Katten klim muur ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Katten klim muur ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 20:28

Hi,
Het ziet er naar uit dat we een bijna 1 jaar oude kater nemen *\o/* <3
Hij is super speels en actief merkte we bij de kennismaking, en hij zal samen komen met onze 2 honden, dus het is afwachten of het samen klikt. Onze vorige kat is inmiddels 2 jaar overleden dus de honden zijn wel een kat gewend maar het is ook al een poos zonder.
1 van onze honden is inmiddels ook al wat ouder en kan een sacherijn zijn door haar artrose. de kat kan sowieso naar de boven verdiepingen om deze te ontlopen, maar natuurlijk willen we hem ook graag in de huiskamer.
Ik dacht daarom dat het ms goed is om i.p.v. een mandje op de grond een paar klim planken te plaatsen aan de muur, zo heeft de kat een extra veilige plek en een uitdaging.

Ik ben benieuwd of meer mensen zo’n klim muur hebben? Gebruiken de katten het ook of is het, zoals meestal met katten, bij jullie nog nooit gebruikt :+ ? Hoe hoog hang je de planken op (va welke hoogte de laagste plank) en welke tussenafstanden houd je aan? Maakt de locatie nog uit, moet het in de zon voor succes bv?

Bedankt!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:45

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 20:54

Dankje, die was nog niet hoog gekomen bij de zoekfunctie. Ik ga kijken!
Edit: wel super leuke voorbeelden, maar niet echt uitleg wat werkt en wat niet werkt. Moet je op de plaatsing letten of kan het aan elke muur (zon/uitzicht of juist een rustig hoekje), negatieve ervaringen (wordt niet gebruikt?). Wil er gerust wat aan uitgeven want dit lijkt me een fijne oplossing, volgens mij zitten katten graag hoog en blijft de kat dan ms uit de hondenmanden :)) :') naast een hond die kan snauwen hebben we ook een watje eerste klas, dus die zou zo haar mandje afstaan aan een brutale vlegel :P
Laatst bijgewerkt door boeflover op 04-08-22 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:01

Op pinterest zijn ook heel veel ideeen voor een katten klimmuur!

Hier zou dat geen succes zijn vermoed ik. Onze katten liggen alleen op dingen waar ze niet op mogen :')

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 21:06

Dispar_Vulgo schreef:

Hier zou dat geen succes zijn vermoed ik. Onze katten liggen alleen op dingen waar ze niet op mogen :')

Precies dit is ook mijn ervaring bij alles wat je speciaal voor een kat koopt :)) vandaar de vraag. Dit komt in de woonkamer, met kat ziet het er top uit, maar om zomaar een paar lege planken aan de muur te hangen zonder “vulling” vind ik dan weer niet zo fraai.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:17

Ja! Ik heb dat! Ik ga een foto zoeken voor je.

Edit: gevonden.

Afbeelding

boeflover

Re: Katten klim muur ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 21:26

Ik zag die ook in het andere topic goof met toen nog witte plankjes, echt heel tof!
Dit zijn nu zitjes met sisal denk ik? Bevalt dat beter? Als ik het goed zie boven de bank? Hoeveel afstand zit er ongeveer tussen de opstapjes om te springen?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:35

boeflover schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Precies dit is ook mijn ervaring bij alles wat je speciaal voor een kat koopt :)) vandaar de vraag. Dit komt in de woonkamer, met kat ziet het er top uit, maar om zomaar een paar lege planken aan de muur te hangen zonder “vulling” vind ik dan weer niet zo fraai.

Als je iets kan doen met kleur of vorm is het al snel leuker alleen maar lege plankjes. Ter inspiratie;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook zonder kat ziet dit er leuk uit, net moderne kunst aan je muur
(Deze zijn wel duur overigens, maar als je een beetje handig bent kan je zelf ook iets maken)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:36

boeflover schreef:
Ik zag die ook in het andere topic goof met toen nog witte plankjes, echt heel tof!
Dit zijn nu zitjes met sisal denk ik? Bevalt dat beter? Als ik het goed zie boven de bank? Hoeveel afstand zit er ongeveer tussen de opstapjes om te springen?

Ja klopt, die plankjes waren glad en boden weinig houvast als hij erop sprong. Hij moest hier wel onwijs aan wennen, want hij moet heel erg zijn evewicht bewaren, maar hij is nu superhandig.
Het hangt boven de bank ja, de afstand weet ik niet uit mijn hoofd en ik ben nu niet thuis dus opmeten gaat nu niet.

Er wordt overigens veel gebruik van gemaakt. Hij slaapt ook echt in de kratjes.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:43

Met groothoeklens foto:
Afbeelding

Afbeelding
En ter illustratie van de kwaliteit van 1 van de plankjes :+ Mijn vader heeft die inmiddels verstevigd. Hier wordt er goed gebruik van gemaakt! Voornamelijk de jongste vindt het fantastisch om er overheen te scheuren

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:16

Goof schreef:
Ja! Ik heb dat! Ik ga een foto zoeken voor je.

Edit: gevonden.

[ [url=m/IQCqNm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow die kratjes zijn echt zo veel leuker dan die standaard saaie plankjes!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:27

Wij hebben standaard saaie plankjes ;) in de hoek van de kamer tussen de muur en een kast. Hoogteverschil zal een cm of 35 à 40 zijn. De plankjes waren bedoeld als trappetje zodat ze bovenop de kast kunnen komen, maar worden ook gebruikt als uitkijkplek. Op de kast liggen is ook favoriet, zeker op warme dagen.

Ook de krabpaal wordt goed gebruikt.

Qua locatie: onze katten vinden het erg fijn om uit het raam te kunnen kijken vanaf hun troon *D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:59

Wij hebben plankjes van LucyBalu, onze kat is er nog nooit vrijwillig op gegaan. :+ Maar het is dan ook een oud besje van 15. Ik verwacht dat een jonge kat het wel zal gebruiken!

xTammyy

Re: Katten klim muur ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:48

Topic waar hier boven naar wordt verwezen had ik destijds gestart.
Inmiddels hangt er toch het een en ander aan de muur, maar helaas wordt het weinig gebruikt :=
Ik leg regelmatig eten op een van de plankjes, dus een van de katten gaat wel af en toe kijken maar echt daar gaan zitten chillen doet ie niet.
De ander vindt het sowieso te eng :')

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:52

Ik heb het zoals op de foto hieronder. Ik heb niet een mega huis en wel 3 katten en een hond dus ik heb daarom lekker hoge plekjes gemaakt, niet perse een klimmuur maar wel wat extra ruimte voor de katten. Hier word er echt dankbaar gebruik van gemaakt (alleen nu dat ik de foto maak even niet :+) maar ze worden zeker elke dag wel gebruikt op meerdere momenten. Ik ben er heel blij mee iig.

(De mandjes etc zijn gepimpt door m'n nichtje)
Afbeelding