Kater agressief op poepende poes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cubone

Kater agressief op poepende poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 23:39

Sinds 3 maanden hebben wij er een tweede kat bij. Superleuk beestje en ze gaan goed samen over het algemeen. Ze liggen samen op de bank en zijn met name ‘s ochtends de beste vriendjes (tegen mekaar op wrijven, snuffelen, kopjes geven) TOT madam moet poepen :?

Zodra poes rustig gaat zitten om te poepen springt hij er bovenop en doet hij lelijk. Plassen is geen probleem.

We hebben 3 kattenbakken staan, maar nadat ik merkte dat de poes een tweede keer niet in de bak had gepoept vanwege zijn agressie rondom haar poepen heb ik de bakken verplaatst zodat ze meer verspreid en er een voor haar “veiliger” staat. De kater poept eigenlijk altijd op dezelfde plek in de tuin en zowel de kattenbakken als de poep plek in de tuin worden iedere dag schoon gemaakt.

Als ik er bij ben kan ik hem wel goed afleiden van de poepende poes en heeft hij er geen moeite mee. Het grootste teken dat het fout is gegaan is dat er een halve drol in en een halve drol naast de kattenbak ligt. Duidelijk gestoord tijdens een sessie dus -O-

De kater piest wel in alle 3 de kattenbakken - en buiten. Eigenlijk net wat hem het beste uit komt. Poes piest altijd in dezelfde kattenbak. Degene die ik speciaal voor haar heb verplaatst.

De kater is erg territoriaal, de poes juist totaal niet. Nu wil ik sowieso een 4e kattenbak halen om te zien of dit mogelijk een oplossing is, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit het probleem is?

Is hij een man die van mening is “dat vrouwen niet poepen”? :+ En zonder grappen, kent iemand dit probleem? Ik vind het zo vreemd dat hij specifiek agressief is op poepen.

Beide hebben overigens normale stoelgang. Niet extreem droog, of nat en zijn recentelijk ontwormd.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 03-09-22 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kater agressief op poepende poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:41

Wat een apart probleem!
Is de kater gecastreerd en de poes gesteriliseerd?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 23:46

Cayenne schreef:
Wat een apart probleem!
Is de kater gecastreerd en de poes gesteriliseerd?

Beide komen uit het asiel en zijn geholpen :j

De momenten buiten het poepen om :Y)
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 00:00

Uit je verhaal maak ik op dat je open bakken hebt? Probeer anders een een bak met klep of een bak waar ze van boven in moeten. Dan ziet hij de poes niet meer en kan er dus niet bovenop springen

Anders een constructie van een aparte ruimte maken met de kattenbak er in en een kattenluik op chip. Dan heeft poes gewoon haar eigen plek

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-22 00:14

Amber_anne schreef:
Uit je verhaal maak ik op dat je open bakken hebt? Probeer anders een een bak met klep of een bak waar ze van boven in moeten. Dan ziet hij de poes niet meer en kan er dus niet bovenop springen

Anders een constructie van een aparte ruimte maken met de kattenbak er in en een kattenluik op chip. Dan heeft poes gewoon haar eigen plek

Ik heb een mix. De bak waar poes op gaat is met kap (maar zonder flap) gezien poeslief flapjes moeilijk vind, in de hal staat een open bak en in de voorkamer heb ik een half open bak.

Volgens mij hoort hij het aan haar methode van graven :Y)

Ik heb inderdaad ook al gedacht aan een “hok” met een chip lezer erop inderdaad. Echter wil ik liever de oorzaak oplossen dan het probleem. Maar indien nodig gaan we dat zeker doen :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 00:59

Op het moment dat ze aan het poepen is is ze op haar zwakst. Ik heb geen tips, onze jongere poes deed dit bij de wat oudere poes tot ze gewoon niet meer op de bak durfde te poepen. Probeer dit dus wel te stoppen, want onze poes heeft hierdoor 2 jaar naast de bak gepoept. Desnoods scheiden op de momenten dat je er niet bij kan zijn om te corrigeren.

Is het trouwens boos aanvallen of meer speels aanvallen?

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-22 07:52

zonnebloem18 schreef:
Op het moment dat ze aan het poepen is is ze op haar zwakst. Ik heb geen tips, onze jongere poes deed dit bij de wat oudere poes tot ze gewoon niet meer op de bak durfde te poepen. Probeer dit dus wel te stoppen, want onze poes heeft hierdoor 2 jaar naast de bak gepoept. Desnoods scheiden op de momenten dat je er niet bij kan zijn om te corrigeren.

Is het trouwens boos aanvallen of meer speels aanvallen?

Echt boos aanvallen heb ik hem nog niet zien doen. Het lijkt meer frustratie dan boos zijn. Hij mist een pootje en heb het gevoel dat hij daar soms nog wel wat moeite mee heeft (hij probeert nog vrij veel zijn missende pootje te gebruiken hij het graven en spelen etc.), maar dat werkt niet natuurlijk.

Maar waarom dat dan net het poepen triggered kan ik nog niet verklaren.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:01

Bak op chip is een goede, maar mogelijk wel kostbaar. Hoewel wij hebben in de gang een oude dekenkist staan van marktplaats, en daar de kattenbak in gezet, voor sier gewoon, want we vonden een kattenbak op de gang niet mooi staan en nu staat er voor andere mensen gewoon een kastje, maar hier hebben we aan de zijkant een gat uit gezaagd zodat ze er in kan, maar daar zou je natuurlijk een klep met chip in kunnen hangen, ben je met een paar tientjes wel klaar denk ik.
Zelf heb ik nu een hop in kattenbak, die vinden mijn katten ook erg fijn, alleen in theorie zou die daar van boven af door het gat nog er boven op kunnen springen, maar mijn katten zitten elkaar sindsdien wel minder aan te starten op de kattenbak, had er eentje die altijd zat te kijken hoe de ander op de bak zat door de open klep, en dat vond ze ook niet erg prettig, dat is sindsdien over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:09

kan het zijn dat hij reageerd op het geluid van de poes als ze de vulling opzij krabt om een kuiltje te maken?
dat hij dat hoort en dan op zijn manier wil spelen ofzo?
eventueel andere vulling die minder geluid maakt?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:40

Ik las wel dat ze flapjes aan de bak vervelend vind, mogelijk omdat ze haar omgeving in de gaten wil houden?

Maar misschien is dit een idee, wel een wat duurdere oplossing, maar als je nu de bak in een aparte kamer zet, die alleen toegankelijk is voor de poes, door er een chip-katten-luik in te zetten. Zo'n luikje die alleen voor haar open gaat?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-22 11:42

ellepel schreef:
kan het zijn dat hij reageerd op het geluid van de poes als ze de vulling opzij krabt om een kuiltje te maken?
dat hij dat hoort en dan op zijn manier wil spelen ofzo?
eventueel andere vulling die minder geluid maakt?

Dat is misschien wel iets om te proberen! Ga eens zoeken op “stil kattegrit” :Y)

Hij reageert inderdaad op het geluid namelijk.

Ik vraag me ook af of hij misschien in het verleden lastig is gevallen tijdens het poepen (hij heeft 2 maanden met een kat gewoond waarmee hij niet samen ging en constant mee aan het vechten was) en dat het er daarom misschien wat ingeslopen is ofzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:52

ja ik dacht al zoiets, heb wel jonge katten gehad die dat ook deden, puur baldadigheid om te klieren.
dan zat er een te poepen en slopen ze er heen om die kat dan te laten schrikken.

meestal smeet ik ze een kleine speelgoedbal naar hun kop als ik het zag en dan hield het wel op.
ik zou het in elk geval wel corrigeren, niet boos worden,maar puur afleiden en hem weglokken van de bak op dat moment. eventueel kattensnoepje heen gooien zodat hij even afgeleid is?

maar goed je bent er niet altijd bij natuurlijk.

stil kattegrint, ja :') nou je kunt eventueel op de bodem van de bak een matje leggen, houtkorrel proberen?
ik heb verder geen idee eigenlijk, ik heb er hier een die ontzettend lang aan het graven is voordat ze er wat in doet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie