Wat te doen met kittens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sastaic

Wat te doen met kittens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 14:28

Bij ons op de boerderij lopen een aantal katten. Deze zijn niet van mij en ik heb er ook niet veel over te zeggen. Half mei is er helaas een moederpoes verongelukt, deze had een aantal kittens van een dag of 2 oud.

Ik kon niet toekijken hoe de jongen zouden verhongeren en heb ze in huis genomen. In het begin ging ik er 2x per nacht uit en kregen ze om de 3 uur melk. 3 hebben het overleefd en zijn nu ongeveer 12 weken oud. Maar nu zit ik met 3 jonge kittens waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Ik heb er veel tijd, geld en moeite in gestoken en wil graag dat ze goed terecht komen. Marktplaats staat bomvol met katten en krijg ik bijna geen respons. Welke mogelijkheden heb ik om ze goed te plaatsen? Ik hoef niet de hoofdprijs voor de kittens, maar als het even kan betaal ik er ook niet (teveel) voor.

8nnemiek

Re: Wat te doen met kittens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:33

Hebben jullie niet toevallig een buurtapp of facebook groep van de buurt/dorp? Oproepje met foto werkt vaak goed in zo'n groep. En anders bijvoorbeeld bij de Welkoop/Boerenbond op het prikbord, of bij de locale supermarkt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:37

Ik zou er gewoon stalkatten van maken. Muizen genoeg op een boerderij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:43

Eerst proberen in je eigen kring? FB, je werk, vrienden, familie? Via de dierenarts. En verder wat al genoemd is hierboven.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 14:46

Bedankt allemaal! Stalkatten is wel een optie als ik ze niet kwijtraak, maar dan hebben we volgend jaar nog meer jonge kittens. Liever zou ik zien dat ze iemand of een gezin blij zouden maken. Buurtapp en winkels ga ik proberen +:)+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:48

Sastaic schreef:
Bedankt allemaal! Stalkatten is wel een optie als ik ze niet kwijtraak, maar dan hebben we volgend jaar nog meer jonge kittens. Liever zou ik zien dat ze iemand of een gezin blij zouden maken. Buurtapp en winkels ga ik proberen +:)+

Je kan ze toch gewoon castreren?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:52

verbaasd mij dat ze niet te plaatsen zijn, maar als je er vanaf moet mogen ze altijd bij komen, ik vind er altijd wel een goed huisje voor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:57

Silly1972 schreef:
verbaasd mij dat ze niet te plaatsen zijn, maar als je er vanaf moet mogen ze altijd bij komen, ik vind er altijd wel een goed huisje voor.

<3 Lief aanbod

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:08

ik heb aantal jaar geleden kittenopvang gedaan, en zo af en toe als het nodig is, doe ik dat nog ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:18

Wat een lief aanbod!!

Idd eens kijken met een opvang anders wat je kunt doen?

In de ideale situatie gaan ze allemaal gecastreerd weg natuurlijk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:49

Hier komt de gemeente ze halen om te castreren en dan zijn ze makkelijker te plaatsen als stalkat :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:52

In Nederland doen ze dat niet.
En waarom als stalkat als ze gewoon in een huisje te plaatsen zijn, ze zijn gewoon in huis opgegroeid.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 16:13

Silly1972 schreef:

Dat is super lief van je! Je woont niet echt in de buurt, dus ik ga het nog even via de supermarkt etcetera proberen en anders neem ik je aanbod graag aan!

Onze klauwbekapper wist nog iemand die een katertje zocht dus misschien heb ik voor de 1e een huisje gevonden *\o/*

De andere 2 zijn poesjes.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:12

Silly1972 schreef:
In Nederland doen ze dat niet.
En waarom als stalkat als ze gewoon in een huisje te plaatsen zijn, ze zijn gewoon in huis opgegroeid.

Vroeger wel. Wij hadden meer dan 20 katten rondlopen en die zijn toen gecastreerd in samenwerking met de dierenbescherming. Ze mochten de rest van hun leven bij ons blijven, maar wel fijn dat het er niet nog meer werden. :') Ik was toen kind dus zal de jaren '80 geweest zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:20

Sastaic schreef:
Silly1972 schreef:

Dat is super lief van je! Je woont niet echt in de buurt, dus ik ga het nog even via de supermarkt etcetera proberen en anders neem ik je aanbod graag aan!

Onze klauwbekapper wist nog iemand die een katertje zocht dus misschien heb ik voor de 1e een huisje gevonden *\o/*

De andere 2 zijn poesjes.

Maar ik neem toch aan dat je ze, eventueel in overleg met de dierenarts oid ze wel laat castreren/steriliseren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:24

Idd gewoon laten steriliseren/castreren.
Of is dat ivm de kosten geen optie?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:31

Gewoon castreren inderdaad en stalkat. Ik heb die van mij (in overleg met da) met 4 maand (schatting, zwerfkittens dus leeftijd niet precies) laten castreren (broer/zus stalkat). Qua gewicht kon dat toen al prima.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 19:14

Castreren wil en kan ik niet. De moederdieren zijn niet van mij en zonder al te veel in details te treden. De eigenaresse doet er gewoon mee heen. Zij haalt alles aan wat aan komt lopen en het is echt Dweilen met de kraan open. Ik heb al 2 katten van haar overgenomen die ik met alle liefde verzorg en ik heb deze beide poezen ook gesteriliseerd maar als het zo door gaat heb ik de portemonnee leeg en zij 25 katten. Ik heb geen invloed op deze dame en kan daar helaas ook niet veel aan veranderen. Zelf ben ik helemaal geen kattenmens en geef mijn geld dan ook liever uit aan mijn eigen hobby dan aan andermans hobby.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:17

Heb je een foto van de kittens?
Welke prijs wil je er voor?

Ik kan eens rondvragen in mijn buurt.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 19:22

luuntje schreef:
Heb je een foto van de kittens?
Welke prijs wil je er voor?

Ik kan eens rondvragen in mijn buurt.

Ze staan voor 35 euro te koop, maar ik heb veel liever dat ze een goed plekje krijgen.

Dit is het katertje, daar is mogelijk interesse in. Hij is rustig en heel aanhankelijk. Hij kruipt ook graag tegen mijn hond aan.
Afbeelding

Dit is een poesje, zei is iets meer op zichzelf maar ook wel heel lief.
Afbeelding

Dit is ook een poesje, zei is echt een rauwdauwer, is gek op jagen, spelen en klimmen.
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:29

Zijn ze nu gewend om buiten te komen? En welke omgeving zit je? Ze zijn nu dus ook gewend aan andere katten? Ik heb evt wel interesse in 2 of alle 3.

De oogjes van die kater, zijn die altijd viezig en zo half gesloten? Dan die zsm naar een nieuwe baas want die mag dan even op controle bij de dierenarts.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:33

In België moet de verkoper de kittens verplicht steriliseren en registreren, of je ze nu gratis weggeeft of niet. Ook mag je technisch gezien geen advertenties op het internet plaatsen. Even controleren of dat in NL zo ook is, anders zou je wel in de problemen kunnen raken - al zijn de regels daar waarschijnlijk wel anders :j

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:34

Sastaic schreef:
Castreren wil en kan ik niet. De moederdieren zijn niet van mij en zonder al te veel in details te treden. De eigenaresse doet er gewoon mee heen. Zij haalt alles aan wat aan komt lopen en het is echt Dweilen met de kraan open. Ik heb al 2 katten van haar overgenomen die ik met alle liefde verzorg en ik heb deze beide poezen ook gesteriliseerd maar als het zo door gaat heb ik de portemonnee leeg en zij 25 katten. Ik heb geen invloed op deze dame en kan daar helaas ook niet veel aan veranderen. Zelf ben ik helemaal geen kattenmens en geef mijn geld dan ook liever uit aan mijn eigen hobby dan aan andermans hobby.

Dan had je de kittens beter naar het asiel kunnen brengen toen ze klein waren. Als jij ze niet laat helpen is het opvangen van dit soort kittens gewoon dweilen met de kraan open.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:07

Oei, het katertje zijn oogjes lijken me nogal waterig.. Is dat altijd zo, of was dit enkel nu even?

Wat lief dat je zo goed voor hen zorgt, TS!

Quabelle heeft gelijk ivm het verplicht laten helpen in BE, maar ik schrik wel een beetje van hoe bijna iedereen hier maar vind dat TS die kosten op zich moet nemen... Ik was voor mijn 2 kattinnen 280 euro kwijt, en dat was met korting. Normaal is het hier 150 euro om een kattin te laten helpen, 75 euro voor een kater. Aan die prijzen kost het TS bijna 400 euro, en zal ze ze ook veel duurder moeten verkopen om er "de kost" iets of wat weer uit te halen... En dan zijn ze nog niet geënt, dat kost ook geld. Die kosten zou ik in jouw plaats, TS, wss wel op me nemen, en dat doorrekenen bij de verkoop. Want ze hebben die entingen wel nodig om gezond te blijven, zeker als ik lees dat je ook een hond hebt (die buitenkomt en dingen mee naar huis kan nemen waar de kittens zonder enting niet tegen bestand zijn).

Ik vind je prijs van 35 euro voor een niet-geholpen kat héél fair, TS. Ik heb 125 euro betaald voor een ongecastreerde kater, niet geënt, net geen 8 weken oud. Die ben ik verloren, ik heb gedaan wat ik kon en me blauw betaald aan DA-kosten, maar het heeft niet mogen zijn. Mijn rosse kattin heb ik ook 125 euro betaald, maar zij was wel geënt, 16 weken oud. 6 weken later ben ik haar zusje gratis mogen gaan ophalen, die had nog steeds geen huisje gevonden en de toenmalige eigenaar zag dat ze bij ons wel goed zaten. Het zijn halve MC's.

Misschien is het gewoon niet "de periode" om kittens te laten adopteren, misschien zijn er een heleboel mensen op reis. De prijs is hoe dan ook heel fair, en er zijn zat mensen die een kitten graag voor die prijs overnemen en dan zelf de kosten laten helpen op zich willen nemen. Ik wens je hoe dan ook veel succes, en nogmaals: lief dat je zo goed voor hen zorgt!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:15

De asiels zitten momenteel ook overvol met kittens. Bij asiels komen zd vaak in pleeggezinnen. Betaal je 150-160 euro voor. Zijn ze 2x geënt, gecastreerd, gechipt, ontwormt etc.. mochten ze nog niet gecastreerd zijn, krijg je daar vaak een tegoedbon voor.

Klinkt veel misschien, maar als je een kitten via via neemt, moet je dat allemaal zelf nog betalen vaak.

Maar ik snap ts wel dat ze weinig trek heeft om dit ook te moeten laten helpen voor mevrouw de buurvrouw. Zou de volgende keer ze als zwerfkatten aanmelden denk ik.