Dierentuinen — diervriendelijk of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Dierentuinen — diervriendelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 11:16

Hopelijk staat het hier goed, anders mijn excuses! Ik kon zo snel geen ander topic met deze discussie vinden, als die er wel is dan nogmaals — excuses.

Ik ben uitgenodigd door mijn super lieve schoonfamilie om als groepje naar Artis te gaan en aansluitend samen te eten. Nou zie ik mijn schoonfamilie heel graag (nee, echt :j ) maar ben ik al jaren uit principe niet meer in een dierentuin geweest. Ik heb dan ook vriendelijk bedankt en gezegd dat ik ze met het eten zie.

Maar… is dat wel terecht? Kijk ik er te kritisch naar? Als ik ernaar Google krijg je een zwart/wit verhaal; de ene partij ziet er geen probleem mee, de andere wil dan weer een verbod. En hoe zit dat met bijvoorbeeld de Beekse Bergen? Zitten er op Bokt mensen die hier meer van weten dan ik, die me een realistisch beeld kunnen geven van het dierenwelzijn in Artis en/of andere dierentuinen/-parken?

Ik hoor jullie meningen graag!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:18

Eapy schreef:
Hopelijk staat het hier goed, anders mijn excuses! Ik kon zo snel geen ander topic met deze discussie vinden, als die er wel is dan nogmaals — excuses.

Ik ben uitgenodigd door mijn super lieve schoonfamilie om als groepje naar Artis te gaan en aansluitend samen te eten. Nou zie ik mijn schoonfamilie heel graag (nee, echt :j ) maar ben ik al jaren uit principe niet meer in een dierentuin geweest. Ik heb dan ook vriendelijk bedankt en gezegd dat ik ze met het eten zie.

Maar… is dat wel terecht? Kijk ik er te kritisch naar? Als ik ernaar Google krijg je een zwart/wit verhaal; de ene partij ziet er geen probleem mee, de andere wil dan weer een verbod. En hoe zit dat met bijvoorbeeld de Beekse Bergen? Zitten er op Bokt mensen die hier meer van weten dan ik, die me een realistisch beeld kunnen geven van het dierenwelzijn in Artis en/of andere dierentuinen/-parken?

Ik hoor jullie meningen graag!

Euhhmm. Diervriendelijk? Nee. Maar dat is de natuur ook niet. Dierentuinen zijn voor sommige dieren echter wel noodzakelijk wegen fokprogramma's om te voorkomen dat bepaalde dieren uitsterven. Ik heb er dus ook een dubbel gevoel bij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:19

Artis staat hier hoog op de lijst met plekken waar ik nooit heen zou gaan. Ben als laatste in Wildlands Emmen geweest en zag ook daar nog stereotype gedrag. Ik voel mij er niet goed bij en zou niet zo snel gaan.

Fokprogramma’s kunnen ook in parken met voldoende ruimte in plaats van in vaak te kleine verblijven terwijl er mensen naar kijken. Want als het hok te groot is kunnen de mensen het natuurlijk niet goed zien.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:20

Ik denk dat het echt per dierentuin verschilt.

Ik vond artis echt te klein voor de dieren en daardoor dieronvriendelijk maar je hebt ook zat dierentuinen waar de dieren echt wel de ruimte hebben. Ook helpen dierentuinnen mee aan het zorgen dat sommige dieren niet uitsterven. Ik vind dat wel goed.

Qimm

Re: Dierentuinen — diervriendelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:22

Ik ben vorig jaar naar de Beekse Bergen geweest en behoudens enkele vogelverblijven werd ik er niet heel verdrietig van. Als ik als dier in een dierentuin moest wonen lijkt me dat geen heel verkeerde plek.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:23

Lastig, ik hou mijn paarden in een PP en dat paarden 24/7 buiten horen is mijn visie ook.

Wat vind ik dat van dierentuinen? Iedere vorm van een dierentuin is gevangenschap en niet natuurlijk.ik heb denk ik niet veel moeite als er zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de natuur van het dier zover mogelijk. Dus "voldoende ruimte", soortgenoten, eigen keuze binnen en buiten.

Een olifant op een klein stukje dat uit verveling rondjes loopt vind ik vreselijk.

Beekse bergen heeft relatief veel ruimte voor de dieren (wat ik mij herinner) dus daar heb ik weinig problemen mee. Zelfs recent in apenheul geweest daar vond ik dat de apen ook vrij veel vrije ruimte hebben.

Edit: en hoewel het misschien een ethisch dilemma is kan er door dierentuinen wel bepaalde soorten die met uitsterven bedreigd worden wel nog "geholpen" worden
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 05-09-22 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:24

Dierentuinen hebben ook een educatieve functie, maar Artis is 1 waar ik nooit heen zou gaan, te kleine verblijven.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:26

Ik ben niet bekend met de dierentuinen in Nederland maar wel met die in België. Wij hebben de zoo van Antwerpen bijvoorbeeld die echt in de stad ligt. Dat is zo'n traditionele dierentuin (die vast het beste voorheeft met de dieren) maar daar ga ik bij voorkeur niet naartoe. Pairi Daiza daarentegen ligt ergens op het platteland, veel ruimte, mooi ingekleed, zo natuurlijk mogelijk. Dan ga ik liever daarheen. Al blijft het natuurlijk gevangenschap en als je kijkt naar de verblijven van de grote roofdieren, dat stelt niks voor in vergelijking met hun echte habitat/grootte van hun territorium. Het is een afweging inderdaad...

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 11:27

Bedankt voor jullie reacties alvast! Ik ben dus niet de enige die zich zo voelt. Fijn om te horen dat Beekse Bergen wel beter is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:29

Ik vind het ook heel erg verschillen per dierentuin, maar ook per diersoort. In een mooi groot en natuurlijk ingericht verblijf krijgen veel dieren, al dan niet in een groep, op zich alles wat ze nodig hebben. Ik denk dat er zat dieren gelukkiger zijn met een lekker lui leventje in een mooi verblijf dan in het wild waar ze moeten vechten om te overleven. En dierentuinen zijn inderdaad soms noodzakelijk om bepaalde soorten te beschermen tegen uitsterven.
Laatste keer dat ik in Artis was is al héél lang geleden, maar dat vond ik echt geen mooie, diervriendelijke dierentuin. Het Gaiapark vind ik dan weer een veel mooier voorbeeld van hoe verblijven er uit zouden moeten zien. Nadeel is dat je sommige dieren haast nooit ziet omdat ze het grootste deel van de dag lekker verstopt liggen tussen de struiken of in hun hol, maar voor de dieren zo veel fijner als ze zich terug kunnen trekken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:35

Ik heb ook vraagtekens bij bepaalde dierentuinen, zoals idd de zoo van antwerpen, artis, enkele dierentuinen in tsjechie (waar wolven nog in een grote veredelde kennel zitten, zo bereikbaar voor mensenhanden door de tralies zeg maar.)
Pairie daiza, Beekse bergen etc zijn een stuk fijner. Uiteraard komt het niet in de buurt van de normale omgevingen van dieren, maar als we eerlijk zijn zijn onze eigen paarden en hondenverblijven dat ook niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:35

Wildlands vond ik verschrikkelijk. Veeel te klein. Had daar anders verwacht.
Artis nooit geweest want trekt me niet.
Beekse bergen vind ik wel fijn.
Ik heb het idee dat de meeste dieren het daar wel goed hebben.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:45

Voor mijn opleiding dierverzorging ben ik in verschillende dierentuinen geweest. Wij hadden een mooi plaatje met uitleg over de verschillende types dierentuinen en dus de soort verblijven. Neem bijvoorbeeld Artis, dat is een hele klassieke dierentuin waar de verblijven zo zijn neergezet dat de bezoeker altijd het dier kan zien. Je hebt bijvoorbeeld ook dierenpark Amersfoort met een Berenkuil, dat is hetzelfde concept. Beide dierentuinen maken mij erg verdrietig. Dan heb je ook nog dierentuinen zoals Wildlands waar het verblijf zo groot is gemaakt dat het dier rustig weg kan lopen. En dan heb je nog de Beekse Bergen waar jij eigenlijk het kijk object bent en niet de dieren.

