Ct scan hond ervaringen?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 18:48

Ivm recidiverende kreupelheid van onze hond willen we een ct scan van zijn poot laten maken.
Nu kregen we onder andere “ Tweede lijn Zwolle” getipt.
Ik heb geen ervaringen, dus hier misschien mensen wel?
Of andere fijne klinieken?

Hond is wel bijna 12, wat het voor ons wat dubbel maakt want als er iets uitkomt wat geopereerd moet worden.. doe je dat dan..
Maarja dit is ook niets en op pijnstilling ( novacam
, rimadyl geprobeerd) redt hij het niet meer..

Edit: hond is gezien door chiro fysio osteo masseur en Iris van deur.

BigOne
Berichten: 39128
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:51

Rontgen is al gemaakt neem ik aan?
Mri kosten is meestal omstreeks de 900 euro .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 15-08-22 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:53

Mijn vorige hond was dacht ik 11 met maken van CT scan van haar hoofd. Zijn hiervoor naar Uithof in Utrecht geweest. Zij had altijd heel erg last van de narcose erna, heel sneu.

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 19:01

Ja ik zie er enorm tegenop maar weet eerlijk gezegd echt niet meer wat ik moet..

Röntgen is gemaakt, wel drie jaar terug al. Toen niets te zien, vermoeden is biceps pees.
Hij heeft het een hele tijd weer “ goed gedaan” ( dat klinkt stommer dan ik bedoel), maar nu loopt hij door de pijnstilling heen enkele maand.

Bij Iris van deur heeft hij prednison gekregen, waar hij goed op reageert maar ze zegt dat het niet goed is een oude hond er langdurig op te zetten.. de reden voor pred was dat het sterk op een eventuele ontsteking zou werken ( als dat aan de hand zou zijn).
Wat ik ook wel weer snap maar eerlijk gezegd weer ik t niet goed.

BigOne
Berichten: 39128
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:08

Tweedelijnsklinieken zoals Zwolle hebben wel veel expertise maar daar betaal je ook voor. Je zou ze voor de kosten kunnen mailen. België is vaak goedkoper.
En een echo zou je ook nog kunnen overwegen, daarmee komen zachte weefsels ook in beeld maar waarschijnlijk een stuk goedkoper.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 15-08-22 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 19:10

België is wel enorm ver. Zit in midden Nederland.

Overigens heeft hij nog heel zin om vanalles te ondernemen. Staat vlot op, komt van de bank af, en erop, loopt verder binnenshuis ook lekker rond, niet stram met wakker worden en dergelijke klachten.

Edit: er zijn tweemaal Röntgen gemaakt. Eerst door onze dierenarts en in 2020 nog in kliniek Putten.
Zag er puntgaaf uit.

Anoniem

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:21

Afbeelding

Even de rekening van de CT scan opgezocht. Dit was eind 2020 bij dierenkliniek den heuvel in Best.
Er was zeer duidelijk te zien wat er aan de hand was, het had zeker meerwaarde ten opzichte van röntgen. Wel ging het bij mij om een jonge hond waarbij een operatie goede verwachtingen gaf.
Bij een oude hond zou ik denk ik eerder kijken of het ongemak verlicht kan worden dan de oorzaak aanpakken, want op die leeftijd is het ook niet reëel om te verwachten dat de spieren, pezen en botten nog in perfecte staat zijn en beetje bij beetje wordt het steeds slechter. Wat gebeurt er na een operatie? Als dit is verholpen, wat zit er dan nog aan te komen?

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 19:24

Ja dat ben ik ook wel met je eens.
Ergens wil ik weten wat er mis is.
Dat weten we nu niet.
Gewone pijnstillers doen met iets langer lopen niet genoeg meer maar verder is hij gewoon echt nog intens blij, kleine rondjes gaan oké ( en met prednison dus gewoon goed..)

Esther

Berichten: 4158
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:41

Wat wil je met het resultaat? Ga je een hond van 12 nog laten opereren met bijbehorende revalidatie?
Een oudere hond zou ik op prednison zetten als hem dat helpt om comfortabel te blijven, voor langetermijneffecten hoef je niet bang te zijn.

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 21:45

Dat is dus momenteel wel onze “ struggle”.
Zou het iets kleins zijn, bijvoorbeeld dat we een klein fragmentje laten weghalen of een spuitje ergens voor kunnen geven. Ik weet het niet. Het “ niet precies weten” is ook lastig..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111429
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:45

Evidensia Dierenziekenhuis Hart van Brabant in Waalwijk heeft ook veel ervaring met het maken van CT scans bij honden.

BigOne
Berichten: 39128
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:50


Jed1406
Berichten: 38
Geregistreerd: 22-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:53

Wat denken ze te zien op een ct. Als ik het zo hoor is een mri een beter idee.

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 21:54

Ik krijg van kliniek ivd specifiek de ct aangeraden.
Ik weet niet precies waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:24


Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:52

De kliniek in Hattem heeft vorige week een CT scan gemaakt van de 11 kg wegende Maine Coon van mijn ouders, €700. Ze hebben hem aan hand daarvan ook geopereerd. Goed bevallen, erg fijne mensen en goede nazorg.

Ik zou ook goed gaan nadenken wat je wil met de uitslag. Ga je een hond van 12 jaar nog laten opereren? Wat wint de hond met een operatie?

fannetje

Berichten: 3578
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 00:46

Als je uit het midden van het land komt is de SDU in Utrecht misschien ook een goede optie?
Ik ben daar met mijn vorige flatcoat voor TPLO ok geweest. Fijne artsen, die ook goed met je meedenken.
Maar ik snap niet zo goed waarom een oudere hond niet gewoon zijn laatste tijd op de prednison mag blijven, mits die geen last heeft van de bijwerkingen, voor de laatste periode.
Verder hoor ik goede verhalen over Librela injecties bij honden met artrose klachten, misschien is dit nog een betere optie om eerst te proberen, dan direct een CT maken?

BigOne
Berichten: 39128
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:26

Een hond met artrose komt toch vaak wat langzaam en stijf op gang en dat verbeterd vaak door wat beweging, net als bij paarden. Volgens ts komt de hond prima op gang, niet stijf maar begint het slechtere lopen pas juist na belasting.

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 10:14

Ja dat heeft hij inderdaad niet.

Ik heb in principe geen moeite met bij wijze van nog een jaar pred geven en een blijere hond.
Maar anderzijds denk ik steeds: wat is er nou precies mis.

Ik zag ook een echo getipt worden, dat heeft niemand me ooit eerder getipt wie / waar kan je dat doen?

BigOne
Berichten: 39128
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:44

Muze schreef:
Ja dat heeft hij inderdaad niet.

Ik heb in principe geen moeite met bij wijze van nog een jaar pred geven en een blijere hond.
Maar anderzijds denk ik steeds: wat is er nou precies mis.

Ik zag ook een echo getipt worden, dat heeft niemand me ooit eerder getipt wie / waar kan je dat doen?

Elke praktijk heeft een echo apparaat maar ze moeten ook de kunde hebben om bvb peesletsel vast te kunnen stellen. Misschien is een paardenkliniek wel de oplossing .

Tinkermuts

Berichten: 9414
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:55

De mijne is al paar x onder de scan geweest bij MCD in Amsterdam.
De oorzaken goed kunnen vinden en operaties zeer geslaagd.
Fijne is dat je daar overal bij mag zijn en tijdens opereren door de ruit mee mag kijken.
Vanuit operatie brengen ze je hond gelijk bij je zodat hij z'n baasje ziet als hij ontwaakt.

De mijne heeft ook ingescheurd biceps pees gehad, met rust en gecontroleerd bewegen is dat gelukkig wel goed gekomen.

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 15:18

Nav overleg met onze vaste dierenarts toch besloten voorlopig Iig ct niet te doen.
Het is fijn om te weten wat er mis is maar hij zei zelf ook: bedenk je wel wat je met een eventuele uitkomst wil doen. Grote kans dat er dan sowieso als uitkomst pijnbestrijding uitkomt.. dat kunnen we nu ook.
Lang verhaal kort gaan we nog even door met pred en proberen die wel te stoppen danwel op hele lage onderhoudsdosis aan te houden en dan evt gabapentine erbij opstarten voor wat pijnstilling.

Hannanas
Berichten: 13166
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:57

Anderzijds kun je met een ct daarna gericht behandelen. Bijvoorbeeld een injectie in een gewricht(en) of pees met iets als een cortico/prp/stamcel etc. Zijn net als een ct scan korte simpele roesjes en weinig ingrijpend.

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ct scan hond ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 16:31

Prp en stamcel weet ik weinig van.
Maar wat je zegt is waar.
Het is een beetje een dilemma.

Hannanas
Berichten: 13166
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:35

Als hij verder gezond is (hart etc, ff de belangrijkste bloedwaardes) waarom niet? Hij kan nog jaren mee. Een ct is wel prijzig, maar verder kwa roesje veilig omdat het zo’n korte procedure is. Tanden laten schoonmaken duurt langer. Is dat wellicht nog nodig, kun je dat gelijk combineren. Nu weet je helemaal niks en heb het idee dat die onzekerheid al jaren aan je knaagt?

Welke poot is het?
Vervolgens heb je daarna misschien een diagnose waaruit je berusting kunt hebben, of juist nog een optie dmv injectie, gericht fysio, laser therapie, misschien een brace of wat dan ook. Het is niet altijd alleen maar een operatie.