Nieuwe hond eet & ontlast niet. Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amyy_

Nieuwe hond eet & ontlast niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 18:32

Hi lieve Bokkers!

Afgelopen zaterdag hebben wij onze nieuwe hond opgehaald uit de opvang.

Bruno is 2 jaar en hij is sinds mei in Nederland.

Hij is vrolijk, loopt gezellig mee aan de riem, speelt en lijkt graag bij ons te zijn.

Waarschijnlijk zal hij vanwege de stress van de verhuizing even minder trek hebben, dachten we en forceren we hem niet met eten. Maar verder had hij ook geen ontlasting. Een plasje deed hij verder wel gewoon gelukkig. En drinken doet hij ook goed. Nu kwam er gisteren gelukkig een grote hoop. Harde en zachte ontlasting.

Daarna at hij ook wel weer iets beter. Maar vandaag eet hij weer vrijwel niets en heeft hij ook nog geen ontlasting gehad.

We hebben hem de brokken gegeven die we meekregen uit de opvang, zodat zijn buik niet te veel van slag zou raken.

Heeft iemand een tip? Is het goed om het nog even aan te kijken?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:41

Wat zegt de opvang over zijn (eet) gedrag bij stress? Ik zou voor nu eten blijven aanbieden.
Mocht hij donder-/vrijdag nog geen ontlasting hebben gehad, is een bezoekje aan de dierenarts zinvol. Tip: nu al afspreken, anders kom je er vrijdag niet meer tussen.
Je kunt sowieso even afstemmen met de DA.

snorkel1986

Re: Nieuwe hond eet & ontlast niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:47

Ik zie liever wel dat hij iets eet dan maar minder gezond.. maar warm water over zijn eigen brok en effe roeren.. of iets blik voer er door.. dat zijn maag eventueel van streek raakt zou Ik minder storend vinden....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:48

Hij heeft natuurlijk wel wat meegemaakt en bovendien is het heel warm.
Dat hij drinkt is op zich het belangrijkste, maar als je twijfelt of je bent bezorgd, is een bezoekje of telefoontje met de da nooit verkeerd.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:51

Misschien kipfilet uit de supermarkt en die even in een glazen schaal met een laagje water , en dan in de oven.. af laten koelen en hem dat laten eten?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:15

Die van mij hebben met de warmte ook weinig trek. Je kunt rijst en kip koken en daar een handje brokjes doorheen doen. Dat valt niet zo zwaar op de maag. Wil hij wel ' lekkere ' dingen aannemen?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:50

Misschien een rare tip, maar ik doe alsof ik zelf het brokje opeet en dan willen ze het soms wel eten.
Weet niet of er andere honden bij zijn maar misschien ook even apart zetten?
Of idd iets geven wat hij niet kan weerstaan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:53

Blikvoer voor katten, die vinden honden vaak lekkerder dan blikvoer voor honden.
Grote kans dat als de spijsvertering/darmen weer op gang zijn hij regelmatiger gaat eten.

Hadden ze bij het opvangadres meer honden? Kan zijn dat hij de brokken niet lekker vindt maar ze at vanwege de concurrentie van andere honden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:56

Esther schreef:
Blikvoer voor katten, die vinden honden vaak lekkerder dan blikvoer voor honden.
Grote kans dat als de spijsvertering/darmen weer op gang zijn hij regelmatiger gaat eten.

Hadden ze bij het opvangadres meer honden? Kan zijn dat hij de brokken niet lekker vindt maar ze at vanwege de concurrentie van andere honden.

Dat laatste zie ik bij m’n pup.
Bij de fokker eet ze netjes haar brokken op want anders eet haar broertje het wel op.
Bij ons thuis vindt ze spelen interessanter en eet ze vooral haar natvoer heel goed.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:48

Selina schreef:
Esther schreef:

Dat laatste zie ik bij m’n pup.
Bij de fokker eet ze netjes haar brokken op want anders eet haar broertje het wel op.
Bij ons thuis vindt ze spelen interessanter en eet ze vooral haar natvoer heel goed.

Dat had ik ook met mijn pup, bij de fokker zoog ze het eten zo'n beetje naar binnen, ik heb moeite gehad haar aan het eten te krijgen. Heb zelfs nog een pot puppymelk gehaald zodat ze wat binnen kreeg, gelukkig eet ze nu wel goed. De brokjes van de fokker mogen we nog steeds ergens steken waar het donker is..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:53

als het stress is, niet al te veel aandacht aan besteden, daar krijgt ie juist meer stress van dus blijft de cirkel rond. Het is nu warm, sommige honden eten dan minder, zijn minder actief dus ook minder nodig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:47

Onze hond uit de opvang wilde in het begin niet poepen als ze aan de riem zat. Los was geen probleem. Dat schijnt vaker voor te komen. Wellicht is dat bij jullie helemaal niet de oorzaak, maar wel goed om te weten :')

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:04

Toen wij onze hond uit Portugal hadden geadopteerd was ze ook een 'slechte' eter. Daarmee bedoel ik dat ze de hele dag haar eten liet staan en pas 's nachts als wij sliepen ging eten. Ontlasting liet zich dagenlang wachten. Dit kwam doordat wij te horen kregen dat ze niet zindelijk zou zijn. Maar bij ons was ze buiten te bang om iets te doen en binnen deed ze niks omdat ze dus toch wel zindelijk bleek. De oplossing was om ook 's nachts puppy matjes neer te leggen bij de voordeur en dan ging ze. 1x per dag dus. Dit was niet gezond natuurlijk.

Gelukkig verbeterde het wel maar er kwamen toch wel dagen voor dat ze even niet at of haar grote behoefte deed.

Hoe is je hond met uitlaten? Is het erg spannend? Eet hij 's nachts wel? Dan zou ik proberen uit de buurt te blijven van zijn etensruimte zodat die zonder stress kan eten. Vaak leefden die honden in een roedel en eten ze nadat de rest weg is. Anders zou ik inderdaad proberen met natvoer het aantrekkelijker te maken.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 18:59

Bedankt voor de reacties! Super fijn om tips te ontvangen waar we wellicht iets aan hebben.

Gisteren nadat ik dit topic had geopend, liet Bruno merken dat hij zijn behoefte moest doen (vanwege zijn buikpijn was hij wat onrustig, steeds bij zijn kont likken / kriebelen) dus ik ben toen snel naar buiten gegaan met hem.

Na ongeveer 40 minuten onrustig geweest te zijn, kwam er gelukkig toch een hoop! *\o/*

Daarna leek hij ook echt opgelucht (en wij stiekem ook hihi).

Met de brokken zijn we nu even gestopt. Die vindt hij echt niet lekker en heb ook het idee dat dat niet helemaal lekker valt bij hem. Had gisteren even wat verschillende dingen gehaald bij de AH, om te kijken wat hij wel eet. Blokjes gerookte zalm gingen er heel goed in, dus ik was erg blij dat er iets in zijn buikje zat.

Vanmorgen heeft hij een half blikje nat hondenvoer op. Dat vindt hij blijkbaar wel lekker en at hij goed (nouja... goed... hij eet het als ik het voor zijn neus neerzet en ikzelf naast hem op de grond zit. Zodra ik opsta of ook maar iets anders denk te doen, eet hij niet meer). Maar zijn avondeten (de andere helft van het blikje) laat hij helaas weer staan.

Vandaag heeft hij ook nog niet gepoept, dus heb het idee dat zijn maag en / of darmen nog steeds een beetje van slag zijn.

Drinken en plassen doet hij gelukkig wel goed en hij is verder nog steeds erg vrolijk. Dus dat is wel positief. We hopen vooral voor hem dat de buikpijn en last afneemt en hij lekker kan wennen bij ons.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 19:03

senna21 schreef:
Wat zegt de opvang over zijn (eet) gedrag bij stress? Ik zou voor nu eten blijven aanbieden.
Mocht hij donder-/vrijdag nog geen ontlasting hebben gehad, is een bezoekje aan de dierenarts zinvol. Tip: nu al afspreken, anders kom je er vrijdag niet meer tussen.
Je kunt sowieso even afstemmen met de DA.

De opvang had maandag gebeld om te vragen hoe het gaat, maar ik kon niet opnemen, dus ze had de voicemail ingesproken en zelf heb ik gisteren nog teruggebeld, maar helaas lopen we elkaar mis. Dus info over hoe het daar verder ging met eten heb ik niet echt.

Ik hoop vanavond of morgen toch nog wel even contact te hebben om na te vragen hoe hij daar at.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 19:06

har166 schreef:
Die van mij hebben met de warmte ook weinig trek. Je kunt rijst en kip koken en daar een handje brokjes doorheen doen. Dat valt niet zo zwaar op de maag. Wil hij wel ' lekkere ' dingen aannemen?

Snoepjes neemt hij wel aan en lijkt hij wel lekker te vinden, maar hij wordt er niet wild van zeg maar. Het enige wat hij tot nu toe echt enthousiast heeft gegeten is de zalm van gisteren :+

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:07

Gelukkig dat hij gepoept heeft. Wat bijna alle honden onweerstaanbaar vinden en gezond is: pens! Gewoon uit de supermarkt van Smuldier. Heel veel succes en plezier met je hond.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 19:08

Esther schreef:

Dat kan ik nog proberen. Dankjewel!

Er zaten inderdaad nog meer honden in de opvang. Wel staan daar 24/7 brokjes die ze altijd kunnen nemen. Maar het zou goed kunnen dat hij die alleen at vanwege de concurentie of juist omdat de andere hondjes het ook aten.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 19:09

Ceetje_bokt schreef:
Gelukkig dat hij gepoept heeft. Wat bijna alle honden onweerstaanbaar vinden en gezond is: pens! Gewoon uit de supermarkt van Smuldier. Heel veel succes en plezier met je hond.

Bedankt voor de tip!

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 19:11

emilyslaluna schreef:
Toen wij onze hond uit Portugal hadden geadopteerd was ze ook een 'slechte' eter. Daarmee bedoel ik dat ze de hele dag haar eten liet staan en pas 's nachts als wij sliepen ging eten. Ontlasting liet zich dagenlang wachten. Dit kwam doordat wij te horen kregen dat ze niet zindelijk zou zijn. Maar bij ons was ze buiten te bang om iets te doen en binnen deed ze niks omdat ze dus toch wel zindelijk bleek. De oplossing was om ook 's nachts puppy matjes neer te leggen bij de voordeur en dan ging ze. 1x per dag dus. Dit was niet gezond natuurlijk.

Gelukkig verbeterde het wel maar er kwamen toch wel dagen voor dat ze even niet at of haar grote behoefte deed.

Hoe is je hond met uitlaten? Is het erg spannend? Eet hij 's nachts wel? Dan zou ik proberen uit de buurt te blijven van zijn etensruimte zodat die zonder stress kan eten. Vaak leefden die honden in een roedel en eten ze nadat de rest weg is. Anders zou ik inderdaad proberen met natvoer het aantrekkelijker te maken.

Aawh wat sneu zeg.. Dat ze zo bang was om buiten iets te doen. Fijn dat dat verbeterd is. :)

Met uitlaten is hij heerlijk vrolijk, loopt gezellig mee en vindt het allemaal leuk. 's Nachts eet hij helaas ook niet. Hij eet juist het liefst 'samen'. Alleen eet hij niet, maar als ik met het bakje op de grond naast hem zit en het voor zijn neus zet, neemt hij nu met het natte voer wel wat happen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:08

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met de hond gaat?