Hond na vlooien pipet nóg meer jeuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Hond na vlooien pipet nóg meer jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 06:23

Hallo,

Sinds 2 a 3 maanden hebben wij een herplaatser van particulieren.

Ik heb hem voor de zekerheid vorige week ontvlooit met een middel van Flea Free van de dierenspeciaalzaak.
Dit is nu precies een week geleden maar hij heeft onwijze jeuk aan borst en poten. Ik heb hem al 3 x gecontroleerd maar ik kan geen vlooi ontdekken.
Ik wil als het met een paar dagen niet betert naar de DA gaan maar ik hoopte hier al op wat tips...

Captain

Re: Hond na vlooien pipet nóg meer jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 06:54

Als je hond al een week vreselijke jeuk heeft zou ik niet nog een paar dagen wachten maar gewoon vandaag naar de dierenarts gaan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 07:01

Hij heeft niet al n week vreselijke jeuk. Ik zag gisteravond en vanmorgen dat het het ergst was en het me echt opviel

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:06

Dan nog, jeuk aan poten en borst is ook niet typisch iets voor vlooien dus gewoon even langs gaan want er zal wel iets anders aan de hand zijn. :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:07

Het kan zijn dat hij niet goed tegen het middel kan. Of de oorzaak van de jeuk ligt ergens anders. Als mijn hond kip eet of iets waar kip in zit begint hij al te jeuken en krabben. Of wanneer hij in een niet te schoon slootje heeft gezwommen en is niet afgespoeld. Kortom: het kan van alles zijn. maar ik zou hier ook wel even mee naar de dierenarts gaan. Voor de hond is het vervelend maar ook voor de baas.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 07:25

Zijn zijn pootjes ook warm? Ik zou eerder denken aan een allergische reactie dan aan vlooien. Toen onze kat een allergische reactie had op haar voer waren haar voetjes warm en jeukend, die had ook een paar roze teentjes, maar die waren ineens heel rood en heel warm. Ze ging dan ook echt schudden met de pootjes, was echt heel sneu. Snel overgestapt qua voer en nooit weer gezien.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:27

jeuk aan poten, snuit, anaalklieren is bijna altijd een jeuk door allergie op de omgeving of bepaalde eiwitten in de voeding. Een bezoek aan dierenarts is aan te raden. Jeuk is erger dan pijn.

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:37

Jeuk aan poten zijn meestal niet typisch voor vlooien.

Wel zou ik nooit Flea free aanraden als je vlooien vermoed. Deze werkt alleen tegen volwassen vlooien (pakt geen omgeving mee) en voorkomt ook niet dat vlooien kunnen bijten. Dus als er vlooien in de omgeving zitten, kan hij nog steeds gebeten worden en dus jeuk krijgen voordat de vlooien dood zullen gaan van het middel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:38

Is dit dezelfde hond met kapotte oren door de vliegen? Die herplaatser? Zo ja, dan zou ik zeker verder gaan zoeken. Ik vermoed dat er meer aan de hand is. Dit klinkt niet als zomaar een reactie, zeker niet als het bovengenoemde hond is.

Is hij getest op Leishmania?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 09:27

Afspraak da staat.. dus even afwachten.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:29

Wat vervelend en sneu voor de hond. Kan van alles zijn inderdaad.
Toevallig een eikenboom in de buurt met eikenprocessierupsen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:35

Jeuk aan de poten en buik lijkt me niet door het vlooienmiddel te komen. Eerder door een allergische reactie op iets, misschien door een bepaalde plant of gras gelopen?
Mocht het van het vlooienmiddel komen dan had hij jeuk op de plek waar het is toegediend of wordt wat ziekjes.
Goed dat je naar de DA gaat, ben benieuwd wat er uit komt!

Als dit idd de hond is die ook kapotte oren heeft vermoedt ik dat er iets ergers aan de hand is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:47

Vlooienmiddel uit de dierenwinkel werkt vaak niet meer goed. Naast een allergische reactie op sommige middelen (mijn dieren reageren nogal heftig op bijvoorbeeld Activyl), kan het ook zijn dat de vlooien al resistent zijn voor het middel en ze dus nog vrolijk over het lijf van de hond lopen.

Tip: haal bij de dierenarts NexGard Combo. Dat is het meest recente vlooien + ontwormmiddel. Deze werkt echt mega goed. Ik heb er meer positieve reacties over gehoord.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:49

Nyaleti schreef:
Jeuk aan de poten en buik lijkt me niet door het vlooienmiddel te komen. Eerder door een allergische reactie op iets, misschien door een bepaalde plant of gras gelopen?
Mocht het van het vlooienmiddel komen dan had hij jeuk op de plek waar het is toegediend of wordt wat ziekjes.
Goed dat je naar de DA gaat, ben benieuwd wat er uit komt!

Als dit idd de hond is die ook kapotte oren heeft vermoedt ik dat er iets ergers aan de hand is.

Dit hoeft niet perse, veel honden reageren compleet anders op die middelen. Zeker een pipet die verdeeld dient te worden trekt vaak snel 'over het lichaam', dus de meest gevoelige plekken hebben dan het meeste last van jeuk, zwelling of irritatie. Dat zijn bij de meeste honden wel de voetzooltjes. Ook als er iets in het voer zit wat honden niet kunnen verdragen is een van de eerste symptomen jeuk aan de poten.

Er kan wel (rode) irritatie ontstaan op de plek van toediening, daar waarschuwt de bijsluiter ook voor. Dan zou ik sowieso niet te lang wachten met reageren.

Maar ik zie dat TS een afspraak heeft bij de DA, een goede zet denk ik zo!

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:10

Mijn hond is allergisch voor vlooien. Hij krijgt dan vreselijke jeuk en likt en krabt zijn huid helemaal kaal en kapot. Volgens de dierenarts kan dat al als hij maar 1 keer gebeten is. Vlooienmiddelen uit de dierenwinkel werken idd niet goed, je kunt beter iets bij de dierenarts kopen.