Gecastreerde dwergbok toont bokkengedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eshz

Gecastreerde dwergbok toont bokkengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 11:28

Sinds april hebben wij 2 nieuwe dwerggeitenbroers. Gekocht bij een fokker die de bokjes altijd castreerd en onthoornd zodat ze een goed huis vinden. Ze zijn ontzettend leuk en tam. Het gekke is alleen dat 1 van de 2 opeens 1 hoorn krijgt en een hanenkam over zijn lijf, stinkt naar bok en zijn maatjes de hele dag wil dekken of besnuffelen. Met z'n tong uit z'n bakkie rent hij er achter aan. :')
Ik heb de dierenarts laten kijken, die zag of voelde ook geen ballen dus die zei; toch echt gecastreerd.

Iemand dit wel eens meegemaakt? Het is een beetje zielig aan het worden voor zijn maatjes.. :(:)

tamary

Re: Gecastreerde dwergbok toont bokkengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:33

En het is niet de geiten variant van een klophengst? Er zijn dus zeker 2 balletjes af gekomen? En ik weet niet of dat bij geiten ook zo is, maar bij paarden zit er een bijbal boven de echte waar hormoon gemaakt wordt, als er niet genoeg zaadstreng weggenomen wordt, kan er dus nog flink hormoon aangemaakt worden met dit gedrag tot gevolg.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:35

Het bokkengedrag verdwijnt niet volledig wanneer je ze castreert, het word gewoon veel minder. De hoorn kan gewoon niet helemaal goed weggebrand zijn, dan kan het wel weer doorgroeien (onthoornen is overigens helemaal niet toegestaan)

De bokkenlucht verbaast me wel. De gecastreerde jongens hier ruiken naar vloerkleed/gewoon naar dier, niet meer die typische bokkenlucht.

Is er niet gewoon 1 bal niet ingedaald? Als de fokker zelf castreert gok ik dat dat met een elastiekje is gebeurt, dan valt het mogelijk niet eens op dat ze er niet beide hangen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:45

Hahaha ze ruiken naar vloerkleed.. _O- :D :D
Onze bokken stonken voor de castratie wel en behoorlijk ook maar daarna niet meer.
De ene bok was jaren later ziek geworden en ingeslapen de andere probeerde tot op hoge leeftijd wel nog steeds zijn nieuwe vriendin te dekken als ze ritsig was.
Maar die bokken lucht, dat vind ik ook vreemd.
Kun je niet bloed laten testen?

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 15:18

Vloerkleed, haha!
Hij ruikt echt naar bok, de andere niet. Maar vooral het extreem geile gefrustreerde gedrag is irritant :')
Deze fokker gaf aan dat ze via de dierenarts gecastreerd en onthoornd zijn. Ik heb wel een factuur gezien als bewijs maar was er zelf niet bij dus wie weet klopt er iets niet.

Ik vroeg me idd af of bloedtest mogelijk is en zal daar eens over bellen naar de dierenarts.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:24

Sommige bokken kunnen naar voren plassen en zo over hun eigen sik heenplassen. Soort "parfum" aanbrengen :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:29

imaudy schreef:
Sommige bokken kunnen naar voren plassen en zo over hun eigen sik heenplassen. Soort "parfum" aanbrengen :+

Ja dat doen bokken allemaal, maar gecastreerde bokken niet. Dat is juist (meestal) de reden om te castreren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:31

Is iets typisch voor intacte bokken en kan doorgaan tot huidschade aan toe. Soms krijgen ze dan een dekschort om zodat ze in elk geval niet meer zichzelf beschadigen. Maar de lange termijn oplossing als ze er zo fanatiek in zijn is castratie en dat is hier al gebeurt.
Zou een bokje net zo reageren op monnikspeper als ruinen die een beetje te hengst zijn?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:41

Net als Julius_juut vermoed ik dat de bok met een elastiekje is gecastreerd, en dat er blijkbaar 1 (gedeelte van) een bal gemist is.En dus nog steeds hormonen afgeeft.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:45

julius_juut schreef:
Het bokkengedrag verdwijnt niet volledig wanneer je ze castreert, het word gewoon veel minder. De hoorn kan gewoon niet helemaal goed weggebrand zijn, dan kan het wel weer doorgroeien (onthoornen is overigens helemaal niet toegestaan)

De bokkenlucht verbaast me wel. De gecastreerde jongens hier ruiken naar vloerkleed/gewoon naar dier, niet meer die typische bokkenlucht.

Is er niet gewoon 1 bal niet ingedaald? Als de fokker zelf castreert gok ik dat dat met een elastiekje is gebeurt, dan valt het mogelijk niet eens op dat ze er niet beide hangen.

Onthoornen is wel toegestaan, dit mag alleen niet zonder verdoving ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:52

maessie schreef:

Enkel wanneer het dier gehouden wordt voor melkproductie of op een kinderboerderij. De tweede zou kunnen natuurlijk, de eerste lijkt me zeer onwaarschijnlijk. :P

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:09

julius_juut schreef:
maessie schreef:

Enkel wanneer het dier gehouden wordt voor melkproductie of op een kinderboerderij. De tweede zou kunnen natuurlijk, de eerste lijkt me zeer onwaarschijnlijk. :P

Dat zou kunnen inderdaad, nu is dat ook makkelijk te omzeilen natuurlijk. Voor de hobby maakt het ook niet echt uit of ze gehoornd zijn, voor ons in t werk op de melkerij alles behalve handig. :j

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:01

julius_juut schreef:

Dat mag toch niet zelf doen?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:05

Een ander diersoort, maar wellicht vergelijkbaar. Ik heb mijn ouessant schaapje destijds laten castreren. Hoorns zijn nog een stuk doorgegroeid. Niet zo groot als ongecastreerde ram, maar toch genoeg om aardig te beuken. Verder vertoont hij ook al jaren rammen gedrag. Springt op ooi en wil weleens kopstoot uitdelen.
Niet zo heftig allemaal als een ongecastreerde ram overigens

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:08

maessie schreef:
Dat zou kunnen inderdaad, nu is dat ook makkelijk te omzeilen natuurlijk. Voor de hobby maakt het ook niet echt uit of ze gehoornd zijn, voor ons in t werk op de melkerij alles behalve handig. :j

Toch zijn er genoeg melkerijen waarbij de geiten gewoon nog gehoord zijn hoor. Vraagt alleen een aangepaste inrichting op sommige punten

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:09

lizy29 schreef:
maessie schreef:

Toch zijn er genoeg melkerijen waarbij de geiten gewoon nog gehoord zijn hoor. Vraagt alleen een aangepaste inrichting op sommige punten

Klopt, dat is bij ons niet meer haalbaar, mijn ouders lopen richting de 65, en om de boel nu nog compleet aan te passen is zonde van het geld, gezien dan de complete stal plat moet.