Kat zonder baasje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Albion

Kat zonder baasje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 01:05

Ha kattenkenners/liefhebbers op bokt.

Misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende:

In het kort: hoe kom ik erachter of deze ziek uitziende, aanhankelijke kat een baasje heeft?

Uitgebreider: Sinds een week of twee komt er een kat bij ons huis aanlopen. Deze kat is klein, erg dun, doffe, ‘vlekkerige’ vacht, dikke staart. Er komen wel eens vaker katten in de tuin, die geven we dan een aai als ze dat willen. (Wij hebben verder geen huisdieren en als er een kat af en toe op bezoek komt in onze tuin vinden we dat wel gezellig.) Soms blijven ze even hangen en dan vervolgen ze hun weg. Deze betreffende kat was erg aanhankelijk, sprong bijna op schoot en gaf kopjes en spinde erop los. Nu komt hij echter de hele tijd terug. Miauwt als hij ons ziet en staat bij de achterdeur. Soms midden in de nacht (dan moet ik om 3:00u naar het toilet, kijk ik naar buiten en zie die kat zitten bij onze deur).

Omdat hij sinds dat we hem geaaid hebben heel vaak bij ons zit, (en hard miauwt als we hem negeren), jagen we hem nu weg (en vanzelfsprekend aaien we hem niet meer en negeren we hem). We schrokken ervan hoe erg hij bij ons terug blijft komen nadat we hem geaaid hadden; we aaien zoals gezegd wel vaker een bezoekende kat in onze tuin maar die vervolgd dan weer z’n weg en blijft geen dagen plakken.

Hij heeft een beetje een rare miauw en ik hoor hem door de straat heen. We wonen in een stad, in een buurt waar veel katten zijn.

Omdat hij er slecht uitziet en hij zo aan ons vast plakte nadat we hem een keer geaaid hadden vragen we ons af of hij wel een thuis heeft. Draagt geen halsband. Loopt heel vaak door onze straat. Buurvrouw (die er jaaaren woont en alles en iedereen kent) wist het ook niet maar de ‘zielige’ kat was haar ook al opgevallen.

Wat doe ik hiermee? Hoe kom ik erachter of deze kat een baasje heeft? Stel ik kom erachter van wie deze kat is, hoe ga ik dan het gesprek aan met deze persoon over hoe slecht de kat eruit ziet?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en inzichten!

tamary

Re: Kat zonder baasje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 01:10

Opsluiten, dierenambulance bellen en laten ophalen voor controle/chip uitlezen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 01:14

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 01:21

Inderdaad, vraag in je kennissenkring of iemand een chip reader heeft en controleer of de kat vermist is.

Voor de rest kan het geen kwaad wat water neer te zetten en als het diertje er echt slecht uit ziet, zou ik ook de dieren ambulance of het asiel inschakelen, dan krijgt het de nodige medische verzorging en als de eigenaren niet gevonden worden, dan krijgt het een (hopelijk) fijn thuis.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 01:21

tamary schreef:

Maar stel hij is van iemand drie deuren verderop, is dat niet.. raar?

smurffie schreef:
Je kan ook hier zoeken https://www.amivedi.nl of iemand deze kat toevallig mist.

Ja al gecheckt maar staat ie niet tussen (tenzij ontzettend verandert op de foto, plus vaak vind ik de foto’s/omschrijvingen niet zo duidelijk)

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 01:32

Ik weet niet of je facebook hebt maar in de volgende groep zitten allemaal mensen met een chipreader. Er is een kaartje waarop je kan kijken of er een persoon in je buurt woont, of je kan die vraag stellen.
https://www.facebook.com/groups/1526363 ... ?ref=share

Als de kat niet gechipt is kan hij alsnog een huisje hebben natuurlijk. Maar dan zou ik de dierenambulance bellen, mede omdat de kat er slecht uitziet. (Misschien dat zij ook werken met een belbandje/ telefoonbandje? Bandje dat omgedaan wordt met de vraag contact op te nemen, dan weet de dierenambulance ook of de kat wel of geen eigenaar heeft).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 04:31

Foto maken van de kat en die in de buurtapp plaatsen?
Of anders de foto in de buurtgroep op FB zetten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 05:16

Katten zijn avonturiers. Reizen gerust rond letterlijk per koeriersdienst of welk soort transport ook. Ik zou zeker insluiten en dierenambulance oproepen. Voor een dier net zo erg als voor een mens als een hulproep niet gehoord wordt

