Alternatief pijnstilling kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Alternatief pijnstilling kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 11:51

Voor een adoptie kat van 10 jaar oud koop ik - in overleg met de DA - al heel lange tijd Novacam. Daar doet zij het goed op, echter de laatste tijd lijken de flesjes sneller leeg dan voorheen. Nu is onze DA gestopt met Novacam en gaat alleen nog met de (veel duurdere) Metacam in zee. De leverancier van Novacam doet (wettelijk afgesproken) geen zaken met particulieren en verwijst mij toch weer naar de DA. Nu vraag ik mij af of er een goedkopere, alternatieve pijnstilling is. Door alle bomen aan informatie op Google zie het bos niet meer, dus doe ik hier een poging. Wie heeft er goede ervaringen met welk middel? De kat krijgt het voor atrose in de achterhand, welke zij aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid door haar jaren aan overgewicht heeft overgehouden. Ze heeft al een dieet, waardoor ze gelukkig een hoop is afgevallen en het daardoor al beter doet (de kat kreeg voor ze bij ons kwam geen goed voer en ook voedsel dat voor mensen bedoeld is). Ze is met pijnstilling vrolijk, beweegt meer en ze eet nog steeds goed. Wel veel drinken (mogelijk ook nierproblemen door het mensen'voer'). Ik hoop dat iemand kan helpen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:58

Geen idee, maar Metacam is niet erg bevorderlijk voor een kat met nierproblemen om permanent te geven.

Zou dit echt met een dierenarts bespreken.
.

Faniek

Re: Alternatief pijnstilling kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:16

Mogelijk is je DA overgenomen door een grote keten en zijn ze nu verplicht aan Metacam. Echter is dat niet bij elke DA hetzelfde, dus informeren loont. Als je, je patiënt dossier door kan sturen dan kan je vaak wel op recept elders halen. Zo doen wij het in ieder geval altijd. Je kan dan voor Loxicom of Novacam gaan, Loxicom vaak nog wat voordeliger.

Echter als er nierproblemen spelen zou ik inderdaad echt kijken naar een andere pijnstilling. Sowieso natuurlijk goed om uit te sluiten met een bloedje.
Bij artrose zou ik Onsior aanraden, dat mag wel indien nierproblemen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:52

Andere DA bellen tot je er een hebt die novacam gebruikt.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:52

Voor mijn kat die gevoelig is voor een blaasontsteking gebruik ik Chineese kruiden.
Dit behandeld alles inwendig zonder bijwerkingen.
De medicijnen van de dierenarts heb ik op deze manier niet meer nodig.
En het werkt zoals ik zie.

Ik kreeg er een boekje bij met verschillende situaties.
Misschien staat er iets tussen wat voor jou kan werken?
Ik kan wat foto's door sturen van de bladzijdes. Zodat je er verder in kan verdiepen. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:01

Heel simpel. Twijgje wilg geven als het een kat is die ook graag knaagt. Anders wilgenbast koken voor 2/3 minuten, af laten koelen en naast schoon drinkwater aanbieden. Wilg is natuurlijke aspirine

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:01

Vraag anders gewoon om een recept?
In principe zou je met een recept de medicamenten zelf via apotheken moeten kunnen krijgen tenzij het niet meer geregistreerd is.

Novacam en Metacam zijn toch beide meloxicam?
Of vergis ik mij?

De hoeveelheid salicine in een stukje wilg is verwaarloosbaar als vervangende pijn medicatie en in grotere hoeveelheden schadelijk voor de maag. Salicine is een voorloper naar niet hetzelfde als aspirine
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-09-22 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:07

Heb je al eens geprobeerd om een glucosamine chondroïtine dosering te geven?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:11

Novacam bij een andere dierenarts halen. Dan de paarden dosering en goed omrekenen. Scheelt een hoop geld.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:59

Hoeveel ben je nu kwijt aan de Novacam? En aan de metacam? Evt kan je met je dierenarts het eens hebben over Solensia. Dat is elke maand een injectie en veilig voor nierpatiënten in stadium 1 en 2. In stadium 3 en 4 is het niet getest.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:10

Met een recept van je dierenarts kun je metacam gewoon bij velen internet shops kopen . Er staat dan bij dat er een recept verplicht is, en dan kun je bestellen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:21

Hier ook een artrose kat en ik geef alleen natuurlijke producten zoals Atrosan van A Vogel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:22

marleen_usar schreef:
Hier ook een artrose kat en ik geef alleen natuurlijke producten zoals Atrosan van A Vogel.

Dat helpt lang niet bij elk dier.

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:46

Horseloverl schreef:
Heel simpel. Twijgje wilg geven als het een kat is die ook graag knaagt. Anders wilgenbast koken voor 2/3 minuten, af laten koelen en naast schoon drinkwater aanbieden. Wilg is natuurlijke aspirine

Dit zou ik niet doen, want wilg is schijnbaar giftig voor katten. Katten kunnen salicin (wat in wilg zit en waar aspirine op gebaseerd is) niet afbreken. Voor konijnen werkt het wel goed.

Ik zou in dit geval rondvragen bij een andere dierenarts of daar nog wel Novacam voorgeschreven wordt als je kat het daar goed op doet.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:53

en groenlipmossel(poeder), heb je dat al eens geprobeerd?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 14:58

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken! Hier ben ik heel blij mee. Via PB ook een paar voorstellen gekregen, dus ik ga zo dadelijk even alles opzoeken op Google en mij inlezen. Nogmaals enorm bedankt!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 14:59

Sandra_H schreef:
en groenlipmossel(poeder), heb je dat al eens geprobeerd?

Dank je wel, ik sta open voor alle opties. Deze tip kreeg ik ook via PB en zal ik ook gaan opzoeken.

Kn8rretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:16

Mijn vorige kat had ook last van artrose en ik kreeg ook novacam, ik ben daar zelf geen fan van omdat bij lang gebruik dit schadelijk is voor de nieren.

Ik heb toen gebruik gemaakt van de brokjes van Flexadin (oa. bij Medpets te koop) en ik was daar zeer en zeer tevreden over.

Ze hebben nu twee varianten: Flexadin Advanced Kat en Flexadin Plus. Ik gaf de laatste aan mijn kat en mijn schoonouders gaven deze tabletten voor de hond ook aan hun hond, beiden hebben wij er echt goede ervaringen mee.

Mijn kat zag deze brokjes echt als traktatie. Misschien kun je hier wat mee, misschien ook niet maar ik wil graag mijn ervaring met je delen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:20

Hier werkt flexadin plus mini ook goed voor onze kat :) zeker.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:57

Hier ook goede ervaring met groenlipmossel bij een seniorkat. Verder zou je ook zoals eerder genoemd bij de chinese kruiden kunnen kijken. Daar heb ik met andere kwaaltjes wel positieve resultaten gehad voor de katten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:00

Kunnen ze niet Novacam voor jou bestellen als je meerdere flessen in één keer koopt?

Evt Metacam hond in andere dosering geven? Dierenarts weet wel hoeveel. Die zijn er in grotere verpakkingen (tot 150ml volgens mij) dus scheelt ook veel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:18

Vraag inderdaad een recept en kijk of je het daarmee zelf kan bestellen bij een dierapotheek. Als je het niet van deze dierenarts krijgt dan even een belronde doen om te kijken of het ergens anders wel kan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:21

scrabbel schreef:
Novacam bij een andere dierenarts halen. Dan de paarden dosering en goed omrekenen. Scheelt een hoop geld.

Mijn hond kon niet tegen de vulstof van de paarden variant. Heel haar maag-darmstelsel lag overhoop. Dus dat kan problemen geven.

Ik zal eens kijken of ik nog wat heb staan, dan kan je in ieder geval weer vooruit.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:37

rien10 schreef:
scrabbel schreef:

Mijn hond kon niet tegen de vulstof van de paarden variant. Heel haar maag-darmstelsel lag overhoop. Dus dat kan problemen geven.

Ik zal eens kijken of ik nog wat heb staan, dan kan je in ieder geval weer vooruit.

Let op dat Novacam hond een heel andere concentratie is dan voor de kat! Dus dan moet je even goed rekenen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:38

Hannanas schreef:
Met een recept van je dierenarts kun je metacam gewoon bij velen internet shops kopen . Er staat dan bij dat er een recept verplicht is, en dan kun je bestellen.

Klopt, maar als een dierenarts 30 euro voor een recept vraagt ben je financieel nog geen steek verder