Voeding hond

Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Deemiii

Voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 16:47

Hoi!

Ik ben mij de laatste tijd veel aan het inlezen over voeding voor mijn hondje omdat ik het idee heb dat hij het op het huidige voer niet zo goed doet.

Het is een erg actieve hond, hij is qua bouw ook heel lenig en behendig en super snel. We lopen elke dag een grote ronde van 1,5 uur en 3x in de week gaat hij ook nog mee met de hondenuitlaat (met een groep andere honden). Daarnaast doen we aan dogdance, net gestopt met agility maar in september gaan we beginnen met frisbee.

Op dit moment krijg hij Wolf of Wilderniss ‘Oak Woods’ met aanvullende supplementen (schapenvet, cod oil en veendrenkstof). Ik probeer 1x per dag zijn maaltijd te verrijken door ook andere dingen aan te bieden (met een likmat of sodapup mandela) en hij krijgt dus ook groente, fruit en zaden.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb hem ongeveer een jaar lang op vers vlees gehad maar daar ben ik mee gestopt omdat mijn leverancier ging stoppen en het elke keer zo’n bende was in de keuken, al dat bloed, extra vriezer etc etc. En nu sinds een half jaar staat hij dus op brokjes. Daar wil ik hem het liefst op houden.

Wat kan ik doen/voeren om hem in te voorzien in zijn energie behoefte? Hij is sinds hij op WoW staat wat tammetjes vind ik en mist wat pit. DA kon niks vinden, geen wormen, temp. is ook goed. Hij is overigens 4 jaar oud en wij hebben hem nu 1,5 jaar.

Welk voer raden jullie aan?

Afbeelding

edit: misschien handig om te vermelden dat hij van kip en rund hele erge jeuk krijgt.

Goof

Re: Voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:59

Het kan ook zijn dat hij een leeftijd heeft bereikt nu waarop die 'pit' eruit is en hij gewoon een stabiele, volwassen hond is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:04

Ik heb hier een hyperactieve stuiterbal die nu op acana red staat. Nu zit in acana red rundvlees. Maar uit mijn hoofd heb je daar de singles nog van en je zou naar de fish kunnen kijken.

Mijn andere honden staan op natural greatness lam of zalm.

https://www.barkkinghondensnacks.nl/voe ... k-voeding/

Maar gezien zijn leeftijd is “gewoon volwassen” worden absoluut ook een mogelijkheid.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 19:51

Hij is zeker sinds die hier is volwassen geworden, een zelfstandige kerel. :D Ik vind het lastig om uit te leggen wat ik precies zie, maar hij mist net dat beetje zegmaar.

Kiwiwitje dankjewel! Ik ga eens kijken naar Acana.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:01

Mijn middelgrote hond is bijna 9, en ook erg actief. In de zin van agility al jaren lang, speuren, detectie, zwemmen, wandelen, apporteren etc
Hij krijgt sinds pup al Acana grasslands.
En een paar keer in de week krijgt hij er een blikje Hermann's puur vlees (paard/konijn/hert) bij als extra bij zijn normale brokken.

Hij krijgt elke dag een klein kommetje karnemelk, een paar keer in de week een gekookt ei.
En als supplement krijgt hij sinds een jaar preventief PrimeVal Gelatinaat.

En ik ben er heel blij mee dat hij nog kern gezond is, en nog even werklustig en actief is als altijd.

Ons kleine hondje is bijna 3 en die volgt hetzelfde dieet, en ook hij is in prima conditie en actief hoewel hij verder niet aan bepaalde sporten of zo doet.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:30

Bij mij is het Orijen, half « Original » en half « Six Fish »

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:51

Ik kwam laatst in mijn zoektocht het merk Renske tegen. Misschien interessant om ook eens even te kijken? Welke varianten ze precies hebben weet ik zo niet maar het merk sprak me wel erg aan. Ook veel zonder rund of kip.
Duur! maar dat wordt het toch al als hij nu op WoW staat en Acana een optie is :')
Orijen ook bekeken, helaas niks voor mijn hond maar ook goed voer.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:02

Reico Vital

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-22 14:58

Bedankt! Ik ga het allemaal even rustig bekijken vanmiddag. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:54

Geen tips, maar die bordjes... :wow:
Goed dat mijn honden dit niet zien :D

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 20:50

Kuggur schreef:
Geen tips, maar die bordjes... :wow:
Goed dat mijn honden dit niet zien :D

Hihi. Het is een verwend mannetje, probeer sowieso 3x in de week een nieuw ‘recept’ voor hem te verzinnen met andere smaken. Heel leuk, je leert zo echt hun voorkeur voor smaken kennen.

Ik ben er inmiddels ook achter dat hij niet dol op vis is (heel jammer haha) en qua fruit heeft hij ook zijn voorkeuren.

Afbeelding

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:01

In het voer wat je nu geeft zit 41%kippenvlees..
In principe is dit voer hoog genoeg in eiwit en vet, energie genoeg zou ik denken.
Krijgt hij genoeg rust, slaapt hij dan ook echt?

Sprakeloos

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 23:33

Als ik deze foto's zie, dan zie ik vooral veel extra's en weinig brok. Misschien eventjes terug naar de basis? Ik ben absoluut voor gevarieerd voeren, maar wel met beleid.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 04:34

kwii schreef:
Als ik deze foto's zie, dan zie ik vooral veel extra's en weinig brok. Misschien eventjes terug naar de basis? Ik ben absoluut voor gevarieerd voeren, maar wel met beleid.

Dat had ik ook op willen merken. Dit is extra's met wat brok ipv brok met wat extra's.
Daarnaast is wolf of wildernis 1 van de betere en volledig complete merken. Extra toevoegingen kan het compleet voer op deze wijze gevoerd incompleet en dus volledig uit verhouding helpen waardoor jou honden dus naast enerzijds overschotten aan de andere kant tekorten gaat binnen krijgen.

Geef extra's eens als extra en voer de juiste hoeveelheid brok. Dat kan een groot verschil maken over een paar weken.

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-22 08:32

Misschien niet helemaal duidelijk omschreven in de OP, maar deze extra’s/verrijkingen krijgt hij naast zijn gewone voer op een dag. Dus ‘s ochtends zijn brokjes en ‘s avonds een likmat. Krijgt hij geen likmat dan krijgt hij ‘s avonds ook nog zijn brok.

Zou het van die paar keer in de week kunnen komen? Hij krijgt namelijk eigenlijk zolang hij hier is al extra’s. Extra’s zijn hier ook konijnenoren met haar, gedroogde makreel etc. Wat dus echt voor honden geschikt is.

Hij krijgt dus standaard zijn voer en een extra verrijking om hem wat uit te dagen soms.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:45

Deemiii schreef:
Misschien niet helemaal duidelijk omschreven in de OP, maar deze extra’s/verrijkingen krijgt hij naast zijn gewone voer op een dag. Dus ‘s ochtends zijn brokjes en ‘s avonds een likmat. Krijgt hij geen likmat dan krijgt hij ‘s avonds ook nog zijn brok.

Zou het van die paar keer in de week kunnen komen? Hij krijgt namelijk eigenlijk zolang hij hier is al extra’s. Extra’s zijn hier ook konijnenoren met haar, gedroogde makreel etc. Wat dus echt voor honden geschikt is.

Hij krijgt dus standaard zijn voer en een extra verrijking om hem wat uit te dagen soms.

Het gaat niet om die paar keer per week of die likmat maar om de foto's die je in je eerste post erbij zet. Ik voer meestal ook brok maar dan zit de etensbak vol brok en soms misschien beetje yoghurt, blikvlees of groenten erbij. Bij jou zie ik echter heel veel in de bak met 20 brokjes. Dat zou ik omdraaien. Brok die jij voert is voor de gemiddelde hond compleet. Je hoeft er dus in feite niets bij te geven.
Mocht je twijfelen neem dan ander merk brok of wissel af qua merken binnen wat jou hond aan kan. Ik voer ook allerlei verschillende merken brok en vers. Het ene merk valt toch beter dan het andere.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:20

Stelregel is maximaal 10% snacks. Ik ga hierin dus mee met dierenfan. Ook schrijf je in de OP dat hij 1x per dag een verrijking krijgt, later schrijf je een paar keer in de week. Wees hierin eerlijk naar jezelf, welke van de twee is het in werkelijkheid?
Snacks die geschikt zijn voor honden, helemaal goed! Maar gevoelsmatig denk ik echt dat het bij jullie een beetje uit balans is geraakt en mijn eerste keuze zou dan ook zijn om gewoon even een aantal weken gewoon brok te geven. Kijken wat dat doet.. Als dat niet helpt kun je natuurlijk altijd verder kijken.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie