Spraakbuttons

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Spraakbuttons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 19:00

kwii

Re: Spraakbuttons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:15

Ik heb er een aantal. Bij mij is het echt actie reactie. De eerste knop was voor voer want daar is de hond heel gemotiveerd voor. Daarna heb ik knoppen toegevoegd voor voetballen, een plasje doen buiten en voor als ze het koud heeft (kleedje over). Verder ben ik nog niet gekomen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:18

Ik lees mee. Ben al lang aan het twijfelen om er een paar te kopen zoals eten/naar buiten. Zodat de hond kan aangeven wat hij wil, maar beseffen ze echt wat ze zeggen of is het meer toeval?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:22

Laulitz schreef:
Ik lees mee. Ben al lang aan het twijfelen om er een paar te kopen zoals eten/naar buiten. Zodat de hond kan aangeven wat hij wil, maar beseffen ze echt wat ze zeggen of is het meer toeval?

Volgens mij beseffen ze wel degelijk wat ze zeggen. Op Tiktok is er iemand die een hond erg veel woorden heeft geleerd, whataboutbunny heet diegene. Misschien daar eens kijken.

Hier een filmpje ervan, hond geeft zelf iets aan

https://vm.tiktok.com/ZMNbfryAV/?k=1

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:30

Ik kijk wel eens filmpjes van Billy speaks op YouTube. Die kat is vooral fan van het woord 'mad' :D.

Ik ben benieuwd of je een paard zoiets ook aan kan leren.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:41

Petra_O schreef:
Ik kijk wel eens filmpjes van Billy speaks op YouTube. Die kat is vooral fan van het woord 'mad' :D.

Ja, dat kan. Wederom op tiktok iemand die haar paard woorden heeft geleerd
https://vm.tiktok.com/ZMNbfGrt4/?k=1

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:42

Petra_O schreef:

In het kader van onderzoek hebben ze paarden geleerd om een symbool aan te wijzen wat dan stond voor “situatie hetzelfde houden” of “situatie veranderen”. De ‘situatie’ was een deken. Dus:
- deken op met symbool ‘hetzelfde houden’ = deken blijft op
- deken op met symbool ‘veranderen’ = deken af
(En dus ook af => af en af => op)

Zo konden de paarden een paar keer per dag kiezen of ze een aanpassing wilden aan hun deken op / af situatie.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 22:52

Petra_O schreef:

Daar was ik dus ook nieuwsgierig naar :+

Zelfde vraag als Laulitz, heb af en toe het idee dat het meer toeval is.

Daarom zou ik graag de hoe willen weten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:53

Petra_O schreef:

Ja! Billy is super leuk!
Mad en Fan Toy zijn de favorieten geloof ik _O-

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:41

Laulitz schreef:

oh 100% dat ze het begrijpen! Mijn hond maakt er namelijk ook misbruik van.. Voerbutton = snacks. plasje doen = ik heb buiten iets gehoord en ik wil kijken/ ik wil buiten op de stoep in de zon liggen. Ik heb het koud = de bijzettafels staan in de zon op de plek waar ik wil liggen :') Buiten dat gebruikt ze ze ook gewoon hoe ze bedoeld zijn :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:55

Ik lees ook mee, vind dit een erg fascinerend iets..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:16

Mijn hond van bijna 9 maanden kan ook al non verbaal aangeven wat ze wil (raakt bijv de riem aan met haar neus als ze uit wil) dus kleine stap om dan een spraakbutton te gebruiken. Lijkt mij wel grappig :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:19

Ik vind het geweldig, en wat leuk dat het er ook iemand is die het met paarden doet, die was ik nog niet tegengekomen.
Volgens mij is het belangrijk om vooral te blijven modellen, dus zelf ook de buttons blijven gebruiken om dingen te vertellen en te vragen. Dat het werkt verbaast me niets, huisdieren zijn altijd al goed in begrijpen en communiceren geweest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:07

Shadow0 schreef:
Ik vind het geweldig, en wat leuk dat het er ook iemand is die het met paarden doet, die was ik nog niet tegengekomen.
Volgens mij is het belangrijk om vooral te blijven modellen, dus zelf ook de buttons blijven gebruiken om dingen te vertellen en te vragen. Dat het werkt verbaast me niets, huisdieren zijn altijd al goed in begrijpen en communiceren geweest.

:j Huisdieren weten echt hoe ze dingen duidelijk kunnen maken. Zo hadden we vroeger een Geelvoorhoofd amazone papegaai, waarvan vaak beweerd werd, dat papegaaien niet begrijpen wat ze zeggen... nou, die van ons wist precies in welke situatie ze (het was een "zij") wat moest zeggen.

Ze had een bepaald zinnetje om iets lekker te vragen, ook liet ze het horen als ze boos was en ze heeft wel eens een half uur lang heel hard "ha ha ha ha ha " geroepen, toen ze voor het allereerst in haar leven schildpadden zag rondkruipen.
En toen haar kooi eens viel, vloekte ze als een kerel. :') (Papegaai was 2e hands, kan ze van de vorige eigenaar geleerd hebben.)