed voor haar doen. Absoluut geen spijt van dus!

Otje vond de eerste ontmoeting wat ehhh… minder. Maar dat was niet onverwacht. Otje is een prinses en alle aandacht behoort voor haar te zijn, die kan je toch niet zomaar delen

Toen Appa met ruim 8 weken bij ons kwam vond ik het soms best wel lastig. De eerste dagen heeft Otje amper gegeten en was ze duidelijk beledigd.
Maar toen ineens, na een aantal weken, was het omslagpunt daar. In plaats van ‘m straal te negeren buiten begon ze ‘m ineens uit te dagen tot spelen. Ze liep zelf wel met een enorme borstel van de spanning, maar toen bleek hij toch wel een erg leuk speel kameraadje

Hij bleek ineens ook heel hard te kunnen rennen, nou toen was Otje helemaal om. Ze heeft ‘m echt geadopteerd als dr kleine “broer” en ze spelen, rennen en stoeien dagelijks. Ze spreken overduidelijk elkaars taal, soms komen er een geluiden uit alsof ze elkaar opvreten… maar wat vinden ze elkaar leuk.
Tijdens onze vakantie op de Veluwe, in het gebouw van Radio Kootwijk. Appa is inmiddels ook zo klein niet meer haha. Hij is nu nog net 2 cm ongeveer kleiner als Otje. Hij weegt wel meer, Appa weegt 14 kg en Otje 11 kg. Whippets zijn “massiever” dan Windsprites. Hij heeft ook een mega bonk spieren.

M’n ouders hebben ook een Windsprite, Ziggy, en het is natuurlijk helemaal leuk om daar ook mee te spelen. Ziggy kan nogal een ongeleid projectiel zijn en is veel speelser als serieuze Otje, dus soms gaat Appa even helemaal los met Ziggy haha.

Zo af en toe mag Appa even een klein stukje rennen op de renbaan, hij vindt dat helemaal geweldig! Zit zeker potentie in. Otje loopt 350 meter in 25 seconde, Appa zal als het goed is nog wel een stukje sneller zijn.

Hun absolute hobby, samen keihard rennen

Appa leert ontzettend veel van Otje. We hebben wel puppy cursus met hem gedaan, maar hij is ontzettend slim en leert gewoon veel van het spiegelen van Ot. Wat mooi meegenomen is, want Otje weet zich wel te gedragen

Ap is echt een makkelijke pup, kan netjes meelopen, trekt eigenlijk niet, goede recall, kan netjes zit/af/plaats, doet heel hard z’n best je bord tijdens etenstijd te negeren, is makkelijk bij de oppas, en hij is echt altijd blij

Vorige week is hij voor het eerst meegeweest in de bus, naar de markt. Hij vond wel een beetje spannend maar is gewoon de hele tijd strak achter Otje blijven lopen. Het was niet zulk lekker weer en dus niet heel druk op de markt, was een mooie oefening! Je merkt ook dat hij snel leert, op de heenweg in de bus wilde hij steeds gaan staan wat natuurlijk lastig en wiebelig is, op de terugweg had hij al door dat hij beter kon gaan zitten/liggen.

Ze zijn zó leuk samen. Ze zijn samen echt de honden waar ik altijd zoveel over gedroomd heb

Allemaal een hele fijne dierendag, verwen jullie beestjes maar lekker vandaag