Mijn keuze gaat zelf uit naar de Beekse Bergen maar als ik wordt uitgenodigd vind ik Wildlands ook nog goed te doen.

Is het zielig? Tja ik vind van wel. Ik vind ook dat veel dierentuinen te weinig doen aan educatie ook al pretenderen ze dat dat een belangrijke functie van een park is. Hoeveel kinderen leren nou echt iets bij een dierentuin? Ik denk dat ze nog meer leren van Freek Vonk op tv en daar hoeven geen dieren in kleine hokjes te zitten.

Je zal voor jezelf een keuze moeten maken, maar als jij je er niet fijn bij voelt vind ik het je goed recht om niet te gaan

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:46

Ik vind veel dierentuinen gewoon te kleine verblijven hebben. Artis ga ik niet graag heen. Wildlands had ik me ook anders voorgesteld. Beekse bergen nog nooit geweest..

Ik heb een abbonement op ouwehand. Vind niet alle verblijven even mooi, maar als je kijkt naar het gemiddelde paard/ koe hebben die het ook niet altijd top..

En veel dieren zijn er alleen maar omdat ze de fokprogramma's hebben in dierentuinen. Ze proberen op hun manier wel echt te zorgen voor kennis over de dieren.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:05

Ik vind het erg per dierentuin verschillen, afhankelijk van het beleid, ruimte en verzorging. Of het zielig is, tja, ik denk niet dat dieren per se begrip hebben van vrijheid missen doordat ze in gevangenschap leven.
Ik zie er wenig zieligs in zolang er wel goed aan de dieren hun natuurlijke behoeften wordt voldaan, en daarmee bedoel ik ook de mentale en sociale behoeften uiteraard.

Artis is IMO niet meer van deze tijd, met ruimte die ze ter beschikking hebben midden in de stad kan men dit aantal diersoorten gewoon niet goed huisvesten :n Neem als voorbeeld hun leeuwenverblijf, het was weliswaar erg modern en diervriendelijk in de hokkentijd wanneer het gebouwd is (1927 zo uit mijn hoofd) maar voor de huidige maatstaven zou ik daar geen grote roofdieren meer willen zien.

Ik ga het liefst naar dierentuinen met negatieve Google reviews mbt "te grote" verblijven waardoor men dieren moelijk kan zien := wat dat betreft vond ik bijvoorbeeld Burgers Zoo en Ouwehands best fijne parken.

Edit. Dierentuinen die ook geld verdienen met allerlei optredens met dieren of interactie tussen wilde dieren en bezoekers vind ik weer absoluut not done. Er is geen persoon in de wereld die ik zo graag wil zien om met hen naar een Sea World-achtige dierentuin te gaan :evaw:
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 05-09-22 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:06

Duhelo schreef:
Ik heb ook vraagtekens bij bepaalde dierentuinen, zoals idd de zoo van antwerpen, artis, enkele dierentuinen in tsjechie (waar wolven nog in een grote veredelde kennel zitten, zo bereikbaar voor mensenhanden door de tralies zeg maar.)
Pairie daiza, Beekse bergen etc zijn een stuk fijner. Uiteraard komt het niet in de buurt van de normale omgevingen van dieren, maar als we eerlijk zijn zijn onze eigen paarden en hondenverblijven dat ook niet.

Het verschil is wel dat paarden en honden gedomesticeerde dieren zijn die al vele duizenden jaren met mensen samenleven,als het goed is tot wederzijds voordeel. Dierentuindieren zijn daarentegen wilde dieren.Als ze maar niet in het wild gevangen zijn maar in gevangenschap geboren, en goed verzorgd, dan kan het wel denk ik.Het is nou ook weer niet zo erg dat je een uitje met familie naar Artis zou moeten afslaan .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:11

Ik kom er bijna nooit meer en als ik er ben is het met gemengde gevoelens. Ik zie dieren liever in hun eigen habitat. Wat ik wel leuk vind is bijvoorbeeld het berenbos in Ouwehand. Daar zitten beren die een naar leven achter de rug hebben. Ik zie helaas ook steeds meer speeltuinen en horeca terwijl ik die ruimte liever zou terug zien in de verblijven.

Wat betreft de fokprogramma's. Ook dat zou ik liever zien in het land van herkomst. Met daarbij ook de kanttekening wat dan het doel is van dat fokprogramma. Als een diersoort wordt bedreigd met uitsterven omdat zijn habitat verdwijnt waarom wil je het dan in leven houden? Om altijd in gevangenschap te houden? Als er geen plek meer is in de natuur, wat ik heel erg vind, dan is uitzetten toch ook niet meer mogelijk?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:13

Pairi Daiza in Brugelette vind ik de max. Prachtig groots aangelegd en met toepasselijke bouwsels in o.a. Aziatische en Afrikaanse stijl.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:22

Veel mensen zijn dan tegen dierentuinen, maar houden hun kat binnen, een paard op een beperkte weide, enkele vogels in een volière en een tamme rat in een grote kooi….
Wat is het verschil? Iedereen heeft het beste voor met zijn/haar dieren…. Hoop ik toch? ‘In het wild’ is niet altijd beter en tuurlijk moeten de hokken groot genoeg zijn en voer en bezigheid, iedereen die er tegen is, houdt dan ook geen dieren in meer of mindere mate vast denk ik?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:25

tengeltje11 schreef:
Veel mensen zijn dan tegen dierentuinen, maar houden hun kat binnen, een paard op een beperkte weide, enkele vogels in een volière en een tamme rat in een grote kooi….
Wat is het verschil? Iedereen heeft het beste voor met zijn/haar dieren…. Hoop ik toch? ‘In het wild’ is niet altijd beter en tuurlijk moeten de hokken groot genoeg zijn en voer en bezigheid, iedereen die er tegen is, houdt dan ook geen dieren in meer of mindere mate vast denk ik?

Dus omdat x ook slecht is mag y ook? Wat een slechte argumentatie. Het kan altijd erger natuurlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:27

ik zou je familie voorstellen naar een andere dierentuin te gaan. Artis is echt niet meer van deze tijd helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:33

Er is wel een flink verschil tussen genoeg ruimte om vrij te bewegen en genoeg ruimte om je voedsel bij elkaar te scharrelen. 1e kost veel minder ruimte, want dat wordt in een dierentuin van buitenaf aangevoerd. Er is terecht inderdaad een stuk discussie mogelijk en nodig over hoeveel ruimte een dier in elk geval nodig heeft net als wat die ruimte verder moet bieden qua inrichting. Mijn schapen staan nu ivm geen gras door droogte op stal. Ben niet geheel blij over ruimte, maar omdat alles elkaar uit het zicht kan gaan is er rust in het koppel. Ook dierentuinen als Artis zijn veel meer overgestapt op ruimtes die de dieren meer bieden wat ze nodig hebben ipv als tentoonstellings hokje te dienen. Helaas hebben veel dierentuinen beperkt ruimte doordat ze destijds voor toegankelijkheid tegen/in de stad gebouwd zijn, vervolgens groeide de stad er omheen en is uitbreiding nu lastig tot onmogelijk. Tel daar nog eens een stuk monumentaal pand etiketten bij op en nieuwe inzichten toepassen wordt een grote uitdaging.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:38

Ik had het ook niet zo op dierentuinen, Burgers Zoo en Beekse Bergen bezochten we vroeger, die vond ik meevallen. Toch word ik niet blij van het stereotype gedrag dat ook daar te zien is.

Maar na zeker twintig jaar geen dierentuin meer bezocht te hebben, ben ik regelmatig in Zwitserland in de Zoo Zürich en in Engeland in de Chester Zoo te vinden.

Wat ik dan weer heel belangrijk vind, is educatie voor met name de toekomstige generaties.
Wanneer je in je leven nog nooit een orang oetan hebt gezien, hoe kun je je dan het lot van deze dieren aantrekken?

Ook ik leer nog steeds nieuwe dingen, bijvoorbeeld in de Chester Zoo. Er staan heel veel informatieborden dat de boycot van palmolie niet de beste oplossing is, maar dat we in plaats van andere oliën veel beter producten met duurzaam geproduceerde palmolie kunnen kopen. Palmolie geeft namelijk 9 keer meer hoeveelheid olie per oppervlakte dan andere oliën en de oplossing zit hem in de manier waarop de ontbossing voor palmplantages tegengegaan wordt, waardoor wij producten met ‚sustainable‘ palmolie kunnen kopen.

Voor wie de achtergrond interessant vindt:
https://www.chesterzoo.org/what-you-can ... -palm-oil/

Afbeelding

Afbeelding

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:40

Een aantal jaar geleden heb ik een aantal jaar in de dierverzorging gewerkt bij de Apenheul in Apeldoorn. Daar werd echt keihard gewerkt om zo’n goed mogelijke dierentuin neer te zetten. Veel vrijheid, mogelijkheid om je terug te trekken, etc. Het enige nadeel daarvan vind ik de bezoekers die het soms verpesten, bv door de dieren toch te voeren of te aaien.

Burgers Zoo en Gaia Zoo vind ik ook voorbeelden van dierentuinen die erg hard werken om dierenwelzijn zo hoog mogelijk te houden. Heel veel andere dierentuinen vind ik echt lager qua kwaliteit. Volgens mij kun je soms beter minder dier(soort)en houden en ze een ruim verblijf met mogelijkheid voor natuurlijk gedrag geven, ipv zo veel mogelijk dier(soort)en houden.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:11

Burgers Zoo is ook een mooi voorbeeld van een dierentuin die flink veel investeerd in species conservation. Zij hebben een behoorlijk reservaat in Belize, waar ze ook rangers trainen en financieel ondersteunen. Daarnaast hebben ze een aantal bachelor groepen (mannelijke dieren die niet kunnen/mogen bijdragen aan fokprogramma's en zijn ze bejaardentehuis voor olifanten. Is het dé perfecte dierentuin? Vast niet. Maar ik kom er wel graag. Artis blijf ik ook liever weg. Maar ik zie zeker het nut wel van dierentuinen. En dat is idd educatie (als is het alleen maar 'wow deze soort bestaat!?') en het vormen van een band tussen mens en (bedreigde) soort. Want wat Bootsiebob zegt: waarom zou je je in vredesnaam druk maken over het voorbestaan van orang oetans of olifanten als je er totaal geen beeld bij hebt? Oog in oog met een olifant staan is toch anders dan een plaatje in een boek of op internet :)

Dierentuinen maken 'tastbaar' wat biodiversiteit kan zijn en waarom we die biodiversiteit nodig hebben. En ik heb ook echt het idee dat het gros van de dierentuinen rap over aan het schakelen is naar conservation, edicuation en bescherming (als ze dat nog niet deden). Iig hier in Nederland, de veredelde betonnen Oosblokhokjes laat ik nu even buiten beschouwing.

Helaas hebben dierentuinen ook flink geleden onder de lockdowns en zullen geplande renovaties van verblijven dus helaas langer moeten wachten. Maar heeft Artis niet laatst om die reden ook leeuwen naar een zoo in Frankrijk gebracht? Dan zijn ze zich iig bewust van hun minder optimale huisvesting, dat is toch stap 1.