Andere oplossing, kost geld, bandje kopen, stevige adres koker er aan en briefje er in voor de eigenaar neem aub contact op met.... Zodat ik weet dat deze kat ook thuis komt. Wij deden als dierenambulance dat bij katten die raar gedrag vertoonden maar er goed uit zagen. Zat zo'n bandje er 2 weken om zonder contact en zonder dat het verwijderd was dan werd de kat wel in het asiel opgenomen als zwerfkat want was deze 14 dagen niet thuis geweest.
Wij gebruikten polsbandjes die je in ziekenhuizen en festivals ziet

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 06:33

Die laatste oplossing van Dierenfan hebben wij ooit ook eens gedaan. Beestje bleek een buitenkat die gewoon liever niet binnen was.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:21

Zomaar een bandje aan doen zou ik niet doen. Ik ken katten die volledig door 't lint gaan van iets om de nek als ze dst niet zijn gewend en daarnaast kunnen ze zich er mee ophangen, zeker zo'n bandje van festival die niet zomaar scheurt als je er aan trekt.

Als je twijfelt eerst een foto delen op bv Facebook. En anders de dierenambulance laten komen om te checken op chip. Misschien dat hij in de buurt woont maar misschien is hij ook de weg kwijt. Het feit dat hij zo blijft plakken zou mij ook aan 't twijfelen maken.

Hier pas bovenstaande methode ook nog uitgevoerd. Ik kreeg op fb al snel reacties dst het een bekende kat was. En blijkbaar hadden de achterburen in de tussentijd al de dierenambulance laten langskomen die na het uitlezen van de chip dezelfde conclusie hadden getrokken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:27

Albion schreef:
tamary schreef:

Maar stel hij is van iemand drie deuren verderop, is dat niet.. raar?

Ook in dit soort gevallen geldt: meten is weten :) Jij weet niet waar die kat vandaan komt en of hij een huisje heeft. Na het uitlezen van de chip weet je dat (hopelijk) wel.

Buurvrouw en ik hadden hier laatst iets vergelijkbaars, maar degene in ons dorp met een chipreader was een paar dagen weg. Omdat het katje reageerde alsof ze de weg naar huis kwijt was (zat in huis en weigerde ook te vertrekken) en wij haar nog nooit hadden gezien ben ik er toch even mee naar mijn eigen DA geweest. Assistente heeft gratis even de chip gecheckt en ik kreeg het bijbehorende telefoonnummer mee. Kat bleek van een gezin verderop in de straat dat op vakantie was. Opa kwam 1x per dag voeren, maar blijkbaar miste het katje aandacht en kon ze heel goed doen alsof ze niet meer wist waar haar huis woonde :')

De eigenares met wie ik appcontact had snapte ons volkomen. Voor hetzelfde geld was het er eentje die met een bezorger of een aannemer was meegelift, want zo gedroeg ze zich. Dit katje schijnt ook nog weleens bij de vertrekkende visite in de auto te springen :+

Eind goed, al goed en voor mij en mijn directe buurvrouw is het goed om te weten dat het diertje een liefdevol huisje heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:46

In deze Facebookgroep zitten mensen met een chipreader: https://www.facebook.com/groups/1526363 ... ?ref=share
Die kun je vragen de chip uit te lezen. Dat zou ik sowieso doen. Dierenambulance komt dit ook doen. Dat heb ik ook wel eens gedaan bij een gevonden katje.
Als mijn kat ontsnapt zou zijn, zou ik in alle staten zijn en enorm blij dat iemand de moeite neemt om even de chip uit te (laten) lezen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:02

Daihyo schreef:
Als mijn kat ontsnapt zou zijn, zou ik in alle staten zijn en enorm blij dat iemand de moeite neemt om even de chip uit te (laten) lezen.

Dit :j en mocht mijn kater het prettig vinden om regelmatig bij iemand anders in de straat op de bank te liggen, dan mag hij dat van mij (als die buur dat gezellig vindt), maar ik vind het dan wel fijn om te weten waar hij uithangt. Een van mijn eerdere katers deed dat (die bleef soms uren weg en als hij terugkwam rook hij naar open haard en een luchtje dat ik niet had) en ik ben er helaas nooit achter gekomen op wiens vloerkleed hij bivakkeerde :)) Wij wonen in een heel katrijke omgeving, ik heb hier ook weleens 'inlopers' gehad, maar dat waren wel katten waarvan ik wist waar ze woonden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:25

Tancreda4 schreef:
Zomaar een bandje aan doen zou ik niet doen. Ik ken katten die volledig door 't lint gaan van iets om de nek als ze dst niet zijn gewend en daarnaast kunnen ze zich er mee ophangen, zeker zo'n bandje van festival die niet zomaar scheurt als je er aan trekt.

Als je twijfelt eerst een foto delen op bv Facebook. En anders de dierenambulance laten komen om te checken op chip. Misschien dat hij in de buurt woont maar misschien is hij ook de weg kwijt. Het feit dat hij zo blijft plakken zou mij ook aan 't twijfelen maken.

Hier pas bovenstaande methode ook nog uitgevoerd. Ik kreeg op fb al snel reacties dst het een bekende kat was. En blijkbaar hadden de achterburen in de tussentijd al de dierenambulance laten langskomen die na het uitlezen van de chip dezelfde conclusie hadden getrokken.

Die bandjes trok ik zo kapot hoor daar was de sluiting op gemaakt om bij druk te breken. Soms brak sluiting niet maar dan rekt zo'n bandje uit en is de kat vrij. Het hoeft niet altijd dramatisch te gaan bedoel ik maar. Op die manier wel veel katten kunnen helpen in elk geval. Dit is inmiddels wel 10 jaar geleden. Chippen was toen bij katten nog lang niet zo normaal als nu. Gelukkig tegenwoordig steeds meer dieren gechipt!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:42

Hier doet de dierenambulance ook wel eens zo'n bandje met koker om hoor , noemen ze het belbandje.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 11:00

Dank allemaal voor de tips en adviezen! Even een update:

We hebben iemand laten komen met een chiplezer en de kat heeft een chip. Deze mevrouw zei ook dat het een oudje was :)
We hebben een adres en telefoonnummer, helaas is het telefoonnummer niet meer in werking. Het adres is een appartementencomplex dus we gaan even een briefje maken met een foto van de kat en ons telefoonnummer erbij om in de hal op te hangen. Hopelijk krijgen we respons :)

Als we binnen een paar dagen geen respons krijgen bellen we de dierenambulance.

Ondertussen wordt de kat gevoerd, door mensen verderop in de straat. Die maakten zich ook zorgen ook omdat hij ontzettend dun is..

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:16

Wat fijn dat je je zo om de kat bekommerd. Hopelijk krijg je snel reactie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:20

+:)+ Super actie van jullie voor poes.

Hopelijk meldt zich iemand die de poes kwijt was en haar heel graag terugwil.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 08:07

Afbeelding

Daar is ‘ie dan, ons gezellige, zielige vriendje zit nu in het asiel. We overwegen hem te adopteren als niemand hem komt halen. :)

Wel mooi, uiteindelijk zijn wij niet diegenen geweest die de dierenambulance gebeld hebben. Zondag was hij de hele dag in onze tuin te vinden en vanaf zondagavond hebben we hem niet meer gezien. We maakten ons best zorgen totdat we op Facebook van de dierenambulance voorbij zagen komen dat ze hem opgehaald hadden. Iemand anders heeft ze dus gebeld. :) fijn om te weten dat meer mensen oplettend zijn!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:30

Ik heb hem voorbij zien komen op de FB-pagina van de Dierenambulance. Goed dat er nog meer oplettende mensen zijn idd!

Onder dat bericht zag ik wel een post waarin stond dat-ie misschien ingeschreven staat bij een bepaalde DA-praktijk. Misschien is het goed als iemand dat nog checkt?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:42

Hij ziet er niet erg gelukkig uit zo opgesloten, ocherm :')
Die vraagt echt om geadopteerd te worden door jullie <3 :D

Wel geruststellend inderdaad dat toch meerdere mensen zich om hem bekommerd hebben.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 22:03

Kat is alweer opgehaald door zijn baasje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:11

Ach! Weet je ook meer van zijn verhaal nu...?

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 22:40

Nee dat helaas niet, we kregen een bericht terug van het asiel (nadat wij wat meer informatie gegeven hadden en dat we hem potentieel wilden adopteren) met enkel dat zijn baasje hem al had opgehaald.

Hoop dat het goed met hem gaat! Hoop ook dat het baasje goed voor hem zorgt :(:)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:11

Even inhakend op laatste zinnetje, oudjes zien er gewoon niet altijd even gezond uit.
Dat hoeft niets te maken hebben met hoe een eigenaar voor ze zorgt.

Daarnaast ken ik ook veel katten die érg veel van aandacht houden.
De stalkat hier is met iedereen vrienden die haar aandacht geeft, en stalkt je dan ook.
Het is "gelukkig" hier dat er veel mensen zijn, ook van de camping, maar ze komt bij íedereen langs... en zodra je dr aandacht geeft kom je dr ook niet meer vanaf.