Kat plast naast de bak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Kat plast naast de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 13:07

Hallo Bokkers,

Ik heb 2 ragdoll dames van 3 jaar. Ze komen niet buiten. 2 maanden geleden zijn wij verhuisd. Wij hebben de bijkeuken helemaal vernieuwd, daar staan ook de kattenbakken en de krabpaal.

Nu heb ik helaas al een paar keer een plas gezien bij de deur van de bijkeuken naar de keuken. Aantal keren in de ochtend als ik naar beneden kwam en net gewoon in de middag terwijl we in de tuin zitten. Ik ben hier natuurlijk helemaal niet blij mee, de geur zit er nog niet in (vinyl op de grond) maar als het zo doorgaat, blijf je het ruiken.

Ik weet welke kat het heeft gedaan. In het vorige huis deed ze dit namelijk bij de voordeur. Ik dacht toen dat het wellicht kwam van de geur van andere katten aan de andere kant van de deur. Maar dat is nu niet mogelijk. Er staan meerdere kattenbakken die elke dag worden leeg geschept. Ze gaat ook gewoon naar de bak.

Maar soms dan plast ze dus bij de deur.

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Ik word er behoorlijk gestresst van want ik wil niet dat straks onze mooi vernieuwde bijkeuken naar kattenpis stinkt....

Help ....

Leandra

Re: Kat plast naast de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:08

Als eerste zou ik wat urine naar de dierenarts brengen voor onderzoek. Katten plassen niet zomaar buiten de bak. Vaak is stress de oorzaak, katten kunnen daar blaasontsteking van krijgen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:01

De kap van de bak af kun je proberen.
Katten houden van een schone bak, veel doen er anders niks meer op.
Katten houden ook erg van een hoge zitplek in huis, bijvoorbeeld een hoge krabpaal wandplank. Dan voelen ze zich veilig omdat ze alles kunnen overzien, en door minder stress gaat het op de bak misschien ook beter.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 15:23

Kap van de bak kan ik nog proberen.

De bakken zijn schoon en ze hebben meerdere hoge plekken waar ze kunnen liggen. Een grote krabpaal en plankjes aan de muur

Urine onderzoek ga ik laten doen!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:50

Eerst medisch uitsluiten, dan eventuele stress aanpakken. Gebeurt er iets rondom het moment dat ze plast?
Staan de kattenbakken naast elkaar? Kort bij elkaar? Dan zien katten dit als 1 kattenbak. Hoeveel kattenbakken heb je?
Heb je al ander grit, fijn, geurloos grit geprobeerd.
Om stress te voorkomen, kun je proberen in de buurt van de plek waar ze plast een horizontale krabplank/karton neer te zetten. Door te krabben kunnen ze hun stress ontladen.

Voer je op verschillende plekken en en niet in de buurt van de kattenbak?

En anders eventueel gedragsdeskundige inschakelen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:10

Wat is het “deurbeleid” bij de deur waar ze plast? Is die deur altijd open of ook wel eens dicht?

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:16

Hebben de katten door heel het huis hoge ligplekken of alleen in de bijkeuken? Komen ze overdag (wanneer jij er niet bent) door heel het huis of alleen de bijkeuken? Hoeveel bakken heb je?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:17

Memories schreef:
Wat is het “deurbeleid” bij de deur waar ze plast? Is die deur altijd open of ook wel eens dicht?

Dat is een hele goede. Katten houden van structuur en hebben gewoontes. Dus als ze soms naar buiten kan en soms niet, dan geeft dat stress.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 16:29

Het is de tussendeur van de bijkeuken naar de keuken. Deze is nu vaak dicht omdat we veel in de tuin zitten. De deur van de bijkeuken staat altijd open en ze kunnen dan ook in de serre en als wij in de tuin zijn, kunnen ze ook achter het huis. Als we in huis zijn, zijn ze ook gewoon in het hele huis.

Ze hebben inderdaad overal wel hoge zitplekken en ze hebben 2 grote kattenbakken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:41

In je 1e bericht schrijf je dat ze plast als jullie buiten zitten en dan is de deur dus dicht.
Is die deur in de nacht ook dicht?

Kun je geen kattenluikje in die deur maken?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 17:00

Ze heeft vandaag inderdaad geplast terwijl wij buiten waren. De andere keren afgelopen 1.5 week heeft ze het in de nacht gedaan, toen vond ik het toen ik uit bed kwam.

Snachts is die deur naar de keuken sowieso dicht. De bijkeuken is hun nachtverblijf. Overdag zijn ze vooral buiten op dit moment, ze vinden het buiten heerlijk. Ik werk thuis. Als wij weer meer binnen zijn, zullen zij ook weer in het hele huis zitten.

Ik heb sowieso al contact gehad met de dierenarts en deze week haal ik speciaal grit op om urine onderzoek te doen. Mocht medisch niks uitwijzen, dan zal ik verder moeten kijken....

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:15

Ik zou dan (als er medisch niks te vinden is, dat idd eerst uitzoeken want blaasproblemen komen vaak voor) eens kijken wat een 24/7 open deur beleid gaat doen. Katten kunnen echt enorm veel stress ervaren als hun routes soms wel, soms niet open zijn ook al gebeurd dat op vaste momenten van de dag. Ik kan me voorstellen dat ze dan zo reageert als ze in de bijkeuken ‘opgesloten’ zit maar daar eigenlijk niet wil zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:22

Onze kat piest alleen ernaast als ze een fikse ontsteking heeft. Dus dat is stap 1 lijkt mij, naar de dierenarts.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 17:24

Zoals ik hier boven al heb gezegd wordt er sowieso een urine onderzoek gedaan. Dat zal ik eerst afwachten of daar iets uit komt. Mocht daar niks uit komen, zal ik zeker eens kijken of het helpt om de deur altijd open te hebben. Maar in het vorige huis ging het om de buitendeur, daar plaste ze altijd op de mat. En door die deur is ze nog nooit geweest.... Ze komen sinds we hier wonen in de achtertuin. Omdat deze tuin volledig is afgesloten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:26

zet een bak op de plek waar ze plast. wat ik weet wat wel werkt is een simpel teiltje met wat grit er in.
is voor jullie even onhandig,maar zo leert ze wel dat plassen in de bak moet en na verloop van tijd verplaats je de bak steeds een stukje verder van die deur.

verder inderdaad afleiden,veel spelen.