Ten einde raad kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Biks2

Ten einde raad kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-22 21:23

Mijn moeder heeft nu 1 jaar een gecastreerde kat van 4 jaar oud in huis. Hij is erg lief, maar er zijn ook veel problemen.
Hij heeft een trauma omdat hij een tijd opgesloten is geweest omdat hij ‘gepest’ werd door de andere katten in het huis bij de vorige eigenaar. Zij hebben hem toen geïsoleerd zodat hij niet aangevallen zou worden.

Mijn moeder woont op een appartement en de kat is heel onrustig, miauwt veel. Hij moest lang wennen, uiteindelijk wil hij wel veel geaaid worden maar hij wil ook graag veel ruimte en onafhankelijk zijn, wat dus niet kan in het appartement.

Ze heeft geprobeerd om hem te herplaatsen maar de asielen zitten vol. Ze is ook bang dat hij dan misschien niet goed terecht komt en weer moet verhuizen, wat niet goed is voor zijn trauma. Ze is bij de dierenarts geweest en die zei dat hij zich vooral verveelt.

Hebben jullie tips?

Agossie

Re: Ten einde raad kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:31

Het enige dat ik kan bedenken, ga spelen met de kat! Laat hem écht jagen, rennen, springen en klimmen tot hij hijgend gaat liggen. Dan paar minuten later, als hij weer wat op adem is, opnieuw en daarna nog een keer. Daarna eten. Ik gok dat hij dan veel rustiger wordt. Hij moet gewoon moe worden.
Dus ik geef de dierenarts gelijk, hij verveelt zich.

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Hulp nodig bij problemen met je paard?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:18

Hoeft niet iets met verveling te maken te hebben. Heb hier een gecastreerde voormalig verwilderde kater. Kan gaan en staan waar hij wil, binnen of buiten. Speelt en rent met de hond en andere kat. Vangt muizen en de vissen van de buurman..( oops ). Maar jankt werkelijk de hele dag. Om gek van te worden. Hij is gezond, krijgt zn aandacht heeft ruim voldoende beweging. Maar heeft zichzelf in de loop der tijd het janken aangeleerd voor aandacht. Super irritant maar we vergeven het hem maar...meestal dan toch :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:26

Een lik mat werken voor zijn voer.. voetbal brokje weggooien( als je toch effe zit op de bank voer uit geplette wc rol vissen.. tja leef je uit laser lampje jagen

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 23:05

Pareltjes schreef:
Hoeft niet iets met verveling te maken te hebben. Heb hier een gecastreerde voormalig verwilderde kater. Kan gaan en staan waar hij wil, binnen of buiten. Speelt en rent met de hond en andere kat. Vangt muizen en de vissen van de buurman..( oops ). Maar jankt werkelijk de hele dag. Om gek van te worden. Hij is gezond, krijgt zn aandacht heeft ruim voldoende beweging. Maar heeft zichzelf in de loop der tijd het janken aangeleerd voor aandacht. Super irritant maar we vergeven het hem maar...meestal dan toch :D

Mijn ex zwerver kater is precies zo
Hele dag janken terwijl hij alles kan doen wat hij wil

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-22 07:27

Agossie schreef:
Het enige dat ik kan bedenken, ga spelen met de kat! Laat hem écht jagen, rennen, springen en klimmen tot hij hijgend gaat liggen. Dan paar minuten later, als hij weer wat op adem is, opnieuw en daarna nog een keer. Daarna eten. Ik gok dat hij dan veel rustiger wordt. Hij moet gewoon moe worden.

Bedankt voor je reactie!
Dit doet ze al, maar hij is er al heel snel klaar mee en dan doet hij niet meer mee

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-22 07:29

snorkel1986 schreef:
Een lik mat werken voor zijn voer.. voetbal brokje weggooien( als je toch effe zit op de bank voer uit geplette wc rol vissen.. tja leef je uit laser lampje jagen

Ik ga de tips doorgeven, vooral de lik mat lijkt me wel iets!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:45

Is er geen mogelijkheid om een hoge krabpaal neer te zetten, of om planken tegen de muur te maken? Of zorg dat de kat zelf een kamer heeft waar hij zich goed kan terugtrekken?

Katten houden van overzicht en voelen zich vaak veiliger als ze hogerop zitten, dus wellicht dat zoiets meer rust geeft :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:04

Ik zou dat trauma gedeelte even loslaten. Dieren leven vooral in het hier en nu. Natuurlijk kan er wel iets zijn wat triggert, maar aangezien je moeder geen andere katten heeft en hem niet in de kast opsluit, zal dat niet zo snel het geval zijn.
Sommige katten janken graag en veel. Ik heb hier ook zo'n exemplaar, mag in en uit lopen wanneer hij maar wil, is compleet binnenstebuiten gekeerd door de dierenarts. Hij is gewoon verbaal erg aanwezig. En ja, we worden er wel eens gek van, maar het is maar zo.

Ik zou kijken of meer uitdaging helpt, en het anders accepteren.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:44

Rivendell schreef:
Pareltjes schreef:

Mijn ex zwerver kater is precies zo
Hele dag janken terwijl hij alles kan doen wat hij wil

Blij dat we niet de enige zijn.... :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:54

Ook hier eentje die veel jankt. Geen trauma, gewoon aandacht. Zeker als de deur een dagje dicht is ivm de hitte en ze binnen moeten blijven, dan worden we gek van alle drie de katten :')
Afleiding, spelen, aandacht is de truc maar dan nog heb je ‘praters’.
In trauma bij katten geloof ik niet zo, of toch niet in de vorm die jij beschrijft. Wel als in blijven schrikken van geluiden / angstig zijn / ineens getriggerd zijn maar dat is niet wat jij beschrijft. Ik ga daarom mee met ‘gebrek aan aandacht’ en niet per se een ongelukkige of getraumatiseerde kat.

Paardengek in hart en nieren!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:03

Even knuppel in het hoenderhok:
Niet iedere kat wordt gelukkig als binnenkat. Er zijn ook organisaties waarbij je een herplaatsing kunt aanbieden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:35

Uit wat blijkt dat de kat veel ruimte en onafhankelijkheid nodig heeft? Was hij gewend om buiten te komen, en heeft hij voordat hij zo ‘gepest’ werd wel altijd kattenmaatjes gehad?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:09

Hier ook een vocale kat. Wat hier best snel helpt is niet meer terugpraten en ook reageren met een blik of zucht of iets. Gewoon negeren. Mijn moeder praat wel altijd terug tegen haar. Na een vakantie is de kat dus weer even extra mauwerig. Ik klets wel met de kat hoor (zoals veel eigenaren tegen hun dier kletsen :-) ). Maar nooit als reactie op haar gemiauw.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:33

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn, kat wil naar buiten, kat verveelt zich, kat mist een maatje, miauwen kan een gewoonte zijn geworden voor aandacht.
Een kat is vaak snel uitgespeeld met ons, beter vaker per dag kort spelen dan 1x lang.
Zorg voor afwisseling, voer op verschillende plaatsen en hoogtes. Laat hem werken voor z’n eten, voetbal, voerspel etc.
Zorg dat hij de hoogte in kan, plankjes aan de muur, op kasten etc.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:36

Biks2 schreef:
Agossie schreef:

Bedankt voor je reactie!
Dit doet ze al, maar hij is er al heel snel klaar mee en dan doet hij niet meer mee

Andere speeltjes uitproberen. Ik heb ook een hele actieve kat, die kan ik niet moe maken met het ene speeltje, daar is ze ook snel klaar mee, maar als ik een plukje veren aan een touwtje pak... Nou, houd je maar vast, want dan gaat ze door tot ze er letterlijk bij neervalt!

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Hulp nodig bij problemen met je paard?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-22 16:05

Memories schreef:
Uit wat blijkt dat de kat veel ruimte en onafhankelijkheid nodig heeft? Was hij gewend om buiten te komen, en heeft hij voordat hij zo ‘gepest’ werd wel altijd kattenmaatjes gehad?

Omdat het geen rustige schootkat is. Hij wilt veel dingen doen.
Hij is altijd buiten geweest (kan nu ook, maar gaat niet ver weg) en hij had daarvoor wel andere katten.

Ik heb alle tips inmiddels doorgestuurd.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:23

Je moeder kan ook een kattengedrag deskundige inschakelen. Die komt bij je thuis en bekijkt de hele situatie en kan daardoor gericht tips geven

Verder kan ze filmpjes kijken van Jackson Galaxy (de catwisperer) om te zien hoe ze het huis kat vriendelijke kan maken en hoe ze goed met hem kan spelen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie