Egel in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Egel in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 23:12

Dag bokkers,

Vanavond heb ik een ontmoeting gehad met Henk de egel, waarvan ik al langer het vermoeden had dat hij in mijn tuintje woont.

Ik heb nul verstand van egels, behalve dat ik ze ontzettend schattig vind. Ik heb voor henk een bakje kattenvoer (nat) en water buiten gezet zodat hij wat kan aansterken, ik denk dat ie ook wel last gehad heeft van de hitte.

Voor de bokkers die verstand hebben van egels: wat is wijsheid? Ik heb twee katten die eigenlijk niet buiten komen (af en toe onder toezicht, nooit langer dan een half uurtje) en Henk is welkom om in de tuin te blijven. Ik heb niet zo’n hele leuke buren, ik verwacht dat ie daar niet heel erg welkom is.

Meet Henk:

Afbeelding

BriPi

Re: Egel in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:15

Wat een leukere is Henk! Wat voor advies zoek je precies?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:17

Lekker met rust laten :j Egeltjes hebben een vrij groot territorium, dus hij moet lekker rond kunnen scharrelen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:19

Je zou een egel huisje neer kunnen zetten in de herfst, verder inderdaad kattenbrokjes en water, zeker geen melk.

Kijk even bij natuur monumenten, die hebben volgens mij wel een goede uitleg erover.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:22

Niks toe te voegen aan bovenstaande. Lekker laten zitten, eventueel kattenbrokken en water neerzetten ja.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 23:27

BriPi schreef:

Ik was inderdaad benieuwd of er dingen zijn die je wel of juist niet kunt doen om zijn verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Ik woon in woonwijk met vrij weinig groen, ook mijn tuin is wat dat betreft karig. Mijn buurvrouw heeft wel meer groen (gras en plantjes) dus mogelijk dat ie daar vandaan komt.

Prairy schreef:
Je zou een egel huisje neer kunnen zetten in de herfst, verder inderdaad kattenbrokjes en water, zeker geen melk.

Kijk even bij natuur monumenten, die hebben volgens mij wel een goede uitleg erover.

Geen melk las ik inderdaad al! Bedankt voor je tip!

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:33

_MG schreef:
BriPi schreef:

Ik was inderdaad benieuwd of er dingen zijn die je wel of juist niet kunt doen om zijn verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Ik woon in woonwijk met vrij weinig groen, ook mijn tuin is wat dat betreft karig. Mijn buurvrouw heeft wel meer groen (gras en plantjes) dus mogelijk dat ie daar vandaan komt.

Prairy schreef:

Geen melk las ik inderdaad al! Bedankt voor je tip!

Het zijn een beetje standaard dingen die je kan doen. Niks laten slingeren waar ze in kunnen blijven hangen, eventueel eten neerzetten, beschutting zoals blad of (inheemse) planten, geen gif gebruiken, katten ('s nachts) binnenhouden, dat soort dingen.

Nog wat websites met tips op een rijtje:

https://www.natuurpunt.be/pagina/help-de-egels-je-tuin

https://www.dierenbescherming.nl/wildop ... in-de-tuin

https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/ ... inter-door

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:53

Zorg voor een hoekje met een hoop oud blad, vinden ze heerlijk.
Qua voeren, kattenbrok kan, je kunt ook egelvoer kopen. "Mijn" egels hebben liever egelvoer, en dan eigenlijk ook nog het liefste die van Vivara.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 00:01

"Mijn" egel staat elke avond te wachten op zijn stukje leverworst. Die krijgt hij elke avond als het donker wordt. We hebben wel de afspraak dat hij de slakken in de tuin ook moet opvreten. Heb ook een huisje voor hem gemaakt. Ik wacht nog op het winnende staatslot....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:21

Hier heb ik al jaren Jimmy :D (en jimmy 1, 2 & 3).
Ben lid op fb bij van die egelgroepen en qua voer zijn er volop ontwikkelingen bezig afgelopen jr.

Het blijkt iig dat natvoer (ondanks dat er dus egelpate verkocht wordt) niet wenselijk is omdat ze die in pinnen kunnen krijgen waar dan weer extra vliegen op af komen (is riskant ivm larven op pinnen, die zich inkunnen eten) + de tandenisue (blijft kleven) bijv.
Egelvoer wordt ook volop (nog) aangeboden door winkels maar dat blijkt (eigenlijk) ook niet meer wenselijk te zijn omdat daar dikmakers (meelwormen, rozijnen etc) in zitten.
Beste is gewoon kattenbrokken met kip :j

Voer kun je overigens in een voerhuisje zetten (bij action plastic box en gamma buizen 12 mm halen) eventueel gordijntjes (plastic reepjes) voor de buizen hangen zodat het voor katten onaantrekkelijker wordt.

