Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
scrabbel schreef:Als het nu goed gaat zou je het ook nog even kunnen aankijken. Krijgt ze wel opnieuw problemen dan een nieuwe afspraak maken
jesito schreef:Ik heb sinds 1,5 week een nieuw konijn, na aankomst bleek die wat meer verwaarloosd te zijn. Lange vacht, klitten, maar ook lange voortanden.
Dus na dat weekend meteen naar de dierenarts en toen zijn ze ingekort en de haakjes van de kiezen gehaald. Maar het advies was toch om de snijtanden te verwijderen. Hij is scheef gaan kauwen en zijn bang dat die broze voortandjes steeds afbrokkelen. Maar het gaat nu eigenlijk heel goed met hem en twijfel wat ik moet doen. De operatie staat voor as donderdag. Ik vind het best drastisch en wel sneu.aar ja, andersom zou het ook rot zijn als het dadelijk toch weer niet goed gaat.
Ik las hier al een ervaring die wat minder is met traanbuizen. Over het algemeen lees ik op internet dat konijnen prima zonder snijtanden kunnen.
Hier iemand nog ervaring?
janderegelaa schreef:jesito schreef:Ik heb sinds 1,5 week een nieuw konijn, na aankomst bleek die wat meer verwaarloosd te zijn. Lange vacht, klitten, maar ook lange voortanden.
Dus na dat weekend meteen naar de dierenarts en toen zijn ze ingekort en de haakjes van de kiezen gehaald. Maar het advies was toch om de snijtanden te verwijderen. Hij is scheef gaan kauwen en zijn bang dat die broze voortandjes steeds afbrokkelen. Maar het gaat nu eigenlijk heel goed met hem en twijfel wat ik moet doen. De operatie staat voor as donderdag. Ik vind het best drastisch en wel sneu.aar ja, andersom zou het ook rot zijn als het dadelijk toch weer niet goed gaat.
Ik las hier al een ervaring die wat minder is met traanbuizen. Over het algemeen lees ik op internet dat konijnen prima zonder snijtanden kunnen.
Hier iemand nog ervaring?
Ik zou ze laten zitten. Wilgentakken geven om te knagen. Er uit kunnen ze altijd nog en zoals je zelf zegt; het gaat nu goed.
Amber_anne schreef:Maar bij een cavia worden de problemen van een foute stand ook niet opgelost door wat knagen. Of het een knaagdier is of niet is dus niet relevant
Amber_anne schreef:Maar bij een cavia worden de problemen van een foute stand ook niet opgelost door wat knagen. Of het een knaagdier is of niet is dus niet relevant
Sizzle schreef:Amber_anne schreef:Maar bij een cavia worden de problemen van een foute stand ook niet opgelost door wat knagen. Of het een knaagdier is of niet is dus niet relevant
Dat schreef ik wat onhandig. De foute stand gaat sowieso niet weg, maar waar cavias de tanden vooral slijten door knagen doen konijnen dat ook door de schaarwerking van tand op tand van de stifttandjes. Knaagdieren hebben dat niet.
Zelfs als een konijn weinig knaagt krijgt het doorgaans niet gelijk gevaarlijk lange tanden omdat het zelf nog kan corrigeren door de tanden langs elkaar te bewegen. Het niet goed sluiten van het gebit bij konijnen is een ernstige tekortkoming in de fok.
Als het super makkelijk was om dat bij te houden met wat takken dan was dat trok uiteraard niemand tanden.
tamary schreef:Amber_anne schreef:Maar bij een cavia worden de problemen van een foute stand ook niet opgelost door wat knagen. Of het een knaagdier is of niet is dus niet relevant
Dieren met een foute stand fok je niet mee ivm genetische component. Echter als je geen knaagmogelijkheid geeft kan/zal er ook een foute stand ontstaan. Kan dat mogelijk bijtrekken als je na behandeling die knaagmogelijkheid geeft? Ja, en dat proberen is het waard gezien alternatief wat extra kosten en risico geeft.