Qua slaaphuisjes worden er best veel verschillende op moment aangeboden.
Van die met takken aan de buitenkant - plastic ad binnenkant tot houten huizen met inlooppoortje!
Ze zijn er nu dus ook bijv achter aan het komen dat eerstgenoemde huisjes bijzonder slecht zijn ivm condens (en ja, ook deze worden ook nog gewoon verkocht -O- .
Vivara is nu met egelbescherming bezig om nieuw juist hok te maken evenals hun voeding aan te passen.

Dus ook op bovengenoemde linken staat eigenlijk nog verouderde info. Want de egelbescherming is volop in ontwikkeling …

Het zijn leuke beesjes die geen last hebben van katten bijv.
Lekker bakkie brok neerzetten, water erbij; dat is het belangrijkste!

En tja, ik ben zo’n type geworden met voederstation, slaaphuis en camera _O- !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:30

Beetje water neerzetten en wat voer en hem verder gewoon met rust laten. Daar heeft hij het meeste baat bij. Katten kunnen niet zoveel met een egel, dus daar geen zorgen over.

Ik denk dat de egel al wel een slaapplek heeft. Dus een huisje is niet nodig. Zorg voor een rommelhoekje in de tuin, daar houden ze van. En zoals de post hier boven, liever geen natvoer, maar gewone harde kattenbrokken. Jonge egels kip voor het hogere eiwitgehalte, bij oudere egels is dat geen must.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 16:59

Heerlijk jullie verhalen en ervaringen!

Ik heb Henk helaas niet meer gespot, eten was ook niet aangeroerd, ik denk dat het ook op een ‘te druk’ plekje stond. Vanavond opnieuw iets klaar zetten en morgen even zien of ik ergens een hoopje bladeren kan maken zodat ie kan schuilen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:53

Ik heb altijd begrepen dat veel egels last van vlooien hebben dus zorg dat je katten goed beschermd zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:56

Vlooien en teken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:03

Wij hebben een Sjakie :D Wij hebben een egelhuisje ook. We hebben de camera er wel eens op gehad, erg leuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:09

Ik heb Sticky. Sticky is bij me gekomen via de egelopvang. Hij was in Zwolle overgoten met lijm. Hij is enorm en de opvang had geen grote ruimtes meer over. Dus mijn babies naar de opvang en Sticky naar hier. Hij is hier van november tot mei in huis geweest. Nu komt hij nog buurten, want er is hier altijd water. In periodes van droogte voer ik bij, omdat slakken zich minder laten zien. Maar in principe redt hij zichzelf.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 23:07

Wij hebben nu een speedy :D, op de camera's zie je hem als een speedy gonzales rondrennen,die afgelopen nacht besloot om in het slaaphuis te gaan liggen, het zal voor een paar nachten zijn vermoed ik, egels hebben verschillende plekken waar ze slapen en wisselen met enige regelmaat van slaapplek.
En een kleintje van het eerste nest van dit jaar.

Begin van de zomer ben ik 3 nachten bezig geweest om een gewonde egel te vangen, hij sleepte met zn linkerachterpoot, die deed helemaal niets meer, naar de opvang gebracht, na onderzoek bij de DA, bleek dat het een misvormd pootje was,maar dat hij soms wel gebruikte dus na een week of 3 hebben we hem weer mogen ophalen en weer vrijgelaten en daarna niet meer gezien :+.
Wij hebben hier tussen de 2 en 4 egels rondlopen,beetje afhankelijk van het jaargetijde, en in de winter slapen ze niet hier, vermoedelijk een paar tuinen verderop.
En soms zijn ze een paar dagen op stap en dan ben ik altijd weer blij dat ik ze dan weer zie,dan weet ik in ieder geval dat ze niet plat gereden zijn.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 23:52

Wij hebben Bob :D

Bob loopt savonds tussen de zeurende katten als ik te laat ben met voeren. Omdat de katten bang van hem zijn, heeft hij een eigen voerbak. Anders jaagt hij de katten bij het voer weg :o

Afbeelding